Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

rcautoilija


tansu95

no niin,voisiko joku kertoa ystävällisesti että mistä saisi 6x10x12 yksisuuntalaakereita?laakerit tulee siis roto starttiin kun ei näytä toisesta paikkaa vastausta tulevan niin koetellaan onnea sitten täällä...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Hpi_savage

HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

tansu95

juu kiitos löyty jo sabesta  :wink:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Linksu

Nyt olisi tuossa tulpanvalinta ongelma.
Eli millaista tulppaa suositteletta Go engines .28 moottoriin näin talveksi Moottori on ihan uusi ja tarvis sisäänajaakkin.
Mutta uskaltaako laittaa O.S LC3 hot tulppaa siihen?

Antti M

Lainaus käyttäjältä: Linksu - 08.03.10 - klo: 21.32
Nyt olisi tuossa tulpanvalinta ongelma.
Eli millaista tulppaa suositteletta Go engines .28 moottoriin näin talveksi Moottori on ihan uusi ja tarvis sisäänajaakkin.
Mutta uskaltaako laittaa O.S LC3 hot tulppaa siihen?

O.S 8 tulppa on aineski hyvä kesällä, varmaan toimii talvellakin.
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!

jannes28

hei. mietin tässä vaan, että millaisia iskariöljyjä (jäykkyys) 1/8 polttisautossa käytetään? *Kun on kokemusta vaan 1/10 sähköautoista. jos ajatellaan vaikka alustanaa jyrkkälän rataa turussa. Kiinnostaa vaan, niin osaa sitten ostaa valmiiksi suht sopivia litkuja, kun alkaa kokeilemaan. Ja entäs diffiöljyt?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Riippuu autosta.
Mutta aikalailla samoja iskariöljyjä käytetään kuin 10 krossareissakin.

Aikalailla siinä 35-55 menee iskariöljyjen kanssa ja diffeissä hyvin yleisesti 3000,5000,7000 on riittävät.

Mutta tosiaan autosta riippuen pitkälti.

jannes28

no tuollainen hobao hyper
7.5 big bore iskareilla.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Äpärä

#699
Talvisäilytyksen jälkeen aloin tutkailla konetta ja huomasin, että se pyörii vähän nihkeästi. Laitoin tulpanreijästä hiukan after runia. Se auttoi, mutta kone pyörii edelleen hiukan nihkeän oloisesti. Olisikohan vauhtipyörän jälkeen koneeseen päin oleva laakeri huonossa rasvassa? Vetostarttikin palauttaa vähän nihkeästi, mutta en pysty sitä koteloa aukaisemaan, koska siinä olevat ruuvit ovat niin kireällä, että ruuvin kanta vaan pyöristyy. 

E: Ruuvit lähti jo, kannat pyöreinä.

peitsamo

Veikkaan, että koneen sisään viimeisten ajojen jäljiltä jäänyt polttoaine-möhnä on jumittanut laakerit. Voi ottaa koneen auki ja putsata, tai sitten luottaa onneensa ja laittaa vaan pata tulille.
Flying Calacucco

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 16.03.10 - klo: 09.20
no tuollainen hobao hyper
7.5 big bore iskareilla.

Mikäli kyseessä on ne uusimmat bigboret... eli 17mm männällä olevat niin 30-40 ultimate öljy on sopivaa.
Vähän kelistä ja radasta riippuen.

Esim 35 eteen ja 30 taakse.

Itse käytin hyper 9 autossa kyseisiä isoja iskareita hieman modifioituina.
Eli porasin männän reijät uusiksi.
Edessä 3x1.5 ja 3x1.6 reiät... takana 4x1.6
Edessä 55 ja takana 50 öljy.

Sama toimii varmasti myös seiskassa, joten jos vaan löytyy kyseisen kokoisia teriä niin eiku reikiä isontamaan.

Toki vakio reiät ovat myös ok... muistaakseni ne on vakiona kaikki 1.5mm kokoiset.
Mutta tietenkin siis pitää käyttää noita aikaisemmin mainitsemiani öljy jäykkyyksiä.

Huom... puhun tosiaan ultimate öljyistä.
Mikäli käytät esim Asso öljyjä niin arvot pitää olla 10 verran pienemmät.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Äpärä - 17.03.10 - klo: 16.42
Talvisäilytyksen jälkeen aloin tutkailla konetta ja huomasin, että se pyörii vähän nihkeästi. Laitoin tulpanreijästä hiukan after runia. Se auttoi, mutta kone pyörii edelleen hiukan nihkeän oloisesti. Olisikohan vauhtipyörän jälkeen koneeseen päin oleva laakeri huonossa rasvassa? Vetostarttikin palauttaa vähän nihkeästi, mutta en pysty sitä koteloa aukaisemaan, koska siinä olevat ruuvit ovat niin kireällä, että ruuvin kanta vaan pyöristyy. 

E: Ruuvit lähti jo, kannat pyöreinä.

Hyvin normaalia kun kone on seissyt pitkään.
Öljyt ovat jäykistyneet... esim risiiniöljy jäykistyy aika tahmeaksi.

Ei muuta kuin afterrunia kaasarin kurkusta ja tulpanreiästä pienehköt loraukset ja konetta starttailemaan.


Äpärä

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.03.10 - klo: 19.22
Lainaus käyttäjältä: Äpärä - 17.03.10 - klo: 16.42
Talvisäilytyksen jälkeen aloin tutkailla konetta ja huomasin, että se pyörii vähän nihkeästi. Laitoin tulpanreijästä hiukan after runia. Se auttoi, mutta kone pyörii edelleen hiukan nihkeän oloisesti. Olisikohan vauhtipyörän jälkeen koneeseen päin oleva laakeri huonossa rasvassa? Vetostarttikin palauttaa vähän nihkeästi, mutta en pysty sitä koteloa aukaisemaan, koska siinä olevat ruuvit ovat niin kireällä, että ruuvin kanta vaan pyöristyy. 

E: Ruuvit lähti jo, kannat pyöreinä.

Hyvin normaalia kun kone on seissyt pitkään.
Öljyt ovat jäykistyneet... esim risiiniöljy jäykistyy aika tahmeaksi.

Ei muuta kuin afterrunia kaasarin kurkusta ja tulpanreiästä pienehköt loraukset ja konetta starttailemaan.


Afterrunit on ollu talvisäilön ajan koneessa. Kannattaako mun otta vaikka tuo vauhtipyörä irti ja katsoa sen takana olevan laakerin tilanne vai leiskautanko  myllyn vaan pyörimään?

jannes28

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 17.03.10 - klo: 19.20
Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 16.03.10 - klo: 09.20
no tuollainen hobao hyper
7.5 big bore iskareilla.

Mikäli kyseessä on ne uusimmat bigboret... eli 17mm männällä olevat niin 30-40 ultimate öljy on sopivaa.
Vähän kelistä ja radasta riippuen.

Esim 35 eteen ja 30 taakse.

Itse käytin hyper 9 autossa kyseisiä isoja iskareita hieman modifioituina.
Eli porasin männän reijät uusiksi.
Edessä 3x1.5 ja 3x1.6 reiät... takana 4x1.6
Edessä 55 ja takana 50 öljy.

Sama toimii varmasti myös seiskassa, joten jos vaan löytyy kyseisen kokoisia teriä niin eiku reikiä isontamaan.

Toki vakio reiät ovat myös ok... muistaakseni ne on vakiona kaikki 1.5mm kokoiset.
Mutta tietenkin siis pitää käyttää noita aikaisemmin mainitsemiani öljy jäykkyyksiä.

Huom... puhun tosiaan ultimate öljyistä.
Mikäli käytät esim Asso öljyjä niin arvot pitää olla 10 verran pienemmät.

Mulla on hpi:n öljyjä. 30, 40, 50. Osaako kukaan sanoa kokemuksesta mitä ne vastaisi ultimate racingin öljyissä. Kaikki aina puhuu UR:n öljyistä... Kai ne sitten on vaan niin hyviä  :grin:
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

UR öljyt on hyviä... siitä ei pääse mihinkään.

Toki ihan hyviä on muitakin.

HPI öljyistä ei kokemusta mitä jäykkyyttä vastaa...
Melkein sanoisin että on kuitenkin hieman löysempiä kuin assot.
Kokeilemallahan tuo oikeastaan selviää.
Eli laita vaikka sen mukaan mitä UR öljyillä neuvoin.
Et voi olla kaukana oikeesta.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Äpärä - 17.03.10 - klo: 21.05

Afterrunit on ollu talvisäilön ajan koneessa. Kannattaako mun otta vaikka tuo vauhtipyörä irti ja katsoa sen takana olevan laakerin tilanne vai leiskautanko  myllyn vaan pyörimään?

Laakerit harvemmin säilöstä jumiutuu.
Koneessa kun on muita osia mitkä vaan liukuu toisiaan vasten.
Kuulalaakeri pyörii aina kuitenkin herkiten.
Tai sitten se on niin huonossa kunnossa että ihan vaan vauhtipyörästä liikuttelemalla tunnet selvän väljyyden.

Sanoisin ihan vaan että ei muuta ku kone tulille.

Tuo kun tosiaan on aivan normaalia ja hyvin tuttua että kone pyörii tahmeemmin kun sitä ei ole hetkeen käytetty.

Itseasiassa ei tarvitse olla edes kokonaista kuukautta välissä kun jo kone pyörii ekalla startilla nahkeesti, ennenkuin on saanut tuoretta polttoainetta sisäänsä.

hpi racing

Onkos gs racingin diffi ja iskari öljyt hyviä verrattuna noihin ur öljyihin.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Kakkutukka

Eilen tuli ongelma auton kanssa. Eli DRX:llä ajelin ja yhtäkkiä luulin että moottori hyppäsi paikoiltaan. Sitten menin katsomaan tilanteen ja sitten toimi ihan hyvin. Sitten ajelin taas kymmenen sekuntia ja sama. Sitten sammutin. Tarkistin nopeasti myös kytkinpalat, ihan ehjät. Myös sellaista "lorinaa" on kuulunut, luulinpahan vain roskaksi, joka lähtee aikanaan. Mikä mahtaa olla vikana?

Hankala kyllä selittää, tänään voin ottaa videopätkää jos sattuu näin.
Voimaa ja valtaa.

joo-ananas

Voikko selittää vähän lisää et mikä on ongelma.
Kyosho mad-force

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: joo-ananas - 20.03.10 - klo: 16.43
Voikko selittää vähän lisää et mikä on ongelma.
Homma hoidettu ja vika löytyi
Pääratas kulunut hiukan oudosti ja ratas jumitti hiukan.
Voimaa ja valtaa.

Allu Apina

Tarvin apua kokeneilta polttis kuskeilta! Mikä olisi paras tapa ajaa sisään Traxxas Slayerin moottori? Eli Slayerissä on sisällään TRX 3.3 moottori ja sille pitäisi löytää sopiva sisäänajo. :grin:
Traxxas Slayer.

next

Traxxasin ohjeen mukaan vaan, se on siinä ohjekirjassa.

Allu Apina

Ai sillä lailla eka tankki ajetaan että pysähdytään kahden sekunnin välein ja niin edelleen... O.o
Traxxas Slayer.

TheArska

Lainaus käyttäjältä: Allu Apina - 22.03.10 - klo: 21.59
Ai sillä lailla eka tankki ajetaan että pysähdytään kahden sekunnin välein ja niin edelleen... O.o
Niinkö siinä ohjekirjassa lukee?
Täältä foorumiltakin löytyy haulla monta sisäänajo-ohjetta.  :wink:
Tapoja on monia mutta voit vaikka käyttää tankin pari jonkun pukin päällä, sitten ajelet muutamia tankkeja vaihtelevalla kaasulla(vieläkin suht rikkaalla), välttäen pitkään korkeilla kierroksilla päästelyä ja tankkien välissä aina vähän kiristelet kaasarin ruuveja(säädät siis konetta laihemmalle) ja annat pannun myös jäähtyä välillä.
Mutta kai siinä ohjekirjassakin on neuvottu sisäänajo...
Jos omistat vaikka kuumailmapuhaltimen niin sillä voit vähän lämmittää konetta niin lähtee helpommin käyntiin, varsinkin uutena.
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

rcaa

RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

kyoshopro

Nyt tarttis varmaan konetta säätää, kun ei meinaa pysyä joutokäynnillä käynnissä. Eli ajanko sen lämpimäksi, vääntelen ruuveja niin pitkään että sopiva asetus löytyy? Nyt on sisäänajon 7 tankki menossa. :)
"Hitsarintauti" se on ikävä asia. :(

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: kyoshopro - 23.03.10 - klo: 20.41
Nyt tarttis varmaan konetta säätää, kun ei meinaa pysyä joutokäynnillä käynnissä. Eli ajanko sen lämpimäksi, vääntelen ruuveja niin pitkään että sopiva asetus löytyy? Nyt on sisäänajon 7 tankki menossa. :)

Veikkaan että on eka rc-auto kyseessä pojalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

rcaa

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 23.03.10 - klo: 22.03
Lainaus käyttäjältä: kyoshopro - 23.03.10 - klo: 20.41
Nyt tarttis varmaan konetta säätää, kun ei meinaa pysyä joutokäynnillä käynnissä. Eli ajanko sen lämpimäksi, vääntelen ruuveja niin pitkään että sopiva asetus löytyy? Nyt on sisäänajon 7 tankki menossa. :)

Veikkaan että on eka rc-auto kyseessä pojalla.
Jerzi
:grin:
RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

kyoshopro

Lainaus käyttäjältä: rcaa - 23.03.10 - klo: 22.10
Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 23.03.10 - klo: 22.03
Lainaus käyttäjältä: kyoshopro - 23.03.10 - klo: 20.41
Nyt tarttis varmaan konetta säätää, kun ei meinaa pysyä joutokäynnillä käynnissä. Eli ajanko sen lämpimäksi, vääntelen ruuveja niin pitkään että sopiva asetus löytyy? Nyt on sisäänajon 7 tankki menossa. :)

Veikkaan että on eka rc-auto kyseessä pojalla.
Jerzi
:grin:

Niinhän se onkin.  :grin: Sen takia täältä kysynkin.  :azn:
"Hitsarintauti" se on ikävä asia. :(