Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ratakasi - Sarjasäännöt 2014 ensimmäisen viestin liitteenä (15.5.2014)

Aloittaja MrOllinmaki, 30.01.12 - klo: 22.46

goos

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 22.07.12 - klo: 00.30
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 20.07.12 - klo: 18.53
Joo-o, ensi viikon alussa teen päätöksen otanko ton Taiwan auton.

Miksi ei voi suoraan sanoa, että se on http://www.redrc.net/2012/03/edam-erazor-brushless-18th-scale-chassis/ ? En ole tuota myöskään nähnyt Aasian verkkokaupoissa listoilla, joten kai se on paras silloin saada (tilata) "suoraan tehltaalta".
Eiköhän Mika halua olla mystinen ja olla "tehtaansuosiossa" ja tulla "tehtaan autolla radalle". Itse en tosin nää oikeen järkeä koko laitoksessa, missä ollaan sijoitettu 2 painavinta osaa niin ulos kuin mahdollista ja keskelle kevyimmät. Serpentin autossa on jotain järkeä sentään kun sijoitettu paino sinne minne se kuuluu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

mikari

Tottakai voin sanoa että edam mutta ei sillä ole merkitystä .. ?

Kyllä se on tehtaalta suoraan.

Antoivat speksejä sähköistä, katotaan miten niiden suosittama 2000kv riittää 4s kanssa,
jos pätän ottaa auton.

Kiinnostaako Axelia maahantuonti jos kokemukset ovat hyvät?
Tosin autoja pitää ottaa 10 kpl erissä mutta välillä niillä on ollu
ota 10 niin saat yhden kaupan päälle.
Kiitos 20 vuodesta!

goos

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 22.07.12 - klo: 10.53
Tottakai voin sanoa että edam mutta ei sillä ole merkitystä .. ?

Kyllä se on tehtaalta suoraan.

Antoivat speksejä sähköistä, katotaan miten niiden suosittama 2000kv riittää 4s kanssa,
jos pätän ottaa auton.

Kiinnostaako Axelia maahantuonti jos kokemukset ovat hyvät?
Tosin autoja pitää ottaa 10 kpl erissä mutta välillä niillä on ollu
ota 10 niin saat yhden kaupan päälle.
arvaa kerran? :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

MrOllinmaki

Noniin, tuo auto on siis melko suora kopio MRX4-autosta, joten jos on tarvetta vaihtaa jotain osia esim metalliosia parempimateriaalisiin, niin sen kanssa ei tule ongelmaa.

Kallen konversiossa on akut sijoitettu samalla tavalla kuin tuossa Edamissa ja suorituskyky on silti ollut vähintään riittävä.

Mielestäni tuosta painopiste ja painon keskellesaamisasiasta on tehty välillä vähän liikaa uskontoa muistuttava juttu. Pitää kuitenkin muistaa että ilman painonsiirtymää ei ole pitoa. Auton pitää kallistella riittävästi jotta se toimii. Tämän asian voi jokainen todistaa itselleen esim siten että laittaa jäykimmät mahdolliset vakaajat kiinni molempiin päihin autoa ja ruuvaa ulosjoustot kokonaan pois.
==> Ei toimi edes ihan sileällä pinnalla.

-A-



mikari

#94
Auto tilattu. Vähän yli kolme hunttia kuljetuksineen. Saapa on nähdä onko sen väärti.

No ainakin voin nyt yrittää tähdätä sinne Hyvinkään kisoihin.

Hinnassa siis myös mukana ovikiila kori ja renkaat. Ja hintahan olikin siis dollareina eli vähän yli 250€
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 23.07.12 - klo: 11.31
Auto tilattu. Vähän yli kolme hunttia kuljetuksineen. Saapa on nähdä onko sen väärti.

No ainakin voin nyt yrittää tähdätä sinne Hyvinkään kisoihin.

Hinnassa siis myös mukana ovikiila kori ja renkaat. Ja hintahan olikin siis dollareina eli vähän yli 250€

Hieno homma Mika. Jos tarttet jeesiä sorvaamisten tms kanssa, niin laita vaan viestiä.

-A-

mikari

Kiitos Antti! Kyllä me tässä yhteyksissä ollaan.
Ihan sama onko tehtaalta vai ei, ainoa missä
näkyy voi olla hinta ja sitten ehkä voin osoittaa
valitukset suoraan sinne, jos ne niitä ylipäänsä
kuuntelee.
Tietysti jos auto on hyvä ja luokka sattuu kasvamaan
niin onpa kanavat autojen tilaamiseksi sitten.
Kovasti ne on ollu aktiivisia että suostuin ottaa yhden
mallin testiin, no nyt se tapahtuu.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

ens viikolla pitäs auton tulla.

taisin rikkoa mun ysin hv servon monen asian summana korjausyrityksestä huolimatta ja osittain
myös se takia  :wink: ei pelitä ihan kunnolla kun aina välillä. Joten otan nyt toistaiseksi paremmat
osat tähän autoon kuten hv servo + bec ja 1950kv pannu tähän ja mp9iin normi 6v servo sekä
vähän jo ajetumpi 2300kv vaikka ei niin hyvä minusta olekaan. Päästäänpä sitten kokeilee tätä
ratakasia priima vehkeillä mitä itseltä löytyy.

Kävelen sit myöhemmin tai vasta ensi kautta ajatellen kauppaan hakemaan orionin uuden 180A
sensorillisen säätimen ja 1950kv pannun sensorilla sekä uuden hv servon, mut mennä tällä
budjetilla nyt ennen kuin nähdään mistä kyse ja ajetaan nykyiset vehkeet loppuun ennen ensi vuotta.
Kiitos 20 vuodesta!

McJones

Sitten vaan ilmoa kehiin ja kisoihin  :wink:
Kakkosdivarista taitaa taas tulla leppoista treeni&säätöpäivä, entiä vaikka ajais ny GT-8 autolla nämä karkelot...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mikari

Katotaan missä vaiheessa auto kotiutuu, perjantaina lähtenyt Taiwanista.
Sitä myötä sitten mukaan kisoihinkin.

Ei ihan täydellisen surkea merkki EDAM, italiassa voitti kuitenkin osakilpailun TP10 luokassa äskettäin
http://www.edamhobby.com/news_detail.asp?sn=389
Kiitos 20 vuodesta!

jucca


The Cheese Shop sketch, Monty Python


Ööö, no joo, äskeinen ei liittynyt aiheeseen taas mitenkään ... Edamilla on aika paljon mainostusta ainakin aasian puolella (johtunee varmasti merkin valmistusmaastakin).

mikari

yep, toivotaan ettei auto ole yhtä "cheesy"

no eipä se kalliskaan ole
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

Lauantain treeneissä olivat ajaneet uuden epävirallisen rataennätyksen Kouvolassa. Uusi tavoiteaika kaikille viikonloppua ajatellen on nyt 15.86sec!!

-A-

mikari

#103
C8e auto olis suomessa, nyt pitää vaan seurata jääkö tulliin vai tuleeko perille asti.

edit: täytyy käydä tullista hakee..

tommosta GT koriakin olis tarjolla vaikka tuli nyt itse hankittua sillä ovikiila korilla

Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

Maxpaine

Kaiken kokoista menopeliä

mikari

Tänks män!  :cool: Lisää kuvia tuolla C8e topikissa, kävin testaa.. ja nam..  :grin:
Kiitos 20 vuodesta!

MrOllinmaki

Kausi etenee kohti loppuansa. Eilen ajettiin kolmas osakilpailu Kouvolassa ja saatiin uusia kokemuksia mm. eri voimanlähteiden suorituskyvystä.

Aamu alkoi ennusteiden mukaisesti märkänä ja McJones dominoi puoleenpäivään asti lähtöja ollen ainoa joka ei pelkää vettä muiden säästellessä kalustoaan. Neljänteen lähtöön mennessä rata kuitenkin kuivui ja me muutkin pääsimme radalle. Aiemmissa kilpailuissa jotka molemmat oli ajettu pienillä radoilla Kalle oli molemmissa selkeästi nopeampi sähköautollaan kuin Polttis-DIV-1-autot.

Nyt tilanne meni selkeästi jännittävämmäksi koska ero ei ollutkaan enää niin selvä. Kierrosajat olivat suunnilleen samaa tasoa molemmilla laitteilla. Tutkavauhdit näyttivät sähköautolle kovempaa kyytiä suoralla ja polttisten piti käydä myös välitankkauksessa kun sähköautojen ei tarvinnut.

Tutka näytti seuraavia lukemia:
- Div-1-Nitro ==> 100-101kmh
- Div-1-Elect ==> 110kmh
- Div-2-Elect ==> 92kmh

Kalle vei ensimmäisen kaikkien ajaman erän, kun rata oli vielä paikoin liukas ja sähköauto toimi vaikeissa olosuhteissa paremmin. Kahdessa viimeisessä erässä kun oli jo täysin kuivaa, tilanne muuttui. Sähköautoon tuli lämpöongelmia molemmissa erissä ja polttikset ottivat johtoaseman. Ollilla oli auton tekniikan kanssa ongelmia, joten tästä johtuen pääsin itse kuittaamaan itselleni ensimmäisen DIV-1 osakilpailuvoiton.

Tässä kilpailussa kaikki osallistujat saivat jotain:
- Jouni ==> DIV-2 ylivoimainen voitto ja epävirallinen yleiskilpailun voitto
- Kalle ==> Nopein sähköauto
- Olli ==> kilpailun nopein kierrosaika
- Antti ==> DIV-1 voitto ja nopein 3 peräkkäisen kierroksen setti koko kilpailussa

Päivitän pistetaulukkoa yms vähän myöhemmin.

-A-

mikari

Hienoo! :cool:

Yritetään Kappin kanssa hyvinkään kisaan,
mut jos käy niin ettei tänä vuonna ehditä
niin 2013 ainakin!

Toivottavasti vaikka joku mattis autoilija
innostuis näistä isommista ovikiiloista sähköisenä, ja
vaikka itse en mattista aja niin tää tuntui menevän
veriin heti  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

McJones

Div-II autolla ajoin lauantaina nopeimmillaan 20.515 kierrosajan, alla foumit. Pääsin ajamaan myös "märkänä", eli siis kumirenkailla. Viimeisessä märkävedossa alla GT-8 kisarengas, nopein läppi n. sekunnin hitaampi kuin foumi kuivalla. (Sunnuntaina en päässyt yhtä kovaa GT-8:lla kuin mitä lauantaina menin Div-II autolla).

Setuppi tällä kertaa:
Auto Team C GT8LE
Nopari Hobbywing Xerun 150A
Kone Turnigy Trackstar 2650kV
Servo Savöx SC-1258TG (12kg/0.08s)
Radiot Spektrum DX3S + SRT3300T
Pinjoni 18, spurri 42
Akut 2x2s 5300mAh
Ajopaino n. 4 kg

Lyhimmillään ajoaika taisi olla 7min 15 sek, tosin taisin ajaa pari lämmittelykierrosta noilla akuilla.
Koneen lämmöt max 89 deg.C Spektrumin telemetrian mukaan. Nopari ei käy kuumana.
Ukissa vaivanneet ongelmat ohjauksen katoilemisen suhteen parani merkittävästi, kun pisteli konkkia servoon kiinni...

Luokassa on kyllä hyvä henki ja ei ole turhaa stressiä, ilman mekaanikkoa pärjää hienosti sähköauton kanssa. GT-8:ssa tosin saa sitä kilpailutunnetta paremmin, kun autoja on enempi radalla... Toki olisi hienoa päästä ajamaan tällä myös GT-8 autojen sekaan (foumeilla tai kumeilla, kummin vain).
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

McJones

Minulla on 2 pistämätöntä kierrosta BSR:n foumeja kakkosdivariin ja jonkin verran Ofnankin foumeja. Taitaa kesä loppua ennen kuin ovat vanteella asti... Jos joku haluaa tulla kokeilemaan kisoihin vielä tänä vuonna (esim. treenaamaan seuraavan päivän GT-8 kisoja varten), täältä löytyisi foumit...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mikari

Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Sanos Sir Ollinmäki (tai muut tietävät) miten noiden foamien pitää kulua edestä C-ryhmän autossa?

Takaa pitääkin mennä kartioksi eikö vain mutta mites edessä - tasaisesti vai hieman kartioksi myös ?
Kiitos 20 vuodesta!

McJones

Säännöistä: olisiko ok, että kakkosdivarissa olisi vapaa tankinkoko?

Perustelut: nyt tankinkoko on 150ml, jolloin kannattaisi ajaa ilman varsinainen ajoaika (7 min) ilman tankkausta (pitäisi onnistua GT-8 autolla). Isommalla tankilla luultavasti ei saa mitään hyötyä kelloa vastaan.

HoBao One-Sevenillä pääsisi muuten ajamaan, mutta vakitankki on 250ml. Se riittäisi tankata vain lähtiessä ja siten voisi periaatteessa ajaa ilman mekkaria, jos säännöt sallisivat tankkikoon.

Foumit vs. kumit -teemaan tuli mieleen, että patteriauton kanssa foumit on ehdottomasti hyvä ajatus niin kauan kunnes tekniikka taas kehittyy ja pidemmät ajoajat ovat mahdollisia. 7min menee ok, mutta jos renkaita tarvitsisi lämmitellä, kuten esim. GRP:n Rallyja tarvitsee, alkaa akut olla rajoilla.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mikari

pannaan nyt tännekin tänään kuvttu lyhyt kännykkävideo

eRazor 6S ORION 1950kv + 180A Pro sensored

on pari muutakin korokkeelta, laitan tulee ku ehdin
Kiitos 20 vuodesta!

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 10.08.12 - klo: 09.26
Sanos Sir Ollinmäki (tai muut tietävät) miten noiden foamien pitää kulua edestä C-ryhmän autossa?

Takaa pitääkin mennä kartioksi eikö vain mutta mites edessä - tasaisesti vai hieman kartioksi myös ?

Eiköhä se ole sama kuin turistissakin, eli edestä tasan tai hyvin vähän sisäänpäin.

Hieman kyllä polttelis joku kunnollinen C8(e), mutta katellaan nyt...
---

MrOllinmaki

Hienostihan se menee!! Juuri niinkuin Jarkko sanoi kulumisen suhteen. Tuo on tavoite.

Jarkolle, Tonyn molemmat aihiot ovat löytäneet uudet omistajat, joten ne eivät ole enää saatavilla. Team JärvSRK:lla saattaa olla Hyvinkään kisan jälkeen jotain kaupan, pitää vähän jutella ja pohdiskella.

Tuo Mikan vaihtoehto näyttää muuten ihan hyvältä vaihtoehdolta myöskin. Siinä tulee moottoripukki ja akkutelineet yms kaikki mukaan ilman että tarttee ite askarrella mitään.

-A-

MrOllinmaki

Olen tuota tankkaussääntöä miettinyt ja talven aikana varmasti mietitään lisää. Haaveeni on löytää sellainen sääntökombinaatio, jolla sähkö ja polttis voisivat ajaa tasaväkisesti kilpaa keskenään.

Eiköhän me Kallen kanssa jotain yhdessä keksitä. Ideoita saa mielellään ehdottaa kun niitä tulee mieleen.

-A-

mikari

Jep, ruuvailin pari kiekkaa auki camberia
ja säädin maavaraa, nyt se kului kuten pitikin.

Kiitti!
Kiitos 20 vuodesta!

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: MrOllinmaki - 11.08.12 - klo: 19.22
Tuo Mikan vaihtoehto näyttää muuten ihan hyvältä vaihtoehdolta myöskin. Siinä tulee moottoripukki ja akkutelineet yms kaikki mukaan ilman että tarttee ite askarrella mitään.

-A-

Joo, siis layoutin puolesta toi EDAM näyttää ihan OK:lta, mutta näkisin, että eroa on materiaaleissa aivan liikaa verrattuna saman merkin C8 kisapirssiin. Ehkä sieltä kuitenkin jossain välissä tulee enemmän pro malli.
---