Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Associated B44 / B44.1 / B44.2 / B44.3

Aloittaja snakepoison, 20.06.09 - klo: 18.45

snakepoison

Voitaisiin ottaa tähän topiciin keskustelut ja kuvat kyseisestä autosta. B4:sen isoveli nelivetoinen krossari siis kyseessä. Itse olen miettinyt nelivetokrossin hommaamista B4 auton rinnalle. Asso on oikeastaan se ykkösvaihtoehto minulle. Kertookaapas autosta kokemuksia,onko jotain tyyppivikoja ja mitä kannattaa ottaa huomioon autoa hommatessa. Autohan on tämä http://67.199.85.166/ae/b44/b44_home.php
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

tt-rc

Minä olen katsellut samaista autoa. Ajattelin hommata 1/10 krossarin 1/8 sähkötruggyn kaveriksi sisähommiin. Katselin myös Hot Bodies D4 krossaria, mutta B44:sia oli pari käytettynä myynnissä ja päädyin B44:seen. Ulkomaisilla sivustoilla on paljon hyvää palautetta ko. autosta ja eikös se ole jatkojaloste Jconceptsin BJ4 autosta? BJ4 on myös saanut aikanaan paljon mainetta ja kunniaa.

Minulla on yksi lähes käyttämätön Mamba Max tuossa joutavana, joten se saa hoitaa noparin virkaa. Pitäisi vaan löytää sopiva moottori autoon. Mikähän olisi sopiva sensoriton moottori Maxin kaveriksi? Castlen 5700 olisi varmaan yksi hyvä vaihtoehto.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

Janne A

5700kv tarjoaisi varmasti kivasti kulkuja.

Aiotko osallistua joskus lisenssinalaisiin kisoihin, sillä tuo Castlen kone ei ole tietääkseni vielä EFRA-hyväksytty. Jenkkilässä se näyttäisi olevan jo laillinen.

atarauskis

Itsellä on Speed Passion Competition 8.5R
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

tt-rc

#4
Pääasiassa ajattelin ajella omaksi iloksi ja muiden radankäyttäjien tukkeena. Itselläni on erittäin hyviä kokemuksia 1/18 kokoisista Mamban tuotteista, joten varmaankin sinne suuntaan kallistun, jollei mitään järisyttävää tarjousta tule vastaan.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

_valtsu_

Mambalta 5700kv on kyllä aika sopiva. Tietysti voit ostaa suoraan kisalaillisen sensorillisen koneen. Sensorillinen kone toimii ihan hyvin sensorittomalla noparilla.

tt-rc

Minulla on hieman negatiivisia kokemuksia Novakin sensorillisesta moottorista Mamba maxin kanssa. Ko. paketilla Lazer zx-5 nyki vallan mahdottomasti lähdössä, mutta hiemankin liikkeessä paketti toimi todella hienosti.

Ulkomaisilla sivustoilla ollaan vakaasti sitä mieltä, että jos haluaa sensorillisen moottorin sensorittoman noparin kaveriksi, kannattaa valita moottori, jonka valmistaja lupaa toimivan myös sensorittomana. GM esimerkiksi mainostaa omien moottoreiden toimivan sekä sensorijohdon kanssa, että ilman.

Tästä syystä ajattelin kokeilla GM evo3 5.5T moottoria, joka on 6100kv ja jerkkua löytyy mukavasti myös neliveto autoon, 480W. Koneen pitäisi olla myös kisalaillinen, jos joskus tuntee tarvetta todistella itselleen, kuinka kehno kuljettaja sitä oikeasti onkaan.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

JUkka-san

Mutta miksi pitää ajaa sensorittomalla noparilla? Krossiautossa kun tuo kaasun tuntuma on aika tärkeä kun pito on huono, niin eikö olisi järkevä käyttää sellaisia nopareita millä tuntuma kaasuun hyvä, juuri siinä liikkeellelähdettäessä?

tt-rc

Voin vastata ainoastaan omasta puolestani. Minun motiivini ajaa sensorittomalla noparilla on se, että sellainen sattui olemaan ylimääräisenä käytettävissä(kuten aiemmin taisinkin jo mainita). Noparin ostaminen olisi taas tuonut yhden menoerän lisää ja näitä menoja tuntuu tässä lajissa olevan huomattavasti enemmän kuin tuloja.

Mamba max taas noparina on varsin käyttökelpoinen hyvän tehon keston ja säädettävyyden vuoksi. Se toimii myös luotettavasti suurempienkin autojen kanssa 4s:n asti, ulkoisen bec:n kanssa. Joten siitä syystä sen myyminen ja esim LRP:n sensorillisen noparin hankkiminen ei minusta tuntunut järkevältä.

Hobbywing Ezrun perheestä olisi kyllä löytynyt edullinenkin sensorillinen nopari, mutta ainakin itselläni Ezrun-80A toimii Novakin HV 5.5 koneen kanssa paremmin ilman sensorijohtoa.

Katsotaan nyt nämä kortit ensin, vaikka nälkähän kasvaa kuitenkin syödessä ja jano juodessa.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

tt-rc

Tänään löytyi moottori autoon. Ostin vähän käytetyn Orion Vortex SL 7500kv koneen. Moottori voi olla jo hiukan ylimitoitettu autoon, mutta pienillä välityksillä luulisi kuitenkin toimivan. Syksyksi sisällä on varmaan aiheellista hankkia hiukan kesympi kone, jottei tule silppua.

Minkälaisia pinjoneita olette muuten ko. autossa käyttäneet ja minkälaisen koneen kanssa?
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

ma-de

B44 ja BJ4 näyttävät paljon samoilta autoilta. Mitä eroja löytyy?

atarauskis

BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

RikuRassi

Lipoilla Novakin 5,5T koneen kanssa 18t pinioni... Mutta ei tunnu paljon väliksi olevan mikä siinä on.. Samalla pinionilla ajanut sisäkrossista M8-ulkorataan Tampereella. Kyytiä piisaa, ehkä liikaakin.

Voisi olla lyhyempikin, mutta tuolla pinionillakaan ei ole lämpöongelmia, ja voimaa on koko vetoalueella vähintään riittävästi.

Jos konetta ei olisi ollut ennestään, olisin luultavasti kokemuksien mukaan päätynyt 6,5T koneeseen, sisällä pärjää varmaan jo 7,5-8,5T koneellakin.

vilujanalka

Tietääkseni jotkut nelkkukuskit suosivat noita novakin "light" koneita, eli käsittääkseni noissa on hieman matalampi vääntö ja antaa näin vetopitoa paremmin. Tuo 5.5L kuitenkin kiertää saman kuin R malli eli vauhtia piisaa, mutta lähtö on vähän rauhallisempi.

"Novak's new Velociti Light Brushless Motor series offers a different feel to Velociti by providing slower acceleration and softer braking power"

tuollaista tekisi mieleni testata.. ja omat ajotaidot huomioiden vaikkapa 6.5L:ää tuon tällä hetkellä olevan 6.5R:n tilalle. :)

linkistä lisää tietoa lighteistä..
http://www.teamnovak.com/products/brushless/velociti_lights/index.html

ma-de

light 6.5 315 wattia
R 6.5 390 wattia

Itsellä on takavedossa 6.5 light, joka on ihan hyvä kone.

RikuRassi

Joo, itsellä koneet noita R-malleja, eli tuupissa 8,5 ja B44 5,5. Se Light on seuraava konevalintani myös.

Vilperix

Nii onko millainen auto? Ei oo tainnut yhtään vastausta siihen viellä tulla :D

mof

Lainaus käyttäjältä: Vilperix - 13.07.09 - klo: 14.28
Nii onko millainen auto? Ei oo tainnut yhtään vastausta siihen viellä tulla :D

Ei se huono ole.  :roll:

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Vilperix - 13.07.09 - klo: 14.28
Nii onko millainen auto? Ei oo tainnut yhtään vastausta siihen viellä tulla :D

Tällä hetkellä (ennen viimeistä kisaa) vahvin ehdokas kauden 2009 M4-10 luokan Suomen Mestariksi.
---

Youha

Hittolainen kun on alkanu tuo b44 itseäkin kiinnostamaan mutta ainut syy oikeastaan että miksei ole vielä tullu hankittua on se että joutus uudet ajoakutkin hommaamaan.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

RealTaste

Miksi joutuisi, eikö niillä vanhoilla voi ajaa?
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Jukka

Villi veikkaus kun kattoo Youhan allekirjoutusta että pakista löytyy pötköakut, joita ei B44:een laiteta.
Tiim Lahti | S-grafix

Youha

Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

mof

Lainaus käyttäjältä: Youha - 13.07.09 - klo: 18.24
Hittolainen kun on alkanu tuo b44 itseäkin kiinnostamaan mutta ainut syy oikeastaan että miksei ole vielä tullu hankittua on se että joutus uudet ajoakutkin hommaamaan.

Losi XXX-4 G+, Tamiya Durga, Kyosho Lazer ZX-5 SP ja Academy SBV2 (Pro) ainakin syö pötköakkujakin, jos nelivetoa haluaa ja pitäisi pötköakut sopia.

Youha

No juu onhan noita mutta jotenkin olen ihastunut noihin assoihin ja niiden varaosa varmuuteen suomenmaalla.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

mof

Lainaus käyttäjältä: Youha - 13.07.09 - klo: 21.52
No juu onhan noita mutta jotenkin olen ihastunut noihin assoihin ja niiden varaosa varmuuteen suomenmaalla.

Vaikka tokihan esimerkiksi Tamiyaan saa myös varaosia erittäin hyvin.

tt-rc

Nyt on viikon kokemus autosta. Voin sanoa, että positiivinen yllätys, vaikkakin tuumaiset ruuvit saivat aikaan ensin harmaita hiuksia. Auto on oikein hyvä ajettava, niin ulko-, kuin sisäradallakin. Varaosien saatavuus on ollut huippuluokkaa ainakin rc-pisteessä(samoin palvelu).

Tällä hetkellä ajamista rajoittaa akuutti radiopula, sillä uudet Spektrumit eivät ole vielä kotia saakka selviytyneet.

Autossani on siis Mamba max säädin, Team Orion Vortex sl 7500kv moottori ja LRP:n lipo-akut. Servona tällähetkellä on vanha Spektrumin servo, joka on hoitanut tonttinsa mainiosti. Vauhtia autosta löytyy reippaasti yli omien taitojen, mutta maltillisella ratastuksella on ajettavuuskin kohdallaan.
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä"

hpi-cen

Onko tässä autossa 10mm hexit?

-Jarkko

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: hpi-cen - 22.08.09 - klo: 23.33
Onko tässä autossa 10mm hexit?

Standardi vanteiden kiinnitys, takana pinni ja edessä 'Losi mini hex' vähän leveämpänä, jotta tukee vannetta paremmin. En siitä hexin koosta nyt tiedä 8mm tai 10mm, kuitenkin pienempi, kuin 'turisti-hex'.
---

hpi-cen

#29
Ok..Kiitos tiedosta.

-Jarkko

Edit. Löytyykö mistään B44/BJ4 laakeri settiä?