Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

kynamies

Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 05.01.10 - klo: 15.42
Lainaus käyttäjältä: Hpi_savage - 05.01.10 - klo: 15.27
Laitat sen jousen sinne tiukalle kuten sanoin! Kyllä tuon pitäis auttaa, mulla ainakin auttaa aina....
Se ei näemmä auta, ja taitaa olla että naru ei sovi kelalle. Onko mahdollista että siihen on tippunut jotain ja se nyt ei ole vuorokauteen kuivunut?

Savagen kanssa esiintyi samaa, kokeileppa tehdä niin, että otat sitä narua sieltä ja laitat jotain puhdistusainetta/desinfiontiainetta paperiarkille ja putsaat narun.

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: kynamies - 06.01.10 - klo: 01.33
Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 05.01.10 - klo: 15.42
Lainaus käyttäjältä: Hpi_savage - 05.01.10 - klo: 15.27
Laitat sen jousen sinne tiukalle kuten sanoin! Kyllä tuon pitäis auttaa, mulla ainakin auttaa aina....
Se ei näemmä auta, ja taitaa olla että naru ei sovi kelalle. Onko mahdollista että siihen on tippunut jotain ja se nyt ei ole vuorokauteen kuivunut?

Savagen kanssa esiintyi samaa, kokeileppa tehdä niin, että otat sitä narua sieltä ja laitat jotain puhdistusainetta/desinfiontiainetta paperiarkille ja putsaat narun.
Sain eilen toimimaan, jos vastaisuudessa käy näin, niin otan tuosta oppia.
Voimaa ja valtaa.

tansu95

sori mutta olisko jossain hobao hyper 7 suomen kielistä manuaalia?toi englannin kääntäminen suomeks ei oo mun alaa :laugh:suuri kiitos jos joku tietää linkin tai jotain muuta vastaavaa :mrgreen:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

juuttaanjunttura

En usko, että suomeks löytyy, harvemmin englanniksikaan... :undecided:

Jos sulla on joku erityinen kohta siinä manuskassa, niin voin kyllä yrittää kääntää :roll:  :wink:
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: juuttaanjunttura - 07.01.10 - klo: 15.10
En usko, että suomeks löytyy, harvemmin englanniksikaan... :undecided:

Jos sulla on joku erityinen kohta siinä manuskassa, niin voin kyllä yrittää kääntää :roll:  :wink:
Tosiaan tuo kääntäminen ei ole googlettamallakaan vaikeata, voithan etsiä käännin hakusanalla.
Voimaa ja valtaa.

tansu95

juu ei nyt tarttee rupee kääntämään kun ei oo ite autoakaan (vielä)ja löytyyhän sieltä sanakirja.org:ista sanat  :laugh:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Makeclick

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 07.01.10 - klo: 16.03
juu ei nyt tarttee rupee kääntämään kun ei oo ite autoakaan (vielä)ja löytyyhän sieltä sanakirja.org:ista sanat  :laugh:

Tuo on kanssa kätevä. Aika hyvin osaa kääntää englannista suomeksi sanoja tai lauseita.
http://translate.google.fi/?hl=fi&tab=wT#

juuttaanjunttura

OT: Aika huvittavaksi luonnehtisin :lol: :mrgreen: Kokeiles kopsata joku tekstin pätkä ja laita se tonne. Sitte käännä se kieleltä toiselle ja taas toiselle ja taas toiselle.
Lopulta käännä se takaisin suomeksi. Tulee melko jännän näköistä tekstiä. :roll:

Toki yksittäisissä sanoissa ja lauseissa käyttökelpoinen
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

SLap

Tuossa protechin kytkinkelloon katselen laakereita. Noh, ohjeessa lukee, että siihen menee 5x10x4 kokoinen laakeri, mutta eipäs mene  :shocked:. Mulla on noita laakereita, ja kokeilin, siihen pitäisi olla varmaan joku 5x8x4. Mutta tuohan aikaisemmin mainitsemani laakerikoko on aika yleinen  :shock:. Enkö vain hoksaa, vai onko ohjeessa kirjoitusvirhe. Motti siis Protech SX-12. -Sami
Jeps

Miksupoju

Säädetäänkö yläneula koneen toiminnan vai lämpöjen mukaan vai molempien?
Kun lämmönkin pitäs olla mielellään n.110-130. :mrgreen:

En oikeen tiedä vielä näistä koneista. :cry: :cry:

HoBao Hyper 8.5

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: Miksupoju - 07.01.10 - klo: 20.17
Säädetäänkö yläneula koneen toiminnan vai lämpöjen mukaan vai molempien?
Kun lämmönkin pitäs olla mielellään n.110-130. :mrgreen:

En oikeen tiedä vielä näistä koneista. :cry: :cry:


Luulisin kyllä enemmänkin että toiminnan, jos olen väärässä, joku voi selventää.
Voimaa ja valtaa.

Team PSR

Lainaus käyttäjältä: SLap - 07.01.10 - klo: 17.24
Tuossa protechin kytkinkelloon katselen laakereita. Noh, ohjeessa lukee, että siihen menee 5x10x4 kokoinen laakeri, mutta eipäs mene  :shocked:. Mulla on noita laakereita, ja kokeilin, siihen pitäisi olla varmaan joku 5x8x4. Mutta tuohan aikaisemmin mainitsemani laakerikoko on aika yleinen  :shock:. Enkö vain hoksaa, vai onko ohjeessa kirjoitusvirhe. Motti siis Protech SX-12. -Sami

Tarkista ettei ole jäänyt vanhoista laakereista ulkokehät kelloon.
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

SLap

Lainaus käyttäjältä: Team PSR - 07.01.10 - klo: 23.29
Lainaus käyttäjältä: SLap - 07.01.10 - klo: 17.24
Tuossa protechin kytkinkelloon katselen laakereita. Noh, ohjeessa lukee, että siihen menee 5x10x4 kokoinen laakeri, mutta eipäs mene  :shocked:. Mulla on noita laakereita, ja kokeilin, siihen pitäisi olla varmaan joku 5x8x4. Mutta tuohan aikaisemmin mainitsemani laakerikoko on aika yleinen  :shock:. Enkö vain hoksaa, vai onko ohjeessa kirjoitusvirhe. Motti siis Protech SX-12. -Sami

Tarkista ettei ole jäänyt vanhoista laakereista ulkokehät kelloon.

Ei ole. -Sami
Jeps

SLap

Olenko oikeassa :

Normaalin 2-palaisen kytkimen, jossa jousi vedetään palojen päälle. Toimii sillä periaatteella, että kun moottori ottaa tarpeeksi kierroksia, niin keskipakoisvoima pakottaa kytkinpaloja kytkinkellon runkoon kiinni, ja kun se ottaa tarpeeksi tiukasti kiinni, niin auto liikkuu.

Menikö ihan mehtään, vai sattuko oikein ? Kertokaas mulle jos on jotain epäkohtia. -Sami
Jeps

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: SLap - 08.01.10 - klo: 19.08
Olenko oikeassa :

Normaalin 2-palaisen kytkimen, jossa jousi vedetään palojen päälle. Toimii sillä periaatteella, että kun moottori ottaa tarpeeksi kierroksia, niin keskipakoisvoima pakottaa kytkinpaloja kytkinkellon runkoon kiinni, ja kun se ottaa tarpeeksi tiukasti kiinni, niin auto liikkuu.

Menikö ihan mehtään, vai sattuko oikein ? Kertokaas mulle jos on jotain epäkohtia. -Sami
Jep, juuri näin se toimii. Ja epäkohtia ei oikeastaan ole, jossen väärässä itse ainakaan ole :p
Voimaa ja valtaa.

rcaa

RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Äpärä

#526
Tossa syksyn tullen laitoin auton talvisäilöön. Myyntikuntoon olen laittelemassa sitä nyt ja huomasin, että polttoainetankkiin on tullut vähän kosteutta ("huurua" tankin sisällä). Mitenkäs tuon nyt sais pois sieltä? Onko jotain ainetta, joka homman hoitaisi? Vai otanko vaan tankinkorkin pois ja annan haihtua?

Huomasin myös tankin sisällä pari pientä roskaa, miten ne sieltä saa? Onneksi on aina ollu se polttoaineen suodatin kiinni!Auttasko asiaa jos vähä huljuttelis sidewinderillä ja kaatais pois?

ladatusta

Lainaus käyttäjältä: Äpärä - 09.01.10 - klo: 12.26


!Auttasko asiaa jos vähä huljuttelis sidewinderillä ja kaatais pois?
Tämä varmaan helpoin tapa.

vilzuh

Passiivista harrastelua

rcaa

RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

Kakkutukka

Hei, autoo käynnistelin kummin kanssa äsken. En saanut käyntiin, ja käynnistimeen ilmeni onkelma. Se ei tahdo oikein kuulostaa aidolta enään. Kun normaalisti tulee sitä put put, niin nyt ei kuulu kuin ehkä kerran/kahdesti vetää niin yksi put (eli mäntä pyörähtää) ja muuten se tuntuu antavan paljon sellasia pikkusia "vastuksia" kun normaalisti se mäntä pyörähtää ja siinä tulee sellainen "vastus" niin sellasia, mutta todellakin kymmenen-20.

Oma epäilykseni on siis että vauhtipyörästä se tappi on irronnut, mahdollista?
Voimaa ja valtaa.

SLap

Voi olla myös että moottori on tukehtunut, miten se nyt on "flooded". Eli http://www.youtube.com/watch?v=bT_8nEcubqc&feature=related, tuolla videolla voi olla. Eli kun moottori on saanut liikaa bensaa, se ei "putsahda" kuin muutaman kerran yhdellä nykäisyllä, ja saa nykäistä aika kovaa. Itse otan aina pakarin paineletkun irti, sitten tulppa irti, ja sinne joku rätti, ja sitten nykäise 5-10 kertaa, sitten tulppa kiinni ja paineletku kiinni, ja kokeile uudestaan. Ja tee tuo ulkona, se räiskähtää mukavasti, jos ei ole mitään rättiä siinä päällä. -Sami
Jeps

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: SLap - 16.01.10 - klo: 11.52
Voi olla myös että moottori on tukehtunut, miten se nyt on "flooded". Eli http://www.youtube.com/watch?v=bT_8nEcubqc&feature=related, tuolla videolla voi olla. Eli kun moottori on saanut liikaa bensaa, se ei "putsahda" kuin muutaman kerran yhdellä nykäisyllä, ja saa nykäistä aika kovaa. Itse otan aina pakarin paineletkun irti, sitten tulppa irti, ja sinne joku rätti, ja sitten nykäise 5-10 kertaa, sitten tulppa kiinni ja paineletku kiinni, ja kokeile uudestaan. Ja tee tuo ulkona, se räiskähtää mukavasti, jos ei ole mitään rättiä siinä päällä. -Sami
Joo, tuon testaan. Nimittäin ryypytin sitä jonkun verran ja sittenhän se jäi siihen. Kiitos, ja pidetään mielessä.
Voimaa ja valtaa.

SLap

Joo tuo juuri on siitä, jos olet ryypyttänyt liikaa sitä. Esim kun pidät pakoputken päässä sormea ja kun näet että polttoaine menee letkua pitkin moottoriin, niin ota sormi pois kun polttoaine on 1cm päässä kaasarista. Sitten vaan hehku paikalleen ja teräviä nykäsyjä ja menox  :wink:. Ja sitten vielä vinkkinä, että säädä ohjaimesta kaasutrimmiä vähän kaasulle päin, ei paljoa mutta vähän. Auttaa paljon, kokemusta on. Ja jos motti on uusi / vähän ajettu, niin ennen hehkun laittamista löysää hehkutulppaa vähän ja moottorin käynnistymisen jälkeen kiristä.

LainaaSyitä polttomoottorin huonoon käymiseen tai käynnistymättömyyteen

    * Pääneula on liian laihalla tai rikkaalla (ei saa polttoainetta tai tukehtuu): Palauta neula ohjekirjan ohjearvoon ja säädä uudestaan.
    * LowSpeed-neula on liian laihalla tai rikkaalla: (ei saa polttoainetta tai tukehtuu): Tätä neulaa ei ole kaikissa kaasareissa, mutta jos on niin palauta se ohjekirjan ohjearvoon ja säädä uudestaan.
    * Tyhjäkäynti on säädetty liian pienelle: Ruuvataan ruuvia kiinnipäin jolloin kurkku aukenee. Sopiva lähtökohta kurkun avautumalle on hieman alle millin.
    * Tyhjäkäynti on säädetty kaasun trimmistä, jolloin jarruttaessa auto sammuu: Säädetään trimmi siten, että neutraalilla kaasari on niin kiinni kuin tyhjäkäynti ruuvi antaa.
    * Moottorissa on ilmavuotoja: Potentiaalisia paikkoja on mm. reikä polttoaineletkussa, polttoaineletkun liitokset, paineletkun liitokset, tankin korkki, ryyppy, kaasarin liitos koneeseen. Letkujen liitokset voi kiristää esim. nippusiteillä tai kutisteputkella. Ryyppy kannattaa ottaa pois ja tilalle laittaa huolellisesti tiivistetty ruuvi.
    * Ilmanputsari on likainen tai väärin asennettu: Varmistetaan, että ilma pääsee ylipäätään kulkemaan. Ilmanputsarin kaula voi olla esim. lytyssä tai se voi olla väärin asennettu. Jos putsari on likainen, niin suodatinelementti vaihdetaan uuteen kevyesti öljyttyyn. Suodattimessa voi olla myös liikaa öljyä.
    * Polttoaineensyötössä on likaa tai muu häiriö: Ensimmäiseksi kannattaa katsoa polttoaineensuodatin. Ongelmia voi aiheuttaa myös tankkiin jätetyn polttoaineen öljy, joka on melkoista tatinaa kauan seisottuaan. Selvittääksesi saako kone polttoaiainetta irroita paineletku, avaa kaasarin kurkku ja puhalla paineletkuun (isoa lääkeruiskua kannattaa käyttää). Kaasarin kurkusta pitäisi näkyä, että polttoaine virtaa koneeseen.
    * Moottori on väljä: Väljään koneeseen ei auta muu kuin sylinterin ja sylinteriputken uusiminen.
    * Sylinteriputki on väärässä asennossa: Yleensä sylinteriputkessa ja moottorin lohkossa on kohdistusmerkit kohdistusta varten.
    * Pakoputki on irti: Varmistetaan tiivisteen tiiveys ja kiinnitetään pakoputki huolellisesti.
    * Moottori ei saa riittävästi jäähdytystä: Yleensä liian lämpöisenä käyminen johtuu liian laihasta polttoaineseoksesta. Jäähdytystä voi yrittää parantaa oikeinden säätöjen etsimisen lisäksi leikkaamalla koriin reikiä tai vaihtamalla isomman kannen koneeseen.
    * Väärä tulppa tai se on vioittunut: Luonnollisestikaan kone ei toimi rikkinäisellä tulpalla. Ota tulppa pois ja hehkuta sitä. Jos se hehkuu oranssinkeltaisena, niin se on kunnossa. Muuten varmista, että hehku oli varmasti täyteen ladattu ja vaihda tulppa. Tulppa kannattaa vaihtaa aina välillä, koska nekin vanhenevat. Varsinkin tulppa, joka on selvästi mustunut, kannattaa vaihtaa uuteen.
    * Kytkin on väärin säädetty, eli ottaa kiinni aivan liian aikaisin: Kytkimen jousta pitää kiristää tai kytkinpaloja on kevennettävä sen verran, että kaasua joudutaan antamaan jonkun verran ennen auton lähtemistä liikkeelle. On myöskin mahdollista, että jousi on vaihdettava kireämpään tai kytkinpalat kevyempiin.
    * Paineletku on irti: Laitetaan se kiinni.
    * Polttoaine on vanhentunutta tai väärää: Polttoaineesta voi haihtua niitä palavia aineosia väärän ja liian pitkän säilytyksen seurauksena. Polttoaine olisi säilytettävä viileässä paikassa, mahdollisimman täydessä astiassa, poissa lattialta ja mahdollisimman lyhyen aikaa.
    * Startterin akku kytketty väärin päin: Harvat koneet lähtevät väärinpäin käyntiin tai ainakin käyvät huonosti.
    * Hehkussa ei ole enää puhtia: Kone ei luonnollisestikaan lähde käymään, jos hehku ei jaksa enää hehkuttaa tulppa kunnolla.
    * Polttoaine- ja paineletku ovat ristissä: Kone käy tai lähtee käyntiin huonosti, jos se yrittää imeä polttoainetta pillin kautta.

Lainattu Ari-Pekan RC sivuilta. -Sami
Jeps

Kakkutukka

No nyt kun koitin tuota tulpatta vetelyä, ei se siltikään toimi. Parasta katsoa vauhtipyörän tappi, onko se paikoillaan.
Voimaa ja valtaa.

SLap

Kokeile myös ottaa tulppa irti koneesta ja hehkuttaa sitä täydellä akulla, ja katso, joko se hohtaa hyvin tai huonosti. -Sami
Jeps

Nicke

Lainaus käyttäjältä: SLap - 16.01.10 - klo: 16.05
Kokeile myös ottaa tulppa irti koneesta ja hehkuttaa sitä täydellä akulla, ja katso, joko se hohtaa hyvin tai huonosti. -Sami

Se tuskin auttaa, jos kone ei pyöri ilman tulppaa?

Vilkaseppa että kytkimessä ei ole mitään vialla, eli toisinsanoen että kone pääsee pyörimään vapaasti sen puolesta. Toinen mikä sopis oireisiin on rikkinäinen yksisuuntalaakeri, luistaa yksinkertaisesti eikä kone siksi pyöri.

P.M

Jos se on leikannu kiinni  :mrgreen:

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: P.M - 16.01.10 - klo: 16.22
Jos se on leikannu kiinni  :mrgreen:
En usko, kun vedin aluksi, ihan hyvin toimi, sitten ei toiminut. Paitsi jos leikkaa kiinni kun vetelee vaan? D:
Voimaa ja valtaa.

Kakkutukka

Joo. Kytkin oli ihan ok, käynnistimessä oli tappi irronnut vauhtipyörästä, mutta sen kun korjasin, ei tapahtunut mitään erityistä
Kyllä se ilman tulppaa jaksaa putputtaa
Voimaa ja valtaa.