Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

kimantero

tuosta becistä infoa http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6313 nii ja voihan sitä homata jonku härdellin mikä kertoo jänniteen tai erillisen lipo cut offin.

tuossa turnigyssä on ledi mikä kertoo kun akku rupee oleen liian tyhjä.

MitsuEvo

Jos tuolla lipo cut off maininnalla tarkoitit minun kirjoitelmaa, niin ostin jo kesällä cut offin syöneen noparin.  :tongue:

IMN

Lainaus käyttäjältä: kimantero - 14.12.10 - klo: 22.57
tuosta becistä infoa http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6313 nii ja voihan sitä homata jonku härdellin mikä kertoo jänniteen tai erillisen lipo cut offin.

tuossa turnigyssä on ledi mikä kertoo kun akku rupee oleen liian tyhjä.

Melkein menee paljon helpommaksi, kun vaan kiltisti hommaa noparin noille moottoreille. Sillähän ei ole väliä, vaikka BEC antaisi 200A jos vastari ei kykene kuin muutamaan ampeeriin. Tuossa hetken surffasin löytääkseni noita vastareiden virrankestoja. Varsinaisia virallisia lukuja en löytänyt, mutta n. 5-10 A:n kestoja esitettiin joillekkin vastareille.

Yksi vaihtoehto on myös käyttää vanhoja kunnon NiMH:jä. Itsellä on noita Sanyon Eneloopeja, toimivat hyvin kiltisti ja eikä tarvitse murehtia mitään cut off-jännitteitä.  :wink:

Jo sivulta 10 lähtien

samae

Plussan ja miinuksen voi shuntata beciltä suoraan servoille, jos pelkää vastarin piirilevyn kärvetymistä.

kimantero

Lainaus käyttäjältä: samae - 15.12.10 - klo: 09.29
Plussan ja miinuksen voi shuntata beciltä suoraan servoille, jos pelkää vastarin piirilevyn kärvetymistä.

tätä just meinasin...ja hitecin voimaservoille muutenkin suositellaan laittaan virrat suoraan akulta.

pate

sori ot mutta on tässäkin topiikissa tullut täyteen 100 sivua :grin:

MitsuEvo

Sori OT2 olin ensimmäisen viestin kirjoittaja tällä sivulla  :afro:

RcJuho

Mihinkä kohtiin ne johdot laitetaan siihen monikierrostrimmeripotikkaan?  :roll:

IMN

Lainaus käyttäjältä: kimantero - 15.12.10 - klo: 15.33
Lainaus käyttäjältä: samae - 15.12.10 - klo: 09.29
Plussan ja miinuksen voi shuntata beciltä suoraan servoille, jos pelkää vastarin piirilevyn kärvetymistä.

tätä just meinasin...ja hitecin voimaservoille muutenkin suositellaan laittaan virrat suoraan akulta.

Aivan, onnistuuhan tuo tietysti noinkin, täysi jännitehän noissa vastarinkin plugeissa on. Tuskin tuo servokaan tuosta lievästi nousseesta jännitteestä porsii, kyllähän 5-kennonen akkukin antaa täydessä tällissä enemmän kuin tuon 6V. Ja jos tykkää kyttyrää, niin piirilevy mäkeen ja noparin perään.

Monikierrostrimmeripotikan johdotus tulee samalla tavallla kuin servon oman potikan johdotus, kolme jalkaa ->kolme johtoa.
Jo sivulta 10 lähtien

RcJuho


kemi


geswas

Olikos jollain jonkinlaista piirustusta noista itsetehdyistä hydraulisylintereistä? Pitäisi sellasia ruveta tekemään mutta kiinnostais tietää millaisella soviteella ootte niitä teneet? Siis kuinka tiukka sovitus männällä o-renkaineen pitäis olla sylinterissä? Paineet tulis olemaan siinä max 20bar. Myös tarkempaa kuvaa männän varren tiivisteistä päädyssä olis kiva nähdä. Ajatus olis 3 o-rengasta mäntään ja 2-3 varren tiivisteeksi. Kuvia ja mielipiteitä kehiin!!
-Pate-

saulij

#2982
Mulla on kuvia, mutta aion muuttaa etupäädyn kaksiosaiseksi, niin on helpompi kaivaa O-renkaalle ura.

Sovitteita löytyy O-rengasvalmistajien sivuilta. Sylintereiden teossa ongelmaksi muodostuu rakennepituus eli sylinterin pituus ilman iskua. Yhdellä männän ja varren renkaalla pääsee lähelle mittakaavan mukaisia mittoja. Lisäksi useampi rengas aiheuttaa kitkaa, joka on pois netto voimasta.

Normi O-renkaan pitäisi kestää n. 30 bar ilman tukirenkaita, joten 20 bar pitäisi mennä yhdellä renkaalla. Mäntä/sylinteri liukuparin kannattaa tehdä teräs/pronssi, niin ei tarvitse erillisiä liukurenkaita. Esim pronssisylinteri/teräsmäntä tai päinvastoin. Sama männänvarren ja päädyn kanssa. Männänvarren pyyhkijöitä ei mielestäni tarvita kuin erittäin likaisissa olosuhteissa.

Saatan laittaa jotain mittakuvia jakoon illalla kun pääsen kotiin

Sauli

juupeli72

 Niin noissa Saksasta tilatuissa sylintereissä on muovinen/nyloninen rengas jonka alla (siis samassa urassa) on kuminen O-rengas. Näin siis männän sekä varren tiivisteenä. Noita nylon sekä kumi O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä vaikka millä mitoin. Ilmeisesti noin pieniä käytetään hydrauliikan (esi)ohjaus systeemeissä.

Tuo nylon toimii kai liukupintana alu-sylinterissä ja tiivistys hoituu sitten sillä o-renkaalla.

saulij

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 17.12.10 - klo: 15.15
Niin noissa Saksasta tilatuissa sylintereissä on muovinen/nyloninen rengas jonka alla (siis samassa urassa) on kuminen O-rengas. Näin siis männän sekä varren tiivisteenä. Noita nylon sekä kumi O-renkaita oli paikallisessa hydrauliikka liikkeessä vaikka millä mitoin. Ilmeisesti noin pieniä käytetään hydrauliikan (esi)ohjaus systeemeissä.

Tuo nylon toimii kai liukupintana alu-sylinterissä ja tiivistys hoituu sitten sillä o-renkaalla.

Ilmeisesti Leimbachin tuotteita. Muovirengas toimii liukupintana, on pienikitkainen ja ehkä pidempi käyttöikä. Ilmeisesti tuon rakenteen pitäisi kestää enemmän paineitakin. Olikos niissä jotain ongelmia, vai muistanko väärin?

Itserakennetuissa näyttää pääsääntöisesti olevan tavalliset O-renkaat, männässä parikin. Jotkut puhuvat X-renkaista, joissa on pienet huulet ja sopii O-renkaan uraan.


Hemi1966

Joo noiden o-rengasurien mitoitukseen kannattaa tosiaan tutustua valmistajien/myyjien  sivuilla, sillä noilla paineilla urat pitää olla oikein mitoitetut.
Minäkin olen päätynyt tekemään sylinterin yläpään (männävarren tiivistys) kahdesta osasta, koska on erittäin vaikea sorvata/mitata o-rengasuraa kun männän varsi on luokkaa 3-5mm.  :shocked:

kimantero

eihän nuita servoja saa rauhotettua edes vastuksilla. pitäsköhän tuo hommata jotku toiset servot. :embarrassed:

nii ja kokeilin tosiaan noparillaki yhtä servoa ja se löi alta 5 sekunnin komiat savut. :laugh:

RcJuho


kimantero


RcJuho

Itse ostin monikierrostrimmeripotikat IMN:n neuvosta ja kyllä ainakin tähän saakka on paikoillaan pysyny.  :grin:

kimantero

Lainaus käyttäjältä: RcJuho - 18.12.10 - klo: 17.19
Itse ostin http://www.kouluelektroniikka.fi tämmöset IMN:n neuvosta ja kyllä ainakin tähän saakka on paikoillaan pysyny.  :grin:

öö....tuo linkki menee etu sivulle

RcJuho


Olkku

Menee OT! Mutta oletko huomennut, että voimme muokata viestejämme niitten lähettämisenkin jälkee.

Ei herneitä.. :grin:

Hemi1966

Aloin tänään väsäämään höylään etuakselia :grin: Meinasin toteuttaa siihen pyörien pystykallistus mahdollisuuden kuten esikuvassakin on, mutta saa nähdä miten tila riittää, kun etuakselin yhteyteen pitäis saada sopimaan kolme hydraulisylinteriä :undecided:

saulij

Hienoa työtä Hemi.

Wedico on tehnyt Cat345 mallin jokin aika sitten. Hienosti tehty, mutta....

Varren pää yläpää on kuitenkin pahasti erilainen kuin alkuperäisessä, jonka vuoksi kauhan sylinteriin on pitänyt laittaa piiiiitkä männän varsi. Mielestäni paha virhe, kysessä on kuitenkin 5000 e malli.

Kuvassa vasemmalla Wedico, oikealla alkuperäinen.
http://www.wedico.de/eng/cat345dlme.asp

IMN

Lainaus käyttäjältä: kimantero - 18.12.10 - klo: 17.10
eihän nuita servoja saa rauhotettua edes vastuksilla. pitäsköhän tuo hommata jotku toiset servot. :embarrassed:

nii ja kokeilin tosiaan noparillaki yhtä servoa ja se löi alta 5 sekunnin komiat savut. :laugh:

Mistä savut tuli? Kytkitkö suoraan servon moottoriin (siis tällöin servon piiri todellakin irti ja poissa pelistä) ja millä jännitteellä?
Jo sivulta 10 lähtien

Hemi1966

Lainaus käyttäjältä: saulij - 18.12.10 - klo: 20.50


Wedico on tehnyt Cat345 mallin jokin aika sitten. Hienosti tehty, mutta....

Varren pää yläpää on kuitenkin pahasti erilainen kuin alkuperäisessä, jonka vuoksi kauhan sylinteriin on pitänyt laittaa piiiiitkä männän varsi. Mielestäni paha virhe, kysessä on kuitenkin 5000 e malli.


Joo, aika pienellä pilattu, näyttää tosi oudolta varsinkin sylinteri pitkänä :shocked:

Hemi1966

Vähän ehti tänäänkin lumitöiden :angry: lomassa rakentelemaankin.
Kyllä ottaa aikaa noiden olkavarsien väsääminen, eikä ne ole vieläkään valmiit :cry:

Nokka-akseli

Tevehdys rautaiset ammattilaiset!

Itse ollut jo pidemmän aikaan taustalla työkiireiden ja ehkäpä pienessä motivaatio montussakin scanian suhteen ei sillä että vieläkään scania olisi valmis mutta sain vihdoin hommattua radion.... ja päädyin sellaiseen kuin Futaba FG12  ja toivottavasti sillä pärjään ainakin teoriassa pitäisi selvitä helpostikkin mutta aika näyttää.

Jos toi radio nyt vähän innostais taas tallille näpräilemään sitä scaniaa kun nyt on kaikki osat tallilla mitä tarvitsen projektissa.

Hienoa jälkeä kaikilla näyttäis olevan, olen niiiiin kateellinen=/

T:Timo
TSP-10 Tamiya TRF 418, VTR Tamiya TRF 417, Formula Tamiya F104 verII.. 3X Tamiyan kuorma-auto, ei mul muuta olekkaan.... paitsi 4 venettä ja Tamiyan Hi-lift Voittaminen on varmaan kivaa...

IMN

Onneksi olkoon kunnon radioista!! Et tule pettymään.

Jo sivulta 10 lähtien