Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

Vatanen

Lainaus käyttäjältä: -rcmh- - 28.01.09 - klo: 17.57
Joo, koria en ole hankkinut kun se pysyy vielä jesarilla hyvin kyydissä.

Tässä pieni video tältä päivältä:

http://www.youtube.com/watch?v=aYu6DnRzFgQ&fmt=18

hyvästi tuntuu kyllä hönkivän  :mrgreen:
Vatasen jalat ja omat kädet

nnikkem

Onko näin? Mitä matalemmalla auto on, sitä enemmän iskareista löytyy vastetta? itse laitoin huvikseni iskunvaimentimet aivan viimeisimpään (auto on matalimmillaan silloin) reikään, jolloin vastetta tuntui olevan enemmän, kuin aivan ensimmäisessä (auto on korkeimmillaan silloin) reijässä?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

HMS77

Lainaus käyttäjältä: thorak - 28.01.09 - klo: 22.02
Onko näin? Mitä matalemmalla auto on, sitä enemmän iskareista löytyy vastetta? itse laitoin huvikseni iskunvaimentimet aivan viimeisimpään (auto on matalimmillaan silloin) reikään, jolloin vastetta tuntui olevan enemmän, kuin aivan ensimmäisessä (auto on korkeimmillaan silloin) reijässä?

Hmm.. iskarien vastetta et juurikaan noin muuta, ainoastaan alustan jäykkyyttä jousien osalta. Jouset on sitäpaitsi itseasiassa löysimmillään noissa ulommaisissa kiinnityskohdissa ja sen takia auto on matalimmillaan.
Iskarien "vastetta" muutat öljymäärällä, öljyn paksuudella ja monikoreikäinen mäntä iskarin sisällä on.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Hermanni

Kyllä se jäykkyys muuttuu kun iskarin alapäätä ulommas siirtää.
Silloin kun spedessä on tukivarret vaakatasossa ajettavuus paranee roimasti, ei ole kiikkerä käännöksissä eikä kaadu niin helposti.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Penguin

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 28.01.09 - klo: 20.56
Mutta koska MM maksaa suunnilleen kympin enemmän Towerissa kuin VXL, niin ei varmaan kannata orkkista enää tilata..

Vaikka meillä talossa onkin kaksi VXL:ää, niin jos nopari pitäisi uusia, tulisi tilalle melko varmasti Mamba Max. Toki jos haluaa autoon vaikka sensorillisen moottorin, niin VXL-3 on ihan edullinen valinta ja ainakin paperilla se kestää muka aivan mielettömät virrat. Tietty pitää huomioida se, että VXL-3:n akkurajoitus on 3S lipo eli mitään ihan poskettomia tehoja sen läpi ei voi vetää. Vertaa vaikka Mamba Monster, jonka virrankesto on lupausten mukaan lähelle samoja lukemia, mutta jännite saa olla kaksinkertainen ja siten voi ajaa myös tuplatehoilla.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

nnikkem

Mites tuolla YouTubessa oli semmoinen video, jossa koitettiin Rustler VXL:n nopeutta 4s lipolla, eihän nopari kestä sitä? Nopeus oli 78mph.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Duster1

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 28.01.09 - klo: 22.15
Iskarien "vastetta" muutat öljymäärällä, öljyn paksuudella ja monikoreikäinen mäntä iskarin sisällä on.

Öljymäärällä?
Meinasitko iskarit täyttää puolilleen jos löysän haluat vai mitä?
Varmasti hyvin toimii  :mrgreen:
Axial SCX 10 TR

HMS77

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 29.01.09 - klo: 08.41
Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 28.01.09 - klo: 22.15
Iskarien "vastetta" muutat öljymäärällä, öljyn paksuudella ja monikoreikäinen mäntä iskarin sisällä on.

Öljymäärällä?
Meinasitko iskarit täyttää puolilleen jos löysän haluat vai mitä?
Varmasti hyvin toimii  :mrgreen:

En tiedä onko tällä mitään perää, mutta ite ollu huomaavinani että jos iskaria ei täytä ihan täyteen, niin ainakin Stampedessa tietynlainen vaimennuksen pintakovuus häviää ja auto kulkee hieman tasaisemmin epätasaisella pinnalla ja pompotus häviää. Mutta kuten sanoin, ihan mutua..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Duster1

Kukin tyylillään. Eipä siinä mitään, jos itse on tyytyväinen.

Mutta siitähän se pompotus just tuleekin, kun ei ole öljy sitä vaimentamassa.
Toisekseen öljyn pitäisi olla "ilmatonta".
Jos on vajaa iskari niin siihen sekoittuu se sisällä oleva ilma ja tulee semmosta "vaahtoa" koko öljystä.
Sen huomaa kyllä, jos öljyjä vaihtaa ja on iskari vuotanut minkäläistä litkua siellä on = harmaata ilmakuplia sisältävää sotkua.

Iskunvaimentimen tehtävä on vaimentaa jousen aiheuttama liike. Ja männillä sekä öljyllä vaikutetaan vaimennus nopeuteen.
Jousen tehtävä on kantaa auton paino.
Molemmat pitää olla suhteessa toisiinsa = jäykempi jousi > jäykempi öljy.

Jos sulla on tyhjää iskarissa niin jousi pääsee liikkumaan vapaasti = pompottaa

Laita löysempää öljyä, jos liian "kova" vaimennus. Esim. vaikka hypyssä auto pomppaa takaisin ilmaan.
Myös männän reikien mallilla voi vaikuttaa sisä/ulos vaimennukseen.

Iskarin säätöhän on muutenkin kompromissin hakemista. Täysin jokapaikassa toimivaa ei voi saada.

Itse tykkäsin 40wt öljyistä vakio iskareissa.
Axial SCX 10 TR

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: thorak - 29.01.09 - klo: 08.06
Mites tuolla YouTubessa oli semmoinen video, jossa koitettiin Rustler VXL:n nopeutta 4s lipolla, eihän nopari kestä sitä? Nopeus oli 78mph.

Eiköhän ne yleensä käytä Mamba Maxia jos 4s ajelee, itse katoin videon missä rustyllä vedettiin 5s ja MM:llä, vauhtia jo yli 90mph.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Slugi

Kellään näitä rustyssä tai stampedessa?

http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=10560
tai
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=9759

Onko kestäviä vai varret heti vimpulassa? Muita kokemuksia myös saa kertoa
E-Maxx BL | | 2x Slash VXL | Slash 4x4 VXL | Stampede 4x4 | | 2x Axial SCX10 | Mini-Z AWD & MR-02 ASF | TL Micro DT | Futaba 4PKS | Sabe

-rcmh-

Ainakaan tuolla TRX foorumilla ei Integyn iskareita kovin kehuta, onhan ne hienot, mutta ei pysy öljyt sisällä.
Traxxasin Big Boret on itsellä ollut todella hyvät.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

nnikkem

Sain tänään uuden VXL 3s noparin, ja mahtava on! Mutta ohjelmoinnissa on taas häikkää! Teen kaiken näin, painan nappia siihenasti, kunnes alkaa vilkuttamaan yhden, kahden ja kolmen kerran, siiten, kun vilkuttaa kolmekertaa punaista, rupeaa vilkuttamaankin vihreää, eikä auto aja valon ollessa punaisella?

En jaksaisi kokoajan jankuttaa ja kysellä asiasta, mutta en halua, että uusi nopsu menee rikkikään... :undecided:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

scylla


Mukana tulevissa ohjeissa on varsin selkeästi kuvien kanssa ohjeistettu kyseisen nopeudensäätimen ohjelmointi.

Englanti-suomi sanakirja tai http://kaannos.com/ auttavat, jos englannin kieli on ongelma.

scylla


Kerron nyt kuitenkin perus-ohjeet.

Nopari sammuksissa:

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi(nappi kokoajan pohjassa)

3.Loysää nappula.

Nyt sinulla on NiMh moodi käytössäsi.

Jos haluat vaihtaa ajomoodeja 1-3

Nopari sammuksissa.

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi.(pidä nappi edelleen pohjassa)

3.Valo alkaa vilkkumaan. Ensin kerran, sitten 2 kertaa ja sitten 3 kertaa. Tämän jälkeen se aloittaa alusta, yksi välähdys, kaksi välähdystä..jne

Välähdykset kertovat ajomoodin. 1välähdys on ajomoodi 1 ja kaksi välähdystä on tietenkin ajomoodi 2

4. Lopeta nappulan painaminen kun haluttu moodi tulee kohdalle. Jos haluat ajomoodin 1, niin lopeta painaminen kun valo välähtää kerran. Jos haluat ajomoodin 2 niin lopeta painaminen kun valo välähtää kahdesti. jne
Jos missaat välähdyksen, niin pidä nappi pohjassa, välähdykset alkavat uudestaan.

HMS77

#4035
Harvinaisen selkeä manuaali eikä silti onnistu? Pyydä vaikka vanhempias tulkkaamaan, ei se mitää raketti-insinööriä vaadi..

Scyllan ohjeisiin lisäten:

Kun valo vilkahtaa kerran, on käytössä sport-moodi, eli kaikki teho käytössä.
Kun valo vilahtaa kaksi kertaa, on käytössä race-moodi, muuten sama mutta pakki ei ole käytössä.
Kun valo vilahtaa kolme kertaa, on käytössä training-mode ja tehot on 50% maksimista, paitsi jarru 100%.

Lähettimen ohjelmointi ilman lipo cut-offia:

Laita lähetin päälle
Paina noparin virtanappia niin kauan että syttyy vihreä valo joka muuttuu pian punaiseksi, päästä nappi irti
Punainen valo sammuu ja pian vilahtaa kerran, paina radiosta kaasu pohjaan
Kaasun ollessa edelleen pohjassa valon pitäisi vilahtaa kaksi kertaa, paina nyt kaasu pakille
Nyt noparissa pitäisi vilkuttaa vihreä valo nopeasti, päästä kaasu neutraalille ja nopariin pitäisi syttyä punainen jatkuva valo
Auto on valmis ajoon

Jos virheitä, korkatkaa
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

nnikkem

#4036
Lainaus käyttäjältä: scylla - 30.01.09 - klo: 14.04

Mukana tulevissa ohjeissa on varsin selkeästi kuvien kanssa ohjeistettu kyseisen nopeudensäätimen ohjelmointi.

Englanti-suomi sanakirja tai http://kaannos.com/ auttavat, jos englannin kieli on ongelma.

Anteeksi, minun piti sanoa että luemme ohjeet illalla, jos silloin saisi toimimaan. Olen muutenkin saanut paljon perustietoa yms.

HMS77: Tiedän nuo jo, ja alkaa ohjelmoinnin jälkeen vilkuttaa vihreää valoa, mutta ei muutu punaiseksi? No, katsotaan illemmalla, jos silloin olisi positiivisempia uutisia.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

scylla


Kyllä sen näillä ohjeilla pitäisi alkaa toimimaan.

Ensiksi: Onhan akuissa virtaa, ohjaimen paristoissa virtaa, kaikki johdot ja liittimet kunnolla kiinni ja radiossa virrat päällä?
´
Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 30.01.09 - klo: 14.32

Lähettimen ohjelmointi ilman lipo cut-offia:

Laita lähetin päälle
Paina noparin virtanappia niin kauan että syttyy vihreä valo joka muuttuu pian punaiseksi, päästä nappi irti
Punainen valo sammuu ja pian vilahtaa kerran, paina radiosta kaasu pohjaan
Kaasun ollessa edelleen pohjassa valon pitäisi vilahtaa kaksi kertaa, paina nyt kaasu pakille
Nyt noparissa pitäisi vilkuttaa vihreä valo nopeasti, päästä kaasu neutraalille ja nopariin pitäisi syttyä punainen jatkuva valo
Auto on valmis ajoon



Lainaus käyttäjältä: scylla - 30.01.09 - klo: 14.20

Kerron nyt kuitenkin perus-ohjeet.

Nopari sammuksissa:

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi(nappi kokoajan pohjassa)

3.Loysää nappula.

Nyt sinulla on NiMh moodi käytössäsi.

Jos haluat vaihtaa ajomoodeja 1-3

Nopari sammuksissa.

1.Paina nappia ja pidä se pohjassa.

2.Vihreä valo syttyy ja hetken päästä se vaihtuu punaiseksi.(pidä nappi edelleen pohjassa)

3.Valo alkaa vilkkumaan. Ensin kerran, sitten 2 kertaa ja sitten 3 kertaa. Tämän jälkeen se aloittaa alusta, yksi välähdys, kaksi välähdystä..jne

Välähdykset kertovat ajomoodin. 1välähdys on ajomoodi 1 ja kaksi välähdystä on tietenkin ajomoodi 2

4. Lopeta nappulan painaminen kun haluttu moodi tulee kohdalle. Jos haluat ajomoodin 1, niin lopeta painaminen kun valo välähtää kerran. Jos haluat ajomoodin 2 niin lopeta painaminen kun valo välähtää kahdesti. jne
Jos missaat välähdyksen, niin pidä nappi pohjassa, välähdykset alkavat uudestaan.

Ja ajomoodit ovat:

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 30.01.09 - klo: 14.32
Kun valo vilkahtaa kerran, on käytössä sport-moodi, eli kaikki teho käytössä.
Kun valo vilahtaa kaksi kertaa, on käytössä race-moodi, muuten sama mutta pakki ei ole käytössä.
Kun valo vilahtaa kolme kertaa, on käytössä training-mode ja tehot on 50% maksimista, paitsi jarru 100%.


nnikkem

Osaanhan minäkin sitten jonkunverran englantia! Hvin selkeät ohjeet oli ohjekirjassa! Varmistin vain äidiltä, jottei mikään mene pieleen. Nyt auto on Nhim moodilla. Sitten vielä pitäisi väsätä nopsun vesisuojausta, minigrip pussilla ja kolmella suodatinpaperilla. Mutta ainoa haarukka on siinä, että kehtaakohan autoa viedä ulos, jottei vaan lunta pääse sisälle...
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

HMS77

#4039
Tänään tuli sitten huuto.netistä huudetut 9.6V akut ja pitäis lähteä kokeilemaan tuonne pakkaseen..hrr.. :angry: edelleen ilman sitä pakkia.. :huh:
Alunperin piti siirtyä jo lipoihin, mutta haluan ensin nähdä miten nuo tätä kuljettaa, että onko oikeasti tarvettakaan 11.1V lipolle.. ja koska sain 2kpl 9.6V/4200mAh akkua suht halvalla, 50e niin ei vielä raatsi laittaa toista sataa lipoihin.
Jos tuntuu että vauhtia pitää saada lisää niin sitten varmaan lipoa tilaukseen.. Tosin, kevääseen asti sitä on varmaan odotettava, ei talvella taida saada oikeita ominaisuuksia selville.
Jokin kertoo mulle että alkaa olla vauhti kohdallaan jo noillakin volteilla..  :grin:

Enpä vaan tullu ajatelleeks että tuo 8-kennoinen hump akku ei mahdukkaan ihan heittämällä enää Stampeden vakioakkukoteloon. Ei mahdu ainakaan johto keulassa ja johto takanakin vastari/akku-kiinnikettä ei saa enää paikalleen.
Mutta en ala modaamaan, jesseteipillä vastari kiinni, tarranauhalla akku ja menoks..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

nnikkem

koitin rikkinäisellä VXL noparilla suojausta, olisiko tämmöinen hyvä? Suht pieneen Minigrip pussiin kaksi suodatin paperia VXL Noparin alle? Sitten tulee johtobrobleema, sain juuri ja juuri akulle ja vastarille menevät johdot kiinni pussinsulkijalla. Niin, toki käytän nippusidettä. :wink: Mutta pitääkö tuommoinen nyt varmasti lunta/vettä?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

m@sse



nyt uusi madallettu stampede.. iskarin yläpää, taas
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

-rcmh-

Pistä Big Boret paikalle niin kestää, ne vakio muoviset ei kestä mitään.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

m@sse

Big boret tais maksaa aika paljon? Eteen päivitinkin alumiiniset korkit, mut kai sitä olis koko iskareiden vaihto edessä nyt..
HPI Savage Flux, TRX Bandit/Rustler/Stampede, Tamiya TT-01 drifter. Powered by Castle, EZ-Run & Zippy. | Max-EV Racing

-rcmh-

Liquidista tais saada alle parilla kympillä taakse Big Boret. On kyllä sen arvoiset iskarit ollut, ei ole vuotanut eikä vääntynyt.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

masazi

Mulla ei ainakaan bigboret vuotanu oo mut taka boresta varsi väänty. No mut sai senki suoristettua, eli toimii hyvin. On kyllä hyvät iskarit
VXL Stampede+slash

nnikkem

Koe ajot on nyt suoritettu, suojasin noparin Minigrip pussilla, joka oli suodatinpussin sisällä. Ainoa huono-onni oli se, että ristikkoavain (milla voi avata renkaat ym.) meni hukkaan, enkö ole löytänyt sitä! AJeltiin sitten ilman ratassuojaa.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

HMS77

Lainaus käyttäjältä: thorak - 30.01.09 - klo: 21.30
Koe ajot on nyt suoritettu, suojasin noparin Minigrip pussilla, joka oli suodatinpussin sisällä. Ainoa huono-onni oli se, että ristikkoavain (milla voi avata renkaat ym.) meni hukkaan, enkö ole löytänyt sitä! AJeltiin sitten ilman ratassuojaa.

Täh? No eihän ristikkoavainta sen kiinnitykseen tarvita. Kuusiokoloillahan tuo näyttäis olevan kiinni. Tai no mistäs minä tiedän minkä patentin mr. torak on kehittäny stamppaansa.. :roll:

Oma koeajo 9.6V akuilla myös takana, eikä kyllä ihan oikeasti ollu hauskaa.. Ei vähiten -17 pakkasen takia, vaan eipä tolla Stampella pääse yksinkertasesti mihinkään noilla tehoilla ja lumella/liukkaalla. Pyörii vaan ympyrää ja kipinät suihkuaa takarenkaista kun hiekkaa tavottelevat lumen alta..
Kesää odotellessa..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

nnikkem

Niin, oike nimitys unoihtui. Jos en saa rengasta poies, en saa ratassuojaa paikolleen.
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

HMS77

Lainaus käyttäjältä: thorak - 30.01.09 - klo: 22.56
Niin, oike nimitys unoihtui. Jos en saa rengasta poies, en saa ratassuojaa paikolleen.

Saat.. käytät vaan kulma-avaimia.  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4