Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

hannu_s

En ole vielä edes ajanut isolla alueella. Ihan pihalla luistattelua vaan harrastanut, sillä kait nuo vetarit napsuukin kun kokoajan ajaminen on kaasua ja jarrua.

Moottorin vois kyllä päivittää johonkin toiseen
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Janezki

Lainaus käyttäjältä: RC-fan - 11.05.08 - klo: 11.26
Tuo laittamasi linkin "viipotin" eli siis servo-saver on ilmeisesti traxxassin alkuperäinen varaosa? Se ei sovi tuohon futaban s3050 servoon, sillä se kohta mikä menee siitä servon rattaaseen on liian iso. Senverran sain kokeiltua vanhalla. Eli löytyykö tuohon futaban servoon sopivaa servo-saveria?

Kiitos kuitenkin pikaisesta vastauksestasi!
Jos ostit auton uutena, niin muistaakseni mukana tuli pieni pussukka jossa on muutama erilainen sovitekappale saveriin erilaisille servoille.

edit: niin ja kuten tuosta Saben kuvastakin näkyy, uuden saverin mukana tulee erilaisia sovitteita (ne rinkulat saverin ja ruuvin välissä).

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: RC-fan - 11.05.08 - klo: 11.26
Lainaus käyttäjältä: ZIZA - 11.05.08 - klo: 11.11

RC-fan: Tarkoittamasi "viipotin" on ilmeisesti servo-saver, jonka tarkoituksena on estää servon rikkoutuminen. Joskus sekin rikkoutuu, mutta em. osa löytyy mm. Sabesta. http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=7833&grpid=3901

Tuo laittamasi linkin "viipotin" eli siis servo-saver on ilmeisesti traxxassin alkuperäinen varaosa? Se ei sovi tuohon futaban s3050 servoon, sillä se kohta mikä menee siitä servon rattaaseen on liian iso. Senverran sain kokeiltua vanhalla. Eli löytyykö tuohon futaban servoon sopivaa servo-saveria?

Kiitos kuitenkin pikaisesta vastauksestasi!

Kyseisellä varaosalla on meidänkin autoissa useampaan kertaan rikkoutuneet saverit korvattu. Ja servona samainen Futaba s3050. Eli "pussukasta" löytyy apu.
Tiim Lahti

Toni.T

Täytyy tuohon pedeen hankkia noi 2.2 moabit. Käykö http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=38971&grpid=5035 oi vanteet noille moabeille

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: Toni.T - 12.05.08 - klo: 18.44
Täytyy tuohon pedeen hankkia noi 2.2 moabit. Käykö http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=38971&grpid=5035 oi vanteet noille moabeille

Kyseinen vanne kyllä käy oikein hyvin pariksi Moab:ille, mutta yhdistelmä ei sellaisenaan (vanteiden vuoksi) sovellu Rustler/Stampede -akselille, sillä kyseessä on raideväliä leventävä vanne. R/S:ssä on takana ja edessä eri off-set, jonka vuoksi etu- ja takavanteiden tulee olla erilaiset. Kysymilläsi vanteilla autosta tulisi takaa huomattavasti leveämpi kuin edestä. Jos ulkonäöstä ei ole niin väliä, ovat Traxxasin vakiovanteet kustannustehokas vaihtoehto.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8080&grpid=3101
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=8079&grpid=3101

Tiim Lahti

Toni.T

Sen teen. Vai käykö tollaset http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=33038&grpid=3101 vanteet noille renkaille ja onko noi tarkotettu eteen ja taakse?

historia

2.8" vanteet+ 2.2" renkaat= huono yhdistelmä.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: Toni.T - 13.05.08 - klo: 17.10
Sen teen. Vai käykö tollaset http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=33038&grpid=3101 vanteet noille renkaille ja onko noi tarkotettu eteen ja taakse?

Vastaanpa suomeksi: Ei käy nuo vanteet. 2.2 on vanteen halkaisijan/renkaan vanneaukon mitta tuumissa, joten 2,8 vanne tarvitsee isompiaukkoisen renkaan. Tuolle isommalle vannekoolle ei rengasvaihtoehtoja oikein ole tarjolla. Re=rear eli hanuri eli perä eli taka. Eteen tulevat vanteet on merkattu Fr=front.
Tiim Lahti

Murhamarakatti

Uusi harrastaja ilmoittautuu. Hankin Stampeden ensimmäiseksi autokseni ja mukavaltahan tuo tuntuu. Ajelin muutaman kerran tuolla Dynamaxin 3000mAh akulla mutta kauemmin tekisi mieli ajella. Myös vanha 1,2A laturi pitäisi päivittää nopeampaan ja deltapeak toiminnon omaavaan verkkolaturiin. Mitä akkuja ja laturia suosittelette, laturi hintaluokassa ~60e ja akku ~50e?

Auto myös veteli hiekkatiellä suoraan kiihdytettäessä aika paljon, olisiko johtunut aivan väljistä liukulaakereista takana? Vaihdoin nyt kuulalaakerit mutten ole autoa saanut vielä ajokuntoon. Myös takaiskunvaimentimet ovat hieman lössähtäneet, eivät nosta kunnolla perää ilmaan.

rautalapio

Hyvän auton ainakin valitsit :wink:

Mutta asiaan, laturiksi varmaan riittää tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MCHW1305
tai jos haluaa panostaa enemmän, niin tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MC29IP2500
ja akuksi vaikka tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOSGO7BN94

Noilla latureilla ei paljon eroa ole, mutta tuota kalliimpaa voi käyttää esim. ajopaikalla 1:1 auton akusta.
Nuo tietysti jos et ole lipo-akkuihin lähiaikoina siirtymässä :wink: Jos tuntuu että vois hommata lipon lähiaikoina kannattaa ostaa kerralla laturi mikä osaa nekin ladata  :wink:

Munkki

Suosittelen laturiksi tuota http://www.racingfactory.fi/shop/cat/product_details.php?p=1876
Lipojakin voi ladata ja hinta ei ole paha eli jos joskus tulevaisuudessa lipoihin siirryt niin ei tarvitsisi uutta ostaa ja muutenkin toimii loistavasti.

Edit1 Tuon saa sabesta 75e hintaan.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

-rcmh-

Tai jos on mahdollisuus ulkomaila tilata niin suosittelen Imax B5 laturia: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5549
Ei ainakaan hinnalla pilattu laturi, ja lataa kaikki akut.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Murhamarakatti

Lainaus käyttäjältä: rautalapio - 19.05.08 - klo: 16.45
Hyvän auton ainakin valitsit :wink:

Mutta asiaan, laturiksi varmaan riittää tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MCHW1305
tai jos haluaa panostaa enemmän, niin tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=MC29IP2500
ja akuksi vaikka tuo: http://www.hobbylinna.fi/kauppa/view_product.php?product=NOSGO7BN94

Noilla latureilla ei paljon eroa ole, mutta tuota kalliimpaa voi käyttää esim. ajopaikalla 1:1 auton akusta.
Nuo tietysti jos et ole lipo-akkuihin lähiaikoina siirtymässä :wink: Jos tuntuu että vois hommata lipon lähiaikoina kannattaa ostaa kerralla laturi mikä osaa nekin ladata  :wink:

Kiitos vaan, lueskelin kyllä etukäteen hiukan suosituksia ensimmäisestä autosta. Kuulin yhden liikkeen myyjältä että tuo halvempi deltapeak laturi alkaisi laskemaan latausvirtaa kun akku rupeaa olemaan täynnä, en tiedä sitten pitääkö paikkansa. Tuollainen hälytyskellolla oleva tuntuisi jo enemmän järkevältä, täältä päin saisi ProPeak merkkisen laturin (näyttäisi olevan sama laite) 65e liikkeestä joten ei kannata alkaa tilailemaan.

Ei ole aikomus lähiaikoina siirtyä lipo-akkuihin. Jos siirryn niin vaihdan autoa 4-vetoon ja motin harjattomaan samalla.

Akku täytyy olla 8.4V, noita 7.2V löytyy kyllä pilvin pimein. Mielellään jokin laatuvalmistajan akku vielä, tämä Dynamax ei taida olla kovin "laadukas" valmistaja. Pysrtyykös tuollaisesta vanhasta tietokoneen virtalähteestä rakentamaan virtalähteen 12V laturille? Jos virrat vaan riittävät 12V ulostulossa virtalähteellä niin eihän siinä pitäisi olla mitään sitä vastaan? Sittenhän tuollainen 12V laturi olisi järkevämpi ostaa, saisi mukaankin tarvittaessa joskus tulevaisuudessa.

rautalapio

Tuosta latausvirran laskemisesta en sitten tiedä. Ja tietsikan virtalähteestä pystyy rakentamaan powerin laturille.
Ohjeet esim. tuolla: http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/sahkot/sahko.html#virtalahde Muutenkin kannattaa lueskella sivustoa, paljon hyödyllistä tietoa :wink:

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: Murhamarakatti - 19.05.08 - klo: 17.57
Pysrtyykös tuollaisesta vanhasta tietokoneen virtalähteestä rakentamaan virtalähteen 12V laturille? Jos virrat vaan riittävät 12V ulostulossa virtalähteellä niin eihän siinä pitäisi olla mitään sitä vastaan? Sittenhän tuollainen 12V laturi olisi järkevämpi ostaa, saisi mukaankin tarvittaessa joskus tulevaisuudessa.

Oletko A-P:n sivuihin tutustunu? Siellä oli jotain tuostakin... http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Bagi

Noniin, tuli hommattua stampede xl-5 ja nyt kysyisin että miten nää noparin 3 eri modia säädetään.

Traxxasin sivulla mainittiin että olisi  "harjoitus" "Normaali" ja "Racing" säädöt noparissa.
LRP / GO / HOBAO http://adf.ly/46GqR

RC-fan

Elikkäs nyt on tuossa autossa sitten tuo servo ja servo-saveri, muta tui nyt sellainen ongelma, että kun käännän rattia ja päästän ratin irti, niin servo ei saa suoristettua renkaita (renkaat menevät siis jotenkin hassusti yli). Ratkaisuja?

teme91

Säädä lähettimen ohjaus-trimmistä niin, että renkaat ovat suorassa  :wink:
Traxxas Revo 3.3->RB TM523, Kyosho Calmato 40 Trainer, Pro Boat Blackjack 55, FG Monster Hummer H2 31cc *kaikilla herkuilla* w/Futaba 3pm 2.4Ghz

RC-fan

Lainaus käyttäjältä: teme91 - 22.05.08 - klo: 11.24
Säädä lähettimen ohjaus-trimmistä niin, että renkaat ovat suorassa  :wink:

On säädetty, mutta ei se auta, sillä renkaat kääntyvät yli molemmin puolin (ei siis samaan aikaan).

Divi

kiristä servosaver, poista klappi ja osta laadukas servo ;)

RC-fan

Lainaus käyttäjältä: Divi - 22.05.08 - klo: 15.32
kiristä servosaver, poista klappi ja osta laadukas servo ;)

1. Kiristetty
2. Hmm? Eli? (Juu tiedän olen hyvin tietämätön)
3. Eikös joku tätä futaban s3050 servoa ole laadukkaaksi haukkunut?

Divi

klappi = väljyys eli prikkaa väliin tai uutta osaa tilalle, jossain on klappia jos renkaat ei keskitä. 3050 pitäis olla ihan jees mutta tarkista ettei servossa ole sitä klappia.

RC-fan

Ok. Koitan auttaako, jos pistän prikan väliin, mutta mutta. Tietämätön utelee taas: eli mitenkäs servosta saa tarkistettua onko siinä klappia?

Ja kiitos vastauksestasi!

Divi

koita heiluttaa servon akselia tai jotain vastaavaa, millä nyt yleensäkkin näet missä on välystä.

RC-fan

Ongelma selvisi ja vika ei ollutkaan autossa, vaan muistissani  :tongue:. Eli olin yrittänyt kokoajan pistää servosaveria väärin päin, mutta onneksi tuli äsken mieleen katsoa räjäytyskuvaa.
Kiitos kuitenkin vastauksista!

Janezki

Lainaus käyttäjältä: RC-fan - 22.05.08 - klo: 07.46
Elikkäs nyt on tuossa autossa sitten tuo servo ja servo-saveri, muta tui nyt sellainen ongelma, että kun käännän rattia ja päästän ratin irti, niin servo ei saa suoristettua renkaita (renkaat menevät siis jotenkin hassusti yli). Ratkaisuja?
Vaikuttaisi siltä että servo kääntää nyt renkaita enemmän kuin aikaisemmin ja joku nivel menee kuolleeseen kulmaan, eli kääntyy ns. yli.
Onko servosaveri samanlainen kuin edellinen? Jos kyllä, niin ovatko saverilta lähtevät vanttiruuvit samoissa kiinnityspisteissä kuin alunperinkin (kts. liite, oikeat kiinnityspisteet merkitty punaisella)?


edit: hidas viestin kirjoitus kostautui taas... :P
Hyvä että sait vian korjattua.

Habaku

No niin, nyt on tuolla pidennetyllä rustlerilla sen verta ajettu, et voi kokemuksia muutoksen vaikutuksesta kertoa. Autoa on siis jatkettu, akseväli on 40mm pidempi kuin vakkarissa.
Muutoksen pointina oli kokeilla saako tuosta ajettavampaa pirssiä tekemälläkään, ja turhat keulimiset vähemmälle.
Niin ja sekin oli vielä ajatuksena, ettei autoon tulis mitään sellaista mikä estäisi muuttamisen vakio kuosiin. Siinäkin onnistuin, tosin yksi ylimääränen reikä piti porata.

Iskarit hong nor M8 krossarin 13mm big boret modattuna ettei esim. max ulos joustoissa vetarit hinkkaa alatukivarsiin ja jousia lyhennetty. Edessä pituus 105mm takana 110mm.

Moottori onpi LMT basic 4200, akut: Max Amps 7,4v 6000 ja 8000mAh ja nopari Mamba Max.


Ja kylläpä siinä niin kävi, et nyt tuolla voi jopa ajaa. Keula ei ihan helposti paukaha taivasta kohti, kun akkukin on aika tarkasti keskellä autoa ja pitkä akseliväli. Tosin laparenkailla ja vastaladatulla akulla pitää olla hieman varovainen.
Iskaritkaan ei pohjaa, vaikka liemet ovat kohtuu löysät. Edessä 15w takana 20w. Iskareissa on niin tolkuttoman kokoset säiliöt
vakioihin ja plig plong iskareihin verrattuna, et noin löysiä pystyy käyttämään ja sopivan löysä setuppi mun mielestä parantaa
ajettavuutta tuolla soramontulla huomattavasti. Ei pojat pompi sinne tänne kovassa vauhdissakaan :wink:

Kovassa vauhdissakin uskaltaa renkaita kääntää ilman kuperkeikkoja, vakiorungolla noitakin tuli aikas tiheään.
Vauhtia nyt on aika vaikea sanoa mitä kerää, mut 25/87 tänään kokeilin hieman kostealla, kohtuu tasasella savi baanalla, arvioisin 60-65 mitä vois kulkea ja jos lisää voltteja laittas niin sitte ei keula kyllä tontissa pysys, tuollakin setupilla keula oli koko ajan siinä rajalla et ois ampunu pystöön. Mut siitä huolimatta 3s lipoa ajattelin kokeilla ihan vaan testin mielessä.
Katotaan sitte joko tarttee gyronkin, vielä ei tarvi :cool:

Suosittelen kaikille jotka vannovat rustyn nimeen tätä modausta, todella makea ajaa nyt.

Mieluusti laittasin jotain videon pätkää tänne, mut eipä oo oikein vermeitä millä vois kuvaa ottaa talteen.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Janezki

Pistäs kuvia, niin saa jotain käsitystä rakennelmasta ja toteutuksesta. Tuo kuitenkin monia varmaan kiinnostaa noin projektimielessä.

Habaku

Juu, eiköhän niitä kuviakin tuu.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Habaku

Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2