Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rc työkoneet ja rekat (JOS OLET UUSI RAKENTELIJA, LUE ENSIN KOKO KETJU LÄPI!!)

Aloittaja geswas, 19.10.07 - klo: 15.00

saulij

Suosittelen 8x4 tai 6x4 rakennetta maastoon. Yhden vetävän akselin systemmit on lähinnä tasaisille, kantaville alustoille. Etummaisen vetävän akselin voi laittaa kiinteästi lukkoon. Tällöin vetää ainakin kolmella pyörällä ja kääntyy vielä kohtalaisesti.

geswas

Lainaus käyttäjältä: TugeX - 14.02.11 - klo: 04.17
Moro!

Täällä on erimallisia autoja rakenneltu ja niillä ajettu, sekä todettu ettei pikkuisiin päde samat "fysiikat" kuten 1:1 vehkeisiin. Kysyisin vähän neuvoja/mutuiluja tulevaa projektia silmälläpitäen, kannattaisiko enemmin 4x8  telivedolla vai 2x8/4x8 rippelivirityksellä (kuvat selventävät asiaa). Eli kumpi systeemi mahdollisesti etenisi paremmin lastissa ja pehmeellä? Tommonen 4x8 kipperi olisi varmaan helpompi rakentaa, koska jatkuva teliveto ja ei keventimiä / nousevia akseleita. Samoiten ite kuvittelisin että kääntyis paremmin kahden etuakselin avulla pehmeessä. Kommentoikaa!

Herättää syvää kunnioitusta teidän aikaansaannokset.

Parhaiten kääntyvä ja etenevä 4 akselinen  on tandemi puimurilla. Näin  1:1  autoissa ja fysiikan lakien takia myös pienemmässä kokoluokassa.

Eli siis tälläinen:

-Pate-

TugeX

#3122
Jos ymmärsin ny oikein niin geswas tarkoittaa kääntösädettä. Hain takaa kuitenkin sitä että esim. pehmeessä hiekassa auto puskee varmaan eteenpäin jonkunverran jolloin etupyörät menee sujona ja sitä kenties eliminoisi 2 ohjaavaa etuakselia paremmin. Ja kuten IMN edellä puhui maa-aineksesta niin tosiaan tavallinen kuiva hiekka on ominaisuuksiltaan lähinnä juoksuhiekkaa näille pienoismalleille.

geswas

Lainaus käyttäjältä: TugeX - 16.02.11 - klo: 05.27
Jos ymmärsin ny oikein niin geswas tarkoittaa kääntösädettä. Hain takaa kuitenkin sitä että esim. pehmeessä hiekassa auto puskee varmaan eteenpäin jonkunverran jolloin etupyörät menee sujona ja sitä kenties eliminoisi 2 ohjaavaa etuakselia paremmin. Ja kuten IMN edellä puhui maa-aineksesta niin tosiaan tavallinen kuiva hiekka on ominaisuuksiltaan lähinnä juoksuhiekkaa näille pienoismalleille.

Tarkoitin kyllä sekä että, koska se vaan tuppaa usein tuo 2+2:sen meno pehmeessä tyssäämään viimeistään juurikin silloin kun alat kääntää. Ja vaikka puo puimurimalli aavistuksen lukot päällä puskisikin niin kyllä se taitaa siltikin paremmin kääntyä.

Joten jos haluat pehmeässä edetä ja kääntyä niin tuo 2+2 on siihen huonoin vaihtoehto jos vaan 8x4. Varsinkin tyhjänä se on aika onneton liikkuja kahden laahaavan etuakselin ja kevyeksi jäävän telin takia.
-Pate-

juupeli72

#3124
Lainaus käyttäjältä: geswas - 16.02.11 - klo: 21.35
Lainaus käyttäjältä: TugeX - 16.02.11 - klo: 05.27
Jos ymmärsin ny oikein niin geswas tarkoittaa kääntösädettä. Hain takaa kuitenkin sitä että esim. pehmeessä hiekassa auto puskee varmaan eteenpäin jonkunverran jolloin etupyörät menee sujona ja sitä kenties eliminoisi 2 ohjaavaa etuakselia paremmin. Ja kuten IMN edellä puhui maa-aineksesta niin tosiaan tavallinen kuiva hiekka on ominaisuuksiltaan lähinnä juoksuhiekkaa näille pienoismalleille.

Tarkoitin kyllä sekä että, koska se vaan tuppaa usein tuo 2+2:sen meno pehmeessä tyssäämään viimeistään juurikin silloin kun alat kääntää. Ja vaikka puo puimurimalli aavistuksen lukot päällä puskisikin niin kyllä se taitaa siltikin paremmin kääntyä.

Joten jos haluat pehmeässä edetä ja kääntyä niin tuo 2+2 on siihen huonoin vaihtoehto jos vaan 8x4. Varsinkin tyhjänä se on aika onneton liikkuja kahden laahaavan etuakselin ja kevyeksi jäävän telin takia.

Huomatkaa että tuo takimmainen "puimuri akseli" on ohjaava. Siis kun tuosta kuvasta se ei näy.

:wink:

Eli kuorman kanssa kääntyy varmasti ja tyhjänä arvelisin tuon etenevän hyvin, edellyttäen että puimuri akseli on nostettavaa mallia. Ja tietysti kääntösäde on pienempi kun tuossa on nuo vetävät akselit aikas keskellä autoa.

edit.

Niin ja tuo geswas:in kuvan mukainen alusta piti minunkin kanikasta tulla... En vaan keksinyt miten akselin noston ois tehnyt.

:embarrassed:

ÄIJÄ93

no äkkiäkös sinä juupeli sen nyt rakennat siihen  :cheesy:
oma projekti jäähtyi taas vaihteeksi innostuksen siirryttyä drifteriin mutta eiköhän ne valotkin ja se bensatankki siihen kohtpuoliin saada aloin myös itse miettimään tuota auton 6x4 muuttamiseksi koskapa 6x2+2 telikarhuhommeli oli erittäin hankala rakentaa tilanpuutteen takia
löysin juuri äsken lukittavan diffin kuvan jota voisi alkaa jalostamaan
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 17.02.11 - klo: 00.03
no äkkiäkös sinä juupeli sen nyt rakennat siihen  :cheesy:
oma projekti jäähtyi taas vaihteeksi innostuksen siirryttyä drifteriin mutta eiköhän ne valotkin ja se bensatankki siihen kohtpuoliin saada aloin myös itse miettimään tuota auton 6x4 muuttamiseksi koskapa 6x2+2 telikarhuhommeli oli erittäin hankala rakentaa tilanpuutteen takia
löysin juuri äsken lukittavan diffin kuvan jota voisi alkaa jalostamaan

Hmmm... Joo no tuota tuota....

:huh:

Kiitosta vaan. Joo... Hyvä että joku uskoo meitin rakentelu kykyihin.

:wink:


Ite kanssa Sisuun mietin renkaan repijän tekoa, mutta kun sitä tilaa on niin vähästi tarjolla.

Ainiin. Unohtui ottaa lavetista akselisto kuvaa. Siinä on mahdollisimman yksinkertainen rakenne, jolla sain akselit pysymään mukana. Viikon päästä jos muistais kuvia räpsäistä.

ÄIJÄ93

#3127
onhan se uskottava sinun kykyihisi, kun kerta sen nosto akselin rakensit sisuunkin, niin nouseehan se trippeliakselikin samoilla paloilla. :laugh:
Paljonkos tuohon sinun scaniaan maksoi ne lineaariservot joilla nostelet lavaa.
Jotain tein väärin tuossa omassa kipin nostomekaniikassa, koska sen pyörittely tuntuu erittäin raskaalta jo pelkästään tyhjän lavan kanssa. :undecided:
Kopion patentin hemin scanian nostimesta, mutta jokin vipuvarsisysteemi meni väärin.
Jäljellä oleva tila sanelee loput ehdot järjestelmille. :cry:

Onkos kellään muuten lähiaikoina lähdössä tilausta ratastohtorille olisi meinaan wedicon fulda crossforceja 4kpl tilattava sekä robben takavalot eikä viitsisi niiden takia hirveitä posteja maksaa
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: ÄIJÄ93 - 17.02.11 - klo: 23.50
onhan se uskottava sinun kykyihisi, kun kerta sen nosto akselin rakensit sisuunkin, niin nouseehan se trippeliakselikin samoilla paloilla. :laugh:
Paljonkos tuohon sinun scaniaan maksoi ne lineaariservot joilla nostelet lavaa.
Jotain tein väärin tuossa omassa kipin nostomekaniikassa, koska sen pyörittely tuntuu erittäin raskaalta jo pelkästään tyhjän lavan kanssa. :undecided:
Kopion patentin hemin scanian nostimesta, mutta jokin vipuvarsisysteemi meni väärin.
Jäljellä oleva tila sanelee loput ehdot järjestelmille. :cry:

Onkos kellään muuten lähiaikoina lähdössä tilausta ratastohtorille olisi meinaan wedicon fulda crossforceja 4kpl tilattava sekä robben takavalot eikä viitsisi niiden takia hirveitä posteja maksaa

Ne lineaarit oli kalliit. 80$ kpl.

http://store.firgelli.com/l12-s-linear-actuat12.html

Yritin etsiä Youtubesta videota jossa oli jokseenkin kätsä kippi mekanismi, mutta en sitä tietenkään nyt löytänyt.

Moottori pyöritti kierretankoa jossa kulki mutteri. Mutterissa poikitainen tanko jossa 4kpl laakeria rullina. Siis 2 per tangon pää ja tanko runkoaisojen päällä. Sisemmät laakerit auton runkoaisojen päällä ja ulommat kippilavan rungon alla. Lavan rungon muoto kiilamainen. Kierretangon pyöriessä, mutteri poikittais tankoineen siirtyy taaksepäin ja painaa laakerit auton rungon ja lavan rungon väliin. Pakottaen lavan nousemaan.

Ei tuo taida kirjoittamalla aueta kenellekkään, eli koitan löytää sen videon.

MitsuEvo

Lainaus käyttäjältä: juupeli72 - 20.02.11 - klo: 14.18

Ne lineaarit oli kalliit. 80$ kpl.

http://store.firgelli.com/l12-s-linear-actuat12.html

Yritin etsiä Youtubesta videota jossa oli jokseenkin kätsä kippi mekanismi, mutta en sitä tietenkään nyt löytänyt.

Moottori pyöritti kierretankoa jossa kulki mutteri. Mutterissa poikitainen tanko jossa 4kpl laakeria rullina. Siis 2 per tangon pää ja tanko runkoaisojen päällä. Sisemmät laakerit auton runkoaisojen päällä ja ulommat kippilavan rungon alla. Lavan rungon muoto kiilamainen. Kierretangon pyöriessä, mutteri poikittais tankoineen siirtyy taaksepäin ja painaa laakerit auton rungon ja lavan rungon väliin. Pakottaen lavan nousemaan.

Ei tuo taida kirjoittamalla aueta kenellekkään, eli koitan löytää sen videon.

Mä ymmärsin tuon toimivan jotenkin näin:


Hemi1966

Noin mäkin ton Juupelin tarkoittaman lava systeemin ymmärsin, mutta ois kiva nähdä se kyseinen video.

Pientä edistystä tiehöylän kanssa :grin::

juupeli72

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 20.02.11 - klo: 14.48
Noin mäkin ton Juupelin tarkoittaman lava systeemin ymmärsin, mutta ois kiva nähdä se kyseinen video.

Jotakuinkin noin.

No jopas löytyi... Kävin tilaukset 3 x läpitte ennenkuin löysin. Tuo video ja kohdasta 2min, eteenpäin on kippimekanismista.

http://www.youtube.com/watch?v=4eTdZeyj7gY

Komiata on Hemillä jälleen työn jälki.

ÄIJÄ93

Kyllä erittäin fiksu mekanismi eikä varmaankaan hirveämmin kuormita noita mekanismejakaan. Tästä on hyvä alkaa jalostamaan.
Mukavaa kun tuo mani on nyt mummolla ja kaikki ideat on pääkopassa pitäis päästä rakentamaan. Tämä syö miestä. :angry:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

saulij

Hemillä tuo laatu näkyy pysyvän tasaisen korkeana.

Tilasinpa kaivinkoneeseen pien osia Fechtneriltä: telat, laakereita, ruuveja ym pienosaa. Ebaysta tilatut kääntölaakeritkin (61813) jo tulivat.


pate


HELIUM

voiko tässä enää kateellisempi olla  :shocked: niin vaan tajuu ettei osaa yhtään mitään :smiley:
Haluatko haastetta jota et enään kit malleista saa? Hanki kyosho rtr


rottapaavo

#3138
.
.

pate

osaatko sä arvioida vai tiiätkö sä paljonko toi sun rakennelmas painaa


Jolo

Lainaus käyttäjältä: Hemi1966 - 22.02.11 - klo: 19.40
Painoa on kertynyt tähän asti 5,1 kiloa.
on siihen painoo aika paljon kertyny millä meinaat saada liikkumaan??
hienoa jälkeä hemillä jatka samaan malliin :tongue:

jolo :grin:
Awesomatix A700

juukeli

Kertokaas te viisaammat mulle aloittelijalle tekeekö tällä mitään :  http://www.hobbytron.com/110ScaleRTRRCElectricDumpTruck.html   ja onko kauppa luotettava? jos tuo on toimiva laitos niin mitähän pitäis ostella jos haluaisi vähän "viritellä"

ÄIJÄ93

Eihän tuo härveli jaksanut nostaa edes noita olkia tai jotain mitä nyt olikaan.
Kyllä se viritteleminen niin kalliiksi tulee, että projektin käynnistämistä kannattaa syvästi harkita.
Minua kyseinen härveli ei vakuuttanut enkä sellaista missään nimessä ostaisi.
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

kimantero

Tervehdys.

Mietiskelin tässä että tekiskö tuon uuden härvelin akun liposta vai C Ni-MH kennoista. Mielessä ois s2 lipo tai 6 kennonen nimhi möykky tai kaks möykkyä rinnan eli 19000mAh niin ei luulis ajot loppuvan heti kesken.  :laugh:

täsä ois pari mun valintaa. mutta ehotelkaa jos on parempia ideoita.
http://cgi.ebay.com/12-x-C-size-9500mAh-Ni-MH-rechargeable-battery-Flat-Top-/150553890411?pt=US_Batteries&hash=item230db60e6b#ht_2791wt_905
http://cgi.ebay.com/GE-10000mAh-12C-7-4-7-4v-Li-Po-LiPo-Li-Poly-RC-Battery-/280590325198?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41547c95ce#ht_2392wt_1139

[21.13€] Ni-MH ilmanen toimitus
[29.25€] Li-Po ilmanen toimitus

saulij

Lainaus käyttäjältä: kimantero - 22.02.11 - klo: 22.29
Tervehdys.

Mietiskelin tässä että tekiskö tuon uuden härvelin akun liposta vai C Ni-MH kennoista. Mielessä ois s2 lipo tai 6 kennonen nimhi möykky tai kaks möykkyä rinnan eli 19000mAh niin ei luulis ajot loppuvan heti kesken.  :laugh:

täsä ois pari mun valintaa. mutta ehotelkaa jos on parempia ideoita.
http://cgi.ebay.com/12-x-C-size-9500mAh-Ni-MH-rechargeable-battery-Flat-Top-/150553890411?pt=US_Batteries&hash=item230db60e6b#ht_2791wt_905
http://cgi.ebay.com/GE-10000mAh-12C-7-4-7-4v-Li-Po-LiPo-Li-Poly-RC-Battery-/280590325198?pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item41547c95ce#ht_2392wt_1139

[21.13€] Ni-MH ilmanen toimitus
[29.25€] Li-Po ilmanen toimitus

NiMH 7,2V 2x9500 mAh (19 000 mAh)
LiPo 7,4V 10000 mAh

Hinta/mAh puoltaa NiMH-akkuja

En tunne eri akkutyyppejä ja niiden ominaisuuksia sen kummemmin. Onko LiPo-akuista jotain hyötyä näissä laitteissa?

ÄIJÄ93

Riippuu pitkälti siitä mihin härveliin meinaat kyseisiä akkupaketteja juntata.  :huh:
Jos tilaa riittää niin kyllä minä ainakin ottaisin mieluusti tuon 19 000 mah, mutta tuohon hintaan kannattaa tilata. Vaikka niitä nyt ei menisi kuin se 6kennoa niin silti 9500 mah riittää varmaankin tunnin-kahen ajoon (riippuen laitteesta ja sen sähkönkulutuksesta).  :police:
Lipoissa käsittääkseni pääasiallinen hyöty on keveys ja näissähän laitteissa painosta ei ole ainakaan haittaa.
Joku viisas ja perehtynyt sanoi lipojen toimivan erittäin huonosti pakkassäällä joten ulkolumitöistä ei sitten kannata edes haaveilla.  :sad:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter

4wdkanootti

Molemmissa akkutyypeissä (kalenteri-)ikä hekentää akkuja rippumatta käytöstä. Siksi omassa käytössä kattelen varauksin ebaytä akkujen suhteen. Voin olla arkajalka..
Tossa oli liki tuplasti kapasiteettia laitettu vanhaan tyyppiin. Jos ne mahtuu, niin, ehkä samanveran lipotekniikkaakin? 148 x 49 x 16mm , mahtuiskohan 4 kpl (sähköisesti 2s4p) eli 20Ah kyytiin?
Pikaseen katoin taatusti uutta, vaikka ton 5 amppeerisen:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9172
($15.34 kpl)

Hinta nousisi, myönnän. Ajoaikakin nousisi, uuden teknikan myötä. Jos ei jo ole lipoja lataavia laitteita, niin sekin nostaa kuluja.
Lipot antaa kyllä korkeamman jännitteen loppuun asti kuin vanhatyypppiset, muta varoa pitää hiukan tarkemmin sitä rikkovaa yli-tyhjäämistä.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

juukeli

No mites tämä, anteeksi nyt vain kun kyselen tyhmiä muttakun haluttaisi itsellekkin hommata auto jolla ajella nyt lunta ja kesällä hiekkaa/soraa mutta ei ole rahaa hommata 1000 euron vehkeitä.

Niin millaisena pidätte: http://www.hobbytron.com/LicensedPeterbiltLongHaulerDumpTruckRedElectricRTRRCTruck.html


ÄIJÄ93

#3149
Laitappa semmonen summa minkä olisit valmis pulittamaan hyvästä autosta meille.
Tuolla linkittämälläsi autolla ei tehdä ainakaan lumitöitä. Tuskin jaksaa hirveemmin työnnellä, ja toinen on minkälainen on auto vetotapa vetääkö molemmat takaakselit (jota suuresti epäilen) vaiko yksi akseli.
Ei voi kyllä suositella kellekkään tuollaisia.
Jossain saksalaisessa liikkeessä myytiin tamiyan volvoa 200€.
Siitä sitten lava päälle ja aura eteen varmasti toimii paremmin kuin tuollainen kiinalelu.

ei herneitä

Sitten toiseen asiaan.
Mistä löydän 8kanavaa tai enemmän sisältävän radion suht halpaan hintaan.
Kun nykyään kun niitä kattelee niin nestekidenäyttöä sun muuta. Niillä en tee mitään en tarvitse muuta kuin ne kanavat. :smiley:
kun ite nysvää saa just semmosen ku sattuu tulemaan
rc työkoneita jo vuodesta 2009 lähtien  Team lilium drifters: 61 impala drifter