Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Polttis -> Sähkö konversiot

Aloittaja Jabe, 30.01.09 - klo: 16.52

4wdkanootti

Jännite akulta noparille vaihtelee kuorman mukaan. Joka akulla on maksimi virtamäärä minkä kykenee luovuttamaan putkeen, ja tyyppikohtasesti vielä just noihin nopeisiin piikkeihin reagointirajat. Koska noparinvalmistajat tekee kompromissejä koon, painon, ja hinnan kanssa, on niissä valmiiksi olevat konkat minimoitu. 
Jännitteen notkahduksiin , tilan salliessa ,  :police:  aina auttaa lisäkonkka jotain.
Se on eri asia näkeekö käyttäjä ero-portaan.  :mrgreen:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

miksu79

Lainaus käyttäjältä: 4wdkanootti - 13.02.10 - klo: 20.45
Jännite akulta noparille vaihtelee kuorman mukaan. Joka akulla on maksimi virtamäärä minkä kykenee luovuttamaan putkeen, ja tyyppikohtasesti vielä just noihin nopeisiin piikkeihin reagointirajat. Koska noparinvalmistajat tekee kompromissejä koon, painon, ja hinnan kanssa, on niissä valmiiksi olevat konkat minimoitu. 
Jännitteen notkahduksiin , tilan salliessa ,  :police:  aina auttaa lisäkonkka jotain.
Se on eri asia näkeekö käyttäjä ero-portaan.  :mrgreen:


no tuota lähinnä tarkoitinkin. ja yleensä se on akussa juuri tuo piikkivirran purkunopeus loppuu kesken ja jännite notkahtaa ja haluttu virta nousee entisestään ja sitä kautta myöskin akkujen lämpiäminen yms. ja moottori lämpiää kun jännite notkahtaa yms yms. monta monessa. mutta tosiaan se konkkien koko pitäis olla aika julma ennen kun siitä olis todellisuudessä hyötyä akkujen lämpiämiseen yms noilla 8e virroilla
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

4wdkanootti

#902
ISO ja iso....
Hain kaapista perinteiden pötköakun, riivin konkkasetistä kutisteen pois ja räppäsin kuvan.
http://www.gfoto.com/UserPicPopup.asp?pid=5647189&alid=199002&uid=D485B89A8DD043FABCDC247930B7A443#PicShow

2 kpl 4700yF/16V rinnan riittää kaikkeen 7,2 - 22.2 voltin välillä. niinkuin lukea voi, ylijännitettä saa, mutta on kestänyt.
(offt: autokaiuttimissa on järjestään max 16volt kestävät konkat jakosuotimissaan, ja nihin ajetaan hakkurikorotteisilla vahvistimilla jännitepiikkejä jopa yli 200v)

Mulla oli noita ensin rinnan 4 kpl, mutta pudotus alespäin ei edes sekunttarilla tuntunut lipokäytössä. Mutuja NiMH puolella arvailtiin puoleen ja toiseen.
Ja ilman konkkaa ei ko noparilla (BK12020) kannattanut NiMH akuilla yrittääkkään ajaa, sai varoa lahtöjä, ja lopettaa ajon puolessa akussa.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Maxximo

Onko tohon konkan kokoon joku "optimi" koko vai käykö tohon mikä vaan kunhan kestää jännitteen? Entä pitääkö olla jonku tietyn tyyppinen konkka? Käviskö pari tollasta? http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=14906 Ja nuohan kytketään vaan rinnan akun/akkujen kanssa?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

4wdkanootti

Toi linkin konkka käy, joo.
Ja akulle rinnan, joo.
Sille on laskutapa olemassa, mutta lähdetiedot tarttis koeponnistuksen oskilloskooppia lukien, tms jännää...

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkot/sahko.html#s%C3%A4hkoauto
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

miksu79

jännite ei tarvitse konkkia vaan virta ja virtapiikkien tasaamiseen. enkä itse ainakaan konkkia tarvitse vauhdin lisäämiseen vaan nimenomaan akkujen olsuhteiden halpottamiseen (ettei kuumene) sisällä ajaessa kun suurin osa ajasta mennään piikkivirroilla (kiihdytys jarru kiihdytys
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Jabe

Akkujen kuuluu lämmetä ajossa yli huoneenlämpötilan, jos lämmöt lähentelee 40C niin sitten pitää asialle jotain tehdä.
Kokeile esilämmittää akut esim 30C ennen ajoa, sitten mittaat ajon jälkeen lämpötilan ja vertaat "kylmillä" akuilla ajettuun.
Jos akut oikein pahasti kuumenee, niin vika on akuissa tai välityksissä.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Maxximo

Lainaus käyttäjältä: miksu79 - 14.02.10 - klo: 11.08
jännite ei tarvitse konkkia vaan virta ja virtapiikkien tasaamiseen. enkä itse ainakaan konkkia tarvitse vauhdin lisäämiseen vaan nimenomaan akkujen olsuhteiden halpottamiseen (ettei kuumene) sisällä ajaessa kun suurin osa ajasta mennään piikkivirroilla (kiihdytys jarru kiihdytys

Tottakai, mutta pitäähän niiden olla jännitekestoltaan oikeanlaiset(sopivasti ylimitoitetut) jottei heti sylje sisuksia pihalle. Kuvittelis että tuo helpottaa myös esc:n toimintaa ja lisää käyttövarmuutta ja käyttöikää..?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Maxximo

Ilmeisesti 25V konkat kestää helposti jopa täysiä 6S lipoja? Jännitteissä ei varmaan mitään piikkejä tuu ainakaan yläkanttiin?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Jabe

#909
Lainaus käyttäjältä: Maxximo - 14.02.10 - klo: 15.12
Ilmeisesti 25V konkat kestää helposti jopa täysiä 6S lipoja? Jännitteissä ei varmaan mitään piikkejä tuu ainakaan yläkanttiin?
Jarrutettaessa tulee.
Tässä on mitattu 29,4V http://www.rc-monster.com/forum/showthread.php?t=18978
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Maxximo

Siis häh?! Noin paljo motti vapaasti pyörivänä! :shocked: Tosin EZRun nopari kyseessä ja ilmeisesti MMM:ssä "lataus"jännite rajoitetaan 26v:iin.

Taitaa siis 35v konkat olla parempi ratkaisu.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

4wdkanootti

Jännitekesto 25volt on jo paljon paremmalla puolen kuin mainitsemani toinen konkkia tarvitseva laite, monitie-autokaiuttimet.
En suosittele muille tota mun konkkien kanssa ottamaa riskiä, ylivoltit. Toi jääkin jo alle nimellisjännitteen. Jos tahtoo turvavaraa, ottaa esim. 35V kestoiset.

Ja mun näiden konkkien kanssa käyttämä nopari ei tietääkseni lataa akkuja jarrutuksen aikana.
Sen jarrut on uusimpiin nopareihin verrattuna liki on-off -laatua muutenkin.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

miksu79

Lainaus käyttäjältä: Jabe - 14.02.10 - klo: 11.25
Akkujen kuuluu lämmetä ajossa yli huoneenlämpötilan, jos lämmöt lähentelee 40C niin sitten pitää asialle jotain tehdä.
Kokeile esilämmittää akut esim 30C ennen ajoa, sitten mittaat ajon jälkeen lämpötilan ja vertaat "kylmillä" akuilla ajettuun.
Jos akut oikein pahasti kuumenee, niin vika on akuissa tai välityksissä.

vai olisko vika kuitenkin siinä ettei akut vaan yksinkertaisesti kykene luovuttamaan tarpeeksi virtaa ja siksi lämpiävät
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

4wdkanootti

 :police: tai  :afro:
Pistä siihen autoon koukkku, perään peräkärry, ja kärryyn ne 4kpl ½-faradin konkkia.
2 faradia on sitte 200 kertaa liikaa. Saattavat jo olla liian hitaita täyttymään.
Akkus alkaa viiletä, nopari samoin. Jätkä pysynee "lämpösenä" ajoneuvoyhdistelmän hallinan kuormasta?
Offt.
Tiedän täkäkäisen kaverin startanneen viikon -10asteessa seisoneen 2L toitsun akun sijasta 6:lla faradilla konkkia, 11,89 voltilla kotoa lähteissä. Kun auto kävi ja latas, hyhmänen lyijyakku rinnan. (Se akku oli kyl vainaa, mut pelas se kaffireissun verran. Sielläkin startattiin konkista..)
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

unkka

Vähän OT, mutta kun konkista puhutaan niin ei se koko ole välttämättä ongelma. http://www.maxwell.com/ultracapacitors/products/index.asp

Mulla on tässä pöydällä töissä 23F /15V ja mitat ja paino 2s lipon luokkaa. Piti tota kokeilla autossa, mutta hävitin auton ennen kuin ehdin testaamaan.

tapsa92

#915
Tässä hieman projektikuvaa nutech thunderbolt 2 konversiosta.










Tein moottoripukin 1cm paksusta alumiini levystä, eli leikkasin 7x7cm alumiinipalan, tein reijät ja hioin viilalla ja hiomapaperilla reunat ja pinnan paremmaksi.Levyn vasemman ylänurkan reikä tuli liian lähelle reunaa joten se meinaa murtua, ei tosin haittaa koska ainoastaan ratassuojan ruuville tehty reikä, ei mitenkään erityisen tärkeä siis. Moottorin ja "pinjonin" välissä on alumiininen holkki joka pysyy kiinni kahdella pinjonin ruuvilla ja ruuvilukitteella. Välys on melko sopiva. Laitan vielä ratassuojan päälle tuohon myöhemmin.

Ei tuo nätti ole mutta saa kelvata.

Kuvat on äsken otettuja.

Vielä puuttuu sähköosat ja muita kamppeita.
- Tapsa

tapsa92

Täytyy vielä tehdä parempi moottoripukki kaveri kerkeää, tuo on ns. prototyyppi.
- Tapsa

miksu79

Lainaus käyttäjältä: unkka - 15.02.10 - klo: 13.46
Vähän OT, mutta kun konkista puhutaan niin ei se koko ole välttämättä ongelma. http://www.maxwell.com/ultracapacitors/products/index.asp

Mulla on tässä pöydällä töissä 23F /15V ja mitat ja paino 2s lipon luokkaa. Piti tota kokeilla autossa, mutta hävitin auton ennen kuin ehdin testaamaan.


jaa onko noidenkin koko jo niin paljon pienentyny? tekniikka kehittyy.... tollasen kokoluokkaa 1f pienikokoisen ja kevyen kun sais inhimilliseen hintaan..... täytyis vaan olla mieluiten joku n20v että on jännitteellä vähän pelivaraa ettei käy poksahdus lexnin alla
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Maxximo

Kokeilin tilata muutaman 10000µF 35v(koko 25x45mm) konkan et saa jotain näperrettävää taas. :roll:

Hauskaa kun toiselta puolen maapalloa on halvemmat postikulut kuin sadan kilsan päästä kotimaassa... :tongue:
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

juhku1

Saako HongNor X2-CRT:seen tarkoitettuun teknon konversiokittiin mahtumaan MMM:n 2200kv:n Moottoria?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Antti M

Lainaus käyttäjältä: juhku1 - 16.02.10 - klo: 16.25
Saako HongNor X2-CRT:seen tarkoitettuun teknon konversiokittiin mahtumaan MMM:n 2200kv:n Moottoria?

Saa mahtumaan.
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

HuoH

Noniin,nyt alkaa olla Konversio valmis,jota alottelin jo syksyllä.Tässä on ollut monen näköisistä syistä pahoja hidasteita ja muita,jotka hidastaneet konversion valmiiksi saantia,mutta lopussa kaikki hyvä palkintaa.
Kuva:

O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

Maxximo

HuoH, näyttää asialliselta. :smiley:

Piti tossa omaankin asennella ja juotella uudet moottorinjohdotukset kun sitä vihdoin ja viimein saapui. Meinasin tietty eka tehdä 10AWG:stä mutta tilausvaiheessa päätin ottaa pätkän tota 8AWG:tä joten tein nyt sellaset johdot jotka riittää varmasti. :grin: Olipas muutes jekkua kolvattavaa toi piuha, varsinkin moottorin kiinnitykset. Karvan verran olis saanu olla pitemmät mut menköön nyt noin...

"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

JUkka-san

Minkä takia johtoja ei voinut tuoda suoraan moottorille?

Maxximo

Jotta sopii siili paikoilleen jos sille tulee tarvetta.
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

IgNIs

Mitä olet moottoripukin hankkinut?

Mahtaako sopia Hyper 7.5 kuinka helposti?

Ile__

Lainaus käyttäjältä: IgNIs - 17.02.10 - klo: 02.09
Mitä olet moottoripukin hankkinut?

Mahtaako sopia Hyper 7.5 kuinka helposti?

Minulta auton mukana. Se on RC-Monsterin tekemä pukki ja sopii myös Hyper7:aan suoraan.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

HuoH

Maxximo kiitoksia!
Asiallisen näköinen tuo sinunkin auto!
Nyt kun akutkin tuli,niin pitäs kolvailla liittimet ja käydä testaamassa pihalla hieman,että kaikki toimii.
O.S. Engines|Spektrum|Savöx|Sanwa|LRP|JQ-Products

_valtsu_

Nonniin xray 808 matkalla kohti uutta kotia ja sähköjä pitäisi alkaa valitsemaan. Tarkoitus olisi pääasiassa ajaa krossiradalla 4s lipolla. Nopariksi varmaankin ezrun 150A. Moottori tässä lähinna mietityttää. Sensorillinen ehdottomasti, speedpassion Silver Arrow 2.0 mielessä, mutta millä kv arvolla?

Vaihtoehdot:
5.5T   3900
6.5T   3200
7.5T   2700
8.5T   2400
9.5T   2100

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 19.02.10 - klo: 19.01
Nonniin xray 808 matkalla kohti uutta kotia ja sähköjä pitäisi alkaa valitsemaan. Tarkoitus olisi pääasiassa ajaa krossiradalla 4s lipolla. Nopariksi varmaankin ezrun 150A. Moottori tässä lähinna mietityttää. Sensorillinen ehdottomasti, speedpassion Silver Arrow 2.0 mielessä, mutta millä kv arvolla?

Vaihtoehdot:
5.5T   3900
6.5T   3200
7.5T   2700
8.5T   2400
9.5T   2100

noi kireimmät voi unohtaa heti, 8,5 tai 9,5.. itellä ainakin tuo aikasempaa sukupolvea oleva 8.5T (2100kv) tuntu ihan riittävälle radalla ajettaessa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi