Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: TheKyosho - 11.06.10 - klo: 18.07
Millä moottorin runko kannattaisi puhdistaa, siis ulkoo? Voiko käyttää CRC:tä?  :azn:

CRC Bräkleen

Flying Calacucco

jerzirccar1

Eikös tuo bräkleen poista kaikki rasvat pois :huh: WD40 on myös todella hyvä tuote :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 11.06.10 - klo: 20.24
Eikös tuo bräkleen poista kaikki rasvat pois :huh: WD40 on myös todella hyvä tuote :wink:
Jerzi

Kylläkyllä. Kysymyshän nimenomaan oli puhdistamisesta. WD40 tai muulla öljyllä jää pinta joka kerää tehokkaasti pölyn ja lian itseensä.
Flying Calacucco

Jani L

Käytin puhdistuksessa tälläistä puhdistusainetta ja puhdasta tuli!
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: orsku - 11.06.10 - klo: 15.30
Autossani on kyllä pukki moottorille. Mietin vaan, että onko esimerkiksi moottoreissa reiät samoissa kohdissa? Vai tekeekö jokainen valmistaja ihan miten lystää? Onko kampiakselit saman paksuisia ja pituisia, samalla korkeudella ja samat kierteet? Selviääkö vain kokeilemalla vai ovatko mitoitukset ihan standardikamaa?

Reiät on samoissa kohdissa pituus suunnassa.
Jotkin moottorit ovat hievenen leveämpiä kuin toiset.
.21 kokoluokan moottoreissa on vain kahta eri kokoa ja ero tosiaan on vain millin pari.
Mutta siis yleensä moottoripukki koostuu kahdesta erillisestä pukista, eli molemmin puolin moottoria tulee oma pukkinsa.
Eli tuo moottoreiden leveysero ei haittaa tippaakaan kun sivuussuunnassahan on säätövaraa pohjalevyssä.

Jani L

#935
Tarkistin tänään kaasarin tiivisteen ja samalla huomasin että lohkosta on lohjennut palanen. Palanen on irronnut kampiakselin yläpuolelta, eli imuaukon seinämästä. Palasen reiästä polttoainetta menee etulaakerille ja etulaakeri heittää polttoainetta... Palasen koko on n. 1mm x 1mm. Mitä pitää tehdä?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

*HOKE*

Ei siitä mitään palaa ole lohjennut vaan aina etulaakerille on tehty voiteluaukko.
Sulla on etulaakeri loppu mikäli siitä tavaraa läpi vuotaa.

Jani L

Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

jannes28

onkohan tuolla etulaakerin kunnolla jotain tekemistä heikon käynnin kanssa?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Hah

Ehkä tuolla vois jo olla jotain tekemistä koneen toiminnan kanssa :roll:

jannes28

ilmeisesti hörppii ilmaa tuosta sisään... Kerro nyt hoke, kun minä en mistään mitään tiedä.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Sekäettä.
Eli hkrppii ilmaa ja myös pääsrtää polttoaineseista pihalle.
Eli koko polttoaineensyöttö menee sekaisin kun ei virtaa niinkuin pitäisi. Myös jo erittäin pieni klappi tuossa laakerissa vaikuttaa koneen käyntiin ja alkaa syödä kiertokangen alalenkkiä.
Eikå tarvitse olla suurta klappia laakerissa kun se jo vaikuttaa koneen puristuksiinkin kun mäntä ei nouse enää tarpeeksi ylös.
Etulaakeri kannattaa uusia varsinkin kisakoneissa noin kolmen gallonan jäkeen.
Jo ennenkuin se vuotaa ja alkaa tulla välystä.
Sillon varmistuu siitä ettei koneen muut kohteet kulu turhaan ja siis koneen kestoikä pitenee.
Itse vaihdan kisakoneisiini etulaakerin viimeistään 4 gallonan välein.
Sillon alkaa monesti jo tuntea pientä välystä. 5 gallonan kohdalla laakeri alkaa yleensä olla niin huonossa kunnossa että vaikuttaa jo koneen toimintaan.
Laakereiden vaihtoväli kannattaa aina laskea sen mukaan montako gallonaa koneesta on läpi vetänyt.
Jos odottaa laakerin vuotamista tai klappia niin voi käydä huonosti.
Itse viimekaudella ihan piruuttani päätin ettl vaihdan laakerin vasta kun siinä tuntuu välystä.
No 9 gallonaa tuli täyteen eikä vieläkään klappia. Sittens se yhtäkkiä päättikin losahtaa kertalaakista.
Laakeriin tuli todella raju klappi ja soppa valu läpi.
Kone entinen.

finalfaster

ois yks kysymys dest:hen liittyen:
hidastuuko dst:n vauhti ja kiihtyvyys jos siihen vaihtais 1/8  renkaat
Biltema on miesten ikea

jannes28

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 13.06.10 - klo: 16.56
Sekäettä.
Eli hkrppii ilmaa ja myös pääsrtää polttoaineseista pihalle.
Eli koko polttoaineensyöttö menee sekaisin kun ei virtaa niinkuin pitäisi. Myös jo erittäin pieni klappi tuossa laakerissa vaikuttaa koneen käyntiin ja alkaa syödä kiertokangen alalenkkiä.
Eikå tarvitse olla suurta klappia laakerissa kun se jo vaikuttaa koneen puristuksiinkin kun mäntä ei nouse enää tarpeeksi ylös.
Etulaakeri kannattaa uusia varsinkin kisakoneissa noin kolmen gallonan jäkeen.
Jo ennenkuin se vuotaa ja alkaa tulla välystä.
Sillon varmistuu siitä ettei koneen muut kohteet kulu turhaan ja siis koneen kestoikä pitenee.
Itse vaihdan kisakoneisiini etulaakerin viimeistään 4 gallonan välein.
Sillon alkaa monesti jo tuntea pientä välystä. 5 gallonan kohdalla laakeri alkaa yleensä olla niin huonossa kunnossa että vaikuttaa jo koneen toimintaan.
Laakereiden vaihtoväli kannattaa aina laskea sen mukaan montako gallonaa koneesta on läpi vetänyt.
Jos odottaa laakerin vuotamista tai klappia niin voi käydä huonosti.
Itse viimekaudella ihan piruuttani päätin ettl vaihdan laakerin vasta kun siinä tuntuu välystä.
No 9 gallonaa tuli täyteen eikä vieläkään klappia. Sittens se yhtäkkiä päättikin losahtaa kertalaakista.
Laakeriin tuli todella raju klappi ja soppa valu läpi.
Kone entinen.

juu, no tuo kyllä selittää miksi oli "lieviä" käyntihäiriöitä  :grin: koneella ajettu sisäänajo mukaanlukien 1,5 gallonaa. mutta ei voi paljon odottaakaan rtr:n koneelta. Uusi kisakone jo tulossa, mutta täytyypä huoltaa tuo varuiksi.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

vilzuh

Lainaus käyttäjältä: finalfaster - 13.06.10 - klo: 17.15
ois yks kysymys dest:hen liittyen:
hidastuuko dst:n vauhti ja kiihtyvyys jos siihen vaihtais 1/8  renkaat

itse en ole kokeillut, mutta (menee aika matematiikaksi) kiihtyvyyden pitäisi laskea ja huippunopeuden nousta (?laskinko oikein?) :shock:
Passiivista harrastelua

TheArska

Lainaus käyttäjältä: vilzuh - 13.06.10 - klo: 19.42
Lainaus käyttäjältä: finalfaster - 13.06.10 - klo: 17.15
ois yks kysymys dest:hen liittyen:
hidastuuko dst:n vauhti ja kiihtyvyys jos siihen vaihtais 1/8  renkaat

itse en ole kokeillut, mutta (menee aika matematiikaksi) kiihtyvyyden pitäisi laskea ja huippunopeuden nousta (?laskinko oikein?) :shock:
Älytöntä matematiikkaa... :shocked:  Millä kaavalla laskit "tuloksesi"?

Mutta noinhan sitä voisi päätellä jos kone vaan jaksaa kiertää tarpeeksi isommilla renkailla(kokonaisvälitys kasvaa isommilla renkailla).
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

vilzuh

Oikeastaan se ei ollut laskettu vaan päätelty, isän kanssa ollaan pitkään mietitty...  :p
Passiivista harrastelua

jannes28

pitääkö moottori purkaa ihan osiksi että saa etulaakerin vaihdettua? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Sami L

#948
Kannattaa pyörähtää jonkun luona jolla on laakerityökalu, sillä homma on hetkessä hoidettu, eikä tarvi kuumennella lohkoa tai vastaavaa. Kaasari saa olla kiinni, muu irti.

Myös jotkut liikkeet noita vaihtoja tekevät.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

kimantero

Mitä joutuu laittaan jos pistää tavallisen 6v humpin tilalle lipon 2-t polttiskassa. pitääkö olla bec vastarille ja jokin y-haara servoille vai kestääkö nuo yleensä sen 2s lipon kun tuosata flysky:sta ei ota selvää. :tongue:

PS: sori hoono soomi :grin:

finalfaster

kannattaisko ees harkita ostaa dstehen grp candinin sportti moottorin ja viriputken
Biltema on miesten ikea

joo-ananas

Tuli mieleen et mitenkähän jos polttikses siirtää ilmansuodattimen keulaan ettei renkaista tuu pölyy ja maata niin paljoo siihen et vaikuttaako se kuinkapaljon moottoriin esim madis.
Kyosho mad-force

Hegetus

Lainaus käyttäjältä: joo-ananas - 15.06.10 - klo: 15.00
Tuli mieleen et mitenkähän jos polttikses siirtää ilmansuodattimen keulaan ettei renkaista tuu pölyy ja maata niin paljoo siihen et vaikuttaako se kuinkapaljon moottoriin esim madis.

Veikkaisin että vaikuttaa pitkäimukaula moottorin käyntiä huonontavasti.
Ja suodattimen likaantumista, tuo siirto tuskin vähentää niin paljoa että sitä edes huomaisi.
Parempi vain vaihtaa ja öljytä se suodatin noin max2gallonan välein, mieluummin yhden gallonan välein.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

finalfaster

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 15.06.10 - klo: 16.30
Lainaus käyttäjältä: joo-ananas - 15.06.10 - klo: 15.00
Tuli mieleen et mitenkähän jos polttikses siirtää ilmansuodattimen keulaan ettei renkaista tuu pölyy ja maata niin paljoo siihen et vaikuttaako se kuinkapaljon moottoriin esim madis.

Veikkaisin että vaikuttaa pitkäimukaula moottorin käyntiä huonontavasti.
Ja suodattimen likaantumista, tuo siirto tuskin vähentää niin paljoa että sitä edes huomaisi.
Parempi vain vaihtaa ja öljytä se suodatin noin max2gallonan välein, mieluummin yhden gallonan välein.

mä öljyän uuden suodattimen aina kun se on likanen
Biltema on miesten ikea

Hegetus

Lainaus käyttäjältä: finalfaster - 15.06.10 - klo: 16.41

mä öljyän uuden suodattimen aina kun se on likanen


Siis ensin likaat uuden suodattimen, ja sitten öljyät sen???  :shocked:

Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

OzKi


Mikä on ongelmana Hobao Hyper seiskassa, kun tuntuu, että se on liian rikkaalla, välillä kiihdyttäessä "tukehtuu", ei sammu.Pääneulaa on laitettu mielestäni melko reilusti kiinni .Pitäisikö sitä viellä laittaa kiinnipäin?
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv

vilzuh

Jos ei lähde kiihdyttämään kunnolla, laita alaneulaa kiinni päin, noin 1/8 kierrosta kerrallaan.
Passiivista harrastelua

Sami L

Jos se oli 3 kierrosta liian rikkaalla ja laitat kierroksen kiinni, niin onhan se edelleen 2 kierrosta rikkaalla, vaikka paljon jo laitoitkin kiinni.

Riippuu hyvin paljolti siitä miltä se tukehtuminen kuulostaa, mikäli röpöttää ja räkä lentää pillistä, niin rikkaan puolella ollaan mitä luultavimmin. Kiihdytyksissä myös alaneulan säädöillä on vaikutusta. Kun kone on päässyt täyteen vauhtiin niin onko se silloin röpöttävän kuuloinen ja huonokulkuinen? Mitä lämpömittari sanoo?

Ja tutustu tuohon: http://www.rc-harrastus.com/ForumsPro/viewtopic/t=3266.html

vilzuh: Yritähän hieman rauhoittaa tuota kirjoittelua, jos olet itse aloittelija ja homma on vielä hakusessa, niin ei kannata suinpäin sännätä neuvomaan kaikkia vaikka luuleekin tietävänsä. Jos tuon em. kuvauksen pohjalta lähtee alaneulaa säätämään kiinni, niin voidaan mennä kyllä ojasta allikkoon. Liian piikillä kone ei myöskään lähde kiihdyttämään kunnolla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

vilzuh

Passiivista harrastelua

OzKi

Kone siis tekee välillä niin, että kiihdyttäessä alkaa röpöttään melko paljon, ei yksin kertaisesti kiihdy kunnolla. Ei siis aina tee niin.Alkaa tekemään vasta lämmittyään, ei kylmänä.Kun auto on täydessä vauhdissa, ei röpötä ja liikkuukin kunnolla. En tosin tiedä kuinka kovaa kuuluisikaan liikkua, mutta kyllä se mielestäni kovaa kulkee. Lämpömittaria ei ole.MIkä olisi hyvä&halpa?


Sitten viellä extra kymysys: mistä suomalaisesta liikkeestä saa HoBao Hyper 7 ilmanputsareita? En löytänyt edes Hobao shopista.
HoBao Hyper 7, HoBao.21|Traxxas Rustler, Lrp 6900kv