Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

InfernoSP4

Rustler VXL rantautui kotiin tuossa vajaa pari viikkoa sitten. Varsin laadukkaan vaikutelman siitä sai eli hyvin viimeistelty ja esim. pyörissä välyksen huomattavasti pienemmät kuin noissa mun aikaisemmissa autoissa.
Ja tuntuu jo tuolla 8,4 voltin NiMh-akulla potkua piisaavan ihan mukavasti.  :cheesy:

Paketin mukana tullut 2,4 gigan radio ei sitten ollutkaan vaikutelmaltaan ihan yhtä hyvä. Eli tarkemmin katsottuna aika halvan oloinen kapistushan tuo on, 24 gigasta ja säädöistä huolimatta.  Ilman näyttöä
tehtävä säätely (expo, epa, dual rate) vaikuttaa myös ainakin ensi tuntumalta aika hankalalta. Eli ohje ainakin oltava käsillä aina, kun noihin säätöihin koskee. Onkos porukat korvanneet tuon Traxxasin radion jollakin laadukkaammalla kamppeella?
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

jekku

Täältä löytynee vastaus nopeiten: mikä on waterproof vastarikotelon osanro.? niin voisi katsoa mistä liikkeestä löytyisi.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

pinotex

Se on 3628, sabesta näky ainaki löytyvä.

hukka

Tuli hankittua käytetty, mutta hyvin pidetty (melkein) VXL Stampede. On todella hauska auto!
Mutta vähän täytyy avautua, koska sai Traxxasin kestävyys mielikuva tässä autossa todella kovan kolhun  :shocked:

Pojat ajelee 7,2V Nimh akulla ja vielä harjoittelu modella (50% tehoista). Hienosti meni näin 2 akullista.
Mutta sitten saivat kuitenkin pinionin halki (onneksi olin hankkinut yhden varalle).

Sitten tänään pääsi isi testaamaan ilman harjoitusmodea samaisella 7,2v nikkeli pötköllä. Pari minuuttia harjoitus radallla ja diffin ulostulo palasina (nelkku Slashin vastaava sai kelvata, vaikka on vähän iso). Sitten mentiin melkein koko akku, mutta lopuksi diffin kehältä puolet hampaista pois (joo, oli semmmonen muovinen, mutta 7,2V Nimh akulla?).

Ja tuo rataskotelo - varsinainen suunnittelu ihme, ei ole kyllä huoltoa yhtään mietitty ja miksi siinä on noi isot aukot alhaalla ja vetarin vieressä, joista se suorastaan imee hiekkaa sisään?

Vaikka nelkku Slash:in kestävyyttä on paljon parjattu, ja onhan siinä heikkkoutensa. On sen kestävyys ja varsinkin huollettavuus aivan toisella planeetalla tämän kanssa. Noilla painetaan menemään VXL sähköillä 3s lipoilla kesät talvet ja kohtuullisen hyvin kestävät. Toki on paukkunut paljon noistakin, mutta useinmiten on ollut kysymys laiminlyödystä huollosta (laakerin vaihdosta) tai kuskin kyvyttömyydestä pitää auto hallinnassa.

Vaikka sähköt kestää, niin kestääkö tuon VXL Speden voimansiirto ihan oikeesti 3s lipon? Minä en uskalla kokeilla  :undecided:
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

nestori

No varmasti kestää kuhan se diffi on metallia.Se siis ei ollut VXL malli ekrta se oli muovinen.

jon.lindgren

Pikavastaus kiireessä...

Pinjoni halkeaa jos ruuvi ei osu kokonaan akselin viisteeseen.

Muovihampainen diffi EI kestä, ei mitään akkua VXL-tekniikalla, ei edes training modessa.

RPM:n ratassuoja ratkaisee ongelman. Teipillä voi yrittää mutta ei toimi.
Tai sitten heität ratassuojan mäkeen ja käytät 32P rattaita. Sama spurri käy kun 4wd:ssä slipperillä.

Vetarin ulostulot hajoaa heti jos slipperi on liian tiukalla.

hukka

Kiitokset vastauksista!

Se olikin "melkein" VXL spede, eli XL-5 mallista aika pitkälle VXL:n suuntaan muunnettu. Nyt alkaa olla jo lähes kokonaan, ruuvit on vielä ristipäitä.

Sinänsä on helpotus kuulla että tuo muovidiffi ei kestä mitään, meni kyllä niin helposti.
Nyt on metallinen paikallaan ja sliperi tosi löysällä. Nuo "korvike" diffin ulostulot on huomattavasti alkuperäisiä tukevammat, joten uskon niiden nyt kestävän.
Siis RPM:n ratassuoja vielä hankintalistalle, niin eiköhän tolla taas vähän aikaa pääse.

Tuo lipojen käyttö kuitenkin vielä arvelluttaa, oli rattaat tuola laatikossa jotenkin niin hepposen oloisia. Vaikka näkyy noi 2WD lässykät kestävän ainakin 2s akut.
||  2 kpl Traxxas Slash 4x4  ||  2 kpl Ansmann Racing C.O.R.E  ||   HL M41A3 Walker Bulldog Metal Upgade ||  HL Tiger I Metal Edition  ||  Axial SCX10 Dingo ||  Axial AX10 "Hirvi" ||

Risu

Ei ole VXL vaihteistosta yhtäkään ratasta 3s akuilla mennyt rikki. Ainut osa vaihteiston sisältä mikä on antautunut on se pieni tappi joka pitää ratasta paikoillaan sillä akselilla jossa slipperikin on. Olipa vaikeasti selitetty, mutta kun oikea nimeä ei tule mieleen millään.

jon.lindgren

Topgearin pinniä tarkoitat. Erittäin vaikea vika löytää jos ei ole kuullut ennen.

Risu

Juuri sitä. Ainut osa minkä olen tuosta metallirattaisesta vaihteistosta rikkonut. Ja se on mennyt kaksikin kertaa.

-rcmv-

Löytyykö mistään vxl stampedeen etuiskariiin sitä ala pidikettä tai koko iskarit eteen?Voiko joku linkittää? :huh:
Hpi baja 5b ss

Penguin

Hukka taisi ostaa minulta tuo Speden, joka tosiaan on voimansiirron ostalta muutettu VXL:ää vastaavaksi kaikkien muiden rattaiden, paitsi tuon diffin ulkokehän osalta. VXL:ää kesymmän harjattoman se on kestänyt moitteetta ja ratas on kyseisen auton alkuperäinen. Sen kun vaihtaa metallisella ulkokehällä olevaan, niin tuo auto kyllä kestää rajumpaakin menoa.

Mad truck rc: katsopa räjäytyskuvista mikä se rikki oleva osa on



Näihin saa hyvin varaosia, joten jos koko iskari ei ole päreinä, niin luultavasti kannattaa ne varaosat ostaa.

Ilmeisesti sielläkin on hauskaa riittänyt, joten mukava havaita, että meidän poikien vanhat autot ovat taas päässeet tositoimiin :)
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-rcmv-

Ei ole kun netista katottavissa miulla tuon räjäytys kuvat  :lipsrsealed:
Hpi baja 5b ss

Penguin

Ei kai se siihen vaikuta voiko noita katsoa. Osia kuitenkin pikkuhiljaa päivitellään sieltä ja täältä, niin muutenkin on hyvä käyttää uusimpia kuvia, eikä kenties vuosia vanhoja paperikuvia. Näkyykö se rikkinäinen osa noissa edellisessä viestissäni olevissa kuvissa?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

nestori

Mikä kone tohon pedeen nyt kannattas ostaa kun tuo castle käväs vähän lämpimänä ja 18t pinionilla muutama 50metrin kiihdytys ja kone tulikuuma.Mielellään alle 50e tai sitten joku n.100euron combo kun nopariakin tartteis.Ja voin tilata ulkomailta.

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 16.04.11 - klo: 20.19
Ei kai se siihen vaikuta voiko noita katsoa. Osia kuitenkin pikkuhiljaa päivitellään sieltä ja täältä, niin muutenkin on hyvä käyttää uusimpia kuvia, eikä kenties vuosia vanhoja paperikuvia. Näkyykö se rikkinäinen osa noissa edellisessä viestissäni olevissa kuvissa?
Kyllä näkyy
Hpi baja 5b ss

Penguin

Olit vailla tietoa/linkkiä mistä sen osan löytää ja tiedon kertomista helpottaisi jos kerrot osan numeron tuosta kuvasta. Varaosa löytyy sillä numerolla melko varmasti esim. Sabelta tai Hobby Peoplelta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

primeri

#7547
Lainaus käyttäjältä: nestori - 16.04.11 - klo: 21.17
Mikä kone tohon pedeen nyt kannattas ostaa kun tuo castle käväs vähän lämpimänä ja 18t pinionilla muutama 50metrin kiihdytys ja kone tulikuuma.Mielellään alle 50e tai sitten joku n.100euron combo kun nopariakin tartteis.Ja voin tilata ulkomailta.

Katsoppa Hobbykingin valikoimista. Nopariksi esimerkiksi tämä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11743. Mieleisen moottorinkin varmaan löydät HK:lta
Xray 808e | Venom Creeper | Chevrolet Silverado 2007 "axial"scale | Turnigy Talon V2
http://prmr.1g.fi

nestori

Äiskä ostaa mulle nopariks Castle sidewinderin eli se ongelma poissa ja koneeks meinasin Ezrun 6.5T 5200kv konetta.Maksaa ebayssa 30e.

Gurvus

Osaisko joku selittää aika omituista vikaa Speden vakioservossa (traxxas 2056).

Eli servo on omituisen "löysä". Kädellä voi kääntää n. 15 asteen matkalta, oli virrat päällä tai ei. Kun virrat ovat poissa ei kuulu tuolla alueella kääntäessä sitä tavanomaista hammasrattaiden ääntä. Virrat päällähän sen ei kuuluisi kääntyä yhtään.
Sitten jos servoa kääntää tällä alueella sen verran kun se kääntyy virtojen ollessa päällä, servo alkaa kääntyillä pienellä voimalla edestakaisin sen 15 astetta. Loppuu helposti kädellä pysäyttämällä ja alkaa taas jos kääntää kädellä, ei lopu jos radiosta kääntää. Pakilla ongelman huomaa selvästi renkaiden kääntyilessä edestakaisin.

Vielä en ole tuota kerennyt avata, pitää katsoa jossain vaiheessa. Taitaa joka tapauksessa olla finito, eli uusi menee hankintaan. Kellään vinkkejä kestävämmästä ja sopivasta?

SSchevy

SANWA MT4 ,HPI SAVAGE FLUX HP,DF 33" cyberstorm.

Gurvus

#7551
Hieman edullisempi vaihtoehto oli hakusessa. Tuossa vakioservossahan oli muovirattaat, luultavasti mikä tahansa metallirattainen kestää jo paljon paremmin. Tekeeköhän noilla Hobbykingin kiinanvehkeillä mitään?

Se vähän ihmetytti, että mistä tietää että servo on sopivan kokoinen. Leveyttä ja korkeutta ei näytä lukevan monessakaan.

EDIT. Vääntääkö tuo vakioservo tosiaan vain n. 2,5kg (80oz)? Jos näin, niin ei kai tilalle tarvi tuollaista 20kg vääntävää.

Chili

Itse ajan lässiä n. 7kg kiinaservolla, servo ei ole temppuillut, mutta jos varmasti haluaa ajaa, kannattaa ostaa toinen varaservoksi.
Yhden kiinaservon olen tuhonnut tuntemattomista syistä, se oli kyllä tekemisissä veteen upotusten kanssa, ilman suojauksia.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Chili - 18.04.11 - klo: 18.48
Yhden kiinaservon olen tuhonnut tuntemattomista syistä, se oli kyllä tekemisissä veteen upotusten kanssa, ilman suojauksia.
:grin: :grin: Kyllä siinä servossa oli jotain vikaa!

Kun olen kiinasta servoja ostanut, niin olen luottanut siihen, että tavallisen kokoisessa servossa on 4 ruuvin paikkaa kun taas pienissä on vain 2. Tähän mennessä tuo on toiminut.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

mop

#7554
Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 18.04.11 - klo: 18.27
Vielä en ole tuota kerennyt avata, pitää katsoa jossain vaiheessa. Taitaa joka tapauksessa olla finito, eli uusi menee hankintaan. Kellään vinkkejä kestävämmästä ja sopivasta?

Katso nyt ne rattaat kuitenkin. Ratassetti ei paljoa maksa, niin kannattaa korjata vaikka varaservoksi.


Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 18.04.11 - klo: 18.40
Se vähän ihmetytti, että mistä tietää että servo on sopivan kokoinen. Leveyttä ja korkeutta ei näytä lukevan monessakaan.

EDIT. Vääntääkö tuo vakioservo tosiaan vain n. 2,5kg (80oz)? Jos näin, niin ei kai tilalle tarvi tuollaista 20kg vääntävää.

Autoon pitäisi sopia kaikki "standardi"-kokoiset servot, vaikka tarkempia mittoja ei kerrotakaan.

Traxxasin 2076 vääntää 80 unssia/tuuma joka meitin metrijärjestelmässä on n. 5,8 kg/cm. Enpä oo huomannutkaan, että joissain Stampedeissa on noin heikko vakioservo. Omassa Rustyssä tuli mukana 2075, joka vääntää n. 9 kg/cm. Muovirattailla tosin sekin.

Savöxeista tämä on ihan riittävä perusspedeilyyn. Nopeampikin kuin Traxxasin omat.

edit: typo

Gurvus

#7555
Epähuomiossa ajattelin tuon olevan unssia/sentti. Kiitoksia korjauksesta.

Rattaat näyttivät olevan täysin kunnossa. Olisikohan kyseessä sitten jokin moottorin "löystyminen", joka antaa pyörittää servoa jonkin verran vaikka sähköt päällä. Samapa tuo, ajaa tuolla vielä kuitenkin pystyy. Menee jossain välissä vaihtoon, tuo mopin linkittämä Savox näytti oikein hyvältä. Kiitokset kaikille vastanneille.

EDIT. Liekköhän tuo kyseinen Savox vedenpitävä, tympeä jos hajoaa ensimmäisestä lätäköstä. Vai oletteko tiivistäneet näitä jotenkin?

korapsi

Mikähän pinioni minun kannattaa laittaa kesäksi rustleriin kun asialla ovat nämä http://fi.eurorc.com/product/679/hobbywing-ezrun-combo-b5??
Asson b4.1 ja losi mini rock crawler.

nestori

Sabelta joku 16-19piikkinen losin pinioni.Riippuu kyllä mikä akku sulla on.

-HL-

X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Gurvus

#7559
Osaisiko joku antaa vähän neuvoja säätämisestä, koskien siis Stampedea.

Eli vika on siinä, että kun ajaessa ei paina kaasua ja kääntää, auto lentää lähes poikkeuksetta ympäri. Erittäin varovainen saa olla ettei näin käy. Ja näin käy siis vain vapaalla ja kiihdytyksessä, ei kovemmassa vauhdissa. Haittaa aivan älyttömästi ajamista. Millähän säädöllä asiaa voisi auttaa.