Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

Koheltaja

SP ei ole suomipojan brändi, selviää kooklella.

Nopari ei tosiaan tiedä minkä kokoisessa autossa on kiinni, siitä huolimatta olen aika skeptinen 1:10 nopareiden kestävyydestä kun lähdetään ajamaan krossiradalle kisavauhtia 10-15 minuutin stinttejä.
Kylätason RC-kuski.

jonde_sorone

Moro!

Tein Kyoso Inferno MP7,5 ja IGT välisestä koneesta sähkökonversion:

Säädin.....................................................Mamba Max

Kone.......................................................Kiinanihme 4000kv

Vastari....................................................Futaba 2,4ghz FASST

Servo......................................................Hitec 645

Akku......................................................2x Turnigy 3S 5A paralelli

Pinioni....................................................13t mod1

Spurri.....................................................52t

Teoreettinen nopeus.................................69.78 km/h tämän mukaan
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: jonde_sorone - 27.11.09 - klo: 11.47
Moro!

Tein Kyoso Inferno MP7,5 ja IGT välisestä koneesta sähkökonversion:

Säädin.....................................................Mamba Max

Kone.......................................................Kiinanihme 4000kv


kannattaa sitten vahtia koneen lämpöjä, itellä 3000kv kiinaihme tuhoontu alle 2 akulla
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Hount

Lainaus käyttäjältä: jonde_sorone - 27.11.09 - klo: 11.47
Moro!

Tein Kyoso Inferno MP7,5 ja IGT välisestä koneesta sähkökonversion:

Säädin.....................................................Mamba Max

Kone.......................................................Kiinanihme 4000kv


Näyttää vahvasti siltä että olet laittanut 1/10 kokoiseen autoon tarkoitetun moottorin ja noparin tuohon ~4kg painavaan 1/8 autoosi.

- Hount

HuoH

Ajaahan ne Mamba maxilla jenkeissä noita 1/8 autoja jopa 4s akuilla...
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Jabe

Kyllä MM kestää jos vain jäähdytys toimii ja ei ylikuormita sitä eli välitykset oikein.
Kone tuskin kestää, sen verran painavalta setiltä vaikuttaa jos käytät 2x3S 5Ah akkuja. Kone miedommalla kv-luvulla, yli 35k rpm kiertävä setti ei toimi painavassa autossa, ottaa reilusti virtaa ja tulee turhaa lämpöä.
60mm pitkät koneet toimii buggyssa hyvin, kunhan paino pysyy aisoissa.

Hyvänä pohjana akku valinnoissa voi pitää 4S 5Ah akkua, siitä sitten laskee aina jännitteen mukaan tarvittavan kapasiteetin, 14,8x5=74VA, 74/22,2=3,3Ah, 74/11,1=6,7Ah... Ajoaikaa löytyy siinä 10-15min.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Bonzer

Ei liity tohon projektiin vaan omaani. Onko 4200kv harjaton liikaa 1/18 "polttiksen" koneeks? Itse kun olen alottanut ekan projektin

Duster1

Mulla on 5100kv 1/18 autossa.
Axial SCX 10 TR

Ile__

Lainaus käyttäjältä: HuoH - 27.11.09 - klo: 16.45
Ajaahan ne Mamba maxilla jenkeissä noita 1/8 autoja jopa 4s akuilla...


Niin ja myös Suomessa. Aiempaa tästä ketjusta löytyy juttua viime keväältä omasta 1/8 truggystä MM 4S yhdistelmällä...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Maxximo

Mitenköhän tollanen kone pelittää 1/8 buggyssä 2x 5S akkujen kanssa? http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6526&Product_Name=Turnigy_B36-56-06_1800kv_Inrunner

Tajusin vasta tilauksen jälkeen et ehkä tarttis XL koneen, mut jos tuolla pääsis testailemaan ja tarkoitus on myöhemmin hommata laatukone.

Kiitos vaan Ile__ paketti tuli perille.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Duster1

Todella huonosti.
Lämpöongelmia tiedossa ja ihan liian alitehoinen.
Kone ei tule kauaa kestämään.
Axial SCX 10 TR

Maxximo

Ok. Mitä arvoja pitää huomioida tossa koneen valinnassa kv:n lisäksi?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

jesi

Moottorin fyysinen koko ja akselin paksuus.
Ja koko paletti pitää suhteuttaa järkevästi autoon jota tehdään, alamittasilla sähköillä kaivaa vaan verta nenästään.
/ Jere Siirilä

SH.

Mieluummin mitoittaa yli kuin rimaa hipoen,koska sitten kun jossakin vaiheessa kalusto vaihtuu isompaan/painavempaan,niin on sitten sähköt valmiina.

Esim,allekirjottaneella tekin rx8 nopari ja feigao 10xl 2778kv tungettuna hongnor crt.5 joka edustaa 1/12 skaalaa,nopari ja motti on lähinnä  tarkoitettu 1/8 kokoluokan vehkeisiin.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Jabe

Kevyessä 1/8 buggyssä riittää 60mm pitkä 36mm halkaisijalla, 5mm akselilla oleva kone, mielellään 4-napainen. Kaikki siitä isommat on plussaa tehoissa mutta painoa tietenkin kertyy lisää.
NEU koneet on isompia halkaisijaltaan kuin 36mm, joten samalla pituudella löytyy enemmän tehoa, sekä laatu on varmasti parhaimpia mitä skenellä on tarjota.
Helikopteri moottoreita näissä on käytetty, mutta nyt löytyy kyllä ihan autoille tehtyjä moottoreita myös.
KV-luku sillä tavalla että tulee 30-35k rpm, yli 35k rpm ei kannata mennä, rupeaa vain turhaan lämpeämään.

Tutustu tähän laskuriin, sillä saat selvitettyä esim sopivan kv-arvon, välitykset ym ym...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

jonde_sorone

Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 27.11.09 - klo: 16.56
Ei liity tohon projektiin vaan omaani. Onko 4200kv harjaton liikaa 1/18 "polttiksen" koneeks? Itse kun olen alottanut ekan projektin

Mulla on 7800kv (11t pinioni/58t spurri) ja 4600kv(15t pinioni/46t spurri) 1:18 autossa ja ihan hyvin on tähän asti pelittänyt...
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: jonde_sorone - 27.11.09 - klo: 21.47
Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 27.11.09 - klo: 16.56
Ei liity tohon projektiin vaan omaani. Onko 4200kv harjaton liikaa 1/18 "polttiksen" koneeks? Itse kun olen alottanut ekan projektin

Mulla on 7800kv (11t pinioni/58t spurri) ja 4600kv(15t pinioni/46t spurri) 1:18 autossa ja ihan hyvin on tähän asti pelittänyt...

ja liittyy aiheeseen mitenkä?
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

SH.

luultavasti ei mitenkään,vain pätemisen tarve.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Bonzer

Lainaus käyttäjältä: jonde_sorone - 27.11.09 - klo: 21.47
Lainaus käyttäjältä: Bonzer - 27.11.09 - klo: 16.56
Ei liity tohon projektiin vaan omaani. Onko 4200kv harjaton liikaa 1/18 "polttiksen" koneeks? Itse kun olen alottanut ekan projektin

Mulla on 7800kv (11t pinioni/58t spurri) ja 4600kv(15t pinioni/46t spurri) 1:18 autossa ja ihan hyvin on tähän asti pelittänyt...

empä ole tota kysyny

Maxximo

#769
Lainaus käyttäjältä: Jabe - 27.11.09 - klo: 21.46
Kevyessä 1/8 buggyssä riittää 60mm pitkä 36mm halkaisijalla, 5mm akselilla oleva kone, mielellään 4-napainen. Kaikki siitä isommat on plussaa tehoissa mutta painoa tietenkin kertyy lisää.
NEU koneet on isompia halkaisijaltaan kuin 36mm, joten samalla pituudella löytyy enemmän tehoa, sekä laatu on varmasti parhaimpia mitä skenellä on tarjota.
Helikopteri moottoreita näissä on käytetty, mutta nyt löytyy kyllä ihan autoille tehtyjä moottoreita myös.
KV-luku sillä tavalla että tulee 30-35k rpm, yli 35k rpm ei kannata mennä, rupeaa vain turhaan lämpeämään.

Tutustu tähän laskuriin, sillä saat selvitettyä esim sopivan kv-arvon, välitykset ym ym...

Ok, eli ei varsinaisesti ole muita huomioitavia sähköisiä arvoja? Eli fyysinen koko määrittää..? Tuo Turnigyn motti on 36x57mm ja 5mm aksilalla, kv1800. Pinjoni tulossa 15 piikkinen(auto Hyper 8 Pro), akut rinnan kytketyt(2kpl) 5S 3000mah eli yht. 6000mah: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8853. Nopari MMM V3. Onko mahdoton yhtälö? Kone vahtuu sit jossain vaiheessa laatu-koneeseen.

Edit.

Vielä sitä piti kysymän, että kannattaako jättää auton mekaaninen jarru käyttöön vai ei?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

tapsa92

Laadukkaita koneita on muitakin kuin neu, lehnerit, plettenbergit ovat esimerkiksi hyviä koneita, maksavat enemmän mutta ovat tosi hyviä.
- Tapsa

jonde_sorone

Kuten myös Castleneu, Castle ja MedUSA
Kone: 1090T BE, CH IV Formula, 8gt 1600 CL7, HD5970, NH-D14
RC: 42" Arrowshark Flying Dragon kopio 26cc Zenoah viri, faluga 140 stock, VS1 mod CMB, TS3 mod OS, FG MT 29cc CY

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 27.11.09 - klo: 23.41
Ok, eli ei varsinaisesti ole muita huomioitavia sähköisiä arvoja? Eli fyysinen koko määrittää..? Tuo Turnigyn motti on 36x57mm ja 5mm aksilalla, kv1800. Pinjoni tulossa 15 piikkinen(auto Hyper 8 Pro), akut rinnan kytketyt(2kpl) 5S 3000mah eli yht. 6000mah: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8853. Nopari MMM V3. Onko mahdoton yhtälö? Kone vahtuu sit jossain vaiheessa laatu-koneeseen.

Vielä sitä piti kysymän, että kannattaako jättää auton mekaaninen jarru käyttöön vai ei?

Kuulostaa ihan toimivalta, tosin 3s akulla auto ei tule kauheeta vauhtia menemään. Itellä on vastaavaa auto jossaon Speedpassionin (FEIGAO) 8,5T 2100kv kone ja ajan 4s lipoilla. Mulla ei ole mekaanista jarrua tällähetkellä, katotaan miten tuo kesällä toimii.



Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Ile__

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 28.11.09 - klo: 08.04
Kuulostaa ihan toimivalta, tosin 3s akulla auto ei tule kauheeta vauhtia menemään.

Luet tarkemmmin, niin hänellä on 5S akut :wink:
2kpl niitä rinnankytkettynä saadaan 5S 40C 6000mAh, virranantokykyä ja kapasiteettia riittää kompaktissa koossa...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 28.11.09 - klo: 08.31
2kpl niitä rinnankytkettynä saadaan 5S 40C 6000mAh, virranantokykyä ja kapasiteettia riittää kompaktissa koossa...

Kytkettäessä 5S 20C 3000 mAh -akkuja kaksi kappaletta rinnan saadaan kylläkin 5S 20C 6000 mAh.

Ei se C-arvo mihinkään kaksinkertaistu, kytki niitä akkuja yhteen miten vaan. Virrananto on siis maksimissaan 120 A, mikä riittää n. 2,2 kW jatkuvalle teholle. Sen pitäisi olla riittävästi tuolle Turnigyn koneelle, vaikka siinä olisi huonompikin hyötysuhde.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Maxximo

#775
Mikähän on teoriassa tehokkain kone tähän setuppiin mitä noilla akuilla voi ruokkia? 120A, eikö se riitä lähes kaikkeen tällasella buggyllä? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Tais myös MMM:n tehonkesto olla se 120A... Saa myös suositella laatukoneita jotka sopis tähän setuppiin(hintakatto ~100e), joskin sit hankinta siirtyy todennäköisesti ens vuoden puolelle jossei nyt tuo Turnigy hajoa heti kättelyssä. :grin:

Paljastetaan nyt senverran, et otin myös tollasen jäähyn koneen kaveriksi, koska hieman epäilinkin et saattaa ottaa lämpöjä. Ehkä se pikkuisen lisää elinikää..? http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9131&Product_Name=TURNIGY_Heat_Sink_with_Fan_for_36_series_motors.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 28.11.09 - klo: 08.31
Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 28.11.09 - klo: 08.04
Kuulostaa ihan toimivalta, tosin 3s akulla auto ei tule kauheeta vauhtia menemään.

Luet tarkemmmin, niin hänellä on 5S akut :wink:
2kpl niitä rinnankytkettynä saadaan 5S 40C 6000mAh, virranantokykyä ja kapasiteettia riittää kompaktissa koossa...

oho, lukihääriö
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Penguin

Kyllä se 120 A riittää aika pitkälle jatkuvana virtana ja katsoisinkin enemmän millaisia piikkivirtoja akusta saa. Tuosta valitsemastasi akusta saa 180 A. Buggysta ei ole mitään kokemusta, mutta voisin kuvitella että tuskin ne niin paljon tai ainakaan enempää tehoja vaatii kuin truggy tai monsteri. Jossain aiemmin tässä topicissa löytyy käppyrät mun MMM Combo 2200 kV:llä varustetun foffi-auto virran kulutuksesta kisakäytössä. Piikki käy muistaakseni 174 A:ssa, tehot 2,1 kW. Akusta loppui virrananto kesken, vaan eipä tuota ajossa huomannut.

En näe mitään ongelmaa tuossa akkuvalinnassasi ja vaikka siinä nyt joku ongelma olisi, niin pahimmillaankin se vaan tarkoittaa sitä, ettei akuista ei saa riittävästi virtaa, mikä korjaantuu hankkimalla suuremmalla C-arvolla olevat akut.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Maxximo

#778
Ok, kiitti infosta. Jos ostaa toisen akkusetupin, niin voihan sitä laittaa 30C akut mut taitaa olla hätävarjelun liioittelua..? 

Jotenki en silti tajua miten toi virrananto ei puolitu kun on kaksi akkua rinnan, eikö ne helpota toistensa työtä? Siis olen ihan noob näiden vehkeiden kanssa, joten älkää ihmetelkö. :p
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

tapsa92

Lainaus käyttäjältä: jonde_sorone - 28.11.09 - klo: 06.47
Kuten myös Castleneu, Castle ja MedUSA
Castle neu ja castle on halpis versioita neusta, puhuttiin laatukoneista eikä halpiksista. Medusa ei tee enää myöskään moottoreita, joten niitä on turha mainita. Castle neut toimii kuulemma hyvin mutta en luokittele niitä yhtä laadukkaiksi kuin neun vastaavat.
- Tapsa