Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua

Aloittaja Teppo, 24.05.03 - klo: 10.25

jtp

Jos tarkoitat työkalulla maavara tulkkia niin esim. Dantomista saa tämmöisen http://www.mytsn.com/products/imggal.asp?prid=1669 Hudyn tuotteen. Itse tykkään käyttää juuri tuota porrastettua mallia vaikka siinä on 1mm välein ne portaat.

Serpent

Kiitos tiedosta! Tähän väliin tämmönen juttu; Missä reiässä pidätte tukivarsia kun siinä on 3 vaihtoehtoa?

Tatti

Vakioasetus on ihan ok, eli edestä ja takaa keskelle. Toimii varmasti.

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "Serpent"[Mittavälineistä puheen ollen, mistä saisi ostettua ne tarvittavat mittavälineet? Kaikki ovat kerholla nyt ja pitäisi ostaa kai uudet..

Sulla varmaan on kuusiokoloavaimia pakissa? Ei ehkä ihan 5,5 millistä löydy, mutta 5mm on aika yleinen :)
---

Serpent

Juu kuusiokulma-avaimia löytyy pilvin pimein..
Paljonkohan hudyn huoltoteline maksaa?

Serpent

Kaikille tiedoksi että Xrayn T1 autoa myydään vieläkin suomessa!
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_58&products_id=359
Katsokaa mihin hintaan, 4 euroa kalliimpi kuin racer!

Pexi

Kaikille myös tiedoksi, että suomessa toimii myös virallinen maahantuoja X Ray autoille ja varaosille, myös hudy työkalut ja mittalaitteet löytyy samasta liikkeestä. Osite on www.dantom.fi/ 0400 704207 :evil:
Team XRay

Serpent

Hei!
tuli mieleen kun servossa tuli mukana sellaset kumipalat ja jotkut toiset jutut..
Laitoitteko te niitä kiinni servoon.. Itellä ei mahtunu ne kun olin kiinnittämässä servoa niin jätin ne pois.. Mitä niistä hyötyy?
Krossarissa olen ne nähnyt kiinni olevan mutta xrayhin ei mahtunut kunupalojen kanssa?

tää on jo vanha juttu,servo ollut kiinni kauan aikaa.. ajossakin mukana.. Mutta huomasin että ne palat oli viel rasiassa niin kysäisen siis teiltä..

l150040

Ne estävät servoa vahingoittumasta varsinkin polttomoottoriauton korkeataajuisen tärinän seurauksena. Tietenkin niistä on hyötyä myöskin kovien iskujen vahinkojen ehkäisemisessä. Itse en ole juurikaan käyttänyt niitä sähköautoissa, mutta aina on tullut käytettyä polttiksissa.

Serpent

Sitä mäkin.. Ei ne ees mahtunut.
Voisinkin pistää noi johonkin iskän krossiin kun siinä ei oo viel.
Nyt sain muutesh maavaran tosi hyvin laitettua!
Nyt pitäs oottaa sitä uutta radioo vaan ja vähän rahaa niin pääsis laittamaan videoo kaikista autoistamme..

Heuli

l150040: Koska sun uusi auto/runko nähdään Tampereen baanalla? =)

Rungoista puheenollen uusi XRC-runko toimii erinomaisesti sekä kovalla että hieman heikommallakin pidolla. Laittamalla akut 456+345 -asentoon (kuva) autoon saa tehtyä helposti 50/50-painojakauman, kuvassa näkyvässä autossa on nyt kaikilla renkailla lähes täsmälleen sama paino. Takana painoja on 15 grammaa ja edessä 45 grammaa.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"l150040: Koska sun uusi auto/runko nähdään Tampereen baanalla? =)

Eiköhän tähän ole hyvinkin yksinkertainen ja ilmeinen vastaus. Joskus sen jälkeen, kun olen saanut sen valmiiksi.  :wink: Tarkkaa päivää en luonnollisestikaan pysty sanomaan. Tällä hetkellä odottelen kuumeisesti uusia hihnoja. Eteen sitä hieman pitempää ja taakse hieman lyhyempää.

Ainakin autosta on tulossa huomattavasti jäykempi ja rullaamisen pitäisi vähentyä, kun akku on keskellä autoa. On aika mielenkiintoista nähdä, miten ajo-ominaisuudet muuttuvat tällä ratkaisulla.

Yippo

Sen verran kommenttia tuohon l150040:n uuteen runkoon. Moottorihan ei ihan keskilinjalla ole XRayssä vaan hiukan vasemmalla. Laittamalla akut aivan keskelle saat veiman vasemmalta painavamman auton. Itse Xrayllä ajaessani mietin seuraavaa: kaikki akut oikealle puolelle, jolloin servo täytyy siirtää vasemmalle ja hihnojen puolet vaihtaa. Tämä kaikki onnistuu joska ykssuuntaisen hihnapyörän voi kiinnittää toiselle puolellekin. Hihnojen siirto taas mahdollistaa sen että oikealla puolella olevia akkuja voi tuoda kohti keskilinjaa lähes sentin ja kun kaikki sähkökamat on vasemmalla ja moottorikin hieman vasemmalla, alkaa painojakauma olla kohdallaan. Enpä jaksanut koskaan tehdä.

Heuli

Yippo: Olen miettinyt ihan samaa. Koska hihna kulkee noin sentin sivussa keskilinjasta autosta saisi tehtyä todennäköisesti tasapainoisen laittamalla akut vain toiselle puolelle vaikka moottori onkin lähes keskellä. Servo, nopari, vastari ja ponderi sopii hyvin tuohon kuuden kennon matkalle rungon toiselle puolelle tasapainottamaan autoa lisäpainojen kanssa.

Näin saisi samalla kavennettua nykyistä runkoa sentin molemmista reunoista joka pudottaisi kierrosajasta varmasti kymmenyksen  :wink:

Yippo

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"Näin saisi samalla kavennettua nykyistä runkoa sentin molemmista reunoista joka pudottaisi kierrosajasta varmasti kymmenyksen  :wink:
Ainakin sen verran. Onneksi Schumi on suunniteltu valmiiksi juuri näin niin ei tartte alkaa XRaytä remppaamaan :-)

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Yippo"Sen verran kommenttia tuohon l150040:n uuteen runkoon. Moottorihan ei ihan keskilinjalla ole XRayssä vaan hiukan vasemmalla. Laittamalla akut aivan keskelle saat veiman vasemmalta painavamman auton.

Vaikka moottori ei olekaan ihan keskilinjalla, niin tämä on erittäin helppo kompensoida muilla sähköillä tai lisäpainoilla.

Heuli

Nyt voitaneen lopettaa keskustelu siitä mikä on paras touringauto. Ensin Xray voitti Xtremen suuren hihna-autovertailun (testissä mukana mm. Tamiya TRF-415 ja Schumacher Mi-2) ja nyt tuli voitto Associated TC3 FT vs. Xray T1 FK -paritestistä!

RC Techin foorumista lainattua:  
Lainaus käyttäjältä: "futureal"I was one of the three*. The T1FK was a decisive winner.
*= lehden testikuskista

artov

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"Nyt voitaneen lopettaa keskustelu siitä mikä on paras touringauto. Ensin Xray voitti Xtremen suuren hihna-autovertailun (testissä mukana mm. Tamiya TRF-415 ja Schumacher Mi-2) ja nyt tuli voitto Associated TC3 FT vs. Xray T1 FK -paritestistä!

Oikein :mrgreen:


Mini-Z

Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Sähköt ja ohjaimen. ja ajoakut.
Eikö koria :?:
Are you sure?

artov

Myös kori, renkaat ja radiolaitteen jos ei ole ennestään.

mece

Heippa olen harkinnut T1 Raycerin ostoa. Ajatteli tiedustella vähän mitä uusi maksaa ja mistä kannatta ostaa, ja kannattaako hankkia käytetty? onko kyseessä kestävä auto?

l150040

Uusi Raycer maksaa noin 250 Euroa. Auto kannattaa ehdottomasti ostaa uutena Dantomista (www.dantom.fi). Kyllä kannattaa ainakin harkita käytetyn ostamista. Hyvän käytetyn mukana voi saada runsaastikin oheistavaraa, joiden erikseen ostaminen voi tulla kalliiksi.

Xray:t ovat yleisesti erittäin kestäviä autoja. Mitään suurempia tyyppivikojakaan ei oikein ole. Oikeastaan ainoat kulutusosat ovat vetoakseleiden päissä olevat muovit, joita kuluu kohtuulliseen tahtiin. Nämä maksavat kuitenkin vain muutamia euroja ja estävät itse vetoakseleiden ja diffien ulostulojen kulumisen.

HVoltage

Mistäs noita XRC-runkoja saa hankittua, Dantomista? Osaatteko vielä sanoa paljonko on moisella lätyllä hintaa 100e?

Kiitos!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

jtp

Dantomista saa mutta hinnasta en ole ihan varma niin en sano mitään. Soittamalla selvinnee.

Yippo

Dantomin hinta on käsitteääkseni jotain vähintään 120euroa.. Kysäises Viitalähteen Artolta (artov) josko myisi (ellei ole jo myynyt) omansa ilman autoa. Katso arvov:n myynti-ilm.

HVoltage

Noniin, nyt kun täällä on kerta asiantuntevaan T1 FK omaavia kuskeja niin josko joku valottaisi millä ilveellä saan FK takapitoa parannettua, eli siis mitä pitäisi säätää jotta auto toimisi parempi liukkaalla matolla.
(TUA:n matot kun on vuodelta miekka ja kirves)

Auto on jotakuinkin ohjekirjasäädöissää lukuunottamatta jousia jotka vaihdoin jäykempiin etupäähän ja taakse laitoin hiukan löysemmät kuin xray:n valkoiset.

Kiitokset jo etukäteen...

BTW: Edessä käytän vakiokuuladiffiä, one-waytä en laita  :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Heuli

Xrayn sivuilta löytyy Martin Hudyn setuppi millä tuli 2 sija heti hallitsevan Maailmanmestarin jälkeen Prahan EFRA GP:stä pari viikkoa sitten: http://www.teamxray.com/teamxray/showfile.php?file_id=1880

Ainoa mitä Turun pidolle tuosta muuttaisin olisi pehmeämpi vaimennus eli jos olet ohjeiden mukaan kasannut säädettävillä männillä niin eteen 2 tai 3 reikää auki ja taakse 3 tai 4 reikää auki. Eteen kannattaa kokeilla myös vakaajaa.

Myös Ylin viime vuoden Turun FT-kisan setuppi on erinomainen: http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2303

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"l150040: Koska sun uusi auto/runko nähdään Tampereen baanalla? =)

Nyt olen saanut tämän "valmiiksi". En ole kuitenkaan vielä päässyt sitä kokeilemaan, joten en pysty sanomaan, kuinka epäonnistunut projektista lopulta tuli.  :wink:

Auto löytyy navigoimalla Internet-sivuiltani http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ eteenpäin tai käyttämällä tuota Heulin mainitsemaa suoraa linkkiä.

l150040

Xray T1 APL1:sen neitsytajo oli oikeastaan melkoisen rohkaiseva. Pystyin ajamaan kaksi akullista, koska muutama kohta vaatii vielä lisävirittelyä. Etuhihnan kiristimellä on taipumusta vääntyä alaspäin ohjauslinkkien tielle. Tämän arvasinkin jo ennalta, koska kiristimessä on kuitenkin melkoisesti vipuvartta ja hihnan suunta kääntyy rajusti. Tämän kohdan korjaamiseksi kiristimen akselille pitää kiinnittää ruuvi, joka pitää kiristimen kiltisti oikealla kohtaa. Toinen ongelma oli itsetehdyn ohjausvivuston kohdalla. Hiilikuituvarsi irtosi ja alkoi pyörimään paikallaan. Tämäkään ei ole mikään erityisen vaikea korjattava. Ohjausakselissa olevan laipan ja hiilikuituvivun läpi voidaan porata reikä, johon ruuvataan pieni ruuvi. Tämä pitää varmasti ohjausakselin ja hiilikuituvivun kiinni toisissaan.

Vaikka ajo jäi vain muutamaan akulliseen ja säätöjä en juurikaan tehnyt, autosta jäi ihan hyvä maku suuhun. Odotetusti auton painon siirtyminen puolelta toiselle oli huomattavasti EVO2:sta vähäisempää. Tästä huolimatta auto tuntui etenevän tasapainoisesti. Käännöksissä oli tietenkin pientä pidon puutetta, koska säädöt olivat melkein samat kuin EVO2:ssani. Eli ennen seuraavaa ajokertaa vikojen korjaamisen lisäksi auton säädöille pitää tehdä jotain, ja jatkaa säätämistä vielä seuraavalla ajokerrallakin. Ennen neitsytajoa suurimmaksi ongelmaksi arvelin etuhihnan kiristimen syövän melkoisesti tehoa. Silmämääräisesti tämä ei ollut ainakaan massiivinen ongelma. Auto tuntui kiihtyvän ja etenevän yhtä reippaasti kuin verrokkina ollut EVO2:seni.