Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Aloittelijan polttiskysymykset

Aloittaja vilzuh, 10.06.09 - klo: 10.08

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 08.11.11 - klo: 15.32
Kumpi moottori kannattais ostaa 1/8 buggyyn http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Leikki-ja-harrastus/Radio-ohjattava/Varusteet/Pienoismallimoottori-21CXP-45714/  vai http://www.rckauppa.fi sivulta se 99 eurolla?

Jos halpa kone pitää saada niin unohda noi bilteman koneet ja pistä hiukan lisää euroja tiskiin ja osta esim tämä-->http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-polttomoottorit-ja-tarvikkeet-polttomoottorit-ja-pakoputket/alpha-21-3p-off-road-rtr-engine-vetostartti-21-bn3paveto  Tilapäisesti loppu mutta eiköhän ne kundit tilaa sulla tollasen jos on tarvis.
Kyosho, elämäni auto.

Janne O

Ok. Ton mä voisin ostaa. Kyllä nyt 30 voi lisää laittaa.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Janne O

#2282
Käykö muuten suoraan tuo tähän autoon http://www.windhobby.com/product_view.asp?productid=837 ja tuleeko tossa hehkutulppa mukana?
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 08.11.11 - klo: 15.59
Käykö muuten suoraan tuo tähän autoon http://www.windhobby.com/product_view.asp?productid=837 ja tuleeko tossa hehkutulppa mukana?

Kuvissa näyttäis olevan ihan normi moottorinkiinnityspukki joten pitäis sopia. Tulpasta en mene takuuseen tuleeko mukana. Muistaaksni tossa rtr koneessa on ns. normi tulppa eli ei turbo tulppa niinkuin muissa alphan koneissa.
Kyosho, elämäni auto.

Linssi89

Onko tulpan valinnalla kuuma/kylmä suuri merkitys koneen käymiseen tälläisenä +3 asteisella kelillä? Itsellä on asson SC8 ja tullut sisäänajettua se viime viikolla. Nyt täytys, tai sit odottaa ens vuotta, saada kone kulkemaan. Alkaneet vaan kelit kylmetä  :grin: Kuuluuko polttiksen ''huutaa'' niin pirusti tälläisellä kelillä tyhjäkäynillä, jotta sillä pystyy ajaan vai ''huutaako'' ne muutenkin paljon tyhjäkäynnillä? Ei ole tullut oltuu kuulemassa kenenkään toisen polttista. Omasta mielestä vaan huutaa niin maan perkuleesti, jotta se ei sit sammuisi kun painaa kaasua, ei se kumminkaan itsestään eteenpäin mene. Vaikuttaako toi tulppa sit tohon tyhjäkäyntiin ja muutenkin kaasarin säätöihin? Ei ole kyl mitään hajua mikä tulppa siin pro .28 koneessa on kai se on tarkoitettu Kalifornian lämpöön  :azn: Jos viellä ennen lumia kannattaa ajaa mikä tulppa olis hyvä tohon vekottimeen? Vai johtuuko kaikki kaasarin säädöistä...

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Linssi89 - 09.11.11 - klo: 17.57
Onko tulpan valinnalla kuuma/kylmä suuri merkitys koneen käymiseen tälläisenä +3 asteisella kelillä? Itsellä on asson SC8 ja tullut sisäänajettua se viime viikolla. Nyt täytys, tai sit odottaa ens vuotta, saada kone kulkemaan. Alkaneet vaan kelit kylmetä  :grin: Kuuluuko polttiksen ''huutaa'' niin pirusti tälläisellä kelillä tyhjäkäynillä, jotta sillä pystyy ajaan vai ''huutaako'' ne muutenkin paljon tyhjäkäynnillä? Ei ole tullut oltuu kuulemassa kenenkään toisen polttista. Omasta mielestä vaan huutaa niin maan perkuleesti, jotta se ei sit sammuisi kun painaa kaasua, ei se kumminkaan itsestään eteenpäin mene. Vaikuttaako toi tulppa sit tohon tyhjäkäyntiin ja muutenkin kaasarin säätöihin? Ei ole kyl mitään hajua mikä tulppa siin pro .28 koneessa on kai se on tarkoitettu Kalifornian lämpöön  :azn: Jos viellä ennen lumia kannattaa ajaa mikä tulppa olis hyvä tohon vekottimeen? Vai johtuuko kaikki kaasarin säädöistä...


Yleensä mitä kuumempi tulppa niin sitä paremmin kone pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä ja ei ole niin nuuka säädöistä. Tyhjäkäynti on hyvä silloin jos auton renkaat ei pyöri kun auto on ilmassa eli kytkin ei ota kiinni, tämä tietty sillä varauksella että autossa on kytkin kunnossa. Mitä kylmempi ilma sitä rikkaammalla kone yleensä pitää olla. Suosittelevat esim sukan laittamista jäähdytyssiilen päälle kylmillä ilmoilla jotta pannu pysyy tarpeeksi lämpöisenä.
Kyosho, elämäni auto.

Linssi89

Mitä tulppaa sitten suosittelisit?  Onko ihan tollanen hyvä http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=2500 . Luulis että pitäis laittaa laihemmalle ruuveja että kone lämpenisi. Muutenhan se tukehtuu rikkaalla kylmällä... kai. Näiden vehkeiden kaasarit ei taida toimii samalla peri aatteella kuin karting auton  :cheesy:

RoddeR

Toki moottori pitää saada kunnolla lämpöiseksi mutta mitä viileämpi ilman sitä enempi ilmassa on happea ja polttoaine palaa paremmin joten vaatii enempi soppaa kone jotta ollaan alueella. En noista normi tulpista tiedä mutta lähtisin itse liikkeelle jostain hot tulpasta.
Kyosho, elämäni auto.

Linssi89

Mmh tuo teksti on ristiriidassa oman ongelman kanssa. Kun saan koneen lämpöseksi about 100 ja päälle niin kone käy kovaa tyhjäkäyntiä, mutta lähtee sentään liikkeelle. Jos laittaa rikkaamalle alkaa polttoainetta lentää komeessa kaaressa ja eipä lähde liikkeelle vaan sammuu kaasua painaessa. Eli auttaako juuri tuohon se lämpimämpi tulppa että polttoaine ehtisi palaamaan rikkaammallakin asetuksella. Toisaalta tuo saattaa saada ilmaa jostain kun tyhjäkäyntiruuvi on vaan 0.1mm auki, kun äsken katsoin  :undecided:

*HOKE*

käännä alapäätä laihemmalle hyvä mies.

Linssi89

Niin siis onhan tuo alaruuvi ollut laihalla ja kyllä sit loppuu polttoaineen tulviminen. Kierokset nousee, mut en tiedä ei kai siintä haittaa ole vaikka se kovaa käyki (kunhan ei liikkeelle itsestään lähde) jos niiden (polttiksien) kuuluu käydä kovaa. Sitä vaan kans ihmettelen kun tyhjäkäyntiruuvi on ehkä vahingossa hehheh niin pienellä, mutta silti huutaa.

*HOKE*

Jos on millin auki nii ei ole pienellä.

Pistä alaneulaa kiinni ja jos tyhjäkäynti nousee niin pienennä sitä.

Jos tyhjäkäynnillä kone pitää läpättävää ääntä kun päästät kovilta kierroksilta kaasun pois niin alapää on laihalla.
Jos taas kovilta kierroksilta päästät kaasun ja kierrokset jää korkealle, mutta tasaisesti niin alapää on rikkaalla... Alapäätä laihemmalle ja samalla tyhjäkäyntiä pois.

Linssi89

Kiitos vinkistä, mutta et tainnut huomata että kirjoitin 0.1mm eli millin kymmenysosan  :azn: Täytyy täs viikonloppua kohden lisää säätää, jos tarkenee ja ehkä hankkia se kuumempi tulppakin. Ja kahtoo jos se saa ylimääräistä ilmaa jostakin.

*HOKE*

Oho...
Tuota en kyllä kieltämättä huomannut.

Millä olet tuollaisen raon mitannut syvältä kurkusta????????

Olethan varma että päästäessäsi kaasuliipaisimen neutraalille, luisti painuu pohjaan, eli tyhjäkäyntiruuvia vasten, eikä kaasu jää siis hieman auki kaasulinkistöä vasten...?

Linssi89

Silmämääräisesti veikkasin 0.1mm, mutta kun tuo 0.4 millinen nuppineula ei mene läpi niin siinä 0.2-0.3 millin välissä, jos tarkkoja ollaan. Eli kun se on noin vähän auki, niin kone varmaan saa ilmaa jostain. Mitkä paikat olisi kriittisempiä jos vuotaa? Onko säätöruuvien paikat mahdollisia tai ainaskin tuon kaasun puoleinen eli alaruuvi.

Kaasu toimii normaalisti ei siinä mitää.

Driverz

|HPI Savage X 4.6|HPI Savage Flux HP|Heng Long Mad Truck ilman moottoria (Tarjota jotai harjatonta??)|
Don't drive faster than your RC angel can fly!

hpi racing

Voi mahdollisesti mutta tarvitset jonkun patteri kotelon tai akun joka antaa virtaa.
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Janne O

Onko tää siis besalla vai nitrometaanil? Kun en saanu selvyyttä tolta sivulta. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8990__ASP_S21A_Two_Stroke_Glow_Engine_.html Huippu laatua :grin:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

tactical

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.


tactical

Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Janne O

Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

opa

Lainaus käyttäjältä: rc.fani - 13.11.11 - klo: 20.52
Saisko  ton laitettuu tähän autoon: http://www.windhobby.com/product_view.asp?productid=837

Aika vaikeaa.

Nuo 26cc-koneet on yleensä 1/6 tai 1/5-autoissa ja tuollaiseen 1/8-buggyyn sen laittamisessa ei ole mitään järkeä.
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

jokelamika

Ongelma Cen auton kanssa pääneula poikki enkä tiedä millä moottorilla auto on ja mistä saisi osia?? Muutama kuva liitteenä jos auttais.

Iikoo

Olisko jollain tietoa alkuperäisestä Inferno ST buggystä? Ilmeisesti nykyinen US Sports malli on melko lähellä tuota alkuperäistä.

Ostin tuossa konerikkoisen ST:n joka on vuodelta 2006. Olisi kiva tietää vähän auton speksejä ennakkoon :). Laitoin jo tilaukseen Kershaw Design brushless conversion kitin ko. autoon. Tarkoitus upottaa joko MMM tai Losi Excelorin 1/8th nopari Neu-Castlen 2200kv tai 2650kv motilla. Mikähän kombo autoon olisi paras? Noi sähköt löytyisi hyllystä "vapaana".

Samalla meinasin etsiä alkuperäistä polttismottia jos sattuisi tulemaan vastaan. Voisi pikkuhiljaa harkita myös polttimaailmaan astumista tän kanssa. Vai mikä tähän olisi sopiva moottori alkuperäisen tilalle?

Googlella kun etsii tietoa ko. autosta, niin kaikki linkit vie vaan kyseisen auton uudempiin painoksiin, kuten ST-RR tms...

*HOKE*


RoddeR

Lainaus käyttäjältä: Iikoo - 21.11.11 - klo: 23.37
Olisko jollain tietoa alkuperäisestä Inferno ST buggystä? Ilmeisesti nykyinen US Sports malli on melko lähellä tuota alkuperäistä.

Ostin tuossa konerikkoisen ST:n joka on vuodelta 2006. Olisi kiva tietää vähän auton speksejä ennakkoon :). Laitoin jo tilaukseen Kershaw Design brushless conversion kitin ko. autoon. Tarkoitus upottaa joko MMM tai Losi Excelorin 1/8th nopari Neu-Castlen 2200kv tai 2650kv motilla. Mikähän kombo autoon olisi paras? Noi sähköt löytyisi hyllystä "vapaana".

Samalla meinasin etsiä alkuperäistä polttismottia jos sattuisi tulemaan vastaan. Voisi pikkuhiljaa harkita myös polttimaailmaan astumista tän kanssa. Vai mikä tähän olisi sopiva moottori alkuperäisen tilalle?

Googlella kun etsii tietoa ko. autosta, niin kaikki linkit vie vaan kyseisen auton uudempiin painoksiin, kuten ST-RR tms...

Kannattaa kiertää kaukaa ne kyöstin alkuperäiset polttiskoneet ja suunnata katseet kunnon koneisiin esim. os, alpha, novarossi. Vaikka moottoriin joutuu ehkä muutaman kympin enempi sijoittamaan niin niistä ylimääräisistä euroista jokainen on hintansa väärti kun olet radalla ajamassa ja moottori toimii niinkuin pitääkin ilman mitään kikkailuja. Suht lyhyellä rc-autoilu urallani olen huomannut että polttiskone ja servot on väärä paikka säästää jos haluaa nauttia harrastuksesta.
Kyosho, elämäni auto.

rc nitro

Sanokaa onko säädöissä vika ku auto saattaa sammua jonkun ajan ajon jälkeen niinkuin töks? ja moottoriki kuumenee aikalailla joten olisiko säädöt pielessä?`  (traxxas revo 2.5)

HePeTzU

Kuumenee aikalailla on vähä turhan laaja käsite jos mietitään säätöjä. Tiputa pisara sylkeä tulpan juureen, jos haihtuminen kestää 3sec niin ei ole liian kuuma. Voi olla huonoa polttoainetta/huono tulppa tahi väljä moottori.

Iikoo

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 22.11.11 - klo: 08.07
ST ei ole buggy.

Totta, stadium truck lienee kai sitten virallisempi genre.

Osaatko muuta kertoa tuon auton taustoista, vai voiko nykyisen ST perusmallin speksejä lukea siten että ne täsmäisi tämän alkuperäisen kanssa?