Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Omatekoiset osat

Aloittaja Fillarimies, 01.01.09 - klo: 20.42

Jarzanza

Tuommonen hiilikuitu/lasikuitu levy, on ainakin aika tavallista paperikoneen kaavarina.
Siellä ne ainakin silputaan päreiksi surutta.
Itella tuommosta on joku 3m rulla. Ei ole mihinkään tullut vielä 5-6 vuoden aikana käytettyä.
DEX410r

kemi

Tota tosiaan käytetään paperi- ja kartonkikoneiden kaavarina. Eräänlainen lasta / huuli joka "laahaa" telaa / sylinteriä vasten ja pitää telan / sylinterin puhtaana. Sitä on metallisena, pakeliittisenä ja hiilellä vahvistettuna lasikuituna. työstettäessä käytettävä hyviä suojaimia kuten hiilikuidun kanssakin!!

Ei kannata kovin hamstrata, sitä tulee tasisin väliajoin kun uusivat kaavari koneissa, joskus jopa lähes käyttämätön menee roskiin.  :roll: Olen joskus tehnyt pakeliittisesta kaavarista veneen rungon, laminoimalla sen epoksilla, harmi kun myin veneen.  :cry:

Jarzanza

Tilaustyötä. Itelle tarvii tehä kans, ehkä vaan keksiä siihen jotain jännää.
DEX410r

Jarzanza

Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 30.09.09 - klo: 18.32
Tilaustyötä. Itelle tarvii tehä kans, ehkä vaan keksiä siihen jotain jännää.

Näitä muuten tehään pari kappaletta myyntiin, jos on kiinnostusta. Kyseinen palikka on inferno 7.5 sähkökonversioon.
Palikka tulee vielä hieman muuttumaan, kevennysten merkeissä. Kuvan osa jää omaan käyttöön.
DEX410r

Jarzanza

Tulipa kehiteltyä tuota pukkia, nätti kun sika pienenä  :laugh:
Tulipa samalla tehtyä _Ile:lle tilaustyönä muutama osa, harmi kun niistä ei tullut otettua kuvia.
DEX410r

Fillarimies

Hienon näköistä palikkaa. Oot ilmeisesti vetäny pinnan purseet pois hiomanauhalla, ylemmässä kuvassa. Sillä saakin huolitellun näköisen viimeistelyn :wink:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Jarzanza

Ylemmässä kuvassa tuo osa on mennyt purseenpoisto-koneen läpi. Siellähän pyörii joku 2xx nauha ja sit 2 semmosta hienoo rullaa... "karhunkieltä" tms.

Omasta mielestä tuo koneistettu pinta toimii paremmin  :grin:
DEX410r

Jarzanza

Nämä meni hyvään tarkoitukseen  :grin:
DEX410r

ACq 28

"Kuskille ja kartturille" suojaa. :grin:

Materiaalina 10x1.5 ja 10x1 rst-putki.

Manny

Upliftiin "talvirenkaat"


Jipii, enää ei ois ku 3* sama operaatio.  :roll:
Ford F350 Uplift mofo party plan
ɹǝʎɐןs sɐxxɐɹʇ

Jarzanza

Akun pannat tuli tehtailtua tänään.
DEX410r

goos

Xray t2 009:n lipoakku pidikkeet:

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Jarzanza

Kalliit materiaalit? Hienot palat, laita vaan vielä lakka/hartsi päälle, ei kerää kosteutta.  :wink:
DEX410r

goos

Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 19.10.09 - klo: 16.57
Kalliit materiaalit? Hienot palat, laita vaan vielä lakka/hartsi päälle, ei kerää kosteutta.  :wink:

ei tuo kosteutta kerää. ABS muovista 3d printterillä tehdyt.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Jarzanza

Jaa, näytti erehdyttävästi koneistetulta hiilikuidulta.  :tongue:
Teko tapa on kyllä mielenkiintoinen.
DEX410r

Jarzanza

Tulipahan testattua hiilikuidun jyrsintää.
Hioin pinnat ja lakkasin ne vielä viimeistelyksi. Hiilikuidulla kun on huono tapa imeä itteensä öljyä ja kosteutta, semmosista paikoista jossa ei ole hartsia "sulkemassa" rakennetta
DEX410r

jiksu

Oliko kuinka huonoa työstää?
Hienoa jälkeä tuli
-tauolla-

SH.

Hiilikuituahan on helppo työstää,ainostaan pöliseminen on tuskaisaa.
Siihenki auttaa kun ruiskuttaa vettä työstökohtaan.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Jarzanza

Hidasta, siis todella hidasta ja terä kuluu aika vauhilla.
Pölinä on todellakin tuskasta, vettä en tosin käyttäis koska se haihtuu hitaasti.
Ite käytin ihan teollisuus alkomahoolia, jäähyttää paremmin ja haihtuu nopeasti.

Aika helposti tuntui jäävän purseita, mutta lähti nätisti pikkasen viilaa ja hiomapaperia näyttämällä.
DEX410r

Fillarimies

Ja muistit käyttää hengityssuojainta? :police: Tai edes asiallista kohdepoistoa.
Hienoja osia on. Mukavaa että muutkin rakentelee täällä palstalla :smiley:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Jarzanza - 30.10.09 - klo: 19.25
Hidasta, siis todella hidasta ja terä kuluu aika vauhilla.
Pölinä on todellakin tuskasta, vettä en tosin käyttäis koska se haihtuu hitaasti.
Ite käytin ihan teollisuus alkomahoolia, jäähyttää paremmin ja haihtuu nopeasti.

Aika helposti tuntui jäävän purseita, mutta lähti nätisti pikkasen viilaa ja hiomapaperia näyttämällä.

Pitää käyttää keraamisia teriä, esim. dremelin katkasulaikka kestää ikuisuuden vedelle hiilaria. Poranteränä kannattaa käyttää vaikka normaalia kiviterää tai keramiikkaterää. Jos ei satu timanttiteriä olla tarjolla. Normi HSS terällä saa 2 reikää ja on sen jälkeen tylsä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

hamietti

nätit talvi ketjut :Manny tekemät.
Teamc rakennettu Buggy 1:8 teamc truggy 1:8
jg buggy 1:8

Jarzanza

Ei ollut hengityssuojainta, tai edes kohdepoistoa.  :roll:
Kuten ei myöskään omissa alumiini-työstöissä.
Industolia tuli käytettyä sillein ettei se pölissyt ollenkaan, pullosta jatkuva ruiskutus terälle  :grin:

Jyrsinnässä käytin Dormerin S124/S125 teriä ja porauksessa kovametalli teriä.
Tavan musta terä ei tosiaan kauaa toimi hiilikuidussa.
DEX410r

Fillarimies

Alumiinin koneistuksessa ei tarvi olla hengityssuojainta, mutta alumiinin hiomisessa kannattaa olla.
No pääasia ettei pölise, mutta tietääpä ainaki että -kuitupöly ei ole terveellistä, kun se ei keuhkorakkuloista lähde pois ja sitäkautta aiheuttaa syöpää.
Titaani on kans semmonen aine että kannattaa käyttää hengityssuojainta vaikka koneistais, jos ei ole asiallista kohdepoistoa.
Tämmönen info vaan kaikille.
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Jarzanza

Jeps, eräässä paikallisessa fimassa koneistetaan hiilikuitua ja aramiidiä, pölyä joka paikassa sentin kerros. Ja mitä sanoo työnjohto/ylempijohto? "ei täällä mitään pölise".

Hiilikuitu jne, kuten jo sanoitkin, on oikeasti vaarallista työstettäessä. Itelle sillä tosin ei enään ole niin väliä, on tullut epätietoisuudessa pilattua oma terveys.
Härskiä miten edellä mainitussa paikallisessa puljussa pimitettiin, ihan suoraan sanottuna, terveyshaittoja. Kyllähän siellä käytettiin hengityssuojainta kun tuota hiilikuitua/aramiidiä hiottiin, mutta muustapa ei sitten mitään kerrottukaan.
DEX410r

Isosuo

On tullu joskus vedettyä koneviilalla lyijyä (raspiroope) kun tehny sopivia painoja esim miniin.... mihin lie hiottu tavara hävinny, keuhkoihinko?  :grin:

Maxximo

#176
Aloin kans värkkäämään tollasta hiilikuituista ylärunkoa:



2mm levyä tilasin Sinex OY:ltä. Kehuivat kyllä ettei leikkauspinnat ime itteensä mitään ja ettei tarvi lakata. Muuten oli kyllä pölinää lukuunottamatta miellyttävää työstettävää, kunhan on kunnon työkalut... kuten paineilmarälläkkä ja vinku.  :grin:

Ehdotuksia miten ja mihin vastarinakun ja vastarin kiinnitän..? Akku varmaankin tulee tuon ohjaus-servon takapuolelle pohjalevyn päälle, mutta miten kiinnitys? Entä onko vastarin paikka akun ja servon välissä liian arka? Pysyykö se kiinni kaksipuolisella teipillä?

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Jarzanza

#177
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 02.11.09 - klo: 20.26
2mm levyä tilasin Sinex OY:ltä. Kehuivat kyllä ettei leikkauspinnat ime itteensä mitään ja ettei tarvi lakata.

No kuka sen mitenkäkin ottaa. Ite olin lentokoneteollisuudessa tekemässä lentäviä osia, niistä oltiin vähän eri mieltä tuon asian tiimoilta.

Eihän se varmaan ole niin tarkkaa näissä hommissa. Mutta kun kerran on opetellut tekemään jotain näinkin epärealistisen tarkasti, niin se tulee vaan tehtyä jatkossakin.  :tongue:

Siistä jälkeä kumminkin *thumbs up*
On nuo hiilikuitu kilpukat mediasexympiä kun alumiiniset  :grin:

E: tai sit vaan muistan väärin. Osat kyllä lakattiin "avonaisilta" pinnoilta, mutta olisko ollut vaan suolasumu-testin takia. (testissä sumutetaan suolavettä osaan tuntitolkulla)
Eniveis, ite aijon lakata osat jatkossakin  :grin:
DEX410r

TfeK

On kyllä hyvän näköinen, karisee tuo "halvan" auton lookki aika hyvin. Itse en tuosta lakkauksesta ota mtn kantaa, mutta ainakin oman xrayn pohjat näyttävät lakkaamattomilta(Tosin on varmaan suunniteltu "ei niin pitkäikäisiksi" ja kuiviin oloihin)

Vastari on itsellä kiinni ihan kaksipuoleisella(tosin 2 palaa päälisin niin on hieman enemmän vaimennusta) ja hyvin pysynyt.akun kiinnitykseen suosittelisin jotain tarranauha systeemiä(vrt. 10 koon sähköturistin akku nauhaa)
Kyosho InfernoGT_LRP ZX.30X | Kyosho tf-5_Nosram brushless 4200kv | Xray T2'008_Team losi xcelorin 7500kv | FG CompetitionMonsterTruck_Formulaoffroad | Traxxas Slash_Flux 5700kv

Bonzer

tuli itsekkin tehtyä eilen osasta en tiedä mutta itse tehty (huom pelkällä ruuvipenkillä :wink:)

ja maalaukset pensselillä ja yks tarra (toi alempi LRP)

http://kuvablogi.com/blog/23167/10/