Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hong Nor DM-1 Spec

Aloittaja Vesku, 30.01.09 - klo: 22.40

Iigor

#120
Juu passaa :grin:  ...DM One on nyt tulossa....

AnttiL

Lainaus käyttäjältä: moukari - 27.05.09 - klo: 08.45
Niin Heebis millä korilla ajat se myös vaikuttaa auton käyttäytymiseen todella paljon. Itselläni on Honkkarin 911 ja sillä on tähän mennessä paras peräpito. Tänään ajattelin tulla käymään radalla jos keli pysyy satamattomana.
Honkkarin gtr mersu ja protoform odottaa maalausta.

moukari

Ilmoitteles sitten miten protoformi toimiii. Tänään liimasin kumeja ja tein sellasen jekun inserteille, Eli honkkarin Foam insertti(keltainen) siihen päälle tiukkana lasikuituteippiä ja sitten slicksi päälle tuli aika hyvän tuntunen pitää nyt kisoissa testata ja laitella toimivuudesta kommentteja.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

moukari

Tässä olisi setuppi lappu ainakin sinne päin eli Caster on kaikki prikat takana minimi caster, ja tossa on ohjauspalasta kuva mutta todellisuudessa tarkoittaa tässä autossa ackermanlevyä. Korina HongNorin 911.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Iigor

Mulla vaihtu malli juuri DM-1 Spec:iin Porschen korilla. Tuleepahan vähän referenssiä tänne pohjoiseen. Ei liene hassumpi vaihtoehto tämäkään:) Garagelle kiitokset hyvästä palvelusta.

RC-Garage

Puskaradio tiedotti juuri Ylistaron lisoista että "Moukari" Jokinen oli tykittänyt päivän kierrospohjat Specillä.
Näin ne GT autot kulkee.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

Mika R

onnittelut jirille! Hienoa

Iigor

Voisko joku ohjeistaa keltanokkaa, miten kytkimen shimmikitti tuutataan paikoilleen? Jos ihan vaihe vaiheelta. On niin pieniä nämä osat bensakoneen jälkeen:)

Elikkä kyse on tästä jo täällä aiemmin mainitusta setistä: http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=15&products_id=670


Iigor

Jeps, onnistuhan se. Elikkä kytkinkellon sisemmän laakerin jatkeeksi laakerin ja palojen väliin piti lisätä kolme shimmiprikkaa, jonka jälkeen kytkinpalat eivät enää ottaneet kytkinkellon päähän kiinni. Sitten vaan uloimman pinjonin sisään lisää laakeria ja akselin jatketta ja paketti kiinni :wink:

MrOllinmaki

Ensitestit takana, hyvältä näyttää.

-A-

Iigor

Specin räjäytyskuvissa näkyy kytkinkellon sisemmän laakerin ja palojen välissä kolme prikkaa. Mulla ei ollut siellä yhtään, ja kytkinpalat rohisivat kytkinkellon päähän kiinni.... Lisäsin pari prikkaa sinne, ja aattelin lisätä samalla uloimman lisälaakerin, mutta shimmikitin jatkoakseli oli juuri sen verran pitkä, että vaatii siihen jatkoakseliin prikkaa päähän....ja sitten ympäri maakuntaa prikkojen metsästykseen.....

Iigor

Pari tankkia pukin päällä tyhjäkäynnillä. Starttboxi veisas hoosiannaa kun koitti eka kertaa käyntiin.... Ihmetyttää vieläkin tuo kytkin....jos en ois käyttänyt sitä auki, niin se ois todennäkösesti kappaleina tällä hetkellä. Kykinkellossa kivat nirhaumat ennen prikkkojen laittamista. ...ja kelloa oli pyörittey vaan käsin...ois lastua lentänyt kun ois vetänyt koneen suoraan käyntiin....

MrOllinmaki

..vaikka on kuinka valmiiksi kasattu RTR-auto, niin kyllä ne silti pitää aina laittaa palasiksi ja tarkastaa jokapaikka ennen käyttöä.

Mielestäni tämä RTR-auto oli esimerkillisen hyvin kasattu tehtaalla!! Oikeissa paikoissa lukitetta, mikään paikka ei ollut jumissa, ratasvälykset oikeat, kaikki osat ja kierteet ehjinä, diffeissä ja iskareissa ihan oikeaa silikooniöljyä, kardaanikulmavaihteet oli rasvattu jollain vaseliinilla tms., ym ym.

Lisäplussaa auto sai vielä siitä että mukana oli paljon ylimääräisiä ruuveja, muttereita, prikkoja ja muita pienosia.

-A-

Iigor

Joo ei tämä mitään sekundaa ole. Noista jäljelle jääneistä osista kasaa melkein toisen auton:) Muoviosat ylläkkään laadukkaan oloisia. Ei mitään kivikovaa kinkkimuovia. Lisää tuntoje, kunhan pääsee antamaan kunnolla kenkää...

megapaula

Mulla on tuo dm-1 niin se ei vaihda ollenkaan 2vaihteelle..?? Vaikka kuin löysää ruuveja niin ei.. Pitäähän niitä löysätä yhtä paljon molempia? Ja sit miten tuo kytkin kasataan niillä jatkoakseleilla jos joku viittis kertoo ihan kädestä pitäen. Kiitos jo etukäteen. :cheesy:

Iigor

En oo saanut itekkään vielä kakkosta pesään. Ei oo tullut kyllä vielä säädettyäkään:) Itellä kävi sen jatkoakselisetin kanssa niin, että vaati shimmejä akselin päähän laarkerin ja akselin pään väliin (muutoin akseli olisi kiristänyt laakereita niin, etteivät ne olisi pyörineet), eikä niitä löytynyt pussista. Löysin paikallisesta RC -liikkeestä sattumoisin sopivat.

Onko sulla megapaula kytkinpalojen ja kytkinkellon välissä yhtään prikkaa?

Jos käytät lyhyempää jatkoakselia, saat laitettua yhden ylimääräisen lisälaakerin. Jos käytät pitempää, niin saat laitettua kaksi ylimääräistä lisälaakeria.

moukari

Lainaus käyttäjältä: megapaula - 08.06.09 - klo: 16.20
Mulla on tuo dm-1 niin se ei vaihda ollenkaan 2vaihteelle..?? Vaikka kuin löysää ruuveja niin ei.. Pitäähän niitä löysätä yhtä paljon molempia? Ja sit miten tuo kytkin kasataan niillä jatkoakseleilla jos joku viittis kertoo ihan kädestä pitäen. Kiitos jo etukäteen. :cheesy:
pura laatikko ja katso että se keskipala on kiinni kunnolla, sitten kengät kiinni ja niiden esijännitys sillee ettei lonksu, tämän jälkee kakkosen säätö ruuvít nätisti kiinni ja 6 kierrosta ja vartti päälle aukipäin ni pitäs alkaa vaihtaa kakkoselle.

Igor mulla on kolme shimmiä kellon ja vauhtipyörän kiinnitysmutterin päässä. Tänään ketään menossa radalle itse olis tarkotus olla sielä noin 5 jälkeen.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Iigor

..pitää varmaan itekkin tsekkailla se loota...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: megapaula - 08.06.09 - klo: 16.20
Mulla on tuo dm-1 niin se ei vaihda ollenkaan 2vaihteelle..?? Vaikka kuin löysää ruuveja niin ei.. Pitäähän niitä löysätä yhtä paljon molempia? Ja sit miten tuo kytkin kasataan niillä jatkoakseleilla jos joku viittis kertoo ihan kädestä pitäen. Kiitos jo etukäteen. :cheesy:

Ja nyt kyllä suuresti epäilyttää että ongelma ei ole etteikö vaihtaisi kakkoselle, vaan se että vaihtaa liian aikaisin.
Vaihteessa on sisällä kynsi joka keskipaikoisvoiman ansiosta kytkee kakkosvaihteen päälle.
Tätä rajoittaa vain jousi jonka kireys on säädettävissä.
Tähänmennessä jokainen GT luokan auto on tehnyt aivan samaa tuoreeltaan, eli vaihtaa kakkoselle niin reilusti ennenaikojaan ettei vaihtamista edes huomaa.

Itse esim olen ajanut HN GTB ja DM1 autoilla ja molemmissa oli sama juttu.
Vaihde on ilmeisesti tehtaalla jo säädetty vaihtamaan hyvin alhaisilta kierroksilta ja vielä kun autolla on muutamat tankit ajeltu niin jousi vielä hieman "kuoleentuu/löystyy" ja vaihde ottaa jo siis niin aikaisin että kun paikaltaan lähtee kaasu pohjassa niin vaihtamista ei edes huomaa... se kun menee kakkoselle käytännössä välittömästi.
Potkua näissä autoissa kuitenkin on sen verran että auto lähtee rivakasti ja jää sellainen tunne kuin auto olisi edelleen ykkösellä, koska vaihtamista ei tapahdukaan pienen kiihdytyksen jälkeen.
Esim itse ajoin viimekesän viimeisessä kisassa siten että vaihde meni kakkoselle paikaltaan kiihdyttäessä jo puolen metrin matkalla.
Auto kiihtyi silti hitaasta neulansilmämutkasta välillä jopa hieman perää sivulle tarjoten.
Mutta tietenkin koska auto oli kokoajan kakkosella, auto tuli mutkasta erittäin nätisti ulos.
Moni jopa ihmetteli että kuinka mulla auto niin hienosti toimii vaikka heillä on käytännössä samat säädöt.
Moni myös ihmetteli sivusta katsellessa että ajanko kokoajan vain ykkösellä kun auto niin rivakasti mutkasta ulos lähti...
Ei... kakkonen oli silmässä jatkuvasti.


Tämän pitkällisen sepustuksen saattelemana siis... Säädäppäs säätöruuvia kireemmälle ja seuraa josko lähtis jossain vaiheessa vaihtamaan.

HasaP

DM1-specissä:ssä tuo kytkin ei ole se kynnellinen malli vaan sellainen kuulallinen versio..Molempia ruuveja siinä versiossa säädetään saman verran. Pohjaan ne ruuvit (älä murjo kuitenkaan) ja sit auki viis kierrosta on tehtaan settingi. Neljällä voi varmaan jo lähteä koettaa. Ne säätöruuvit on ne, jotka menee ns. ohi akselista.

GTP:ssä on se kynsimalli, jota taas säädetään vaan yhdestä ruuvista. Toista jos löysäilee, niin alkaa se keskinapa pyöriä akselilla... :)

juska

#140
Siis oikeesti sen kytkimen toiminta menee näin:

Kun tarvittava määrä kierroksia tulee ykkösvaihteelle niin kakkosvaihteen sisällä olevat keskipakoispalat aukeavat. Ne mainitut kuulat lukitsevat/kampeavat palat pitämään 100% ja kun kaasu löysätätään/jarrutetaan niin vaihtuu vaihde ykkösvaihteelle(jos vaihteisto on säädetty oikeaan aikaan vaihtamaan).
Niitä jousia kiristämällä myöhäistetään vaihtokohtaa ja avaamalla taase aikaistetaan vaihtokohtaa(nämä 2mm avaimella).
Niitä kuulia säätämällä pystyy vaikuttamaan vaihteen lukkiutumis nopeuteen eli tuleeko "välikaasua" kuten moukarin autossa(nämä2,5mm avaimella).
Hoken mainitsemaa lämpeämis ongelmaa ei mielestäni enää ole. Auton ollessa uusi sen huomasi mutta, nyt 3gallonan jälkeen se on jo tasaantunut. Vaihteistoa joutuu uutena säätämään 2 tai 3 kertaa.

Kannattaa purkaa vaihteisto ja tutkia miten se toimii... samalla saa laitettua lukitetta siihen "keskiöpalaan"nelikulmianen jutikka.


Tosiaan, vaihteistossa ei ole "kynttä" vaan kaksi keskipakoispalaa. Toimintaa vois verrata SVM:n speed 2 kytkimen toimintaan. ---> i*ioottivarma oikein säädettynä.

Itse tykkään säätää vaihteiston vaihtamaan ~ puolessa välissä vetoaluetta.
Välitys ei ole aivan mieleinen tuossa vaihteistossa.
16/20 ja 48/44 kun se saisi olla 17/21 ja 47/43. Tuolla jälkimmäisellä saisi vaihdon pehmeämmäksi ja vähän tarvittavia huippuja lisää.

Oho.. tulipa taas auottua  :cool:

EDIT: niin ja setuppi harmaille paloille 6kierosta+15 min.

 
Racers Group Finland Team

*HOKE*

Onko spekissä siis eri vaihde systeemi kuin DM Onessa???
Muistelisin nääs että deeäm wanissa mielestäni oli tuo kynsi vaihde kuten geeteebeessäkin... tosin voin muistaa väärinkin.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: juska - 08.06.09 - klo: 20.18
Hoken mainitsemaa lämpeämis ongelmaa ei mielestäni enää ole. Auton ollessa uusi sen huomasi mutta, nyt 3gallonan jälkeen se on jo tasaantunut. Vaihteistoa joutuu uutena säätämään 2 tai 3 kertaa.
 

En meinannut lämpeämistä, vaan jousen ns sisäänajautumista tai mikskä sitä voisi kutsua...
Kuitenkin että se muutaman tankin jälkeen on löystynyt sen verran että vaihde vaihtuu paljon matalammilla kierroksilla jo.
Tämän jälkeen se pysyy samana hyvin pitkään.

Ja siis puhun kynnellisestä mallista edelleen.

Ja tosiaan siis... oliko DM-Onessa myös tämä kuula mallinen vaihde vai kynnellinen...
Itse muistelen kynnellistä, mutta saatan muistaa väärinkin.

juska

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.06.09 - klo: 20.19
Onko spekissä siis eri vaihde systeemi kuin DM Onessa???
Muistelisin nääs että deeäm wanissa mielestäni oli tuo kynsi vaihde kuten geeteebeessäkin... tosin voin muistaa väärinkin.
En tiiä, jiri varmaan valasee kun tuloo linjoille.

Tämä kytkin on DM-1 spec:issä

Racers Group Finland Team

*HOKE*

Pilk nus pus....


Ei toi oo kytkin, vaan vaihteisto  :tongue:

Mut siis joo... kun kysyjä puhui dm onesta...

juska

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.06.09 - klo: 20.31
kun kysyjä puhui dm onesta...

SORRY, ajauduin jotenkin specin askiin.
Racers Group Finland Team

juska

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.06.09 - klo: 20.31
Pilk nus pus....


Ei toi oo kytkin, vaan vaihteisto  :tongue:

Et arvaa montako kertaa korjasin. Kun se toimii kuten kytkin mut ei sit kuitenkaa oo sitä tai siis on, mut kuitenkin  :grin:
Racers Group Finland Team

HasaP

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.06.09 - klo: 20.31
Mut siis joo... kun kysyjä puhui dm onesta...

Oho, enpäs ittekään huomannu, että DM-one oli puheissa. Jotenkin otsikon takia pomppas speciin.
Asia kuitenkin on varmaan selvinnyt. Oli siellä kumpi vaan, niin nyt säädön voi aloittaa. Kireellepäin koettaa vaikka varttikierros kerrallaan.

moukari

Noniin tänään vielä pääsi vähän ajamaan kierrokset alkaa hajanaisesti olemaan 21 puolella... sai laittaa jäykempää jousta autoon ku oli pitoa enemmän mutta radasta löytyy silti liukkaita kohtia, Antti niitä valaisikin mistä johtuu...
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

megapaula

Juu. Pitääpä laittaa se "tehdas" setuppi kohdilleen ja alkaa aukomaan ruuveja sitä mukaa. Huomenissa pitäis tulla 2gallonaa löpöä,joten eiköhän ne riitä kyseiseen vaihteen vaihtumis-mysteeriin.  :lol: Kiitos taas kaikille. :roll: