Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Hobbywing EZRUN ja XERUN nopeudensäätimet

Aloittaja Fbzero, 30.08.09 - klo: 07.56

villetauriainen

Moro! Osaisko joku kertoa mitä on vialla kun pistää nopariin virrat(2s lipo) niin vähän vaan jaksaa pyörittää ja sit ei pyöri kone enää? Alkaa vain piippailee ja noparissa vilkkuu vihreä valo. Akuissa on virtaa. Nopari on siis HobbyWingin ezrun wp60 ja moottori bullistormin. Oon koittanut manualista kattoavmutta ei oikein löydy tai sitten kun en osaa englantia mitenkään parhaiten  :afro:
Traxxas e-revo

goos

Lainaus käyttäjältä: villetauriainen - 12.12.13 - klo: 21.29
Moro! Osaisko joku kertoa mitä on vialla kun pistää nopariin virrat(2s lipo) niin vähän vaan jaksaa pyörittää ja sit ei pyöri kone enää? Alkaa vain piippailee ja noparissa vilkkuu vihreä valo. Akuissa on virtaa. Nopari on siis HobbyWingin ezrun wp60 ja moottori bullistormin. Oon koittanut manualista kattoavmutta ei oikein löydy tai sitten kun en osaa englantia mitenkään parhaiten  :afro:

Mita olet muuttanut sen jalkeen etta viimeks toimi?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

JUkka-san

Olisikohan moottori liian kireä...? Tuolla toisessa topicissa mainitsit että kone on 5,5 lankainen. Meneeköhän joku overheat protection päälle lyhyen ajon jälkeen.

TeroP

Xerunin vihreä valo tosiaan tarkoittaa ylikuumenemissuojaa vilkuttaessaan, kuten Jukka tuossa ylempänä mainitsi. Ei taida setup olla sensorillinen, ei taida tuo WP60 tukea sensorillisia moottoreita kun nopeasti katsoin. Nopari viallinen? Oletko ajanut kyseisellä combolla aikaisemminkin ilman ongelmia?
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Manskus

Kun avaa tuon Xerun 150a nopan niin onko ne kaikki systeemit kannessa vai pohjassa kiinni?

ukki

Kannessa on kiinni tuuletin..loput roippeet pohjassa..
TEKNO EB410.2.    Xray xb4c 23

Jema

Onko kukaan vaihtanut sct pron:n moottorille meneviä
johtoja? Mietin että miten ne on noparin päässä kiinni jos vanhat irrottaisi ja vaihtaisi uusiin ehjempiin johtoihin.
Losi TEN-SCTE

TeroP

#1357
Lainaus käyttäjältä: Jema - 03.02.14 - klo: 17.56
Onko kukaan vaihtanut sct pron:n moottorille meneviä johtoja? Mietin että miten ne on noparin päässä kiinni jos vanhat irrottaisi ja vaihtaisi uusiin ehjempiin johtoihin.
Ne ovat semmoisessa pystyssä olevassa U-leikkauksellisessa bulletissa/terminaalissa, joka paljastaa johtimen liittimen sisältä kummaltakin puolelta. Tuuletin ruuvattava ehdottomasti siitä edestä pois, jotta pääsee käsiksi liittimiin helpommin. Johtoon aika reilu esitinaus, kuten myös liittimeen. Johdon voi sitten joko tökätä pystyyn tuohon liittimeen, tai pistää sen 90 asteen kulmaan vinoon.

EDIT: Vaihdetaanpas kolvausvideo, jossa on samanlaiset terminaalit. Eli tässäpä olisi.
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

Jema

Kiitos.. Tosin Heti kun saan noi edelliset piuhat irti  :shocked: . Olen varmaan 10minuuttia lämmitellyt hyvällä kolvilla, mutta ei irtoa/ vanha tila sula..
Losi TEN-SCTE

TeroP

Lainaus käyttäjältä: Jema - 03.02.14 - klo: 19.32
Olen varmaan 10minuuttia lämmitellyt hyvällä kolvilla, mutta ei irtoa/ vanha tila sula..
Toivottavasti ei käryytä noparia kun noinkin kauan lämmittelet, pitäisi irrota kyllä ihan muutamissa sekunneissa tuo...
Absima TR8TE (kit): HW Xerun 150A / 4274SD 1800KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 40C 2*3s
TeamC TR8E (rtr): HW SCT Pro 120A / 4274SD 2200KV, Savöx Sc-1256Tg, Gens Ace 5000mAh 50C 2*2s

topcat

Kolvin pitää olla riittävän tehokas. 35 A ei riitä, 60 A jotekuten, 100A helppo homma.

Jema

Juuh kyllä 100 löytyy potkua, mutta tosin kyljessä biltema teksti  :evil:
No mutta eipä siinä, homma onnistu, seuraavaksi kyllä lähtee kaasukolvi tilaukseen.
Losi TEN-SCTE

Jarza

Hei, onko miten korjattavissa? Mulla Hobbywing Xerun 150A lopetti toiminnan, vilkuttaa vain punaista valoa kun liipasinta painaa. Virtaa antaa 4S lipo (2x gens ace 5000mah 7.4). Monsterin sain viimeinkin kasaan ja ehdin kokeilla sitä n. 5min ja pimeni. Hento savu tuli ulos säätimestä, äänimerkki katosi pidettyään ensin omituista korinaa.   :sad:
Eka käynnistyksessä auto karkas pöydältä seinään kuin ohjus (epähuomiossa väärät asetukset kaasulle)  :embarrassed:
Cen GST E @ Toro Ts 150

dazed/confuced

Hep,

Tilasin pojan Stampedeen SKYRC TORO 4600 KV 4 Pole -moottorin.
Vehkeessä on kiinni EZRUN WP SC8 120A, ja aika nopeasti totesin, että nopari lyö pelin poikki (kuumenee liikaa?) noin 10 minuutin ajon jälkeen. Hyllyssä on myös Castlen 6900KV-motti, mutta sekin taitaa haukata liikaa virtasta tuolta noparilta?

Riittääkö noille moottoreille ER 150a nopari, vai pitääkö sen olla vielä jytkympi?

Toron speksit:
Max Power: 2000w
Voltage limits: 18v; up to 4s lipo
Max current: 180a
Brushless KV: 4600

Castlesta en löydä vastaavia tietoja, mutta tuollainen:

http://www.castlecreations.com/products/cms36-4600.html

goos

Lainaus käyttäjältä: dazed/confuced - 05.03.14 - klo: 12.40
Hep,

Tilasin pojan Stampedeen SKYRC TORO 4600 KV 4 Pole -moottorin.
Vehkeessä on kiinni EZRUN WP SC8 120A, ja aika nopeasti totesin, että nopari lyö pelin poikki (kuumenee liikaa?) noin 10 minuutin ajon jälkeen. Hyllyssä on myös Castlen 6900KV-motti, mutta sekin taitaa haukata liikaa virtasta tuolta noparilta?

Riittääkö noille moottoreille ER 150a nopari, vai pitääkö sen olla vielä jytkympi?

Toron speksit:
Max Power: 2000w
Voltage limits: 18v; up to 4s lipo
Max current: 180a
Brushless KV: 4600

Castlesta en löydä vastaavia tietoja, mutta tuollainen:

http://www.castlecreations.com/products/cms36-4600.html

Tai sit akuista tipahtaa jannite liian ales. Kylla noi ihan yhteensopivia speksien puolesta jos kummatkin tuottEet on ehjia.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

dazed/confuced

LainaaTai sit akuista tipahtaa jannite liian ales. Kylla noi ihan yhteensopivia speksien puolesta jos kummatkin tuottEet on ehjia.

Viime talvesta asti käytetyt 2S 5000mah Nanotechit, purku 50-100C 4 kpl.
Tuskin ne kaikki on viallisia, mutta eipä tiedä. En niitä kauhean tunnollisesti ole kyllä varastotilassa säilytellyt, ja ovat olleet lisäksi kylmässä varastossa toisinaan. Tosin käytetty vähintään kerran kuussa kaikkia..
Toisaalta se, että hetken hyytymisen jälkeen tehot palaavat hetkellisesti, viittaisi akun hyytymiseen.
Pitänee tilata kokeeksi yksi 3S -akku ja katsoa mitä tapahtuu.
Lisäksi lyhennän turhan pitkiä johtoja, ja vaihdan kunnolliset bullet-liittimet nykyisten lituska-abikojen tilalle.

Nuoremman pojan Turnigy Trooperissa on 5200kv moottori ja sama nopari. Siinä ko. ongelmaa ei kyllä viimeksi esiintynyt, vaan vaakalentoa mentiin. :)

Eli sekö ei ole ongelma, että tuon moottorin "max current" on 180a, ja nopari tarjoaa vain 120a?

Honkkari

Mihinkä noparin auto cut off jännite on säädetty? Kyllä pitäisi jaksaa mennä ihan hyvin tolla kun moottorin max amppeeri määrä on toi 180A  ja sc8 noparissa on 460A piikki jota kykenee antamaan.
Itsellänikin on 5.5 lankainen sc8:n combon moottori jossa on 1.3kw 3s lipolla max outputti ja ei mitään ongelmia. Hörppääkö tuo moottori jo sen verta tavaraa että jännite käy liian alhaalla?

Koitappa ottaa lipo autocut off hetkeksi kokonaan pois ja tee pieni testi lenkki et hyytyykö enää.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

dazed/confuced

Ok, oletin että "max current" tarkoittaa jatkuvaa haukkausta kaasu pohjassa, ja näin ollen noparissa napsahtaisi ylilämpenemis-moodi päälle. Kuitenkin herra 7v:n ajotyyli on melkolailla ripa pohjassa. :)

Mutta hyvä, jos ei tarvitse lähteä nopariostoksille, koska moottorit ja noparit ovat kaikki aikalailla uusia.
Onhan tuo moottori iso mötikkä verrattuna aiempaan Castlen 4600kv mottiin. Piti pinjonitkin tilata erikseen 5mm tangolle..
( http://www.hobbyhot.com/SKYRC-TORO-4600-KV-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-IM850.html )

Pitääpä kuitenkin tarkistaa cut off, vaikka muistaakseni se on alin 2S suositusten mukainen..
Joka tapauksessa taidan tilata sen 3S -akun. Tuleepahan sitten vaihdettua viimeisetkin jäljellä olevat muoviosat metallisiin. ;)

Honkkari

Lainaus käyttäjältä: dazed/confuced - 05.03.14 - klo: 17.12
Ok, oletin että "max current" tarkoittaa jatkuvaa haukkausta kaasu pohjassa, ja näin ollen noparissa napsahtaisi ylilämpenemis-moodi päälle. Kuitenkin herra 7v:n ajotyyli on melkolailla ripa pohjassa. :)

Mutta hyvä, jos ei tarvitse lähteä nopariostoksille, koska moottorit ja noparit ovat kaikki aikalailla uusia.
Onhan tuo moottori iso mötikkä verrattuna aiempaan Castlen 4600kv mottiin. Piti pinjonitkin tilata erikseen 5mm tangolle..
( http://www.hobbyhot.com/SKYRC-TORO-4600-KV-4-Poles-Short-Course-Truck-Sensorless-Brushless-Motor-IM850.html )

Pitääpä kuitenkin tarkistaa cut off, vaikka muistaakseni se on alin 2S suositusten mukainen..
Joka tapauksessa taidan tilata sen 3S -akun. Tuleepahan sitten vaihdettua viimeisetkin jäljellä olevat muoviosat metallisiin. ;)

Kyseisellä combolla 3s:n akulla taitaa olla vähän liikaa 7v  :roll: Ainakin tuo oma slashhini 3s:n akulla on sellanen kuuraketti ettei sitä pysty oikeen hallita , en voi edes kuvitella stampeden ajettavuutta tuon akkupäivityksen jälkeen :D Koita ladata akku ihan täyteen ja ajaa ilman sitä cut offia sen 15-20 min ja kerro sen jälkeen auttoko :) Itsellä cut offi on 2,8v/kenno ja akut ei itsellä ainakaan ole kärsinyt yhtään kuhan ajelun lopettaa heti ku nyykähtää.
Ai niin ja 3s:n akkua ei pian kannata käyttää tolla torolla. Alla oleva info kopsattu hobbywingin sivuilta:

1.6 Suitable Brushless Motor:
        With 6 cells NiMH/NiCd or 2S Lipo: KV≤6000;
        With 7-9 cells NiMH/NiCd or 3S Lipo: KV≤4000;
        With 10-12 cells NiMH/NiCd or 4S Lipo: KV≤3000;

Elikkä sulla toi toro on melko liki 5000kv niin todella suuri mahdollisuus että savu nousee 3s:n akulla kun suositellaan 4000kv tai alle. Ai niin ja tosiaan 760amppeeriahan oli piikki mitä tuo nopari pystyy antamaan.
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

dazed/confuced

Ok, kiitos vinkistä.  :grin: Ehkä hankin 3S:t vasta sitten kun saan hankittua "iskän auton" (tod. näk. e-revo).
Eli noiden rajojen mukaan ei ehkä kannata sittenkään testata tuota Castlen 6900kv mottia tuossa Stampedessa? Ehdin sen jo kiinnittää masiinaan, mutta juotokset on vielä tekemättä..
Kärähtääkö nopari, vai pelastaako ylilämpenemis-suojaus sen ajoissa? Harmi, jos tuli hankittua turhaan.. Muutenkin alkaa noita moottoreita olemaan hyllyssä lahoamassa.

Honkkari

Niin joku uskaltaa joku ei , itse en tästä vastuuta ota  :grin: Periaatteessa lämpösuoja pitäis tulla vastaan juu , tosin nuo kv arvotkin on melkovarmasti suuntaa antavia. Piru ku castle ei oo innokas ilmoittamaan mitään amppeeri tai watti lukuja  :huh: niin vaikia tuosta on mitään sanua. Joskus aikoinaan itse rankaisin vanhaa 2wd stampedea jollain ezrunin 60a säätimellä ja moottorilla jossa kv arvo oli liki 2000 yli suositellun ^^ Se ei ainakaan silloin hajonnu , mut tiedä sitten. Kuka virittää ensimmäisenä jonkun tietokoneen vesijäähdytysjärjestelmän viilentämään noparia?  :roll:
Traxxas E-Revo@EzRun Max5 Hw 4274Sd | Hpi Savage goes Flux | Axial Exo | Futaba 4PLS

CubaLibre

Kuulostaa aika ärjyltä vehkeeltä tuo dazed/confuced-nimimerkin härveli, varsinkin jos kuski käyttää kaasua on/off-tyylisesti. Auton hyytyminen ja taas hetken päästä toimiminen viittaa siihen että akku kyykkää kaasu pohjassa ajettaessa, jolloin noparin LiPo-cutoff pudottaa tehot puoleen taikka kokonaan nollaan. Ilman kuormaa akun napajännite nousee takaisin normaalille alueelle, nopari kytkee cutoffin pois päältä ja taas auto liikkuu pienen hetken ennen kuin akku taas kyykkää.

Perusongelma on siis riittämätön virranantokyky. Korjausvaihtoehtoja on muutama: laita parempi akku (Turnigyissä on ollut isoja laatuheittoja, lisäksi markkinamiesten keksimät purkuvirta-arvot eivät vastaa akun todellista suorituskykyä), vaihda paksummat ja lyhyemmät johdot, vaihda liittimet sellaisiksi mistä menee isokin virta läpi ilman lämpenemistä, korjaa huonot juotokset, ym, ym. Noparista voi säätää LiPo-cutoffia alemmaksi jolloin auto kyllä liikkuu mutta akku menee pilalle. Oikeampi tapa on säätää noparin punch-parametreja siten että nopari ei anna välittömästi täyttä tehoa kun kaasu läpsäistään pohjaan. Toinen keino on säätää radiosta kaasun EPA-säädöllä maksimikaasua pienemmälle. Tällöin kaasua ei saa täysille vaikka liipaisin on pohjassa. Toki samalla menetetään osa huippunopeudesta mutta tästä tuskin on suurta haittaa...

Niin ja tottakai perusmekaniikka pitää olla kunnossa, eli voimansiirron pitää pyöriä kevyesti: liian tiukka pinjonin ja spurrin välys kyykyttää menohalut, liian iso pinjoni rasittaa moottoria turhaan, samoin rikkinäiset laakerit, vetoakseliin/kardaaniin hankaavat kivet, ylikokoiset ja painavat renkaat, ym, ym.
Ei rahanmenolla rajaa kun RC-autolla ajaa.

Zakko

V3.0_110930_MOD softalla on tultu ajeltua. Koneen lämmöt on viileemmät kuin vakio softalla. Tosta softasta löytyy boosti ja turbo niin saa säädettyä mieleisekseen. Aluksi kannattaa laittaa boostit ja turbot nollille. ,

goos

Lainaus käyttäjältä: Tiikki - 13.03.14 - klo: 18.43
Mistähän tuon softan saa ladattua? Ilmeisesti joku softanasennus softa pitää ladata koneelle myös? Nuo hobbywinin sivut jumittaa ainaki itellä aivan älyttömästi ja mäkillä en saanu ladattua mitään sieltä. Pitääkö pc:llä päivitellä nuo softat?
Hobbywingi sivulta tosiaan softat, tietaakseni toimii vaan pclla
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

janne1990

Onkohan moottorissa vikaa ku nopari alkaa vilkuttaan vähän ajon jälkeen vihreetä ja punaista valoa, tällöin on sensori johta paikoillaan ja kun sen ottaa pois nii toimii ihan normaalisti! Sensori johto paikoillaan ku ajaa ja valot alkaa vilkkuun nii nykii liikkeelle lähdössä vähän. Ohjekirja sanoo et sensorin johdossa tai koneessa vika!

Nopari on Xerun 150A.....
Mad Force VE, TLR 22, Hobbywing, Tekin.

Diese-listi

Lainaus käyttäjältä: janne1990 - 03.04.14 - klo: 21.01
Onkohan moottorissa vikaa ku nopari alkaa vilkuttaan vähän ajon jälkeen vihreetä ja punaista valoa, tällöin on sensori johta paikoillaan ja kun sen ottaa pois nii toimii ihan normaalisti! Sensori johto paikoillaan ku ajaa ja valot alkaa vilkkuun nii nykii liikkeelle lähdössä vähän. Ohjekirja sanoo et sensorin johdossa tai koneessa vika!

Nopari on Xerun 150A.....

Ohjekirja sanoo että epänormaali signaali sensorilla. Eli joko sensorijohdossa vika tai moottorin sensorissa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Joora

Täytyy xerun 150A nopariin vaihtaa tuuletin. Onko parempia vaihtoehtoja kuin vakio?
P*skaa pitää kehua

VAJ

Onko kellään kokemusta/tietoa mistä johtuu kun EZRUN-WP60 nopari ei kalibroi kaasua oikein.
Ongelma esiintyy Sanwa MT-4 ja MX-V ohjaimien kanssa. Durangon RTR-ohjaimella toimii.
Moottorina Ezrun 9T

Ohjeen mukaan kaasun liike kalibroidaan seuraavasti:
- Ohjelmointinappi pohjassa ja virrat päälle. kuuluu piippausta
- kaasu vapaalla. napin painallus. kuuluu 1 piippaus
- kaasu eteen. napin painallus. kuuluu 2 piippausta
- kaasu pakille. napin painallus. kuuluu 3 piippausta.
Tämänjälkeen pitäisi noparin toimia 3 sekuntin kuluttua normaalisti, mutta näin ei tapahdu kuin Durangon ohjaimen kanssa.

Sanwan ohjaimien kanssa alkaa toimia vasta kun virrat sammutettu ja laitettu päälle uudestaan.
MT-4:llä ei ole ollut toiminta häiriöitä vaikka kalibrointi ei ihan oikein menekkään.
MX-V:llä sen sijaan välillä jää renkaat rullaamaan pakille. Muuten toimii normaalisti.

Nopareita on talossa 4kpl ja kaikissa samanlainen toiminta. Eli tuskin laitevika kyseessä.

Onkohan tähän kellään ratkaisua vai onko kysessä vain ominaisuus?

Tähän mennessä tehdyt toimenpiteet:
EPA yms säädöt nollattu
Kokeiltu servoasetusta REV ja NOR
Noparien ohjelmistot päivitetty
Pindattu uudestaan

jon.lindgren

Mitä sulla on noparissa vapaa-alueen kokona? 6-9-12% on valinnat ja vanhemmat Sanwat vaativat ton 9% toimiakseen kunnolla.
Miksi nopari toimii buuttaamatta RTR-radion kanssa on sitten mun osaamisen ulkopuolella :huh:

VAJ

Vapaa-alueeseen en ole koskenut. Vakiona on tuo 9%