Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)

Aloittaja No Pain, 26.12.07 - klo: 17.08

Koheltaja

Oransseja ainakin kaksi, tarroitusta vaille :wink:
Kylätason RC-kuski.

hmort

-Henry Mort

Koheltaja

Kylätason RC-kuski.

tulonenjahve

Moi taas,



Mistä mahtaisi löytyä noita keraamisia diffikuulia?
Olen yrittänyt kovasti netistä löytäää, mutta hankalaa on..ainakin itselle..
:grin:

Kuulostellaan!!
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Koheltaja

Racing Factory, sieltä löytyy kaikki mitä tarviit DB01:een ja paljon muuta :wink:

Linkit löytyy tuolta kauppias osiosta tai lähempänä hmortin allekirjoituksesta.
Kylätason RC-kuski.


pOINTER

Onkos porukoilla nivelvetareita autoissa takana? 501:sen takavetarit saisi olla jonkun millin pidemmät, kun vetarit tippuu diffin ulostulosta ulosjouston ollessa maksimissaan kaasua poljettaessa (hypyissä/katollaan). Ulosjoustoakin jo jonkun verran iskareista rajoitettu.

Vaihto koiranluihin, pidemmät nivelvetarit vai lisää ulosjouston rajoitusta?
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

hk

#127
Lainaus käyttäjältä: pOINTER - 31.03.09 - klo: 23.24
Tai vaihtoehtoisesti ostat TRF501X:än, purat sen ja rakennat uudestaan TRFdurgan muoviammeelle  :roll: Ja että miksikö? No ihan vaan kostoks.
Tuo sininen baldren mainoskori onkin "ei niin muotojaan puhutteleva", mutta kunnolla maalattuna jotenkin paljon muodokkaampi ja silmää miellyttävämpi kuin tuo durgan ufolättänä (toki kunnon maalaus tätäkin muuttaa)..
Ja jäljelle jää ->
Ihan vaan mielenkiinnosta, mites sää saat tuohon TRF:ään mahtumaan pötköakun? Ainakin meikäläinen halusi Durgaa valitessa auton mikä on edullinen, mihin mahtuu tarvittaessa perinteinen pötköakku, millä voi kisatakin sillä pötköakulla, ja millä voi kenties taidon ja kaluston parantuessa ehkä joskus vielä pärjätäkin. Ja edullinen.

Oma Durga on vielä kiireiden takia kasausasteella, mutta sen verran on ollut pakko hiplata, että kyllä sinne pötköakku sopii. ;) Lopusta saavat sitten isot pojat kertoa.
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

Hazard

Miten sä ton Tamiyan ja edullisen saat sopiin samaan lauseeseen?

hmort

#129
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 01.04.09 - klo: 12.43
Kas kas, menikö autot vaihtoon?

Itse asiassa meillä on 6 autoa mutta vaan 5 on tällä hetkellä oranssi / sinisiä.....Tää lähti käsistä...
-Henry Mort

Koheltaja

#130
Lainaus käyttäjältä: Hazard - 02.04.09 - klo: 06.20
Miten sä ton Tamiyan ja edullisen saat sopiin samaan lauseeseen?

Kyllä se täällä ainakin onnistuu taivuttaa samaan lauseeseen. Sen kokemuksen perusteella mitä nyt autoista on niin vaikka hankintahinta on hieman kovempi kuin muutamalla merkillä niin luotettavuus/toimivuus sekä varaosien saanti suoraan hyllystä tasoittaa hankintahintaa.

Niiden mällien perusteella mitä on nyt kahdella autolla ajettu niin jumalattoman paljon ne kestää hittiä. Talven saldo on 5kpl ohjauspaloja ja kaksi iskarin vartta, pari katkennutta linkin palloa, sekä muutama hukkunut pyöränmutteri. Yhtään tukivartta ei olla vielä rikottu eikä juuri muutakaan ja voin vakuuttaa että meidän käytössä se on saavutus sinänsä :wink:

Varaosat on mielestäni kohtuullisesti hinnoiteltuja, laitetaan verrokiksi vaikka 1:18 pikkuvessat joissa perusmurkinat maksaa saman verran ja kulutus on moninkertainen mällätessä.

Pitkään harkitsin paria muuta merkkiä jotka olisi tuleet edullisemmaksi hankintavaiheessa mutta Tamiyaan päädyttiin. Tärkeimmät valintaperusteet oli varaosien saatavuus joka toimii RF:llä erinomaisesti, auton todistettu nopeus, helppo ajettavuus ja säädettävyys sekä varikolla "tuotetuki" eli neuvottomaksi ei tarvitse jäädä mahdollisten ongelmien kanssa.

Kun katsoo tätä pikaisesti kyhättyä kokonaisuutta niin huomataan että hinta/laatu/saatavuus/varaosat käy todella hyvin käsi kädessä. Näin ainakin omien kokemusten perusteella, muista en tiedä :wink:

hk: pOINTER on käsittääkseni laittanut 501:en palasiksi ja siirtänyt tekniikan DB01 pohjalevylle, jos oikein käsitin. Mielenkiintoinen lähestymistapa DB01 virittämiseen :wink:

Kiva nähdä kesällä ulkopaanalla kuinka paljon on eroa 501 ja DB01 välillä huollettavuuden osalta. Vaikka DB:n voimansiirron suojaus ei aukoton olekkaan niin veikkaan sille pitempää huoltoväliä kuin 501:lle.

EDIT: Ettei vallan puhumiseksi mene niin laitetaan pari kuvaa Baldren korista, vieressä verrokkina 501X. Baldren kopalla DB01 alkaa näyttää krossarilta eikä lentävältä kampelalta :wink:






Kylätason RC-kuski.

tulonenjahve

Apuja,




Koeajot ajettu ja lopputuols... ensimmäisellä koeajolla etupyörästä irtosi akselin päässä oleva 9,8mm tappi joka siis pyörittää pyörää.
Takavetoinen auto korjattiin sillä yhdellä ylimääräisellä tapilla, joka mukana tuli.

No seuraavalla koeajolla kiristin kaikki pyörät kunnolla, mutta ---kele.. takayörästä irtosi sama tappi. Varmaan huonosti kiinnitetty sekin.
Etuveoinen auto on muuten aika onneton kulkemaan... :lol:

Tapit loppu ja hiki puskee otsalle...  :angry:

Onko vinkkejä miten saisin noita tappeja helposti..
Racing factoryllä on näitä, mutta onko järkeä pistää hexoja..
http://www.racingfactory.fi/tuotteet/TAMIYA-Tamiya-TRF415416-TA05/50594-2X10mm-Shaft-100910
Nämä kai tarkoitettu muuhun.

Liitin mukaan kuvan, jossa "BS4" on se tappi joka ongelmoi..

Kiitokset taas jo etukäteen!
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

bluebeetle

No laita mulle yv:nä osoittees, niin saat tappeja kirjemaksulla 0,90 eur muutaman suoraan kotiisi.

Edit: tai sitten hommaat muutaman 2mm:n putkisokan joista pätkimällä teet tuommoiset, eivät putoile enää.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: tulonenjahve - 03.04.09 - klo: 21.15
Apuja,


Onko vinkkejä miten saisin noita tappeja helposti..

Kiitokset taas jo etukäteen!

Käy ostamassa sopivan paksuisia poranteriä (vaikka rismasta 2€ 3kpl paketti) ja katkaise niistä dremelillä sopivan mittaisia tappeja.
Old fart

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 03.04.09 - klo: 21.34
Lainaus käyttäjältä: tulonenjahve - 03.04.09 - klo: 21.15
Apuja,


Onko vinkkejä miten saisin noita tappeja helposti..

Kiitokset taas jo etukäteen!

Käy ostamassa sopivan paksuisia poranteriä (vaikka rismasta 2€ 3kpl paketti) ja katkaise niistä dremelillä sopivan mittaisia tappeja.

Fillarin pinna sopii oikein hyvin tohon myös.

saa lähimmästä fillarihuollosta.. maksaa muutamia kymmeniä senttejä ja saa tappeja aika monta
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

tulonenjahve

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 03.04.09 - klo: 21.34
Edit: tai sitten hommaat muutaman 2mm:n putkisokan joista pätkimällä teet tuommoiset, eivät putoile enää.

Kiitokset vastanneille!!
Itse ei vain aina raksuttele...
:roll:

Uskallanko kysyä mikä on putkisokka ja mistä niitä voisi kysellä?
Muutoin kuulostaisi hyvältä, jos saisi nuo tapit pysymään paikollaan..
:laugh:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

bluebeetle

Ruuvikaupoista.



Edit: Jousisokka din-nimeltään
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Koheltaja

Mä olen tappeihin laittanut todella pienen tipan hetipitiliimaa, ei huku tapit ja saa irti tarvittaessa.
Kylätason RC-kuski.

tomije

Tollanen jousisokka on hieman työläämpi irroittaa, varsinkin etu pyöristä.
Meinaan B44 assossa on tollaiset vakiona.

Itse olen ainakin tykännyt noista normi sokista helpon laakereiden putsaamisen takia.
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

tulonenjahve

#139
Morjens,




Täällä on rassattu ja ihmetelty..
Ajeltukin on ja kiitos siitä pyöränpinna vinkistä.
Tuolla varastossa oli useita polkupyörän romuja, joista sain tarvittavat aineet pyörienkiinnitykseen.


Nyt kun olen tuossa ajellut niin edelleen haluaisin kysellä noista diffeistä.
Minusta diffien säätö on jotenkin hankalaaa ja lähes henkimaailman asioita..
:laugh:

Esimerkkinä todettakoon näin.
Putsailin eilen autoa ja avasin diffit. Kokoamisen jälkeen tein niin, että asetin pienet ruuvimeisselit niihin hahloihin, joihin nuo vetoakselit asentuvat.
Tämän jälkeen peukalolla kiersin ratasta. Sain sen pyörimään, mutta sanotaan että kireämmällekin kiristettynä olisin sen vielä saanut peukalolla juuri ja juuri pyörähtelemään.

Toistin tämän saman siis etu- ja takadiffille, mutta etupäätä kiristin vielä aivan hitusen enemmän.

Koska tuolla "peukalo tuntumalla" kiristin myös slipperin niin voisin sanoa, että slipperi ja kummatkin diffit ovat yhtä kireällä.

Kun slipperi on paikassa ja kori ajovalmiina ei voi tietää varmasti luistaako slipperi vai diffi ja diffien säätöä ei millään jaksaisi aina tehdä "yritys ja erehdys" menetelmällä, eikä jaksaisi myöskään availla tuota keskisuojaa jokakerta.

Kirjoitelkaa kokemuksista ja vinkkejä diffien kiristämiseen otetaan AINA ilolla vastaan.

Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: tulonenjahve - 09.04.09 - klo: 13.14
Kun slipperi on paikassa ja kori ajovalmiina ei voi tietää varmasti luistaako slipperi vai diffi ja diffien säätöä ei millään jaksaisi aina tehdä "yritys ja erehdys" menetelmällä.

Kirjoitelkaa kokemuksista ja vinkkejä diffien kiristämiseen otetaan AINA ilolla vastaan.
Saat testattua luistaako diffi(t) vai slipperi siten, että jätät sen keskisuojan, slipperin päältä, irti muuten auto kasassa. Sitten pidät vaikka etupyöristä kiinni ja pyörität päärattaasta, jos hihna pyörii -> luistaa diffi jos hihna ei pyöri luistaa slipperi... Sama juttu sitten takapyöriä kiinnipitäen.
Old fart

tulonenjahve

Kiitos vinkistä,


Pitänee varmaan vain ottaa itseä niskasta kiinni ja taas availla.
Ostin kyllä jo titaaniset hex ruuvit näihin hihnojen suojakoteloihin, mutta vielä kun sais hankittua kunnon vääntimen.. ehkä jopa sähköisen niin pääsisi kyllä vielä helpommalla.
:grin:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

tulonenjahve

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 09.04.09 - klo: 13.21
Saat testattua luistaako diffi(t) vai slipperi siten, että jätät sen keskisuojan, slipperin päältä, irti muuten auto kasassa. Sitten pidät vaikka etupyöristä kiinni ja pyörität päärattaasta, jos hihna pyörii -> luistaa diffi jos hihna ei pyöri luistaa slipperi... Sama juttu sitten takapyöriä kiinnipitäen.


Testasin, mutta ei onnistunut aivan saumattomasti.
Kun sn keskisuojan avaa ja alkaa pyörittelemään etu tai takapyöriä pääsee spurri sen verran hyppinmään, että "luisto" syntyy spurrin hyppiessä pinjonin "yli".

Tietysti, jos jotenkin saisi tuon spurrin pysymään helposti paikoillaan niin tuo tapa olisi kyllä varsin hyvä!

Kokeilun kautta mennään! :wink:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: tulonenjahve - 09.04.09 - klo: 18.56
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 09.04.09 - klo: 13.21
Saat testattua luistaako diffi(t) vai slipperi siten, että jätät sen keskisuojan, slipperin päältä, irti muuten auto kasassa. Sitten pidät vaikka etupyöristä kiinni ja pyörität päärattaasta, jos hihna pyörii -> luistaa diffi jos hihna ei pyöri luistaa slipperi... Sama juttu sitten takapyöriä kiinnipitäen.


Testasin, mutta ei onnistunut aivan saumattomasti.
Kun sn keskisuojan avaa ja alkaa pyörittelemään etu tai takapyöriä pääsee spurri sen verran hyppinmään, että "luisto" syntyy spurrin hyppiessä pinjonin "yli".

Tietysti, jos jotenkin saisi tuon spurrin pysymään helposti paikoillaan niin tuo tapa olisi kyllä varsin hyvä!

Kokeilun kautta mennään! :wink:

Jo tähän viestiisi lainaamissa ohjeissa neuvotaan tekemään erilailla kun teit.. :roll: Eli laitat vaikka pyörät polviesi väliin jökkiin, pyörität spurria peukalolla ja katsot liikkuuko hihna vai ei. Jos ei liiku slippi luistaa ja jos liikkuu diffi luistaa.

tulonenjahve

Moro,


En näemmä ymmärtänyt selvää tekstiä.

Pääasia, että saa jotain tehtyä..
:wink:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

tulonenjahve

Moro,



Mikä on tämän auton akuille suurin mahdollinen leveys.
Näyttäis että 50mm mahtuis, mutta onko jollakin sellaista autoissaan?

Kuullaan!
:azn:
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

hk

Se on kyllä hiinäjahiinä. Muuten menisi komeasti, mutta spurrin kohdalla voimansiirron metallinen kehikko tulee pari milliä ulospäin, josta mitalla katsottuna reunaan olisi 4,9cm. Tosin tämä kavennus alkaa pohjasta vasta noin 1,5cm korkeudelta. Jos akku on profiililtaan neliskulmainen niin ei taida mennä. Viisaammat korjatkoon.
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

vwaltsu


Ei ole juuri nyt manuaali käsillä.. eli muistaisiko joku Durgan pyöränlaakerin mittoja?
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

jsalmela

Leluautoja vain.

redman

Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey