Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

TAMIYA MINI M03/M05 NIKSIPIRKKA EIKU NURKKA

Aloittaja Luigi54/vielä vanhempi, 08.09.10 - klo: 14.50

Luigi54/vielä vanhempi

Kun on jo kaksi aihetta käsittelevää osiota niin ajattelinpa , että ei kolmas pahaa tee tai lähinnä kerätä kummankin(M03/M05) mahdollisia oivalluksia ja vinkkejä liittyen ko. autoihin sekä niiden kilpailu- ja kerhotoimintaan.
Jos tämä koetaan hyväksi niin ei muuta kun jakamaan tietoa kaikkien asianosaisten hyväksi !!
Sekä käyttää tätä palstaa Tamiya Mini-luokan asioista tiedottamiseen.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Taannoin oli vinkki koskien M03 servosaveriä tai miten siitä saa välyksettömän ja tarpeeksi tiukan,mutta kuitenkin joustavan törmäystilanteessa.Kokeilin Oulun vinkkiä eli kuumailmapuhaltimella tiukentaa kiristysrengasta; kyllä näyttäis toimivan.Eli hyvä vinkki Oulusta.Itse laitoin renkaan ympärille servoteipin ja pienen nippusiteet sen ympäri löysähkölle,teippi antaa hieman joustoa ja pitää samalla nipparin paikallaan.
Toinen asia on diffin ulostulojen kuluminen koiranluu vetarin sitä syödessä;ostin nailonputkea
10mm sisämitta ja tein holkit ulostulojen päälle,putki sopivan tiukkaa ja varmistin tekemällä
pari reikää putkeen ja ei muuta kun ulostulon päälle pätkä ja tippa pikaliimaa reiän kohdasta
putken ja ulostulon väliin.On pyörinyt siellä tämän kesän , ja kun katsoin vetareita niin eipä ollut "koiranluu" syöpymää näkyvissä.Eli vetari pysyy keskellä pyöriessään ja koiranluun tapit liukuu hyvin nailonia vasten.
Samanlainen holkki oli myös TapsaK vinkeissä;kutistesukka versiona.
-KJ-
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Kilpailutoiminnasta:
KyPak aikoo järjestää Syys Cupin Mineille Casino Circuitilla Korialla.Päivämäärät ovat vielä auki,mutta Cup olisi mahdollisesti 2-3 osakisaa,joista 2 lasketaan lopullisiin tuloksiin.Miniä ajettaisiin Classic/Competition luokkina.Ajateltu ajankohta lokakuun puolväli-marraskuun puolväli.
Classic menee K.Lehdon perinteisillä säännöillä + M05 sallittu sekä lipot ja moottorina Hand-Out koneet järjestäjältä ja Competitionissa harjaton,sensoriton SP 2500kv kone sekä vapaa sensoriton säädin.Myös joitakin alumiini/hiilikuitu osia sallittaisiin edellyttäen,että geometriat ei muutu ko.osilla.Tarkoittaa esim.tukivarsia.
Oheisluokkana olisi VTR.
Tarkempaa tietoa lähiaikoina.
Että silleen.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Ovlov


Niksinurkka.

Minin tasauspyörästön saa helposti lukittua asentamalla sen sisälle neljä pientä kartiopyörää tavanomaisen kolmen sijaan.

Eli siellä on keskimmäisenä se ristitappi, johon tulevat kolme pientä kartiopyörää. Ylimääräinen kartiopyörä laitetaan ristitapissa olevien kahden kartiopyörän väliin ja sinne se istuu varsin mukavasti lukiten hammaspyörät. Kolmas kartiopyörä jää vapaaksi, mutta myös sen saa lukittua asentamalla vielä yhden kartiopyörän. Tosin sen yhden pitäisi riittää varsin hyvin. Tämän lukon saa myös halutessaan helposti purettua pois ja tasauspyörästön voi muuttaa takaisin perinteiseksi.

Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Isosuo

lukittu diffi ei kuitenkaan ole sallittu ainakaan KyPakin kisoissa...

...sen sijaan diffin jäykkyys ei ole määritelty - ainoastaan lukitus kielletty.

R3VO

Onkos diffin lukituksesta mitään hyötyä edes, paitsi se että auto pääse omin voimin pystyyn jos vetää sivullee?
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

Luigi54/vielä vanhempi

Diffin lukituksesta ei ole mitään hyötyä käytännössä,paitsi eturenkaat kuluu huomattavasti kiihkeämmin.....
Diffin pitäisi olla sopivan nihkeä,mutta se riippuu paljon pito-olosuhteista.Ulkona asfaltilla tuli todettua asia konkreettisesti,jos diffi liian tiukalla...söi rengasta sikana ja aliohjautui kaarteen sisään ja ulostuloissa.
Toinen asia mikä vaikuttaa on diffin herkkyys ja tarkoittaa ettei siinä ole pykäliä eli diffiä ei ole kiristetty rattaita toisiaan vasten kiristämällä.
Se voi siis olla nihkeä,mutta siinä ei saa olla pykäliä....
Olen tehnyt kiristyssettejä,jotka toimivat tai eipä ole valiteltu ainakaan....
Tämä ei siis ollut mainos vaan tosiasia.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

vato

Tämä ilmeisesti M03 alustoilla?.Koska kun M05 runkoon edes pikkasen kiristi diffiä niin se yliohjautui voimakkaasti.Löysemmällä diffillä se rauhoittui paljon mutta uhrasi hiukan tarkkuutta ja rupesi aliohjautumaan.
Ainakin M05 alusta söi pihalla rengasta aika lahjakkaasti.Kypak kisan jälkeen oli uudet radiaalit entiset.
http://www.youtube.com/user/qmile
Tamiya 417x vtr,TamiyaMiniM05/M03 Classic+Comp,Huge FF11,TRF417 V5,Huge FF12,Tamiya F104

Luigi54/vielä vanhempi

Jees,juuri näin.M05 on eri rotua vaikka samaa sukua....ja se ei siedä diffin kiristystä tai on siitä hyvin tarkka.
Aloitan M05 "painin" , kun saamme Casinon avattua eli perjantaina ....
En saanut peliä toimimaan hyvin sisälläkään talvella,mutta nyt on kyllä kokemusta lisää...
Ainoa asia keväältä M05:ssa oli parempi; mollan sieto kyky eli M03 kippaa heti kun vähän hipaisee mollaan,kun taas MO5 ottaa mollan vastaan paremmin eli sietää jopa pienen mollan yliajon.Ja ehkä kaarre käyttäytyminen on parempi,lähinnä sisääntulo.
No,pyöränkulmilla on vaikutusta paljon , ainakin kesällä tuli todettua.....aiheeseen palaan , kun saan ensi tuntumaa matolta.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

sakke_

Lainaus käyttäjältä: Ovlov - 11.09.10 - klo: 23.14
Niksinurkka.
Minin tasauspyörästön saa helposti lukittua asentamalla sen sisälle neljä pientä kartiopyörää tavanomaisen kolmen sijaan.
Eli siellä on keskimmäisenä se ristitappi, johon tulevat kolme pientä kartiopyörää. Ylimääräinen kartiopyörä laitetaan ristitapissa olevien kahden kartiopyörän väliin ja sinne se istuu varsin mukavasti lukiten hammaspyörät. Kolmas kartiopyörä jää vapaaksi, mutta myös sen saa lukittua asentamalla vielä yhden kartiopyörän. Tosin sen yhden pitäisi riittää varsin hyvin. Tämän lukon saa myös halutessaan helposti purettua pois ja tasauspyörästön voi muuttaa takaisin perinteiseksi.
Ei näin...
Vaan laita yhden pikku rattaan alle pari ohutta shimmiä jolloin diffi kiristyy eikä lukitu mitä enemmän ohuita shimmejä laitat sitä tiukemmaksi diffi menee. Tämähän ei ole optimi ratkaisu mutta toimiva koska sillon diffi vielä "toimii" kuten säännöt määräävät ja pysyy suht samanlaisena kohtuu pitkään kun öljyjä ei tuon diffin sisällä saa pysyyn hyvällä tahdollakaan.

Ja vinkkihän on M03 miniin jossa "lukkoperä" toimii ainakin sisällä matolla pitoaineella ajettessa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

jarkkom

#10
Lainaus käyttäjältä: sakke_ - 14.09.10 - klo: 13.25
Ei näin...
Vaan laita yhden pikku rattaan alle pari ohutta shimmiä jolloin diffi kiristyy eikä lukitu mitä enemmän ohuita shimmejä laitat sitä tiukemmaksi diffi menee.

Jep, just näin. Shimmien määrällä eri pikkurattaan akselilla kannattaa vielä kokeilla optimikireyttä/pehmeyttä. Kooltaan sopivat on vanhojen hiilikoneiden ankkurin shimmit.
---

snakepoison

Asson Tc3 käy shimmit aika passelisti miniin.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Luigi54/vielä vanhempi

Diffin kiristyksestä:
Jos laittaa shimmejä pikku rattaiden akselille,seurauksena on hammasrattaiden kiristyminen toisiaan vasten,eli diffistä tulee "rapea" eikä "smooth" kuten pitäisi.Kiristyksen säätö vaatii aina diffin purkua...eli töitä tiedossa.
Omassa versiossa laitoin kolmio akselin kumminkin puolin 0,4mm prikat , jotta lautasrattaat kiristyy päätyjä kohti ja kiristyy sinnepäin.Tämä vaatii kyllä kannen vahvistuksen,ettei se anna periksi,teetin siis 0,8mm rosterista kannen muotoisen palan,jossa oli ruuveille kolot ,korvasin ruuvit pitemmillä 2mm ruuveilla.Nyt kun kantta kiristää diffi kiristyy ulospäin eli rattaat pysyy herkkänä ja lautasrattaat kiristyy päätyjä vasten.Tämä on säädettävissä ulkoapäin ,kun tekee koppaan reiän,josta ruuvien kannat saa näkyviin...Eli voi kokeilla helposti diffin eri jäykkyyksiä.
Lyhyt oppimäärä asiasta.

                                       
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

tero

kuinkas tärkeää on että kaikki 3 ruuvia on kiristetty juuri samaan momenttiin??

Luigi54/vielä vanhempi

On tärkeää.
Kun pikku hiljaa veivailee kutakin , niin siit se sit löytyy.
Ja tuntuuhan se kireydessä pyörittäessä,jos on naheampi jossain kohtaa ,kiristää muita.
Oon itse ruuvannut : ruuvin kannat näkyy saman verran n. 0,5mm kun sivusta katsoo ja siit sitten puol kierrosta kerrallaan kutakin kireemmälle.
Niin ja pitää laittaa normi diffirasvaa varsinkin lautasrattaiden ja päätyjen väliin eli siis kaikille liukupinnoille.


Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

M05 ensi kosketus mattoon on tehty; löysällä alustalla aloitin eli ulkosäädöillä.Ei kipannut ,mutta kallisteli sen verran , että sisempi etupyörä suti kaarteesta ulos kiihdytyksessä;pykälää kovemmat jouset ja iskarin varsiin laitoin pehmeitä o-renkaita(40shore)
2 kpl joka iskariin ikään kuin kallistuksen vakaajaksi.Tulos: parani selvästi.Löysällä alustalla tarkoitin;löysimmät jouset mitä löytyy,ja vaihdoin 3Racingin V2 jouset (keskimmäiset)löysempi eteen ja pykälää jäykempi taakse.
Ei ihan Bueno vielä,mutta parempi.Ei vaeltanut suoralla,mutta kaarteesta lähtö vielä hieman yliohjaava.M03 sen sijaan meni kuin juna,se oli jo Mucho Bueno !!Kumpikin oli Competition Minejä eli harjaton kone.
Että silleen.

Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

KyPak on aikeissa järjestää Syys Mini/VTR Cup kisan ,alustava ajankohta lokakuun puol.väli - marraskuun.
Tarkkaan ei viel tietoa , ilmeisesti 3-4 osakisan Cup Casinolla Korialla.Yhteistyötä työstetään Pohjanmaan Mini/VTR-porukan kanssa.Siitä asiasta heti kun selkenee tai valkenee...
Rataa myös työstetään Casinolla , lähinnä 3D profiilia....
Casinolla myös valmistumassa uudistettu ajajakoroke;korkeutta tuplasti aikaisempaan ja varustettuna kaiteilla.Puitteet siis kohdallaan !!!!
Säännöt: Classic-luokassa samoilla perinteisillä mennään;HandOut-koneet jne.
Competion:kuten Kesä Cupissa , lisäyksenä sallitaan toista materiaalia olevat osat,kunhan ei geometriat muutu tai ole säädettävissä.
Comppi kone todettu erinomaiseksi kaikilta osin.Ja nyt saa esim. RF:ltä(toki muualtakin) kohtuuhintaista ja kohtuulaatuista sensoritonta säädintä,testattu;ei ongelmii.Eli Comppi vermeille tulee hintaa n. 100egee(säädin+kone).Varsin kohtuullista jopa halpaa pitemmällä tähtäimellä kuin (Classic) koneen osalta.Ja ei kuumene,puudu eikä tarvi pumpata koko ajan....
Trendi on siihen suuntaan,koska HandOut koneiden kestävyys erittäin rajallinen ja jatkuva huollon tarve...Ja kisajärjestäjän ominaisuudessa voin sanoa jo etukäteen , että osanottomaksulle on nostopaineita,johtuen osaksi juuri HandOut koneiden kustannuksista niin kivaa ja tasapuolista,kun se onkin ajella muulla kuin omalla koneella.
Että silleen.
-KJ-   
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

tero

ajatteko matolla radiaaleilla vai slikseillä?

Luigi54/vielä vanhempi

Ajamme kummallakin,eli radiaaleilla ja Tamiyan halvemmilla slickseillä(halk. pienempi).
Kokeilussa on ollut jo Tamiyan 60 slicksi(eli sama halk. kuin radiaaleissa) sekä toinen vastaava rengas.Tamiyan slicksi ihan kohtuullinen paitsi hinta (RF:llä 17,90 / PR !!!)
Kisoja ajatellen sallitut olisivat samat kuin Kesä Cupissa;radiaalit ja tuo ensin mainittu slicksi.
60mm slicksiä ei tarjolla Suomessa toistaiseksi kuin näytepari RF:llä eli ei tule kysymykseen siis vielä tähän hätään.Ja renkaan toimivuus ei nyt ollut niin mullistava:pitoa hieman vähemmän vaikkakin tasainen,kuluminen minimaalista(ihan hyvä juttu) ....jatkossa vois olla hyvä lähinnä asfaltille , kun näyttäisi kestävän koko kauden !!!! Ainoa miinus on tuo hinta.
Että tämä on tilanne nyt.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

No ny on hierottu M05:sta matolla.
Laitoin kokeeksi Tamiyan iskarintuen eteen eli iskarit tuli pystympään.Ainakin tällä palalla "vetely" rauhoittui;ei hae suoralla enää eikä ole epävakainen kaarteen uloslähdöissä.
Kuten J.Hovikin oli jo aiemmin todennut M05:n iskari geometriasta edessä; se on lievästi sanottuna p:stä.Teoriassa kun iskari on enemmän lappeellaan,pitäisi jousituksen progressiivisuutta koventaa,koska iskarin liike pienempi tukivarren joustoliikkeeseen verrattuna....En kokeillut vakio paikkaa vielä vertailun vuoksi,mutta tämä oli ainakin Bueno!
Radalla samalla kertaa oli vakio M05:sia ja niihin verraten eroa oli....nimenomaan rauhallisessa käytöksessä.
Ajoin normi radiaaleilla ja Comp. koneella , pyrki jo kaatamaankin,kun radassa alkoi olla pitoa jo niin paljon.
Hieronta jatkuu.....
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: Luigi54/vielä vanhempi - 08.09.10 - klo: 15.20
Taannoin oli vinkki koskien M03 servosaveriä tai miten siitä saa välyksettömän ja tarpeeksi tiukan,mutta kuitenkin joustavan törmäystilanteessa.Kokeilin Oulun vinkkiä eli kuumailmapuhaltimella tiukentaa kiristysrengasta; kyllä näyttäis toimivan.Eli hyvä vinkki Oulusta.Itse laitoin renkaan ympärille servoteipin ja pienen nippusiteet sen ympäri löysähkölle,teippi antaa hieman joustoa ja pitää samalla nipparin paikallaan.

-KJ-
No nyt joudun vetämään sanojani takaisin servoseiverin suhteen.Tuo viritys ollut käytössä ja ei se oikein pelannut pitkän päälle.....Kun tuli törmäyksiä rataesteisiin,kiristysrengas murtui poikki ja nippusidevirityskään ei oikein pelannut.Tosin kokeilu oli kiinni vasta-alkajan autossa,joten törmäyksiä tuli normimäärää huomattavasti enemmän.J.Hovin mainitsema "kontaktiliimalla koko seiveri jäykäksi" toimii kyllä varmaan,mutta hän ajelee muovisilla ohjauspaloilla,jotka antaa periksi törmäyksissä eikä näin välitä koko voimaa servolle....Ajotaidolla on merkitystä :shocked:....
eli viisain ratkaisu näyttäisi olevan vaihtaa seiveri esim. GM Large seiveriin.Siinä olisi hyvä tehdä
1-piste raidetanko kiinnitys eli raidetangot lähtee ulospäin yhdestä pisteestä;vakiolinkki muovit päällekkäin siis....joutuu vähän passailemaan.Silloin ohjaus geometria paranee,kun pyörät kääntyvät
suunnilleen samansuuntaisesti kumpaankin suuntaan...
-KJ-Melkein täysissä sielun ja ruumiin voimissa
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Ovlov


Voisiko tänne tehdä listan kovakuorisista lipo akuista, jotka menevät m-03 ja m-05 minien akkukoteloon koteloa modaamatta ja ovat siten kisalaillisia?
Tamiya M03 Mini cooper/Trabant 601
Futaba 4PL

Luigi54/vielä vanhempi

Lainaus käyttäjältä: Ovlov - 09.10.10 - klo: 13.25

Voisiko tänne tehdä listan kovakuorisista lipo akuista, jotka menevät m-03 ja m-05 minien akkukoteloon koteloa modaamatta ja ovat siten kisalaillisia?
Akkuja on niin monelta eri valmistajalta,vähän on vaikeaa listata,mutta muutama havainto kuitenkin on:
LRP:n 3500 ja 4000(sama kuori) mahtuu suoraan M05:seen MUTTA EI M03:seen.
Eli kannattaa siis katsoa akun mittoja erityisesti leveysmittaa,koska siitä on lähinnä kysymys.
Nuo LRP:t oli minulle yllätys;ja kun tungin väkisin M03:seen,jouduin hakkaamaan sen pois sieltä ja seurauksena kuoren murtuminen.....
Kaikki muut(ns.pötkö LiPot) ovat menneet tähän mennessä ihan suoraan molempiin autoihin.
Että näin.
Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

*RC-hemmo*

Muuten kun oon hankkimas tätä http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58438-Tamiya-Mini-Cooper-Racing-M05-108086
niin siinä kun sanotaan et tarttee noparin (muut sähköt omasta takaa) niin mistä siihen
sais sellasen edullisella :wink:.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|


*RC-hemmo*

Vai käviskö tällänen kyöstin nopari tolle motille mikä tulee tossa paketissa http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1_221_1357/products_id/166200/n/Kyosho-Perfex-KA-15L-Brushed-Electronic-Speed-Control
Ja tuleeko siinä servoo mukana?

(sori jos menee nyt off-topic mut en oikeen tiiä mistä topicista kannattais kysyy  :angel:)
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

R3VO

Ittelläni on LRP v8.1 generation+, älyttömän helppokäyttöne ja saa saksasta ~50 euroo
Tamiya M03L | TRAXXAS 1/16 E-REVO vxl | Tamiya TT-01D Type E
Joskus viisas mies sanoi 'Less Traction, More action'

*RC-hemmo*

#27
meinaan vaa sitä että kun on kotona lazer RTR ja siinä harjaton nii toi
nopari on tyhjän panttina (kuten myos G20 motti),eli käyks se?

E. vastaus löyty.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

-Juho-

Käyhän se, mulla sellanen Minissä onkin, lipo-cutoffi ja pakin saa pois päältä.
Liikaa Kyoshoja

*RC-hemmo*

Joo upia on  :grin:, mut tää tulee tälläseen seuran kisa sarjaan
että ei tarttee cut offeja kun mennään pötköillä.

Mutta sitten tossa 2 ja 4wd autoissa onki sit eri juttu, niihin lipot
ja cut offit. :p
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|