Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)

Aloittaja No Pain, 26.12.07 - klo: 17.08

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 03.03.09 - klo: 23.55
Onkos kukaan testannu 3rasingin aluosia durgassa, kestääkö jne.. lähinnä c palat ja takahubit oli ajatuksena.
Just noita paloja ei oo omassa autossa kiinni, mutta muita ko. putiikin palikoita on menestyksekkäästi käytössä, eli varauksella uskallan suositella  :wink:
Old fart

hk

Moro!
Minkäslaista harjatonta noparia ja moottoria tuommoiseen Durgaan kannattaisi katsella sillä mielellä, että kävisi ottamassa ensituntumaa M4-10 kisoihin tulevana kautena? Tietenkin olisi plussaa jos toteutuisi se mahdoton yhdistelmä, eli halpa ja hyvä.  :azn:
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: hk - 05.03.09 - klo: 08.59
Moro!
Minkäslaista harjatonta noparia ja moottoria tuommoiseen Durgaan kannattaisi katsella sillä mielellä, että kävisi ottamassa ensituntumaa M4-10 kisoihin tulevana kautena? Tietenkin olisi plussaa jos toteutuisi se mahdoton yhdistelmä, eli halpa ja hyvä.  :azn:

Riippuu paljon ajokokemuksesta, ja myös siitä paljonko on valmis comboon sijottamaan. Jos kuskinura on ihan alkumetreillä on varmasti joku 13.5 lankanen ihan passeli, siitä taitojen kehittyessä esim. 8.5 kautta oikeisiin kisakoneisiin. Toisaalta jos haluaa panostaa rahallisesti enemmän kannattaa huolehtia sensorin olemassaolosta.
Esim nykyinen oma 6.5 tekin rs pro+lipo on huomattavasti helpompi ja johdonmukasempi ajettava kun edellinen 8.5 novak+sidewinder. :azn:

_jtr_

Terve.. Durga valmistu äskettäin, ja olisin kysellyt konkareilta hyväksi havaittuja mattosetuppeja. Lähinnä iskarien asennot ja sisukset sekä vakaajien vahvuudet kiinnostaa.
Helpottaisi omien säätöjen hieromista, kun olis jotain nopeeaksi todettua pohjilla. Kumirenkailla kuitenkin tarkotus ajaa.

http://i402.photobucket.com/albums/pp105/jahuu76/IMG_0231.jpg?t=1235727775

http://i402.photobucket.com/albums/pp105/jahuu76/IMG_0225.jpg?t=1235727797

Kiitos jo etukäteen.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: hk - 05.03.09 - klo: 08.59
Moro!
Minkäslaista harjatonta noparia ja moottoria tuommoiseen Durgaan kannattaisi katsella sillä mielellä, että kävisi ottamassa ensituntumaa M4-10 kisoihin tulevana kautena? Tietenkin olisi plussaa jos toteutuisi se mahdoton yhdistelmä, eli halpa ja hyvä.  :azn:

Satsaa vaan kerralla kunnon settiin, joku 5,5-6,5 lankainen sensorillinen samantien. Tehoja voi aina rajoittaa pois, ja lisäillä kun ei enää tunnu kulkevan tarpeeksi...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

vwaltsu


Tuli tuossa itsekin kyseinen auto hankittua ja lauantaina olisi tarkoitus päästä Lippiksen radalle kokeilemaan kulkua. Pitihän se arvata kun parin kaverin kyseistä autoa radalla kokeili niin heti narahti  :lol:
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

*HOKE*

Tää on vaarallinen luokka...
Autojen hinnat on tullu fiksulle tasolle kuten myös elektroniikan.
Jos kokeilemaan pääsee niin vaarana on että oma kalusto menee samantien hankintalistalle.

hk

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 05.03.09 - klo: 10.40
Riippuu paljon ajokokemuksesta, ja myös siitä paljonko on valmis comboon sijottamaan. Jos kuskinura on ihan alkumetreillä on varmasti joku 13.5 lankanen ihan passeli, siitä taitojen kehittyessä esim. 8.5 kautta oikeisiin kisakoneisiin. Toisaalta jos haluaa panostaa rahallisesti enemmän kannattaa huolehtia sensorin olemassaolosta.
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 05.03.09 - klo: 10.48
Satsaa vaan kerralla kunnon settiin, joku 5,5-6,5 lankainen sensorillinen samantien. Tehoja voi aina rajoittaa pois, ja lisäillä kun ei enää tunnu kulkevan tarpeeksi...
Kiitos vinkeistä, pihasudittelukokemusta löytyy kyllä sen pari vuosikymmentä mutta varsinainen kisaaminen on täysin uutta. Pitääpä yrittää etsiä jokin kultainen keskitie, ajatuksena oli alunperin hommata heti kättelyssä asiallinen kasvuvaraa omaava nopari ja edullinen moottori, mutta sensorillisissa tuo taitaa olla hankalaa.

Olisiko joitain konkreettisia esimerkkejä heittää toimiviksi ja kisalaillisiksi todetuista yhdistelmistä?   
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: hk - 05.03.09 - klo: 12.08
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 05.03.09 - klo: 10.40
Riippuu paljon ajokokemuksesta, ja myös siitä paljonko on valmis comboon sijottamaan. Jos kuskinura on ihan alkumetreillä on varmasti joku 13.5 lankanen ihan passeli, siitä taitojen kehittyessä esim. 8.5 kautta oikeisiin kisakoneisiin. Toisaalta jos haluaa panostaa rahallisesti enemmän kannattaa huolehtia sensorin olemassaolosta.
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 05.03.09 - klo: 10.48
Satsaa vaan kerralla kunnon settiin, joku 5,5-6,5 lankainen sensorillinen samantien. Tehoja voi aina rajoittaa pois, ja lisäillä kun ei enää tunnu kulkevan tarpeeksi...
Kiitos vinkeistä, pihasudittelukokemusta löytyy kyllä sen pari vuosikymmentä mutta varsinainen kisaaminen on täysin uutta. Pitääpä yrittää etsiä jokin kultainen keskitie, ajatuksena oli alunperin hommata heti kättelyssä asiallinen kasvuvaraa omaava nopari ja edullinen moottori, mutta sensorillisissa tuo taitaa olla hankalaa.

Olisiko joitain konkreettisia esimerkkejä heittää toimiviksi ja kisalaillisiksi todetuista yhdistelmistä?   

Tässä tämä itsellä käytössä oleva paketti. Todella smoothi ja säädettävissä oleva paketti, Ei halvin mutta paras.. :wink:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/32307

vwaltsu

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 05.03.09 - klo: 11.04
Tää on vaarallinen luokka...
Autojen hinnat on tullu fiksulle tasolle kuten myös elektroniikan.
Jos kokeilemaan pääsee niin vaarana on että oma kalusto menee samantien hankintalistalle.

Näinhän se menee, siksipä en ole tuolla uskaltanutkaan vielä kenenkään drifteriä kokeilla  :wink: Niinhän siinä sitten kävi että jäi kerran kahden kokeilun jälkeen koukkuun  :angel:. Vielä kun foorumillakin oli sopivasti pari Durgaa kaupan niin lopun voikin arvata.. onneksi sähköt ym. sentäs oli valmiiksi. :cool:
HPI Savage FLUX & X  | HPI E-Firestorm 10T/MM5700 | XRay XB8 | F u t a b a  2.4 FASST

Juhiz

Onkos porukalla hajonnut paljonkin takaiskaritorneja, ja ovatko nuo "carbon reinforced" palikat kestävämpiä? Omasta meni iskaritorni 3 osaan ja samalla diffikotelon kiinnikkeet repesi irti..  :tongue:
Schumacher Cougar Laydown - Cougar KD

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: Juhiz - 05.03.09 - klo: 16.29
Onkos porukalla hajonnut paljonkin takaiskaritorneja, ja ovatko nuo "carbon reinforced" palikat kestävämpiä? Omasta meni iskaritorni 3 osaan ja samalla diffikotelon kiinnikkeet repesi irti..  :tongue:

On niillä eroa. Mä laittelin jo autoa kasatessa noita parempilaatusia osia paikalleen.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 05.03.09 - klo: 13.11
Tässä tämä itsellä käytössä oleva paketti. Todella smoothi ja säädettävissä oleva paketti, Ei halvin mutta paras.. :wink:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/32307

Suosittelen edelleen hommaamaan säädin + koneen suomesta, semmoisen millä ajetaan kisaa. Ne on halvempia, niissä on toimiva takuu, Isot Pojat ajaa niillä kilpaa, ne toimii.

Uskon vilpittömästi, että Tekinin hiilettömät kamat on yhtä hyvää laatua, kuin aikoinaan Tekinin hiilisäätimet. Mutta niin kauan, kuin virallista edustusta ei Suomessa ole, on jokseenkin riskialtista leikkiä näiden eksoottisten tavaroiden kanssa. Ellei sitten ajojen kanssa ole turhia kiireitä ja mahdollisen takuukeikan sattuessa on aikaa odotella kuukausi tai enemmän korvaavaa tuotetta.
---

Janne A

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 05.03.09 - klo: 23.36
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 05.03.09 - klo: 13.11
Tässä tämä itsellä käytössä oleva paketti. Todella smoothi ja säädettävissä oleva paketti, Ei halvin mutta paras.. :wink:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/32307

Suosittelen edelleen hommaamaan säädin + koneen suomesta, semmoisen millä ajetaan kisaa. Ne on halvempia, niissä on toimiva takuu, Isot Pojat ajaa niillä kilpaa, ne toimii.

Uskon vilpittömästi, että Tekinin hiilettömät kamat on yhtä hyvää laatua, kuin aikoinaan Tekinin hiilisäätimet. Mutta niin kauan, kuin virallista edustusta ei Suomessa ole, on jokseenkin riskialtista leikkiä näiden eksoottisten tavaroiden kanssa. Ellei sitten ajojen kanssa ole turhia kiireitä ja mahdollisen takuukeikan sattuessa on aikaa odotella kuukausi tai enemmän korvaavaa tuotetta.

Ihan rehellisesti kysäsen, ilman mitään kettuilua: Mille merkeille on Suomessa sellainen takuu, ettei tarvi odotella?

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: AiR - 06.03.09 - klo: 01.41
Ihan rehellisesti kysäsen, ilman mitään kettuilua: Mille merkeille on Suomessa sellainen takuu, ettei tarvi odotella?

Itse olen käyttänyt LRP-säätimiä. Kolme olen grillannut, kaksi sain samantien ja kolmannen kanssa meni 1-2 vkoa sisältäen postit Hki-Hyvinkää. Ehkä olen sitten ollut 'onnekas'.
---


jarkko

Myyntipuhetta tai ei, niin samanlaiset hyvät kokemukset on meillä.

Meillä meni hiilettömien käytön alkuvaiheissa turistissa 2-3 LRP:n säädintä rikki ja viime vuonna mattiksessa kaksi 2007 editionia.
Kaikkiin saatiin samantien takuuseen uutta tilalle - no problems.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

_jtr_

Hienoa että jotkut jaksavat pysyä merkkiuskollisina vaikka säätimiä savuaa useampia kappaleita. Mulla vaihtuis luultavasti merkki jo viimeistään toisen grillaantumisen yhteydessä. :angel:

Haze

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 05.03.09 - klo: 23.36
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 05.03.09 - klo: 13.11
Tässä tämä itsellä käytössä oleva paketti. Todella smoothi ja säädettävissä oleva paketti, Ei halvin mutta paras.. :wink:
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_911/products_id/32307

Suosittelen edelleen hommaamaan säädin + koneen suomesta, semmoisen millä ajetaan kisaa. Ne on halvempia, niissä on toimiva takuu, Isot Pojat ajaa niillä kilpaa, ne toimii.

Uskon vilpittömästi, että Tekinin hiilettömät kamat on yhtä hyvää laatua, kuin aikoinaan Tekinin hiilisäätimet. Mutta niin kauan, kuin virallista edustusta ei Suomessa ole, on jokseenkin riskialtista leikkiä näiden eksoottisten tavaroiden kanssa. Ellei sitten ajojen kanssa ole turhia kiireitä ja mahdollisen takuukeikan sattuessa on aikaa odotella kuukausi tai enemmän korvaavaa tuotetta.

Tekinillä ajetaan Suomessa kilpaa ja suht lujaakin... Myös maailmalla "isot pojat" ajavat menestyksekkäästi kyseisillä tuotteilla. Tehtaan takuu ja korjaus on nopeata toimintaa sekä suhteellisen edullista, eikä siellä yritetä kusettaa asiakasta niin kuin joillain muilla merkeillä. Suomessa on tällä hetkellä noin kymmenkunta säädintä ja konetta ja yhtään ei ole hajonnut, eikä vikoja ilmennyt. Virallinen maahantuonti asia toivottavasti ratkeaa pian...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 06.03.09 - klo: 11.19
Hienoa että jotkut jaksavat pysyä merkkiuskollisina vaikka säätimiä savuaa useampia kappaleita. Mulla vaihtuis luultavasti merkki jo viimeistään toisen grillaantumisen yhteydessä. :angel:

Tässä ei puhuta mistään 2 kuukauden jaksosta.. Nykyiset säätimet on olleet 1,5 vuotta ajossa ja vähän jo odottelen, koska ne leipoo...

Sori Haze, unohdin tietysti sut niistä Isoista Pojista. :mrgreen:
---

jarkko

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 06.03.09 - klo: 11.19
Hienoa että jotkut jaksavat pysyä merkkiuskollisina vaikka säätimiä savuaa useampia kappaleita. Mulla vaihtuis luultavasti merkki jo viimeistään toisen grillaantumisen yhteydessä. :angel:

1. Jos parempaa säädin+palvelu kokonaisuutta ei ajankohtana ole tarjolla, niin kannattanee pysyä siinä joka antaa parhaan kilpailukyvyn ja omaa toimivan takuun. Näin menee meidän logiikka.

2. Rikkoontumisten määrää voi suhteuttaa käytön määrään. Meillä tulee treeniä ja kisaa yhteensä kuukaudessa noin 100 akkua. Jos vuodessa simahti SILLOIN hiilettömien alkuaikoina 2 kpl/v. niin ennen simahtamista tuli käyttöä säätimelle noin 600 akkua eli 3000 ajominuuttia. Not bad.

3. Nykyiset LRP:t olleet käytössä noin 1,5 v ilman ongelmia.

Summa summarum hyvin itsekästä ajattelua lähtien kaluston suorituskyvystä ja uuden saamisesta nopeasti tilalle jos jotain rikkoutuu.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

_jtr_

Hyviä perusteluja.. En tiedä liikutaanko enää edes krossin piirissä, että voisimmeko palailla hiljalleen topikin aiheeseen? :wink:

hk

#112
No nyt on Durga slippereineen askartelup*skartelunurkassa, pränikkä novakin 8,5 harjaton postissa ja jopa acomsin technisport 2,4GHz ettei tartte kiteiden kanssa pelata. On tää kyä taas tätä. Eihän tässä ole ny mitään järkeä taas.
Toivon mukaan taas yksi uusi liikkuva shikaani krossiradoilla. ;)
Kyälähtee! Yleensä ihan minne sattuu. 
Tampere.

tulonenjahve

#113
No niin,



Tänään lähes viikon säätämisen ja muun vääntämisen jälkeen tänään koitti se hetki kun pääsin koeajolle. Autona DB01 ja korina se rumempi..Baldre.. Saksasta sai 12t harjattoman setin kera hintaa 299€ joten siksi Baldre.

Kokoaminen oli mielestäni helppoa ja ainoa asia kasaamisessa oli noitten diffien säätö.
kerpele kun oli ensin liian löysät - lisäksi autossa kiinni "slip clutch", joten oli aluksi vaikea sanoa mikä antoi periksi ja mikä ei.

Asian selvittämistä vaikeuttivat huomattavasti nuo ruuvit.. ne ei oikein kestä ja kun moneen kertaan avaa ja sulkee.. Huhhuh ne on nyt huonossa kunnossa..

Tiitaniruuvit!
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: tulonenjahve - 31.03.09 - klo: 19.00Autona DB01 ja korina se rumempi..Baldre..

Täällä ollaan taas toista mieltä ulkonäöstä. Aleksin Durgaan sovitellaan juuri Baldren koria kun on meidän mielestä paremman näköinen...

Täältä löytyisi käytetty "kynsilakanpunainen" Durgan kori halavalla jos tarviit :wink:

Hyvän auton kyllä hankit, kestävä ja toimiva auto joka on osoittautunut nopeaksi monen kuskin käsissä. Vielä kun törkkäät alle 3Racingin iskarit niin johan on muikea peli ajella :p
Kylätason RC-kuski.

pOINTER

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 31.03.09 - klo: 22.45
Vielä kun törkkäät alle 3Racingin iskarit niin johan on muikea peli ajella :p
Tai vaihtoehtoisesti ostat TRF501X:än, purat sen ja rakennat uudestaan TRFdurgan muoviammeelle  :roll: Ja että miksikö? No ihan vaan kostoks.

Tuo sininen baldren mainoskori onkin "ei niin muotojaan puhutteleva", mutta kunnolla maalattuna jotenkin paljon muodokkaampi ja silmää miellyttävämpi kuin tuo durgan ufolättänä (toki kunnon maalaus tätäkin muuttaa)..

Ja jäljelle jää ->
Kun ei pyydä mitään, ei välttämättä saakaan haluamaansa, mutta kun pyytää paljon, saattaa saada paljon - tai sitten ei.

tulonenjahve

Moi kaikille,



Tänään kootussa db01 oli ongelma liian löysien etu ja taka diffien muodossa.
Autossa oli lisäksi vielä slipper clutch joten siinä hetki piti kelailla maailman menoa.

Ongelma kuitenkin paikantui ja kiristin diffit.
Menopuoli parani kummasti, mutta etupää jäi vielä löysäksi.

Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä kiristykseen vai ihan vain kokeilemalla mennään?

VASTAUS KÄYTTÄJÄLTÄ:
Koheltaja

"« Vastaus #2:  31.03.09 - klo: 21.09 »

Ihan ensimmäisenä kannattaa purkaa diffit ja laittaa keraamiset kuulat/Asson diffirasva ja sen jälkeen homma toimii.

Mutta siitä säädöstä, meitin pelien diffit on säädetty niin että ensin diffin kiristysruuvi hellällä kädellä kiinni ettei painelaakeri vaurioidu ja sen jälkeen avaa 1/8-1/2 kierrosta maun mukaan. Molemmissa autoissa etudiffi on hieman kireämmällä kuin takadiffi.

Ja vielä kerran, ne keraamiset kuulat ja Asson diffirasva..."
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

tulonenjahve

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 31.03.09 - klo: 22.45

Täällä ollaan taas toista mieltä ulkonäöstä. Aleksin Durgaan sovitellaan juuri Baldren koria kun on meidän mielestä paremman näköinen...

Täältä löytyisi käytetty "kynsilakanpunainen" Durgan kori halavalla jos tarviit :wink:

Hyvän auton kyllä hankit, kestävä ja toimiva auto joka on osoittautunut nopeaksi monen kuskin käsissä. Vielä kun törkkäät alle 3Racingin iskarit niin johan on muikea peli ajella :p


Kiitos muuten Koheltajalle myös diffien säätöä koskevista neuvoista!
Liitin vastauksen tänne palstalle myös.

Tuosta Durgan korista vielä, että ei tuo Baldre minusta mikään ns. ruma kuitenkaan ole.. Durga vain virtaviiviasempi ja siten minusta nätimpi.

Ite saan mustan maalin tänään, joten maalaus ja teippaus kuuluu päivän ohjelmaan.
Olen aika kömpelö maalailija, joten ihan musta pohjaväri eikä muuta...

Juuri nyt ei ole tarvetta Durgan korille, mutta jossain vaiheessa voi tarvetta ilmetä..
Ja noita koreja kysellään muuten maailmalla aivan hurjasti, koska Tamiya ei ilmeisesti niitä "varasosiksi" valmista.

Iskaritkaan ei vielä kuulu listoille. kunhan vaan sais auton suurin piirtein iskuun ja vähän kokemuksia alle niin siitä sitten eteenpäin.

Mukavaa lueskella kokemuksia, saada rakentavaa palautetta ja hyviä ohjeita!

Palataan asiaan!!

Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Koheltaja

Ennen kun maalaat koria mustalla niin harkitse hieman näkyvämpää väriä, musta erottuu radalla aika huonosti ja pahimpana riskinä on päälleajo sopivassa paikassa :wink:
Kylätason RC-kuski.

*HOKE*

Ja niitä mustia Tamiyoita alkaa olemaan lippulaivassakin jo ainakin 3.