Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

CORR kilpailuja

Aloittaja snakepoison, 10.02.09 - klo: 15.04

mof

Lainaus käyttäjältä: atarauskis - 22.12.09 - klo: 20.09
Mites muuten on,"jos" CORR luokka joskus pääsisi mukaan Maastosarjaan,eikös silloin pitäisi olla jotkut säännöt autoille?

Kyllä pitäisi, silloin voisi pitää ROAR sääntöjä pohjana, tosin moottorirajoitusta voisi hieman säätää, esim 13.5T 17T sijaan.

Heuli

Jos CORR-kisoja alettaisiin ajamaan Maastosarjassa crossiluokkien kanssa, niin silloin vaaditaan myös johonkin AKK:n alaiseen seuraan kuuluminen sekä kilpailulisenssin omistaminen että voi ottaa osaa kisoihin.

atarauskis

Jos taas jossitellaan lisää,mitä siihen vaaditaan, että CORR otettaisiin mukaan Maastosarjaan?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Jabe

Hyvät väännöt taas tulossa...
Ottakaa äänestys että mitä koneita porukalta löytyy ja rajoitus sen mukaan. Se oli vain ehdotus.
Akuthan varmaan menee ihan nykyisten sääntöjen mukaan, hardcase jne...
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Mikko L

#364
Lainaus käyttäjältä: atarauskis - 22.12.09 - klo: 20.16
Jos taas jossitellaan lisää,mitä siihen vaaditaan, että CORR otettaisiin mukaan Maastosarjaan?
- Kilpailijoita
- Säännöt
- Lajiryhmän siunaus

Edit: Alkuun Short Course (SC) autot voisi olla mukana ns. kansallisena luokkana, kuten GT-8 autot ovat nyt LS-5 autojen kisoissa mukana. Mutta tosiaan kaikilta vaaditaan lisenssi, mikä saattaa osaltaan karsia joitakin osallistujia.
Old fart

atarauskis

Mitenkäs pitkä tie on tuohon lajiryhmän siunaukseen?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Koheltaja

Katsotaan nyt ensin minkälaisen suosion SC (corr) tulee saamaan, kun/jos viivalle saadaan jatkuvasti runsaasti autoja niin siinä vaiheessa voi alkaa piirtelemään suurempia viivoja leveällä tussilla. Eikö tässä vaiheessa kannata laittaa vielä jäitä hattuun ja yritetään saada toistuvasti useampi auto kisoihin mukaan, pieni veikkaus on että kesällä voi olla vaikeampi saada kisaajia mukaan koska monet talvella kisaavat ajaa myös muita maastoluokkia.

Lähdetään liikkeelle Jonin ehdottamilla säännöillä ja rennolla meiningillä niin saadaan porukkaa mukaan mahdollisimman pienellä kynnyksellä. Vielä kun saadaan muutama kylähullu muilutettua viemään lajia eteenpäin niin sitten voi miettiä sääntöjä ja maastosarjoja tarkemmin. Tyydytään nyt alkuun ihan kylätason kisoihin ja sääntöihin :wink:
Kylätason RC-kuski.

atarauskis

Kyselin kun aihe kiinostaa :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Mikko L

Kyllähän homma menee juuri kuten Koheltaja kirjoitti, mutta tämä talvi on sikäli ratkaiseva, että nähdään paljonko kisahaluisia SC-kuskeja löytyy. Jos kuskeja tuntuu olevan voi jollain taholla olla intressejä järjestää rennot kertsiskabat.

En tiedä minkä takia kesän maastosarjan SM kisan yhteydessä ajetaan aina toisen luokan kansallinen kisa, mutta mun mielestä tämän kansallisen M2-10 tai M4-10 kisan voisi korvata jollain potentiaalisella uudella luokalla - kuten nyt näillä SC-autoilla.

Lajiryhmän siunaus tulee varmastikin ihan luonnostaan kun huomataan, että SC-luokan virallisemmilla kisoilla olisi kysyntää.
Old fart

jerzirccar1

Anteeksi että vaivaan teitä nyt.
Kuten Mikko ja Koheltaja sanoi niin ajakaas nyt väljillä säännöillä ja näin saatte kokemusta kesää katsoen ja kuin tuota kokemusta on tarpeeksi niin alatte tehdä niitä sääntöjä.
Tehkä kuten nuo WGT on tehny, eli vaikka niillä ei ole sääntöjä niin autot menee melkein tasan samaa vauhtia koska niillä on NS moottori sääntö joka toimii hienosti.
Ei muuta kuin viivalle ja hauskaa pitämään ja kesällä katsokaas noita sääntöjä mutta älkää missään nimessä ottako USA säännöistä mitään mallia koska ne ovat ihan pihalla koskien mitä tulee sääntöihin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

mkuu

Ja näin on Jumala ohajnnut kansaansa kaidalle tielle.  :angel:

TomiKoo

Lainaus käyttäjältä: mkuu - 22.12.09 - klo: 22.38
Ja näin on Jumala ohajnnut kansaansa kaidalle tielle.  :angel:

:grin:

Ilmoa Espoon kisoihin laitettu...  :wink:

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 22.12.09 - klo: 20.50
Alkuun Short Course (SC) autot voisi olla mukana ns. kansallisena luokkana, kuten GT-8 autot ovat nyt LS-5 autojen kisoissa mukana. Mutta tosiaan kaikilta vaaditaan lisenssi, mikä saattaa osaltaan karsia joitakin osallistujia.

GT-autoilla ajettiin koko ensimmäinen kausi ilman "virallisia" sääntöjä, homma toimi ihan OK. Kuitenkin, kun asia alkoi enemmän kiinnostamaan ja voittamisen halu kasvoi, selvät säännöt oli paikallaan ja niille oli tilaus.

Minä näkisin SC-autojen kilpailutilanteen hyvin saman tyyppisenä. Tuleva kesä kannattaa mennä väljillä säännöillä, jotta osallistujia riittää. Sen jälkeen vasta kannatta pohtia tarkempia teknisiä rajoituksia yms. Muiden sääntöjen suhteen AKK:n Pienoisautoilun sääntöjen yleinen osa on ihan käytännössäkin toimivaa tekstiä, joka kannattaa tulevaisuutta varten huomioida.

Kuitenkin kaikki lähtee ensin siitä, että kisoja järkätään ja kilpailuihin on halukkaita, nyt on hyvä aika osoittaa tarve ja väite todeksi. Kesäksi voi sitten yrittää "tuputtaa" SC-luokkaa johonkin virallisempaan kissan täyte-/näyteluokaksi. Yksinäinen kylähulluhan siihen tarvitaan, että jaksaa ja viitsii sen rumban ottaa hoitaakseen, mutta pelkästää toivomalla ei tämäkään asia toteudu. kenties GT-sarjasta tuttu "työryhmä" voisi olla paikallaan viemässä luokan kehitystä eteenpäin.
Flying Calacucco

Risu

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 22.12.09 - klo: 19.57
Lainaus käyttäjältä: ma-de - 22.12.09 - klo: 15.36
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 22.12.09 - klo: 14.04
Sääntövääntöön kannan oman korteni kekoon.
-EI moottorirajoituksia.
-EI akkurajoituksia.
-Renkaat SC-renkaat.
-Tehdasvalmisteinen auto.

Kannatan myös!


Kompataan

Samoin

Intoa on tulla kokeilemaan, mutta jauhaminen moottori ja akku rajoituksista saa turhautumaan. Kun on tottunut lyhyihin välityksiin 3s akkuun ja vxl moottoriin eikä ole intoa alkaa uusimaan laitteita.

No seuraavaan kisaan on ilmottaudutttu, saan 2s akun lainaan.

jon.lindgren

Muutama miete ja tarkennus jo esittämieni sääntöjen perusteluksi...
Ja on kiva että nämä autonnäköiset kulkineet herättävät kiinostusta. RC-autolla ajaminen voi olla hauskaakin  :grin:

Moottorin ja akun rajoittaminen ei ole tarpeellista 2WD SC-autoilla (Nelikoista ei taida kellään olla vielä kokemusta?). Tehoa ei kuitenkaan voi radalla hyödyntää kun käytetään SC-renkaita ja koreja.

Espoon RC-Centterin radalla ainut paikka missä tehosta on hyötyä on hypyt. Muualla pitää varoa että ei keuli ympäri jos pitoa riittää tai spinnaa jos radan pinnassa on hiekkaa. Saviradalla (Lavanko) tilanne on hieman erilainen. Pitoa on vähemmän ja tuntuma on erilainen, keula ei nouse kaasulla mutta perä karkaa.

Näillä autoilla ajetaan montuilla, kentillä ja missä vain on tarpeeksi sileätä pintaa jotta rengas pyörii. Koneet ja akut on mitoitettu ihan muualle kuin radalle suurimmalla osalla auton jo hankkineista. JOS konetta rajoitetaan voitaisiin käyttää kv-arvoa koska kaikista koneista (esimerkiksi Castle, itselläni tämä: http://www.castlecreations.com/products/cms36-4600.html) ei ole lankamäärää tiedossa.

Jos kilpailemiseen tarvitaan lisenssi jää suuri osa jo hankituista autoista pois kisoista. Tilanne on tietenkin eri jos jo lisenssin maksaneet ostavat SC-autoja... Jää nähtäväksi ketkä näillä haluavat kilpailla.

OV

Lämmitellääs tätä. Nyt on meikäläisenkin neitsyt kisat takana: http://mcdfinland.foorumi.eu/viewtopic.php?f=38&t=486 (wiideoita odotellessa)

Sijoitus tosin oli viiminen, mutta ei sen niin väliä kun hauskaa ainakin oli :D. Hupia hommaa kyllä. Aikaisemmin auton on tullut käytettyä vain montulla ja pihalla. Joten slashien kanssa pihalla suttaavat kipin kapin niihin kisoihin.

Komppaan jonia siinä, että koneet on mitoitettu ihan muualle kuin kisoihin. Eikä todellakaan ole hyötyä tehokoneesta. Itsellä myös ollut vain pehmis lipoja, mutta nyt on kovat tulossa niin josko tässä uskailtaisi joku kerta tulla kahtelemaan sinne virallisiin matseihin.

jerzirccar1

Ihan kysymys tietäjille/tietäjälle että nyt kuin on periaatteessa/on 2 eri runko tyyliä niin kuinka paljon on eroja vauhdissa ja ajo ominaisuudessa. Eli tarkoitan sitä että on painopiste korkeaalla ja painopiste matalalla. Voisi kuvitella että nuo korkeaalla olevat omaavat todella paljon huonoimmat ajoominaisuudet kuin NS krossityyliset ratkaisut.
Olenko väärässä vai oikeassa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

mkuu

Turussa korkeat olivat 1 sek/kierros nopeampia. Espoossa homma oli toisin päin. Tämä siis oma mielipiteeni /kokemukseni asiasta.

McJones

#378
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 22.12.09 - klo: 23.27
Moottorin ja akun rajoittaminen ei ole tarpeellista 2WD SC-autoilla (Nelikoista ei taida kellään olla vielä kokemusta?). Tehoa ei kuitenkaan voi radalla hyödyntää kun käytetään SC-renkaita ja koreja.
eSlayerillä ajellessa teho ei tunnu ongelmalta vaan se, että vauhdin noustessa liiaksi ei pysy lapasessa, joten voisiko sääntöpuolella rajoittaa esim. huippuja tai välityksiä ennemmin kuin tehoa? Olisi halvempi/helpompi hankkia pari pienempää pinjonia/isompaa spurria kuin uudet sähköt..?

Siinä rajoilla onko E-Revo Slayerin tukivarsilla nyt 4x4 SC-auto, kun on painavampi ja akseliväliltään pidempi kuin varsinaiset 1/10 SC-vehkeet. On vähän luikero ajaa pitkää kovaa suoraa huonolla pidolla, ja vastaavasti jos pitoa on, melko helposti kippaakin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

hmort

Minun mielestäni ainoat rajoitukset mitä tarvitaan on todellakin SC-renkaat ja minimi maavara. niillä päästään jo pitkälle jos autot on normaali korkusia niin avot.....
-Henry Mort

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: mkuu - 27.12.09 - klo: 23.17
Turussa korkeat olivat 1 sek/kierros nopeampia. Espoossa homma oli toisin päin. Tämä siis oma mielipiteeni /kokemukseni asiasta.

Mä sanoisin että turussa suurta osaa nopeuteen näytteli renkaat, ei niinkään maavara.
Sillä pinnlla Slashin roheempi kuvio oli huomattavasti pitävämpi kuin Asson nakki.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: hmort - 28.12.09 - klo: 10.43
Minun mielestäni ainoat rajoitukset mitä tarvitaan on todellakin SC-renkaat ja minimi maavara. niillä päästään jo pitkälle jos autot on normaali korkusia niin avot.....

Noista runkotyypeistä sen verran että nopeasti katsottuna suurin osa on ns NS krossityylisiä.
Assot, Blitzit, Losit, Jammin jne. Ns korkea runkoisia ei tullut vastaan kuin Slash.
Omastamielestäni joku maavara sääntö on aivan turha. Sanoisin auton valinta/hankinta kriteeri
enneminkin.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

mof

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 28.12.09 - klo: 11.35
Lainaus käyttäjältä: hmort - 28.12.09 - klo: 10.43
Minun mielestäni ainoat rajoitukset mitä tarvitaan on todellakin SC-renkaat ja minimi maavara. niillä päästään jo pitkälle jos autot on normaali korkusia niin avot.....

Noista runkotyypeistä sen verran että nopeasti katsottuna suurin osa on ns NS krossityylisiä.
Assot, Blitzit, Losit, Jammin jne. Ns korkea runkoisia ei tullut vastaan kuin Slash.
Omastamielestäni joku maavara sääntö on aivan turha. Sanoisin auton valinta/hankinta kriteeri
enneminkin.


Losi Strike on myöskin korkeahkolla rungolla.

Kyllähän se auto käyttäytyy enemmän esikuvansa näköisesti jos painopiste korkealla.

Ja jos nyt maavarasääntöä ajattelee, niin eihän Slashissa/Strikessa ole myöskään tukivarsien kohdalta runko sen korkeammalla kuin muissakaan, ja siitähän se maavara pitäisikin mitata.

ROAR-säännöissä taitaa olla korin mukaan tuo korkeussääntö...

Hazard

No tuleva Honkkarihan ei mene tuohon SC-rengassääntöön kun siinä on normi krossi vanteet ja paljon pienemmät renkaat kuin muissa. Kuvan nappasin toiselta foorumilta, mutta siitä selkiää tämä hulluus helposti.



Sitten kiinnostaisi tietää saako kilpailuissa ajaa 4S lipoilla ja vähemmän kiertävällä koneella? Tarkoitus olisi hankkia Novakin HV-sarjasta joku noin 3500kV kone ja akutkin on jo matkalla. Kai sitä 2S ja Castlen 6900kV koneellakin voi ajaa, mutta sensorillista itse kaipaan.

Koheltaja

Veikkaan että Novak HV 3400kv kone/4S lipot ärjyy sen verran että noi värkit lentää pitkälle ja komeesti. Kone on vaatimattomat 730w ja tarkoitettu 1:8 sähkökonversioille, sen kun tööttää selvästi kevyempään peliin kiinni niin johan alkaa kulkee ja voimansiirtoa vatuttaa... Jos pysyttäisiin ihan 1:10 tarkotetuissa koneissa ja mielummin vielä 2S lipoissa :wink:



Kylätason RC-kuski.

mof

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 28.12.09 - klo: 15.30
No tuleva Honkkarihan ei mene tuohon SC-rengassääntöön kun siinä on normi krossi vanteet ja paljon pienemmät renkaat kuin muissa. Kuvan nappasin toiselta foorumilta, mutta siitä selkiää tämä hulluus helposti.

http://i50.tinypic.com/6z4p4z.jpg

Mielenkiintoista, mutta eiköhän tuohonkin myös SC-renkaat saa jotenkin?

Eikä tässä kuvassa kyllä näytä normaaleilta krossivanteilta: http://www.neobuggy.net/modules/news/article.php?storyid=6681

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 28.12.09 - klo: 15.30
No tuleva Honkkarihan ei mene tuohon SC-rengassääntöön kun siinä on normi krossi vanteet ja paljon pienemmät renkaat kuin muissa.

Minusta tämä on ihan hölmö juttu. Tottakai paketin mukana tulevat renkaat pitää olla sallittuja.
Flying Calacucco

Hazard

Kyllä se 4S setuppi pitänee jättää kesään ja ulkoradoille, sisälle laitan tuon nyt SC10 olevan Losin 7.5T Xcelorinin ja kahdella kennolla vaan. Tuo kone taitaa olla 4400kV paikkeilla ja on ihan riittävä takatuuppariin. Toisaalta tuo nelkku painaa ilman sähköjä saman kuin Asso ajokunnossa.

Lisää kuvia noista Honkkarin renkaista http://www.rcshortcourse.com/forum/showthread.php?t=1130&page=14

mof

LRP:ltä vedenkestävä, sensorillinen, harjaton paketti. Tuskin tuossa muuta Short Coursea on kuin tarra, mutta kyllähän tuollainen kombo varmasti aivan pätevä olisi.

http://67.199.85.166/main/productdetails.php?text=lrp80585

Serious Short Course Truck Performance

Looking to upgrade your SC10, Slash, Blitz, or Strike with some serious brushless performance? LRP has developed the perfect brushless system to upgrade your short-course truck. With features such as waterproof operation and sensored technology, this system promises to deliver better performance and higher speed to your short-course truck, in addition to the smoothest power delivery that only a sensored system can provide.

Ai Brushless Pro Reverse ESC Features:
• Brushed/Brushless
• Forward/Brake/Reverse
• Waterproof
• Auto set-up plug in and drive
• Sensored design
• LiPo safe

Short Course Modified Brushless Motor Features:
• Military-spec sintered rotor
• Hand wound
• Heavy-duty low-friction ball bearings
• Plug and play
• Sensored design
• ROAR legal for racing

Koheltaja

Hirveästi en hurraisi tuon noparin kanssa, vastaavasta Nosramin noparista ei juurikaan hyvää sanottavaa. Vakioservo toimii ihan ok mutta kun laitetaan tehokkaampi servo niin noparin bec kyykkää ja alkaa pätkiä kaasua/virtoja, myöskään noparissa ei taida olla pakkiviivettä vaan auto ampuu taakse heti kun nopari on omasta mielestä jarruttanut tarpeeksi.

Motti taas pelittäisi varmaan tällaisella pitkän linjan reserviläisellä kun roottorikin on oikein MIL-speksattu :wink:
Kylätason RC-kuski.