Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

Hemi1966

Joo kyllä Volvosta tuli hieno  :grin:.
Onko muuten toi telin jousitus ihan vakio, kun näyttää joustovaroja olevan niin paljon.
Entä kantaako noi nostettavat akselit alhaalla ollessaan mitään. Saisko kuvan nostomekanismistä.
Kippi ei vissiin vielä toimi  :sad:

saulij

Lainaus käyttäjältä: geswas - 12.01.09 - klo: 23.05
Noh sain tuon videon vihdoin tonne tubeen, mutta huono se on. Lisää kuvataan kun keretään.. 

Mahtavat joustoliikkeet. Onko sulla alennusvaihde laatikon perässä? Miten kulkee "muutaman tonnin" kuormalla?

Sauli

geswas

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 13.01.09 - klo: 17.34
Joo kyllä Volvosta tuli hieno  :grin:.
Onko muuten toi telin jousitus ihan vakio, kun näyttää joustovaroja olevan niin paljon.
Entä kantaako noi nostettavat akselit alhaalla ollessaan mitään. Saisko kuvan nostomekanismistä.
Kippi ei vissiin vielä toimi  :sad:

Telin jousitus on vakio lukuun ottamatta custom made välikardaania ja iskareitten puuttumista. Orkkis välikardaanilla ei joustoja kunnolla saa. Lehtiin on lisätty yks pitkälati ettei painu niin pohjaan kun akselit nostaa pehmeessä ylös. Kippi on kyllä toiminnassa, pari kuormaa on ajatettu kuten tuolla aiemmin mainitsin.  :azn: Laatikon perässä on itse tehty 4:1 alennusvaihde ja moottorina integy 55t lathe. Välitykset on tuolla setillä aika hyvät. Nostettavat akselit ottaa kuormaa noin 3KG per akseli 1,5barilla.

Kuvia otan myöhemmin tänään lisää kun meen käymään pajalla.
-Pate-

IMN

Lainaus käyttäjältä: saulij - 13.01.09 - klo: 12.39
Lainaus käyttäjältä: IMN - 12.01.09 - klo: 19.50
No just, taas oppi jotain uutta. Eipä oo tuo Mekanex:kaan tullut vastaan...kaitoin Suomen sijainnin.... :embarrassed: kotipaikkakunnalla....(miksei kukaan ole aikaisemmin kertonut  :angry:)

Ootko muuten saulij kysellyt hintoja noille osille?


Mekanexilta ostelin joitakin osia, kun olin koneen rakennushommissa.

Kysäisin hinnat:
Kierukkapyörä 3305020 13,15 e/kpl sis alv
Kierukka 330500 8,60 e/kpl sis alv

Sauli



No ei mitään ihan hirveän hintaisia. Nuo voisi äkkiseltään maksaa "rc-tarvikkeena" jotain aivan muuta (ts. karmeasti).
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

#544
 Komia on tuo Paten Volvo kyllä. Pitikö se nyt noin komea tehä siitä..

  :grin:

Aivan kateudesta vihreäksi vetää tuon minun kaanian, tai siis sehän on jo valmiiksi vihreä...

edit. Ainiin saisitko kuvaa siitä pesiaali välikardaanista?

saulij

Lainaus käyttäjältä: geswas - 13.01.09 - klo: 19.24

Telin jousitus on vakio lukuun ottamatta custom made välikardaania ja iskareitten puuttumista. Orkkis välikardaanilla ei joustoja kunnolla saa.


Voitko julkaista kuvia välikardaanista. Kaivurin kardaanin kanssa voi myös tulla ongelmia, voisin ehkä käyttää vastaavaa rakennetta.

Sauli

geswas

Kiitoksia vaan kommenteista!!

Kävin tossa napsimassa pari kuvaa ja vähän videoo. Pitää ottaa kuva tosta kardaanista ens kerralla.

LainaaJoo kyllä Volvosta tuli hieno  .
Onko muuten toi telin jousitus ihan vakio, kun näyttää joustovaroja olevan niin paljon.
Entä kantaako noi nostettavat akselit alhaalla ollessaan mitään. Saisko kuvan nostomekanismistä.

tossa näkyy tota akselin sylkkää miten se siellä on...



Ja pari muuta räpsyä...





Sitten testailin vähän taas kivituhkan ajoa ja laitettavaa löytyi. Äänimoduuli tuntuu häikkäävän ikävästi välillä, jotain häriötä tuntus ottavan. Kompuran käyttö ainakin kyykkää sen ja starttaa uudestaan. Perälaudan letkut vuotaa riittävästi, eikä lauta meinaa aueta eikä sulkeutua. Noh, sylinterit on tehtävä joka tapauksesa joten samalla tuo tulee laitettua. Ja sitten tietysti niitä kanavia pitäs saaha lisää. Ei tule mitään kun joutuu yhdistelemään toimintoja esim. kompura ja peräludan sulku toimii yhtä aikaa kun ovat samassa kanavassa. Ja lukkoja ei saa käytettyä ollenkaan. Täytynee jotain kehitellä...   
-Pate-

Nasty

onkos porukka tutustunu multiplexin radioihin itellä lennokki / kopteri käytössä royal evo 9 ja siittä on vielä jopa 12 kanavainen versio joten luulis että kanavia riittäis. Tuollasella olen nähnyt jopa ihan irl kaivuria ajettavan.
Ps. uskoisin että miksauksilla saisi toteutettua että tikut toimmis kaivuu käytössä ja napin painalluksella olisikin ajomoodi tuosta en kyllä 100% varmaa oo.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

IMN

#548
Lainaus käyttäjältä: Nasty - 14.01.09 - klo: 01.51
onkos porukka tutustunu multiplexin radioihin itellä lennokki / kopteri käytössä royal evo 9 ja siittä on vielä jopa 12 kanavainen versio joten luulis että kanavia riittäis. Tuollasella olen nähnyt jopa ihan irl kaivuria ajettavan.
Ps. uskoisin että miksauksilla saisi toteutettua että tikut toimmis kaivuu käytössä ja napin painalluksella olisikin ajomoodi tuosta en kyllä 100% varmaa oo.

Epäilen kyllä suuresti, että miksauksista ei ole tässä asiassa hyötyä. Miksauksilla saa yhdistettyä kanavien toimintoja siten, että esim. yhtä kanavaa käskettäessä toinen kanava tekee samaan aikaan jotain. Toiseksi kanavaksi tms. miksauksilla ei voi muuttaa. Tuo Hemin mainitsema "palikka" taas tekeekin näin, sillä se vaihtaa käytettävää servoa, kun vaihtoehtona ja kytkettynä samaan kanavaan on kaksi servoa.

Kehittelet geswas vaan uudet radiot... :wink:. Tolla Leimbachin palikalla saa kyllä näppärästi lisää kanavia, jos ei uusia radioita raaski ostaa. Kaikki eivät tietysti toimi samaan aikaan, mutta jos käytännössä toiminnot ovat "yhden katkaisijan takana", niin eipä taida haittaa. Ei ainakaan meikäläisen sormet/ajatus riitä kaikkea käskemään samaan aikaan.


Lisää vaan painetta järjestelmään, kyllä se siitä! Tuohon 2. ja 3. akselin väliin saisi vielä varmaan mahtumaan painesäiliönkin "polttoainetankiksi".

Pari kuvaa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3382180.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3382184.jpg

Tässä jälkimmiäisessä on se jo aikaisemmin mainittu ultra low-tech paineenrajoitusventtiili. Käytännössä siis tolla kumilangan kireydellä säädetään paine.

Toi Volvo on kyllä todella hieno, pakko mainita vielä uudestaan!

 
Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

 Geswas: Mitkäs Sulla on nuot Volvon takapyörien navat, eli planeetta pyörästöt? Ootko tehny ite? Tuossa Volvossa muuttuis paljon ulkonäkö jos maalaat vielä nuo toistenkin renkaitten navat punaisella.


geswas

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 14.01.09 - klo: 20.47
Geswas: Mitkäs Sulla on nuot Volvon takapyörien navat, eli planeetta pyörästöt? Ootko tehny ite? Tuossa Volvossa muuttuis paljon ulkonäkö jos maalaat vielä nuo toistenkin renkaitten navat punaisella.



Navat on itse tehty. Muut navat on tarkotus maalatakin luultavasti sitten rungon maalauksen yhteydessä.

LainaaSkissailin vähän kaivurin alavaunua, lähinnä voimansiirtoa.

Moottorina Copal 1:30 vaihteistolla, joka on piilotettu telarunkoon, Maattorilta välitys Tamiyan väliakselilla kierukkavaihteelle. Kierukkapyörät on Mekanexin 0,5 modulin, kierukkapyörä on 20 hampainen ja ruuvi on 1-päinen eli välitys 1:20. Nopeasti laskien pitäisi nousta vaikka puuhun.

http://www.robotmarketplace.com/products/0-COPAL30.html
http://www.mekanex.se/pdf/pdfkat/136_141.pdf

Kommentteja?

Sauli

Kerrotko sauli vähän lisää tosta copal 1:30 moottorista? Mistä saa, minkä kokoinen ja mitä kustantaa? Pitäs jostain pierasta pien vaihteistomoottori liipperin kauhasylkkyyn. Conradistahan niitä saa, halsija 15mm, pituus jotain 60 eikä maksas kun 15e mut ei jaksas vaan sitä tilata kun kulut 20e. Eihän kukaan oo tilaamassa Conradista mitään lähiaikoina?

-Pate-

saulij

#551
Tuosta linkistä löytyy kaikki, mitä minä tiedän
http://www.robotmarketplace.com/products/0-COPAL30.html
Details linkin kautta löytyy mittakuva.

Hinta näkyy olevan $21,99. Lienee suomeen tuotuna suunnilleen saman euroina.

Sauli

Finder

Sanon nyt tässä, että saman tyyppisiä kuin copalit saa myös halvemmalla esim. www.banebots.com.

saulij

Kiitoksia kovasti. Tämä oli varmasti hyvä tieto kaikille.

Sauli

pete.s

Lainaus käyttäjältä: IMN - 14.01.09 - klo: 11.27
Lainaus käyttäjältä: Nasty - 14.01.09 - klo: 01.51
onkos porukka tutustunu multiplexin radioihin itellä lennokki / kopteri käytössä royal evo 9 ja siittä on vielä jopa 12 kanavainen versio joten luulis että kanavia riittäis. Tuollasella olen nähnyt jopa ihan irl kaivuria ajettavan.
Ps. uskoisin että miksauksilla saisi toteutettua että tikut toimmis kaivuu käytössä ja napin painalluksella olisikin ajomoodi tuosta en kyllä 100% varmaa oo.

Epäilen kyllä suuresti, että miksauksista ei ole tässä asiassa hyötyä. Miksauksilla saa yhdistettyä kanavien toimintoja siten, että esim. yhtä kanavaa käskettäessä toinen kanava tekee samaan aikaan jotain. Toiseksi kanavaksi tms. miksauksilla ei voi muuttaa. Tuo Hemin mainitsema "palikka" taas tekeekin näin, sillä se vaihtaa käytettävää servoa, kun vaihtoehtona ja kytkettynä samaan kanavaan on kaksi servoa.

Kehittelet geswas vaan uudet radiot... :wink:. Tolla Leimbachin palikalla saa kyllä näppärästi lisää kanavia, jos ei uusia radioita raaski ostaa. Kaikki eivät tietysti toimi samaan aikaan, mutta jos käytännössä toiminnot ovat "yhden katkaisijan takana", niin eipä taida haittaa. Ei ainakaan meikäläisen sormet/ajatus riitä kaikkea käskemään samaan aikaan.


Lisää vaan painetta järjestelmään, kyllä se siitä! Tuohon 2. ja 3. akselin väliin saisi vielä varmaan mahtumaan painesäiliönkin "polttoainetankiksi".

Pari kuvaa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3382180.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=3382184.jpg

Tässä jälkimmiäisessä on se jo aikaisemmin mainittu ultra low-tech paineenrajoitusventtiili. Käytännössä siis tolla kumilangan kireydellä säädetään paine.

Toi Volvo on kyllä todella hieno, pakko mainita vielä uudestaan!

 
meinaatko jättää tuohon emekkiin noi kova pintaiset renkaat?

IMN

Kyllä. Tarkoitus on pitää auto mahdollisimman alkuperäisen näköisenä. Vanhoissa emekkiläisissä paripyörät olivat todella erilliset, mutta näissä uusissa se on samaa "pyörää". Tämä on käytännössä ihan hyvä asia, rakenne on jämäkämpi.

Periaatteessa noihin renkaisiin voi laittaa jonkun päällysteen lisäämään pitoa. Toisaalta...loistava teho/paino-suhde ja vähemmän pitoa...komeampaa ajoa...

Jo sivulta 10 lähtien

pete.s

Lainaus käyttäjältä: IMN - 16.01.09 - klo: 14.24
Kyllä. Tarkoitus on pitää auto mahdollisimman alkuperäisen näköisenä. Vanhoissa emekkiläisissä paripyörät olivat todella erilliset, mutta näissä uusissa se on samaa "pyörää". Tämä on käytännössä ihan hyvä asia, rakenne on jämäkämpi.

Periaatteessa noihin renkaisiin voi laittaa jonkun päällysteen lisäämään pitoa. Toisaalta...loistava teho/paino-suhde ja vähemmän pitoa...komeampaa ajoa...


ok pieni vinkki ainakin 1:24 kokoisis pienois malleis on just saman kokoiset renkaat ja on kumiset.. joo huomasin et on nykyään yhtä rengasta kaikki takana

IMN

Joo, Italerin autot on tosiaan tuossa mittakaavassa. Toisaalta nää leluiksi rakennetut vehkeet on yleensä suunniteltu kestämään hieman enemmän "osumaa", joten siinä suhteessa nämä orkkikset saattavat olla jopa vahvemmat.

Jo sivulta 10 lähtien

juupeli72

 Pistin tuonne konevoima yhdistyksen voorumiin, tuon oman pyöräkoneen rakennus vaiheista.

http://konevoimayhdistys.phpbb.fi/viewtopic.php?f=27&t=80

juupeli72

 Hmm.

Onkos tämä hydrauliikka puljun linkki ollu jo täällä?

http://www.jung-fluid.de/english/mini.html

Mielenkiintoisen näköisiä pumppuja ym.

pete.s

Lainaus käyttäjältä: IMN - 16.01.09 - klo: 19.15
Joo, Italerin autot on tosiaan tuossa mittakaavassa. Toisaalta nää leluiksi rakennetut vehkeet on yleensä suunniteltu kestämään hieman enemmän "osumaa", joten siinä suhteessa nämä orkkikset saattavat olla jopa vahvemmat.


juu niin ne taitaa kestää.. itse koetan just suunitella alustaa se onkin mielenkiintoinen toteuttaa saatikia ohjaus koetan katsoa jos jonkun rc auton osat olisivat sopivan kokoisia et saisi ohjauksen sit viimeisenä alkaa kasata moottoria ja voiman siirtoa siin taitaa olla hiukka haastetta

saulij

Tässä luonnos alennusvaihteeksi, välityssuhde 1:5,29.

Runko alumiinia, Hammaspyörät Mekanexiltä m=1, z1=10, z2=23, b=8. Laakerit 5x11x4. Ruuvit M3x25 kuusiokoloruuvi. Akselit 5mm vedetty tanko. Hammapyörien kiinnitys säteensuunnasta M3 pidätinruuvilla.

Sauli

Edit: Kuva onohtu

juupeli72

 Oho.

Paljonko tulee kustannuksia, siis jos mulle tuollaisen kans teet?

Tuo näyttäis siltä että menee Tamiyan vakio laatikon perään. Ja saisi etu kardaanin myös kiinni tuohon. Katoinkos oikein?

-Taito

saulij

#563
Tuon pitäisi sopia Tamiyan vakiolaatikon perään. Tarkastelin vähän konstrukstiota, ja täytyi muuttaa välityksiä, että ei ratas hankaa ruuviin. Välitys on nyt 4,83.

En ole vielä laskenut hintaa tuolle, mutta täytyy olla halvempi kuin Carson.
Eihän sitä muuten kannata tehdä. Ei ole vielä omat vehkeet tämmissä, että vois itse koneistaa. Täytyy yrittää töissä illalla koneistaa.

Sauli

Edit: Joo, veto eteen on myös mahdollinen tästä laatikosta.

pete.s

 :afro: jaahas en jaksanut alkaa pähkäilee ton emekin toiminta kuntoon laittoa niin tilasin tamiyan scanian nupin  :grin:

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: pete.s - 23.01.09 - klo: 20.23
:afro: jaahas en jaksanut alkaa pähkäilee ton emekin toiminta kuntoon laittoa niin tilasin tamiyan scanian nupin  :grin:

Ja site siihen tilaat tuon ja tuon ja tu...........

  :shock:

Siitä se lähtee.

pete.s

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 23.01.09 - klo: 21.19
Lainaus käyttäjältä: pete.s - 23.01.09 - klo: 20.23
:afro: jaahas en jaksanut alkaa pähkäilee ton emekin toiminta kuntoon laittoa niin tilasin tamiyan scanian nupin  :grin:

Ja site siihen tilaat tuon ja tuon ja tu...........

  :shock:

Siitä se lähtee.
hmm juu niin siin voipi käydä  :grin: mut aina joutuu hiukka vaimoa kesyttelee ensiksi noissa isoissa hankinnoissa  :angel:

saulij

Niin siinä väistämättä käy. King Hauler ei ole vielä edes koossa, ja olen jo ostellut 100 e osia siihen. Radio ja servotkin on vielä hankkimatta. Niihinkin taitaa pari staa mennä.

Sauli

jaan

Tässä lapsellinen monsteri "auraus-auto" projektini testivideo.
Pimeetä on mutta näkee miten toimii.
Autona vanhan mallinen Traxxas E-maxx, välitykset muutettu luonnollisesti.
Renkaina jotkut HB kamalat joihin istutettu 4mm nastoja 45kpl per rengas, joissa 2mm teräskärki.
Nosto ja lasku tapahtuu perinteisesti vaihdetta vaihtamalla ohjaimesta. Ykkösellä alas ja kakkosella ylös. Syystä että siirtymävaihe olisi nopeampaa. Videossa vaihde ei käytössä. 
Lunta oli kokoluokkaansa nähden liikaakin..
Jousitukselle tarvitsee vielä tehdä muutoksia lisää, kuten videosta huomaa tarpeen.

Varsinainen aura on tehty muovista ja vahvistettu sieltä täältä.
Kulutuslevy on alumiinista. Jossain vaiheessa muuttuu koko aura alumiiniseen levyyn.
Jos silloin tekisi myös käännön auralle. (ensi talvella)
Nostotyön hoitaa nyt hitec 805. Kyhättynä laatikossa löytyy "vinssi" joka vaihteistoineen revitty pienestä ruuvinvääntimestä.
Siinä oli turhaan poweria joten tuo servokin riittää. Menee muihin projekteihin.
Auran kiinnitys on toteutettu kuulalinkeillä. Näin sain auran "elämään" epätasaisuuksissa.

Turhaa hifistelyä ei tässä projktissa ole. Tarkoituskin oli tehdä vain "iltatähti" ja toimiva ratkaisu. Hassua kuitenkin koska useampia vuosia olen 1/1 vastaavissa vekottimissa veivannut rattia, joten luulisi jo riittävän.

http://www.youtube.com/watch?v=36sb0d98vLU&feature=channel_page




IMN

Lainaus käyttäjältä: pete.s - 23.01.09 - klo: 20.23
:afro: jaahas en jaksanut alkaa pähkäilee ton emekin toiminta kuntoon laittoa niin tilasin tamiyan scanian nupin  :grin:

Vai niin pääs käymään... :wink:

Siinä on vaimolle selittämistä, kun joskus se legendaarinen kysymys tulee..."niinniinmuttakaikkimaksaajatoiolipakkosaadaettätoitoimiija...."

Saas nähdä, koska ensimmäinen Tamiyan omistaja tekee vaihtolava-auton...ihan vaan "vinkkinä".

Jaan:

Tuohan on hauska laite. Tuuppaa muuten todella hyvin lunta, sillä suhteessa tota lunta on tosiaan äärettömän paljon.
Jo sivulta 10 lähtien