Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

82juha

moi.just taas auto kasassa ja unohdin mitata kytkimen taaimmaisen "isomman laakerin" koon.
oisko jollain ulkomuistissa.konehan on 21 sts

Poinas2

Lainaus käyttäjältä: RC-tyyppi - 10.10.10 - klo: 11.19

N. 1.5-2 gallonaa, pystyy nostamaan koko auton starttinarusta ilmaan helposti.

Tarkottaa mitä ? Parissa gallonassa saa komeesti ajettua pannun pilalle useammankin eri syyn takia. Eka mikä pitää tarkastaa on, että tulppa on kunnossa. Sitten säädöt tehtaan vakioasetuksiin ja siitä uudestaan säätämään. Jos ei meinaa siltikään pelata, niin kone irti autosta ja pyörittää vauhtipyörästä. Tuntuuko puristuksia jne. Kylmänä pitäisi tuntua selkeä vastus. Samaten jos esim. alalenkki on väljä (sotkee säätöjä/tyhjäkäyntiä, saattaa polttaa tulppia jne.) ja koneessa on puristuksia, niin männän pystyy kääntämään yläkuolokohtaan ja silti se vauhtipyörä nitkuu muutaman millin molempiin suuntiin.

Lähtökohtaisesti kuitenkin jos kone käynnistyy kylmänä muttei lämpöisenä, niin se on merkki siitä että pytty on väljä.
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

82juha

Lainaus käyttäjältä: 82juha - 10.10.10 - klo: 15.12
moi.just taas auto kasassa ja unohdin mitata kytkimen taaimmaisen "isomman laakerin" koon.
oisko jollain ulkomuistissa.konehan on 21 sts
voiko kytkin laakeri tai etu tai tkalaakeri pitää vinkumista?kierrosten mukaan?kun kierrokset tippuu ääni loppuu ja kaasulla suhisee/vinkuu.ilmavuodot tarkistettu

Hyper

Lainaus käyttäjältä: 82juha - 10.10.10 - klo: 20.44
Lainaus käyttäjältä: 82juha - 10.10.10 - klo: 15.12
moi.just taas auto kasassa ja unohdin mitata kytkimen taaimmaisen "isomman laakerin" koon.
oisko jollain ulkomuistissa.konehan on 21 sts
voiko kytkin laakeri tai etu tai tkalaakeri pitää vinkumista?kierrosten mukaan?kun kierrokset tippuu ääni loppuu ja kaasulla suhisee/vinkuu.ilmavuodot tarkistettu

Tuliko tämä vinkuminen heti kasauksen jälkeen? Mikäli tuli niin mahdollista on että jokin ei mennyt oikein kun kokosit koneen. Ei muuta kuin kone auki uudelleen. Samalla selviää se koneen laakerin kokokin :)

Kuuluuko vinkuminen nimenomaan koneen laakereista vai kytkinkellon laakereista? Kytkinkello on ainakin suhteellisen nopea aukaista ja tarkistaa ja shimmata kuntoon.

*HOKE*

Älä ala purkamaan konetta.

Käytännössä moottorinlaakerit eivät voi vinkua kuivuuttaan.
Ja muutenkin kyseisten laakereiden äänen kuuleminen moottoriäänien ylitse on senverran mahdotonta että sen voi suoraan unohtaa.

Kokeilepas liikutella autoa kun kone ei käy.

Yleensä kytkin pitää ääntä koneen käydessä mikäli esim jousi on katki tai jotain mätää.

Mutta tosiaan moottori se ei ole ja muutenkin kuulostaa olevan harrastus aikalailla sillä tasolla ettei todellakana ole fiksua edes ruveta herkkää moottoria aukomaan.

82juha

no niin moottori purettu .tuli tänään puoli tankkia ajettua ennenkö kone meni jumiin.niin eihän ne laakerit vingu;mutta ilmeisesti hankaa ja suhisee tai jotain siltä väliltä.takalaakerista 2 kuulaa irti ja kiertokangen ja lohkon välissä :cry:että sillain.nyt on laakerit irroitettu ja maanataina kyselemään mistä saa sts:n laakereita jos sabessa ei ole. takalaakeri ulko 25 .leveys 6. sisämitta 18

    etulaakeri        19         6            6
         

tansu95

juu munkin pitäis tossa vaihtaa toi etulaakeri tohon novarossiin että jos halkasis lohkon rälläkän kanssa ja laittais kuumaliimalla kiinni  :mrgreen: kellään hajua minkä kokonen toi laakeri on moottori,novarossi toro nero 21T ?
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

Koppa

Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 16.10.10 - klo: 21.12juu munkin pitäis tossa vaihtaa toi etulaakeri tohon novarossiin että jos halkasis lohkon rälläkän kanssa ja laittais kuumaliimalla kiinni  :mrgreen: kellään hajua minkä kokonen toi laakeri on moottori,novarossi toro nero 21T ?
oikein hyvä idea... :afro:

ja mitä tuohon laakeriin tulee, niin se varmasti löytyy manuaalista / räjäytyskuvasta...
mut jos sulla ei nyt jostain kummansyystä satu kumpaakaan olemaan, niin Novarossin sivuiltahan pystyy lataamaan kummatkin...

ja jos se tuntuu aivan järjettömän vaikealta, niin tämän linkin alta löytyy tuo kyseinen laakeri...

82juha

Lainaus käyttäjältä: Koppa - 16.10.10 - klo: 22.15
Lainaus käyttäjältä: tansu95 - 16.10.10 - klo: 21.12juu munkin pitäis tossa vaihtaa toi etulaakeri tohon novarossiin että jos halkasis lohkon rälläkän kanssa ja laittais kuumaliimalla kiinni  :mrgreen: kellään hajua minkä kokonen toi laakeri on moottori,novarossi toro nero 21T ?
oikein hyvä idea... :afro:

ja mitä tuohon laakeriin tulee, niin se varmasti löytyy manuaalista / räjäytyskuvasta...
mut jos sulla ei nyt jostain kummansyystä satu kumpaakaan olemaan, niin Novarossin sivuiltahan pystyy lataamaan kummatkin...

ja jos se tuntuu aivan järjettömän vaikealta, niin tämän linkin alta löytyy tuo kyseinen laakeri...

no niin hyvä että edes pienen naljailun alla saa jotain vastauksia ja apuja mikä käsittääkseni on tämän topicin tarkoituskin. uskaltaakohan edes kysyä näin tyhmää kysymystä mutta pitääkö kiertokangen alalenkin olla kuinka tiukka?saako olla yhtään klappia/välystä kun sen laittaa kampiakselin tappiin?sylinteriputkeen mäntä on todella tiukka joten sitä tuskin tarvitsee uusia

*HOKE*

Mittaapas laakerit uudestaan.

Se etulaakerin koko on kylläkin 7x19x6
Näin käytännössä jokaisessa .21 kokoisessa nitromoottorissa ja siitä ylöspäin.

Tuossa siis myös tansulle oikea vastaus.

Takalaakerin kanssa joudutkin olemaan vielä tarkempi.
Niitä kokoja kun onkin sitten useita eri.
Ja kokoerot ovat alle millin eroja.

Esim.
14 x 25 x 6
14 x 25.4 x 6
14 x 25.8 x 6
14.5 x 26 x 6

Tarkka digitaali tönäri käyttöön että saat oikean mitan.

Kovin tarkka tönäri ei taida käytössä olla kun etulaakerin sisäkehän mitassa tuli jo millin heitto, eli sen mukaan ei kannata lähteä laakereita hommaamaan.

JiiVee

#1300
eli otsikko kertonee kaiken tarpeellisen eli kyseistä konettaa vaivaa kyseinen vika

puristuksia on ja kone ei oo missään öljysessä möhnässä eli ei pitäs vuotaa mistään ja eilen lähti laakista käyntiin.

kokeiltu on

eri hehkutulppia

hehkutinta latailtu

trimmistä annettu kaasua (vetostartti siis käytössä)

ryypytetty enempi ja vähempi (ei kuitenkaan nestelukkoon asti)

ja ei siis tosiaan lupaakkaan

tulppana on nosramin R4

pöö

82juha

kieltämättä ei ollut hyvä työntömitta millä katsoin.kiitos tästä tiedosta tämä oli tarpeellinen.onko kellään tiedossa hyviä paikkoja jos näitä ei satu sabesta löytymään

Ile__

#1302
Onko hehkussa varmasti virtaa?
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

JiiVee

kyllä ne tulpat hehkuu komeesti kun kokeilin
pöö

Olkku

mikä auto olisi hyvä ekaksi pottikseksi? Mahdollisimman halpa... Monsteri tai tryggu

JiiVee

itseäni lainaten

Lainaus käyttäjältä: rc-crazy - 17.10.10 - klo: 16.17
eli otsikko kertonee kaiken tarpeellisen eli kyseistä konettaa vaivaa kyseinen vika

puristuksia on ja kone ei oo missään öljysessä möhnässä eli ei pitäs vuotaa mistään ja eilen lähti laakista käyntiin.

kokeiltu on

eri hehkutulppia

hehkutinta latailtu

trimmistä annettu kaasua (vetostartti siis käytössä)

ryypytetty enempi ja vähempi (ei kuitenkaan nestelukkoon asti)

ja ei siis tosiaan lupaakkaan

tulppana on nosramin R4

vai pitääkö tässä jo sortua kööstin rtr koneisiin
pöö

tansu95

varmaan säädöissä jotain räkää.jos vaikka edellisenä päivänä ollu +10 lämmintä ja seuraavana päivänä +2 niin siinä saattaa vaihtua kummasti säädöt.jos olen väärässä viisaammat laittakoot oikean vastauksen...
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//teknorc.fi//->

JiiVee

jotain alle +6 oli eilenkin
pöö

Hyper

Tarkista kaasarin tyhjäkäyntiruuvin välys. Kun laitat "trimmillä lisää kaasua" niin meneekö varmasti trimmi oikeaan suuntaan? Eli tyhjäkäynti aukeaa.

Myös mahdolliset polttoainesuodattimet kannattaa katsoa ettei niiden sisään ole eksynyt roskaa tukkeeksi asti. Ilmansuodatinkin kannattaa vaihtaa välillä, varsinkin jos se on likainen päältä.

Onko moottorin kannessa/hehkussa mahdollisesti joku roska joka ei päästä hehkua kunnolla kiinnittymään tulppaan? Eli tällöin moottorissa kiinni oleva tulppa ei hehku vaikka hehku tuntuisi olevan tulpassa kiinni...

Katso myös että polttoaineletkut menee oikein. Eli pakarista tankkiin ja tankista koneeseen. Ja tankissa letkun oikein päin.

Pyöriikö kone varmasti kun starttaat? Ettei ole yksisuuntalaakeri mennyt rikki vetostartista.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: 82juha - 17.10.10 - klo: 17.10
kieltämättä ei ollut hyvä työntömitta millä katsoin.kiitos tästä tiedosta tämä oli tarpeellinen.onko kellään tiedossa hyviä paikkoja jos näitä ei satu sabesta löytymään

http://tkocompetitiondev.com/index.php?cPath=38_102

Tuolta laadukkaat keraamiset laakerit kohtuu hintaan.

Etulaakereita löytyy lähes jokaiselta rcfirmalta...
Esim pari heittääkseni EA-Import, Hobbyfactory jne.
Näistä myös muutamia takalaakereita, mutta tosiaan tarkka mitta kannattaa olla tiedossa tuon takalaakerin suhteen... Ne kun tosiaan on jopa noin 0,2mm tarkkuudella eri kokoisia eri koneissa.

JiiVee

Lainaus käyttäjältä: Hyper - 18.10.10 - klo: 00.34
Tarkista kaasarin tyhjäkäyntiruuvin välys. Kun laitat "trimmillä lisää kaasua" niin meneekö varmasti trimmi oikeaan suuntaan? Eli tyhjäkäynti aukeaa.

Myös mahdolliset polttoainesuodattimet kannattaa katsoa ettei niiden sisään ole eksynyt roskaa tukkeeksi asti. Ilmansuodatinkin kannattaa vaihtaa välillä, varsinkin jos se on likainen päältä.

Onko moottorin kannessa/hehkussa mahdollisesti joku roska joka ei päästä hehkua kunnolla kiinnittymään tulppaan? Eli tällöin moottorissa kiinni oleva tulppa ei hehku vaikka hehku tuntuisi olevan tulpassa kiinni...

Katso myös että polttoaineletkut menee oikein. Eli pakarista tankkiin ja tankista koneeseen. Ja tankissa letkun oikein päin.

Pyöriikö kone varmasti kun starttaat? Ettei ole yksisuuntalaakeri mennyt rikki vetostartista.

aukeaa tyhjäkäynti eli ei mene väärään suuntaan.

polttoainesuodatin on ihan uusi eikä tankissa ole roskia näkynyt.

ei ole roskia hehkussa eikä kannessa.

letkut menee oikein.

kone pyörii startatessa(ainakin vauhtipyörä näyttää pyörivän)

pitääköhän tässä jo vajota kööstin rtr koneeseen

pöö

Kakkutukka

Toistan saman kysymyksen.

Pitäisikö talveksi autoa säätää rikkaammalle vai pärjääkö hyvin jos on oikeissa säädöissä?
Voimaa ja valtaa.

kallekaahari

Jos ei lämmöt pysy oikeissa lukemissa, niin sitten kyllä. Yleensä sen joutuu tekemään jos kunnollinen talvi tulee. Ei niitä valmiiksi kannata arvailla, sitten kelien mukaan.
Ite oon laittanut folioo kannen ympärille, ettei lämmöt laskis liikaa. 
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

82juha

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 18.10.10 - klo: 01.56
Lainaus käyttäjältä: 82juha - 17.10.10 - klo: 17.10
kieltämättä ei ollut hyvä työntömitta millä katsoin.kiitos tästä tiedosta tämä oli tarpeellinen.onko kellään tiedossa hyviä paikkoja jos näitä ei satu sabesta löytymään

http://tkocompetitiondev.com/index.php?cPath=38_102

Tuolta laadukkaat keraamiset laakerit kohtuu hintaan.

Etulaakereita löytyy lähes jokaiselta rcfirmalta...
Esim pari heittääkseni EA-Import, Hobbyfactory jne.
Näistä myös muutamia takalaakereita, mutta tosiaan tarkka mitta kannattaa olla tiedossa tuon takalaakerin suhteen... Ne kun tosiaan on jopa noin 0,2mm tarkkuudella eri kokoisia eri koneissa.

kiitos vastauksesta
sabesta löytyi takalaakeri.etulaakeri vielä tilata niin toivottavasti sillä selviää remontista.kuulat jotka irtosivat vanhasta laakerista ja tekivät koloa ja vähän uria kampikammion seinämiin niin onko oleellista merkitystä?.tietysti rösöset reunat siistiä.

Kakkutukka

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.10.10 - klo: 16.41
Jos ei lämmöt pysy oikeissa lukemissa, niin sitten kyllä. Yleensä sen joutuu tekemään jos kunnollinen talvi tulee. Ei niitä valmiiksi kannata arvailla, sitten kelien mukaan.
Ite oon laittanut folioo kannen ympärille, ettei lämmöt laskis liikaa. 
Ei oikein oo mitään millä mitata kunnolla niitä lämpöjä :/
Voimaa ja valtaa.

kallekaahari

Lainaus käyttäjältä: Kakkutukka - 18.10.10 - klo: 17.52
Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 18.10.10 - klo: 16.41
Jos ei lämmöt pysy oikeissa lukemissa, niin sitten kyllä. Yleensä sen joutuu tekemään jos kunnollinen talvi tulee. Ei niitä valmiiksi kannata arvailla, sitten kelien mukaan.
Ite oon laittanut folioo kannen ympärille, ettei lämmöt laskis liikaa. 
Ei oikein oo mitään millä mitata kunnolla niitä lämpöjä :/
Huomenna siis kauppaan hakemaan infrapuna lämpömittari. Maksaa 40e semmonen taskukokonen. Atala rc:stä ja biltemasta ainakin saa. Kannattaa hankkia, ellet konetta halua rikkoa.  :wink:
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

JiiVee

tänään kun menin sitä konetta nyppimään käyntiin niin se otti ja käynnistyi.            Ihme koneita noi forcet
pöö

kallekaahari

Miks tossa pohjalevyssä on reikä päärattaan alla? Eikö sieltä mene vaan p*skat sisään?
Xray 808 2009 Spec, O.S V-spec | Team Associated B4.1 FT

Olkku

Mikä olis ekaksi polttis autoksi tulisi bashaukseen ja hiekkamonttu ajeluun??

infernooo

Lainaus käyttäjältä: kallekaahari - 20.10.10 - klo: 18.01
Miks tossa pohjalevyssä on reikä päärattaan alla? Eikö sieltä mene vaan p*skat sisään?
Jos sitä reikää ei olis,niin mootori ja keskidiffi jouduttaisiin sijoittamaan ylemmääksi
mikä nostaisi painopistettä ja huonontaisi ajo ominaisuuksia
inferno 7,5 us sports 2 Lazer zx5 ja mini z awd.