Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

Penguin

Uudessa ei muistaakseni ole enää mitään muuta eroa VXL:ään verrattuna kuin nopari, moottori ja noparin lipo-cutoff. XL-5:n moottori kestää sen keskimäärin 20 akullista. Useimmat uusivat siihen vielä toisen hiilimotin ja ajettuaan sen loppuun laittavat harjatonta kehiin. Jos ajatellaan järkevästi, niin kannattaa ostaa se VXL suoraan ja siihen LiPo-akut. Sellaisilla on ajeltu ilman suurempia ongelmia. Servon rattaita on mennyt kolmesta autosta yhteensä kaksi kertaa ja maksavat pari-kolme euroa, joten ne eivät suurta osaa näyttele. Nekin molemmat menivät enemmän kuskin tyhmyydestä kuin muuten.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

mop

Samaa suosittelen. Ajattele ekologisesti ja osta VXL. Noilla Traxxasin hiilivehkeitä tukemalla tuotat ongelmajätettä, eikä ne tule loppujen lopuksi halvemmaksi, kun menee vaihtoon kumminkin.  Toi vakioservo on ihan toimiva ja ratassetit tosiaan halpoja.

zarkus

Lainaus käyttäjältä: mop - 09.10.09 - klo: 09.31
Samaa suosittelen. Ajattele ekologisesti ja osta VXL. Noilla Traxxasin hiilivehkeitä tukemalla tuotat ongelmajätettä, eikä ne tule loppujen lopuksi halvemmaksi, kun menee vaihtoon kumminkin.  Toi vakioservo on ihan toimiva ja ratassetit tosiaan halpoja.

Joo kiitoksia vastauksista, näin taidan tehdä. Sitäpaitsi kyllä tuo kulkupuolikin näyttää varsin erilaiselta. Lisäksi kun jättää semmoset slapmafro tyyliset jutut väliin, kaikenhan saa rikki jos oikein yrittää :)

maize

Hei vaan kaikille,tässä olen alkuviikon seurannut tätä stampede keskustelua ja koko foorumia.
Itse aloitan oman RC harrastukseni tänään!

päädyn pitkän harkinnan jälkeen stampedeen, varmaan ihan ok ekaksi autoksi?
ei varmaan pitäisi ekalla seinäänajokerralla mennä rikki toivottavasti.

kyoshon lazer-Zx kin kävi mielessä ostaa mutta aattelin että ajan sen kuitenkin seinään tai jotain ja tuntus siltä että tämä stampede kuitenkin olis hiukka kestävämpi ja talvisäillekkin ihan ok.


Tänään illalla jos vaan akut kerkiää latautua niin pääsee koittaan ensimmäistä kertaa oikeen kunnon RC vehjettä.(kersana ollut neljän AA pariston nikko) :cheesy:

voisin kuviakin heitellä ihan pakastavedetystä stampedesta kun vaan kerkiän.





JL-

Hyvän valinnan teit, ensimmäisenä autoja mahtava. Kaiken saa rikki ja kyllä alkaa osaakin paukkua sitten kun innostuu kunnolla testaileen speden rajoja :grin: Joka tapauksessa kestävä auto on.

Ostitko muuten VXL vai XL-5 stampeden?
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

maize

XL-5 tuli ostettua ihan budjetti syistä, olen kyllä varautunut osien uusimiseen yms,kun muoviosat hajoilee niin metalli osaa tilalle ja sillai.

yli 400 erbaa meni kuitenkin vaikka auto maksoi vain 250 euroa (pari hyvää akkua ja laturi)

mop

Samat muovit ne on VXL:ssäkin. Voipi mennä elektroniikkapuolelle ekat päivittelyt...

-rcmh-

Lainaus käyttäjältä: maize - 15.10.09 - klo: 12.48
XL-5 tuli ostettua ihan budjetti syistä, olen kyllä varautunut osien uusimiseen yms,kun muoviosat hajoilee niin metalli osaa tilalle ja sillai.

Jos alkuperäiset muovit hajoaa niin laittaisin tilallle RPM:än muovia, aluosat kalliita ja siirtää vain heikon kohdan muualle.
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

maize

juu pitää kattella mikä hajoo ekana :laugh: ja kattella sitte paras vaihtoehto.

nii ja muuten tosiaan kun ton paketin tossa iltapäivällä käyn postista kipasemassa niin onko jotain paikkoja tai juttuja mitä kannattaa autosta tarkistaa ennen ekaan ajoon lähtöä?
tai jotain muuta huomioitavaa.

helppo68

Nyt olis sitten hieman erikoinen ongelma speden kanssa.
Minulla on Castlen Sidewinder combo, joka on tähän asti toiminut ihan hyvin.
Eli kun vahdoin isommat renkaa (piikeillä) sekä toisen vastarin(samanlainen kuin aikaisempi) ja ajelin tuossa lumella/nurmikolla niin aluksi ei huomaa mitään ongelmia, mutta sitten vähitelleen alkaa esiintyä pätkimistä ja tehot tippuvat muutenkin olemattomiin (saman tyylistä kuin akku olisi lopussa, mutta tulee jo 2min ajon jälkeen).
Pienen odottelun jälkeen osa tehoista on tullut takaisin, mutta pätkiminen ja tehojen hyytyminen alkaa taas pian.

Ennen tätä renkaan ja vastarin vaihtoa ei ollut mitään ongelmia toisilla renkailla, joissa ei tosin ollut pitojakaan. Mitään pätkimisiä ei ollut havaittavissa etes kuivalla asfaltilla kiihdyttäessä.
Voiko olla, että akut kyykkäävätkin nyt kun tarvii enemmän vääntöä kun renkaista löytyy pitoja?Aika erikoiselta tosin tuntuu, että aluksi akut eivät kyykkäisi, mutta sitten yhtäkkiä ne alkavatkin hyytyä.
Voiko vika olla myös ylikuumenevassa nopeudensäätimessä, joka tosin ei tunnu kovin lämpimältä?
Entäs voiko vastaanotin aiheuttaa tuommoista?



mop

Lainaus käyttäjältä: maize - 15.10.09 - klo: 13.43
nii ja muuten tosiaan kun ton paketin tossa iltapäivällä käyn postista kipasemassa niin onko jotain paikkoja tai juttuja mitä kannattaa autosta tarkistaa ennen ekaan ajoon lähtöä?
tai jotain muuta huomioitavaa.

Ainakin se slipperin tiukkuus kannatta tsekkaa, ettei ole ihan tappiin asti kiristetty.

Niin juu ja vastoin kaikkia perusäijän vaistoja voi sitä ohjekirjaakin vähän vilkasta ja tarkastaa, että kaikki pakettiin kuuluva on mukana, ruuvit suunnilleen kiinni ja muutenkin osat paikallaan. Ei tartte sitten ensimmäisellä kierroksella ihmetellä, että mihis se rengas oikein pyöri. :cool:

mop

Lainaus käyttäjältä: helppo68 - 15.10.09 - klo: 14.13
....
Voiko vika olla myös ylikuumenevassa nopeudensäätimessä, joka tosin ei tunnu kovin lämpimältä?
...

Kuumeneeko kone?

Isommat renkaat pidentää välitystä ja saattaapi olla, että täytyy pienentää pinionia tai suurentaa spurria samassa suhteessa.

Liian suurilla välityksillä voi polttaa koneen helposti.

helppo68

Lainaus käyttäjältä: mop - 15.10.09 - klo: 14.22
Lainaus käyttäjältä: helppo68 - 15.10.09 - klo: 14.13
....
Voiko vika olla myös ylikuumenevassa nopeudensäätimessä, joka tosin ei tunnu kovin lämpimältä?
...

Kuumeneeko kone?

Isommat renkaat pidentää välitystä ja saattaapi olla, että täytyy pienentää pinionia tai suurentaa spurria samassa suhteessa.

Liian suurilla välityksillä voi polttaa koneen helposti.
Kone ei kyllä kuumene oikeastaan yhtään kun lumi jäähdyttää hyvin :smiley:. Enemmän se kone kuumeni niillä pienemmillä renkailla ja pitemmissä ajeluissa ilman ''lumi jäähdytystä''.

Heuli

Kokeile sitä toista vastaria uudelleen niin saat ainakin selvitettyä onko siinä uudessa vastarissa jotain vikaa.

Stampede

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä niitä RPM:n kestävämpiä muoviosia saa :huh:  Ajoin tänään Stampeden kunnon vauhdilla terästolppaan ja nyt vasen eturengas roikkuu pahan näköisesti. Hajosi yhtä ja toista, joten pakkanen (sekä oma hölmöys) teki muovista päreitä  :cry:
Pitänee ruveta etsimään parempia renkaita, kun pito on orkkis renkailla olematon. Kaveri ajoi Slashilla ja siinä piti renkaat huomattavasti paremmin.
Minulla on muuten moottoriksi vaihdettu 12 T:n tilalle E-maxxin hiilimotti ja 23:n pinjoni ja sillä liikkuu ihan kivasti, eikä kuumene yhtään.

maize

#5685
Lainaus käyttäjältä: maize - 15.10.09 - klo: 12.29
Hei vaan kaikille,tässä olen alkuviikon seurannut tätä stampede keskustelua ja koko foorumia.
Itse aloitan oman RC harrastukseni tänään!

päädyn pitkän harkinnan jälkeen stampedeen, varmaan ihan ok ekaksi autoksi?
ei varmaan pitäisi ekalla seinäänajokerralla mennä rikki toivottavasti.

kyoshon lazer-Zx kin kävi mielessä ostaa mutta aattelin että ajan sen kuitenkin seinään tai jotain ja tuntus siltä että tämä stampede kuitenkin olis hiukka kestävämpi ja talvisäillekkin ihan ok.


Tänään illalla jos vaan akut kerkiää latautua niin pääsee koittaan ensimmäistä kertaa oikeen kunnon RC vehjettä.(kersana ollut neljän AA pariston nikko) :cheesy:

voisin kuviakin heitellä ihan pakastavedetystä stampedesta kun vaan kerkiän.



nonni ensimmäinen setti vedetty Stampedella, autokulkee ihan mukavasti, omiin ajotaitoihin kun vertaa niin ehkä hiemankin lujaa  :cheesy: (nimimerkillä 30min RC autolla ajanut)yhden kaadonkin sain asfaltilla aikaseks  :mrgreen:

pari seikkaa kuitenkin tuli ilmi
1. auto puoltaa suoraan ajettaessa oikealle, missä vika? renkaat näyttäs kyllä olevan ihan suorassa kun katsoo edestäpäin.
2. hämmästelin moottorin pitämää vinkumista aina kaasua annettaessa tämä vissiin normaalia? vai?, välillä moottori vinkui vaikka ei painanut kaasua ollenkaan eli auto oli ihan paikalla (ääni sellaista piip pipi piip piip) <- on vissiin kuitenkin ihan normaalia tuo ääni?

muuten ensisessiosta jäi ihan kivat fiilikset -> huomenna mennäänkin sitte kattelemaan kunnon ajomesta missä pääsee oikeen kunnolla ottamaan spedestä tehot irti.

kuviakin yritin laitella mutta jostainsyystä ei oikeen onnistunu (kuvat ovat alle 100kiloa)
no mutta ehkä tuossa myöhemmin vois uudestaan testailla noitten kuvien laittoa.

Penguin

Lainaus käyttäjältä: maize - 15.10.09 - klo: 21.23
pari seikkaa kuitenkin tuli ilmi
1. auto puoltaa suoraan ajettaessa oikealle, missä vika? renkaat näyttäs kyllä olevan ihan suorassa kun katsoo edestäpäin.

Ohjauksen trimmi löytyy lähettimestä (eli ohjaimesta) ja sieltä saat säädettyä ohjauksen menemään suoraan.

Lainaus käyttäjältä: maize - 15.10.09 - klo: 21.23
2. hämmästelin moottorin pitämää vinkumista aina kaasua annettaessa tämä vissiin normaalia? vai?, välillä moottori vinkui vaikka ei painanut kaasua ollenkaan eli auto oli ihan paikalla (ääni sellaista piip pipi piip piip) <- on vissiin kuitenkin ihan normaalia tuo ääni?

Edelleen lähettimestä saat säädettyä kaasutrimmin niin, että auto pysyy paikallaan ja äänettä kun kaasua ei paineta. Tuo ääni voi tulla myös servosta ja silloin se rauhoittuu tuolla ohjaustrimmillä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

maize

hieoa kiitos avusta!

SepiMies

Eikös nämä hiilikoneet tuppaa pitämään sellaista pientä "ininää" mennessään? Syytä tähän en tiedä, mutta joskus aikanaan kaverin hiilikoneella varustetun auton moottori piti myös sellaista "ininää" varsinkin pintakaasulla.


Niin ja vielä kerran, hyvän auton olet hommannut. Jos joskus rupeaa pedellä ajelu rassaamaan, niin sen muuntaa n. 2 tunnissa (kunhan osat on jostain saanut tilailtua) rustleriksi. Kuten jo mainittu, renkaita kannattaa muistaa kiristellä, ne jostain syystä tahtovat aukeilla. Tosin ruuvilukitetta väliin, niin se helpottaa. Menee täydestä vauhdista irtoava rengas muuten kauas, jos ajopaikkana esim. futiskenttä.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Penguin

Ruuvilukite tuhoaa lukkomutterin nylon-renkaan, mutta ehkä se sitten pysyy kiinni sillä lukitteella. Ainakin omassa Rustlerissa on taka-akselit vähän turhan lyhyet ja vasemman takapyörän mutterin saa kiertää hampaat irvessä kiinni, ettei pyörähdä auki kovemmassa menossa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

JL-

Lainaus käyttäjältä: SepiMies - 16.10.09 - klo: 01.07Jos joskus rupeaa pedellä ajelu rassaamaan, niin sen muuntaa n. 2 tunnissa (kunhan osat on jostain saanut tilailtua) rustleriksi.

Tää on kiva ominaisuus, ite muutan speden keväällä rustleriks kun lumet on lähteny.

Huimat ~20€ maksaa tuo muutos.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

maize

Mites muuten ootteko ratkassu tolle moottorin takapäälle mitään suojaa joka estäis pikkukivien/veden /lumen menemästä sisään (XL-5) kyseessä

näytti muuten olevan kaikki sähkölaitteet niin hienosti suojattuja paitsi tuo moottorin takapää,se taitaa vissiin jäähtyä sitäkautta joten mitään kutistesukkaa siihen vissiin ei kannata mennä tunkemaan.


(edit) niin ihan se vakio moottori kyseessä.


Vatanen

Lainaus käyttäjältä: JL- - 16.10.09 - klo: 10.52
Lainaus käyttäjältä: SepiMies - 16.10.09 - klo: 01.07Jos joskus rupeaa pedellä ajelu rassaamaan, niin sen muuntaa n. 2 tunnissa (kunhan osat on jostain saanut tilailtua) rustleriksi.

Tää on kiva ominaisuus, ite muutan speden keväällä rustleriks kun lumet on lähteny.

Huimat ~20€ maksaa tuo muutos.

mitäs osia tarkalleen tuohon pitäis muuttaa?
liquidin osiin vois joku laittaa suorat linkit ;)
Vatasen jalat ja omat kädet

JL-

Lainaus käyttäjältä: Vatanen - 16.10.09 - klo: 12.18mitäs osia tarkalleen tuohon pitäis muuttaa?
liquidin osiin vois joku laittaa suorat linkit ;)
Tässä suorat ohjeet hommaan: http://swami-rc.com/RustyConversion.htm

Noi linkit ohjaa towerhobbiesin sivuille, sieltä voi tuotenumerot napata ja liquidilta kattella. Nuo osien linkit alkaa tyyliin "http://www2.tower...", tuon numeron 2 kohdalle pitää muuttaa 3, jotta linkit toimivat.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Risu

Edit: Siis ei mitn, JL- ehtikin jo

Eetu 94

Oon nyt ehkä joku 1.5 vuotta ajannu vakio spedellä ja olis aika vaihtaa motti johonkin vähän tehokkaampaa (harjaton). Nii onko mamba max aino ja oikea vaihtoehto? On nimittäin aika suolasen hintainen.
Stampede Castle Sidewinder 5700kV

JL-

Ei tietenkään ainoa. Itse kääntyisin kiinanpoikien puoleen :wink:
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Eetu 94

Stampede Castle Sidewinder 5700kV

nnikkem

Mistä voisi johtua? Auto on pitänyt ääntä. Vaihdoin sitten muissa mielissä, teräksisen Idlerin. Ääni katosi. Nyt taasen tullu sama ääni? Kaikki kyllä on terästä lootasa  :shock:
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

mop

Mullakin kuuluu autosta ääntä, varsinkin ajaessa.