Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

N!kke

Koitin vaihtaa johdot, mutta silloin kaasuliipaisimella kääntyivät eturenkaat?

nnikkem

Niin laitoitko tuon ensimmäisen mallin mukaan? Ja tuon toisen? Sitten en kyllä tiedä? :undecided:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

4wdkanootti

Ettei vaan olis nopeudensäädin joutunut työntämään virtaa oikosulussa oleville koneenjohdoille ,kerran liikaa?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

N!kke

Eli meinaatko että nopari olis kärähtänut tms. ?

4wdkanootti

Ei se taatusti kestä montaa kertaa räpsähtää oikkariinkaan...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Penguin

Tuosta viittauksesta Tamiya-liittimeen, ymmärsin että kyse oli akun ja noparin välisestä liittimestä, joka suli. Siihen korjaus on toki vaihtaa uudet liittimet, jotka kestävät tuollaisia virtoja. Vaihtoehtoina esim. Traxxas High Current, Deans tai Powerpole.

En tiedä miten tuon liittimen sulaminen voisi noparin hajottaa, mutta muuten tuo kuvatun kaltainen ongelma on kyllä tuttu. Oletko kokeillut ohjelmoida kaasun uudelleen. Jostain syystä XL-5-noparilta menee kaasun asetukset välillä sekaisin ja ne pitää ohjelmoida uudelleen. Itselle on käynyt kaksi kertaa niin ja molempia kertoja yhdistää kostea ajokeli.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

nnikkem

Saako mistään täältä Suomesta teräksikästä spurria? Olisi vähän kiirus saada.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

raxu

Lainaus käyttäjältä: thorak - 23.11.08 - klo: 16.32
Saako mistään täältä Suomesta teräksikästä spurria? Olisi vähän kiirus saada.

Teräksisellä spurrilla siirrät seuraavaksi hajoavan kohdan vaihteistoon. Spurri on helpompi ja nopeampi vaihtaa kuin vaihteiston osat. Oikein säädettynä en ole vielä saanut yhtään spurria hajalle, väärin säädettynä kyllä :)

ps. ja offtopic: jos laitat harjattoman combon niin kauppaa mulle vanha säädin?

Qazu

Itse vaihdoin 48p spurrin tilalle Jaton 32p spurrin ja samaisella hammastuksella olevan pinionin. Karkeampi hammastus ei taida olla ihan niin tarkka spurri+pinion välyksestä ja kai mee vaihtoon niin usein (vaikka allekirjoittanut saikin kaksi spurria saman päivän sisään rikki johtuen löystyneestä pinionista). Spurrikoppa ei vaan välttämättä mahdu kiinni enää.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

nnikkem

#3459
Elikkäs ostaisin pari muovista spurria? En Raxu vielä mittään kaupaa, säästän vielä, ja jos tarve autoon jotain laittaa, niin sitte voisi harkita myymistä. Haittaako, jos spurri on vähemmillä hampailla? Toki ostan oikean kokoisen, mutta kysyimpäs vain.

EDIT: Osat tilattu, ja kun Velineon tulee laitan sen niin lähelle spurria, kun voi, ettei me taas rikki. Sitten, saako slippery jousi (siis se, joka on spurrissa) olla kireällä? Vai haittaako, jos se on vähän löysällä? En haluaisi enään rikkinäisiä osia, ovat inhottavia "lahjoja"
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

matti.l

Lainaus käyttäjältä: thorak - 23.11.08 - klo: 16.50
Sitten, saako slippery jousi (siis se, joka on spurrissa) olla kireällä? Vai haittaako, jos se on vähän löysällä?

Pitää olla puolikierrosta auki, muuten menee spurreja kuin leipää  :lol:
\\Matti Loponen// Tasaisesti vaihtuvia harjattomia rc autoja, joilla ei kerkiä edes ajamaan...

hades

Onko kukaan käyttänyt stampedessa XL konetta?
Meneekö auto pahasti epätasapainoon kun kone kasvaa vasemmalle?
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

nnikkem

Lainaus käyttäjältä: matti.l - 23.11.08 - klo: 17.15
Lainaus käyttäjältä: thorak - 23.11.08 - klo: 16.50
Sitten, saako slippery jousi (siis se, joka on spurrissa) olla kireällä? Vai haittaako, jos se on vähän löysällä?

Pitää olla puolikierrosta auki, muuten menee spurreja kuin leipää  :lol:


Elikkäs, kierrän jousen aivan kiinni, ja kierrän takasippäin n. puoli kierrosta? Eihän tämä nyt ihan pilkuntarkkaakaan ole?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

raxu

Lainaus käyttäjältä: thorak - 23.11.08 - klo: 19.05



Elikkäs, kierrän jousen aivan kiinni, ja kierrän takasippäin n. puoli kierrosta? Eihän tämä nyt ihan pilkuntarkkaakaan ole?

Auton mukana tuli myös ohjeet tähän, kannattaa lukea. Autosta hajoaa osia, sille ei mitään voi. Ja mitä enemmän tehoa, sitä kovemmalla osat ovat.


Qazu

Lainaus käyttäjältä: thorak - 23.11.08 - klo: 16.50
EDIT: Osat tilattu, ja kun Velineon tulee laitan sen niin lähelle spurria, kun voi, ettei me taas rikki. Sitten, saako slippery jousi (siis se, joka on spurrissa) olla kireällä? Vai haittaako, jos se on vähän löysällä? En haluaisi enään rikkinäisiä osia, ovat inhottavia "lahjoja"
Oli sitten pinion aivan tiukasti kiinni spurrissa tai liian kaukana niin molemmat voi aiheuttaa spurrin kuoriutumisen. Yksi tapa säätää pinion oikein on laittaa pala sanomalehteä spurrin sekä pinionin väliin ja puristaa hampaat tiukasti yhteen. Sitten kiristetään moottori ja ilmeisesti paprun pitäisi tulla pyörittämällä repeämättä sieltä pois. Toinen tapa säätää välys on se että kiristää rattaan ihan kiinni. Pyörittelee spurria ympäri ja kiristää moottorin kohtaan missä ratas alkaa pyörimään kevyemmin.

Slipperin säätämisessä taas kannattaa muistaa, että jos se on liian kireällä niin se voi rikkoa voimansiirron osia ja vastaavasti jos se on liian löysällä ei auto liiku kunnolla tai jos slipperi pyörähtää liikaa ympäri on ne sen "jarrupalat" pilalla. 
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

nnikkem

Olen tehnyt sen paperi homman, mutta varmaan muuttanut sitä? Ostin varalta kaksi spurria, jos toinenkin menee niin tietää ostaa esim alumiinisen, kun joku "tyrkytti" oikein, että "onko kalliimpaa ostaa alumiini spurri, kun rikkoa muovi spurreja". No, teen sen papru homman, viimeksikin, kun tein niin se sanomalehden paperi kyllä tuli ulos, mutta en tiedä, että tuliko se kevyesti ulos tms. Vaikka laittaisin, että pinioni koskisi edes vähän, niin se ei tule kevyesti ulos? Minulla kuuluu aina välillä semmoinen "läppä ääni" joka tulee aina säännöllisesti? En kyllä osaa paremmin kertoa. Nii, ja nyt muistankin tuon jousi hommelin!
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Qazu

Ai niin... sitten kuulemma Traxxasin autoissa saattaa se spurri "vispata" että katso myös se tiukin kohta. Sillä ei varmaan merkitystä miten se paperi tulee sieltä ulos... hampaan jäljethän siihen jää... kunhan se hammas ei nyt lyö ihan pohjaan,.
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

nnikkem

Aikamoiset hampaan jäljethän siihen jää. Toivottavasti osaan nyt, kun olen saanut teiltä neuvoja.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

hades

Tälläsellä tänään ajettiin. Kun vauhti pysyy päällä nii menee vaikka missä mutta jos vauhti hyytyy niin pohjasta jää kiinni hankeen.
Speed-T | Matrix | Stampede | Blitz

miksalo

Tuo paperihan pitää sitten laittaa sinne spurrin ja pinjonin väliin ennen kuin kone on kiristetty paikoilleen.
Kyllähän sieltä välistä saa menemään vaikka kuinka paksun paperin jos rattaista pyörittää.
En tiedä oliko kaikille selvä asia mutta ymmärsin jostain viestistä että ei tainnut olla.
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

Fillarimies

No nyt on alumiinista osaa kiinni jo vähän enemmän ja edelleenki kaikki on itsetehtyä alusta loppuun:


Taakse tein moottorin/keulimis-suojan, ruostumattomasta teräksestä. Antaa vähän periksi, mutta ei taivu kuten tuon paksunen alumiini.
Kevennysreikiä pitää vielä porailla, mutta muuten ok:


Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 24.11.08 - klo: 15.47
Taakse tein moottorin/keulimis-suojan, ruostumattomasta teräksestä. Antaa vähän periksi, mutta ei taivu kuten tuon paksunen alumiini.

Mitenkähän mahtaa moottori lämmetä kesällä, kun tuo suoja estää aika tehokkaasti ilmavirran kulun. Itselläni oli vastaava ja moottori lämpeni sen kanssa todella runsaasti.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

RCl

minkäs paksuista litkua pitäs laittaa spdeden iskareihin, ei kumminkaan liian jäykät mutta ei pompi lauheasti jos laskeutuu kovalle alustalle?  40-70w?  (riippuu tietenkin jousien jäykkyydestä myös, mutta minkä paksuista porukka käyttää)
traxxas stampede|X-ray T2 `007

N!kke

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 23.11.08 - klo: 15.08
Tuosta viittauksesta Tamiya-liittimeen, ymmärsin että kyse oli akun ja noparin välisestä liittimestä, joka suli. Siihen korjaus on toki vaihtaa uudet liittimet, jotka kestävät tuollaisia virtoja. Vaihtoehtoina esim. Traxxas High Current, Deans tai Powerpole.

En tiedä miten tuon liittimen sulaminen voisi noparin hajottaa, mutta muuten tuo kuvatun kaltainen ongelma on kyllä tuttu. Oletko kokeillut ohjelmoida kaasun uudelleen. Jostain syystä XL-5-noparilta menee kaasun asetukset välillä sekaisin ja ne pitää ohjelmoida uudelleen. Itselle on käynyt kaksi kertaa niin ja molempia kertoja yhdistää kostea ajokeli.


Autoni on stampeden ensimmäinen malli joten siinä ei ole xl-5 noparia. Voikohan tota (alkuperäistä) noparia edes ohjelmoida ja jos voi, niin kuinka se käy?

Penguin

Lainaus käyttäjältä: RCl - 24.11.08 - klo: 17.33
minkäs paksuista litkua pitäs laittaa spdeden iskareihin, ei kumminkaan liian jäykät mutta ei pompi lauheasti jos laskeutuu kovalle alustalle?  40-70w?  (riippuu tietenkin jousien jäykkyydestä myös, mutta minkä paksuista porukka käyttää)

Vakio on kai n. 30wt. Mulla on Rustlerissa 50wt ja Spedeen ajattelin talveksi vaihtaa 20wt. Nyt on 30wt ja vähän meinaa olla kova alusta yli 10 asteen pakkasella.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Penguin

Lainaus käyttäjältä: N!kke - 24.11.08 - klo: 18.09
Autoni on stampeden ensimmäinen malli joten siinä ei ole xl-5 noparia. Voikohan tota (alkuperäistä) noparia edes ohjelmoida ja jos voi, niin kuinka se käy?

Pahoittelen väärinkäsitystä. Onko kuitenkin ESC eli XL-1 vai onko ihan mekaaninen nopari?

Kumpikaan ei ole mitenkään ohjelmoitava, vaikka ainakin XL-1:ssä on jotain säätöruuveja. Ei ollut koskaan tarvetta niitä säätää. Jos XL-1, niin kyllä tuo sitten vaikuttaa hajonneelta noparilta, jonka voi laittaa kierrätykseen ja uutta tilalle. Jos mekaaninen niin sitähän ohjataan jollain servolla ja silloin kysyisin, että toimiiko se servo.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Fillarimies

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 24.11.08 - klo: 17.20
Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 24.11.08 - klo: 15.47
Taakse tein moottorin/keulimis-suojan, ruostumattomasta teräksestä. Antaa vähän periksi, mutta ei taivu kuten tuon paksunen alumiini.

Mitenkähän mahtaa moottori lämmetä kesällä, kun tuo suoja estää aika tehokkaasti ilmavirran kulun. Itselläni oli vastaava ja moottori lämpeni sen kanssa todella runsaasti.
Niin no siis tuohon tulee ne kevennysreiät ja onhan tuohon moottoriin väliä kuitenki sen 3-4cm että kait se ilma kiertää sitte ihan hyvin. Jos ei kierrä niin jäähytystä tekemään :p
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Fujima

Nyt on tälläinen ongelma stampeden noparissa; Eturenkaat nytkyttää noparin ollessa normaalisti kytkettynä. Noh kokeilen foorumien vastausten perusteella ulkoisella becillä.

Nyt moottori menee jumiin(rupee jurisemaan) jos kiihdyttää nopeasti, hitaasti kiihdyttäen moottori nousee täysille kierroksille. Pakki toimii hassusti, joskus pistää täydelle kaasulle hetkellisesti yms.

Mutta kun pistän becin eri akkuun nopari toimii täydellisesti, eli kun ulkoisen becin liittää samaan akkuun niin nopari sekoaa.... Noparin plus piuha joka menee vastarille on silloin luonnollisesti irroitettu.

Ei oo vika moottorissa, vastarissa, akussa eikä radiossa.

Penguin

Lainaus käyttäjältä: Fillarimies - 24.11.08 - klo: 18.20
Niin no siis tuohon tulee ne kevennysreiät ja onhan tuohon moottoriin väliä kuitenki sen 3-4cm että kait se ilma kiertää sitte ihan hyvin. Jos ei kierrä niin jäähytystä tekemään :p

Tee kerralla suuret kevennys reiät, sillä ilma ei mielellään pakkaudu pienistä rei'istä läpi. Yritin samaa, mutta lopulta kavensin suojaa niin että se on vain diffikotelon kohdalla, eikä leveämmällä. Lämpeneminen loppui siihen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

N!kke

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 24.11.08 - klo: 18.16
Lainaus käyttäjältä: N!kke - 24.11.08 - klo: 18.09
Autoni on stampeden ensimmäinen malli joten siinä ei ole xl-5 noparia. Voikohan tota (alkuperäistä) noparia edes ohjelmoida ja jos voi, niin kuinka se käy?

Pahoittelen väärinkäsitystä. Onko kuitenkin ESC eli XL-1 vai onko ihan mekaaninen nopari?

Kumpikaan ei ole mitenkään ohjelmoitava, vaikka ainakin XL-1:ssä on jotain säätöruuveja. Ei ollut koskaan tarvetta niitä säätää. Jos XL-1, niin kyllä tuo sitten vaikuttaa hajonneelta noparilta, jonka voi laittaa kierrätykseen ja uutta tilalle. Jos mekaaninen niin sitähän ohjataan jollain servolla ja silloin kysyisin, että toimiiko se servo.

Joo elektroninen on tuo mun nopari. Pitää vissiin hommailla uutta siihen. Kiitoksia neuvoista