Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Tamiya DB01 Durga (keskustelut & kokemukset)

Aloittaja No Pain, 26.12.07 - klo: 17.08

Koheltaja

Onko mitään tietoa koska R tulee myyntiin/hinta?
Kylätason RC-kuski.

Ukko

Hei

Olen itse kanssa ostamassa Tamiyan DB01 mallia. Mitkä näistä seuraavista ovat sellaisia "pakollisia" päivitysosia (vain tärkeimmät), jotta pärjään kavereiden välisissä kisailuissa? En aja siis virallisia kisoja.

54141 High Traction Lower Arm - DB01 Front (US$9)
54142 High Traction Lower Arm - DB01 Rear (US$9)
54140 DB01 Reinforced Drive Belt (US$7)
54036 DB01 Carbon Reinforced M Parts (US$9)
54040 DB01 Motor Heat Sink (US$12)
54028 TRF Buggy Dampers (US$110)
54037 DB01 Aluminium Sus Mount Front (US$20)
54038 DB01 Aluminium Sus Mount Rear (US$20)
54039 DB01 Aluminium Sus Block 2pcs (US$19.50)
50994 5mm Sus Ball (US$10)
54018 Slipper Clutch Set DB01 (US$42)
54015 Assembly Universal Shaft DB01 Front (US$35)
54016 Assembly Universal Shaft DB01 Rear (US$35)

Vai onko jotain muita tärkeämpiä päivitysosia? Kiitokset vastauksesta jo etukäteen.
Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

Toni

Kannattanee ostaa tuo R-versio, niin ei tarvitse ostaa kalliilla niitä kaikkia osia erikseen. Ovat Tamiya kuskit kertoneet, että Durgalla, vaikka itse auto halpa onkin, ajaminen tulee kalliiksi, kun pitää ostaa kaikki viriosat.
SC10 4x4

jsalmela

Eipä siihen kovin kummoisia viripalikoita tarvi. Slipperi ja paremmat iskarit ehkä ensimmäisenä. Alkuperäisen ruuvisarjan voisi korvata paremmilla, kun ovat turhan pehmeitä. Alumiiniblingiä kannattaa kylvää autoon harkiten, ei nimittäin kovin paljoa vähennä varaosatarvetta tässä vehkeessä. Nivelvetarit on ehkä myös hyvä hankinta, ainakin itellä on toiminu ja vakiovetareita en oo kokeillutkaan.
Kunnon sähköt vaan kiinni autoon ja nopea servo niin alkaa kulkemaan. :cool:
Leluautoja vain.

Ukko

Paljon kiitoksia vastauksesta. Onko Sliperi siis tämä:

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXTDN8&P=7

Olisiko sinulla heittää linkkiä noihin parempiin iskareihin ja ruuvisarjaan? Nivelvetoakseleita en siis välttämättä tarvitse?


Olisiko tämä servo hyvä?

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBXA7&P=0

Pitääkö servon olla digitaalinen (en ymmärrä niistä mitään)? Radioksi tulee luultavemmin Futaba 3PM MX 3-Channel 2.4GHz FASST Tx/R603FF Rx ja noppari/moottori yhdistelmäksi ehkä Tekin. Ja lipoilla ajelen jos nuo edellä mainitut vaikuttaa servon valintaan?


Lainaus käyttäjältä: jsalmela - 18.08.09 - klo: 11.08
Eipä siihen kovin kummoisia viripalikoita tarvi. Slipperi ja paremmat iskarit ehkä ensimmäisenä. Alkuperäisen ruuvisarjan voisi korvata paremmilla, kun ovat turhan pehmeitä. Alumiiniblingiä kannattaa kylvää autoon harkiten, ei nimittäin kovin paljoa vähennä varaosatarvetta tässä vehkeessä. Nivelvetarit on ehkä myös hyvä hankinta, ainakin itellä on toiminu ja vakiovetareita en oo kokeillutkaan.
Kunnon sähköt vaan kiinni autoon ja nopea servo niin alkaa kulkemaan. :cool:
Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

jsalmela

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 18.08.09 - klo: 13.01
Paljon kiitoksia vastauksesta. Onko Sliperi siis tämä:

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXTDN8&P=7

Olisiko sinulla heittää linkkiä noihin parempiin iskareihin ja ruuvisarjaan? Nivelvetoakseleita en siis välttämättä tarvitse?


Olisiko tämä servo hyvä?

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXBXA7&P=0

Pitääkö servon olla digitaalinen (en ymmärrä niistä mitään)? Radioksi tulee luultavemmin Futaba 3PM MX 3-Channel 2.4GHz FASST Tx/R603FF Rx ja noppari/moottori yhdistelmäksi ehkä Tekin. Ja lipoilla ajelen jos nuo edellä mainitut vaikuttaa servon valintaan?

Slipperi on juurikin tuo minkä linkitit. Viritysiskareina on näkynyt käytettävän useasti 3racing:n valmistamaa sarjaa http://www.3racing.hk/products.php?products_key=2830
Durgaan ainakin oli saatavana titaaniruuvisarjaa, mutta en osaa sanoa siitä sen enempää, kunnolliset teräskuusiokoloruuvit on ihan riittävät.
Vakiovetarit kannattaa varmaan ensin ajaa loppuun, ennen kuin niitä alkaa päivittämään.
Tuo ehdottamasi servo on ihan riittävä, ja toimii hyvin fassti-radion kanssa. Mutta myös nopea analogiservo käy.
Durgan vara-ja viripalikoita ja 3racingin osia kannattaa kysellä RacingFactoryltä, sieltä on useinmiten löytynyt kaikki tarvittava.
Leluautoja vain.

hese80

Tänään tuli postissa nivelvetarit eteen kuluneiden alkuperäisten tilalle. Kannattaako muuten näihin laittaa molybdeenirasvaa, kuten ohjeissa neuvotaan, vai antaa olla ilman?

Koheltaja

Kyllä mä olen nilviäisiin sipaissut hieman molyrasvaa, vaikka vassu kesää pölyä niin kuluminen on siitä huolimatta vähäisempää kuin kuivilla nivelillä. Metalli kun hankaa metallia vasten pölyn kera niin hiova vaikutus on todella suuri.
Kylätason RC-kuski.

kesseli

#188
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 14.08.09 - klo: 08.28
Onko mitään tietoa koska R tulee myyntiin/hinta?

Factoryllä sanoivat että ensikuussa tulisi myyntiin hintaa eivät osanneet vielä sanoa.

Tuommonen löytyi googlella käsitin kuitenkin että mallissa olisi hiilari tornit ja kunnon iskarit tuossa ei nyt ensi silmäyksellä sellaisia ole.
http://banzaihobby.com/index.php?main_page=product_info&cPath=236_237&products_id=5125&gclid=CIqgpKyzsJwCFUF_3godjT3BjA

http://www.rc-race-and-drift-japan.com/index.php?main_page=product_info&cPath=136_138&products_id=1673&zenid=080c2b3a2103226ec0b7e2d288647521
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

foursquare

Eikös tuossa TRF iskarit ole, ja nuo tornit ovat varmaan samaa muovi/hiilikuitua kuin asson B4 ft:n pohjalevy yms mitä siinä nyt on.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Koheltaja

Kyllä tossa kuvassa on TRF iskarit ja carbon eli hiilikuituvahvisteisesta komposiittimuovista tehdyt iskaritornit, kuten moni muukin muoviosa.
Kylätason RC-kuski.

RacingFactory

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 14.08.09 - klo: 08.28
Onko mitään tietoa koska R tulee myyntiin/hinta?

Durgan hinnasta on saatu ensimmäiset arviot.
Hinta tulee olemaan noin 299€-329€, lopullinen hinta vahvistuu syyskuun puolenvälin tienoilla.
Ensimmäiset autot saadaan Suomeen syyskuun puolen välin jälkeen.

Terveisin,

RF

kesseli

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 20.08.09 - klo: 07.20
Kyllä tossa kuvassa on TRF iskarit ja carbon eli hiilikuituvahvisteisesta komposiittimuovista tehdyt iskaritornit, kuten moni muukin muoviosa.

No hyvä tuo tulee hankittua heti, kun se factorylle saapuu, onko jotain vihjeitä minkälaista kone nopari yhdistelmää kannattaisi hankkia jos alkaa treenaamaan harrastusmielessä talvella sisäradoilla.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

mof

Nuo DB01-R mallin tukivarret eivät kyllä ole yhtä kestävät kuin esim 501X tukivarret. Itse kokeilin niitä ja kyllä niitä parit katkesi aika helposti, jonka jälkeen vaihdoin 501X tukivarret tilalle.

redman

Lainaus käyttäjältä: kesseli - 20.08.09 - klo: 18.12
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 20.08.09 - klo: 07.20
Kyllä tossa kuvassa on TRF iskarit ja carbon eli hiilikuituvahvisteisesta komposiittimuovista tehdyt iskaritornit, kuten moni muukin muoviosa.

No hyvä tuo tulee hankittua heti, kun se factorylle saapuu, onko jotain vihjeitä minkälaista kone nopari yhdistelmää kannattaisi hankkia jos alkaa treenaamaan harrastusmielessä talvella sisäradoilla.


voisin suositella omasta kokemuksesta speed passion exigen 2.0 noparia ja speed passion/GM 7.5 konetta. Ajoin itse tuolla setillä viime talven lippiksen radalla ja autona oli tamiya trf501we.

plussana vielä että saat nuo samasta paikasta kuin autonkin
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

kesseli

Lainaus käyttäjältä: redman - 24.08.09 - klo: 15.40
Lainaus käyttäjältä: kesseli - 20.08.09 - klo: 18.12
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 20.08.09 - klo: 07.20
Kyllä tossa kuvassa on TRF iskarit ja carbon eli hiilikuituvahvisteisesta komposiittimuovista tehdyt iskaritornit, kuten moni muukin muoviosa.

No hyvä tuo tulee hankittua heti, kun se factorylle saapuu, onko jotain vihjeitä minkälaista kone nopari yhdistelmää kannattaisi hankkia jos alkaa treenaamaan harrastusmielessä talvella sisäradoilla.


voisin suositella omasta kokemuksesta speed passion exigen 2.0 noparia ja speed passion/GM 7.5 konetta. Ajoin itse tuolla setillä viime talven lippiksen radalla ja autona oli tamiya trf501we.

plussana vielä että saat nuo samasta paikasta kuin autonkin

Noitahan tuo mainosti  :wink:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

foursquare

Tästä se lähtee..  :azn: Tiettävästä suomen 1# paketti :cheesy:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

DTFin

Kertokaas viisaammat meikäläiselle, että kuinka tuo diffin kireys on paras testata Durgassa (DB01)? Slipperi löytyy autosta myös. Vai tuleeko tuo käytännössä laittaa niin kireälle kun saa turvallisesti?
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

*HOKE*

http://rc10.fi/index.php?topic=33879.msg359356#msg359356

Tämä Academy topikissa kirjoittamani difin säätötapa toimii tässäkin autossa.

Kuten mainitsin... aikanaan tamiyan ohjeista bongattua, ja sittemmin toimivaksi tavaksi kaikissa kuuladiffeissä todettu.

Koheltaja

Mitä kivaa löytyi R paketin sisältä? Joko tinaristipäät on päivitetty oikeisiin ruuveihin? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Janne A

R:n hintaakaan eio taidettu mainita vielä?

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: DTFin - 08.09.09 - klo: 09.24
Kertokaas viisaammat meikäläiselle, että kuinka tuo diffin kireys on paras testata Durgassa (DB01)? Slipperi löytyy autosta myös. Vai tuleeko tuo käytännössä laittaa niin kireälle kun saa turvallisesti?

Samalla tavalla kuin muissakin, eli:

- pidä toisella kädellä kiinni vetorattaasta ja toisesta renkaasta
- yritä kääntää vastakkaisen puolen rengasta kohtalaisella voimalla
- slipperin pitäisi tässä vaiheessa hieman luistaa, ei diffin
- diffin täytyy silti olla helposti pyöriteltävä, jos diffi ei luista, mutta on enemmän lukkoperää muistuttava, on kasauksessa tehty jotain väärin

Jos slipperistä ei tunnu olevan vastusta, se on liian löysällä.

Ja muistakaa ensin hioa diffilevyt suoriksi 600-1000 hiomapaperilla sekä mielellää vaihtaa diffikuulat karbiidi- tai keraamikuuliin.
---

Haze

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 08.09.09 - klo: 11.37
Lainaus käyttäjältä: DTFin - 08.09.09 - klo: 09.24
Kertokaas viisaammat meikäläiselle, että kuinka tuo diffin kireys on paras testata Durgassa (DB01)? Slipperi löytyy autosta myös. Vai tuleeko tuo käytännössä laittaa niin kireälle kun saa turvallisesti?

Samalla tavalla kuin muissakin, eli:

- pidä toisella kädellä kiinni vetorattaasta ja toisesta renkaasta
- yritä kääntää vastakkaisen puolen rengasta kohtalaisella voimalla

- slipperin pitäisi tässä vaiheessa hieman luistaa, ei diffin
- diffin täytyy silti olla helposti pyöriteltävä, jos diffi ei luista, mutta on enemmän lukkoperää muistuttava, on kasauksessa tehty jotain väärin

Jos slipperistä ei tunnu olevan vastusta, se on liian löysällä.

Ja muistakaa ensin hioa diffilevyt suoriksi 600-1000 hiomapaperilla sekä mielellää vaihtaa diffikuulat karbiidi- tai keraamikuuliin.

Väärin testaus! Ajaessa ei ikänä tule tuollaista tilannetta, joten sitä on turha testata noin. Todellinen tapa on "lukita" pyörät ja sit pyörittää vetorattaasta!  :wink: Tällein saa diffin säädettyä herkemmäksi, koska se ei luista niin helposti ja tuntuma vastaa sitä mitä radalla tapahtuu...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Haze - 08.09.09 - klo: 13.06
Väärin testaus! Ajaessa ei ikänä tule tuollaista tilannetta, joten sitä on turha testata noin. Todellinen tapa on "lukita" pyörät ja sit pyörittää vetorattaasta!  :wink: Tällein saa diffin säädettyä herkemmäksi, koska se ei luista niin helposti ja tuntuma vastaa sitä mitä radalla tapahtuu...

Kuulostaa epäilyttävältä...  :mrgreen:
---

foursquare

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.09.09 - klo: 11.03
Mitä kivaa löytyi R paketin sisältä? Joko tinaristipäät on päivitetty oikeisiin ruuveihin? :wink:
Ruuvit päivitin samantien kuusiokolo settiin, Kauheasti on kaikkea sinistä tuninki kilkettä siellä  :grin: Auto kohta kasassa, koria ja renkaita tässä odotellessa.  :embarrassed:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: AiR - 08.09.09 - klo: 11.05
R:n hintaakaan eio taidettu mainita vielä?

299e
Paketissa ei ole koria eikä vanteita.

*HOKE*

Vielä tästä diffin säätämisestä...

Juuri siks on tullu todettua toi mainitsemani diffin säätö juttu toimivaksi, koska on täysin mahdotonta määrittää mikä on kohtalaisesti voimaa... tai ylipäätään riittävästi.
Tietenkin kun on jo kokemusta autoista enemmän niin homma menee näppituntumalta heti kohdalleen.

Mutta jos ollaan kerta foorumilla kysymässä miten se pitäis kiristää, ja niinkuin Academy topikissa kysyjä kysyi että kuinka kovaa pitää kääntää... niin... sillonhan kysyjä tosiaan ei tiedä kuinka kovasti voimaa on hyvä.

Siks tolla ikivanhalla tamiyan neuvolla on hyvä tehdä niin ei ainakaan käytä liikaa tai liian vähän voimaa...
Eli slipperi tiukalle... vaikka kuusiokolo pinionin ja isorattaan väliin jumittamaan voimansiirto... Ota takarenkaista kiinni ja käännä auton keulaa ylöspäin... Jos luistaa ennenkuin auto on kääntynyt vaakatasoon niin kiristä diffiä... So easy.
Sen jälkeen tietenkin slipperin säätö ja jos haluaa diffiä kireemmälle niin eiku ruuvia karvan verran kiinnipäin.

Jos sanoo että käännä sormin jne niin eihän sillon voi mitenkään tietää oikeeta kireyttä, kun on olemassa se naapurin penkkipunnertaja pena ja se ville 5v... molemmat vääntää tietenkin täysin eri voimalla, ja molemmille siis sopivasti voimaa on aivan eri käsite.

mof

Olisiko tuon DB01R:n rungosta mahdollista saada tuotenumeroa/kuvaa? Eli miten eroaa vakiosta tai tuosta "carbon reinforced" -mallista, vai onko jopa sama kuin jälkimmäinen?

DTFin

Kiitoksia vastauksista, eikös HOKE tuolla tavalla pysty säätämään myös etudiffin tuossa Durgassa ja onhan se nyt niin, että tuolla tavalla säädettäessä diffi on oikein silloin kun voimansiirto on lukittu, slipperi kiinni ja kun takarenkaista pitää kiinni ja yrittää kääntää ylöspäin, niin ei pitäisi lähteä kääntymään?

Tuosta Hazen tavasta vielä eli, tuossa myös slipperi ensin kiinni ja renkaat lukkoon ja kun lähtee pyörittämään spurria niin ei pitäisi luistaa? Jos luistaa niin diffia kireemmälle ja jos ei luista niin sitten säädetään slipperi?

Sori saattaa olla n00b kyssäreitä, mutta tuo on meikäläisen ensimmäinen kunnon RC -auto ja ensimmäinen ajokokemus ikinä oli suoraan kisassa Vaasassa viime lauantaina. Akku hyytyi jo lämmittelyssä ja auto hajosi neljässä alkuerässä kolmesti, mutta hauskaa oli ja erityis kiitos erittäin mukavalle ja avuliaalle porukalle joka oli paikalla. Tuli paljon vinkkejä, ammattilaiset laittoivat autoani kuntoon säätöjen osalta, rikkoutuneen osan tilalle löytyi varaosia jne. Loistavaa porukkaa ja loistava meininki oli.
Pelkään pimeää, hämähäkkejä ja Vaasan radan triplaa!
Tamiya | Novak | Speed Passion | GM | Futaba | Savöx

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: DTFin - 09.09.09 - klo: 12.04
Kiitoksia vastauksista, eikös HOKE tuolla tavalla pysty säätämään myös etudiffin tuossa Durgassa ja onhan se nyt niin, että tuolla tavalla säädettäessä diffi on oikein silloin kun voimansiirto on lukittu, slipperi kiinni ja kun takarenkaista pitää kiinni ja yrittää kääntää ylöspäin, niin ei pitäisi lähteä kääntymään?

Tuolla tavalla diffi luistaa aivan varmasti. Ellei nyt sitten koneena ole hopea kannuinen Mabuchi.

Luistava diffi syö diffin rapeaksi kaikista nopeiten. Annoin kyllä ohjeet tuolla yllä, mutta tietty kannattaa itse kokeilla mikä sopii parhaiten omaan käsitykseen. Myöskään voimansiirtoon en menisi sorkkimaan mitään väliin, mutta kukin taaplaa tyylillään.  :mrgreen:
---