Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Keskustelua aiheesta "Six Hours Le Tikkurila - Corr Endurance 18.3.2012"

Aloittaja goos, 03.02.12 - klo: 19.53

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.03.12 - klo: 23.23

Kuvasta ei pysty päättelemään mitään, koska stilli kuva ei kerro miten kyseinen tapaus on edes tapahtunut.
Kohelsiko kenties kyseinen jo mahdollisesti kuvan ottamis hetkellä sadalla kierroksella jäänyt hyppyrissä jonka seurauksena tuli yhteentörmäys, vai mitä tapahtui...


Kys tiimin joku kuskeista rölläs mut varmaan 3-4 kertaa yhden ajovuoron aikana. Ihan kylmästi hypyssä vaan päälle..  Toki hitaampi tiimi oltiin paljonkin, mutta ei silti tarvi päälle ajaa,  Tilaa kuitenkin tuli annettua likipitäen seuraavassa mutkassa kun oli mahd.  Tätä samaa teki muutama muukin 4wd tiimi... Takasin ei viittinyt antaa kun olivat aika paljon edellä.

Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Volvospede

Joo mäkin syyllistyin välillä tohon törmäilyyn, ei kylläkään tahallaan mutta liika innoissaan kait sitä ajaa ja luulee mahtuvansa ohi. Pitäis malttaa kattoa semmonen kohta että mahtuu varmuudella. Mutta noista nopeuseroista johtuen ohituksia tulee tosi usein niin ei sitä vissiin aina malta odottaa hyvää paikkaa ohitukselle. Sori kaikille ketä punanen losi rylläs!

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Jämsä

Hauskasti ainakin kerran kävi niin, että hypyn alastulossa toinen auto hyppäsi oman auton päälle. No siinä samassahan on mutka ja olin kääntämässä sinnepäin. Päällä oleva auto otti mukavat rollit päätylautaan. Menee se joskus näinkin päin kun on hyvä tuuri mukana.

Tuo mainittu päälle hyppy ei kyllä ollut tahallinen, sen huomaa helposti. Nelkulla ajaessa tuossa kohdassa on kovempi vauhti vielä alastulossakin. Ilmassa ei oikein enää pysty tekemään mitään.
Seuraavissa äkkitilanteissa ennakoin ja valitsin nopeasti ulkolinjan, jotta nopeampi pääsi ohi eikä osunut omaan autooni.

Täytyy kyllä myöntää, että stoppari hyppyri on aika vaikea ja tuli siinä joskus ajettua itse vahingossa perään ja rollia tuli.

Muutaman tunnin ajon jälkeen porukat olivat jo huomanneet, että läpiajamalla ei päässyt nopeampaa.
Ajaminen jotenkin rauhoittui huomattavasti ja ennakointi oli ehkä helpompaa.


sudittaa

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.03.12 - klo: 23.23
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 20.03.12 - klo: 23.09
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.03.12 - klo: 22.48
Tiedätkö mikä merkitys heittomerkeillä on???

Ja jos avaa silmät niin huomaa että on erittäin yleistä varsinkin kyseisessä luokassa että auton katollaan oleminen ei johdu omasta virheestä.

Pysytään aiheessa, ei tarvitse saivarrella heittomerkkien merkityksestä. Vihasi on jo tullut selväksi.

Välillä autot osuvat, joskus vahingossa ja joskus ajetaan törkeästi päälle.
Kumpi tässä jo tälle foorumille linkitetyssä kuvassa on mielestäsi kyseessä?

https://picasaweb.google.com/110833073760469557685/SixHoursLeTikkurilaCorr?authuser=0&authkey=Gv1sRgCOfR5s6RtMCL1gE&feat=directlink#5721302368087068610

Onko täysin mahdotonta olla tunteilematta???
Mikä ihmeen viha?
Minulla ei ole tippaakaan vihaa, enkä saivartele heittomerkeiestä.
Niillä on selkeä merkitys.

Kuvasta ei pysty päättelemään mitään, koska stilli kuva ei kerro miten kyseinen tapaus on edes tapahtunut.
Kohelsiko kenties kyseinen jo mahdollisesti kuvan ottamis hetkellä sadalla kierroksella jäänyt hyppyrissä jonka seurauksena tuli yhteentörmäys, vai mitä tapahtui...

Kyseistä autoa ajoi suurimmaksi osaksi kuskit joilla on rc autoilla kilpaileminen alkanut jo parikymmentä vuotta sitten... saavuttaneet useita suomenmestaruuksia ja onpa jopa EM tittelikin.
Ihanko sikaillen ovat ajelleet päälle vai onko tuo kenties lopputulos tapahtumaketjusta joka on lähtenyt liikkeelle jo ennen hyppyä..?
Paha sanoa.

Jos ei siivosti ajaminen onnistu euroopanmestareilta, sitä on ihan turha vaatia torstai torsteilta.

Sulla menee toi ajatuksen juoksu muutenkin jatkuvasti metsään,  ja me tiedetään se kyllä, niin ei trattee täällä foorumilla sitä kokoajan olla todistelemassa.

tturku

Nyt taitaa olla sudittaa henkilöltä menny pointti vähän ohi. Kolareita sattuu ja se on ihan ok. Kyllä ne paremmatkin kuskit välillä mokaa eikä siinä mitään. Mutta mitä olen sun kirjoitukstani saanut käsityksen niin sun mielestä on ihan ok sitten survoa menemään vähän miten sattuu siellä radalla ja se ei haittaa ollenkaan jos/kun joku jyrää yli kaikista. Hoke nimenomaan on koittanut sanoa, että sitä nättiä kilvanajoa pitäisi koittaa opetella ja välttää niitä ylimääräisiä kolhimisia, koska se on kaikille se nopein tapa kiertää rataa! Ja tätä hoke on myös kritisoinut mm. torstai ajeluissa. Osalla porukasta taitaa vaan se unohtua kun hyppää lauteille ja pääsee roiskimaan.

Hoke nyt sattuu vaan kirjoittamaan vähän kärjistäen täällä, mutta kaverilla on yleensä aina joku hyvä jyväkin siinä kirjoittelussa (tosin ihan turhaan jauhaa samasta asiasta uudestaan ja uudestaan).
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

sudittaa

Lainaus käyttäjältä: tturku - 21.03.12 - klo: 15.11
Hoke nyt sattuu vaan kirjoittamaan vähän kärjistäen täällä,
Niin toiset saa kärjistää ja toiset ei?
Hoken kanssa keskustellaan hoken tavalla.
Lainaa
(tosin ihan turhaan jauhaa samasta asiasta uudestaan ja uudestaan).
.

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: tturku - 21.03.12 - klo: 15.11
Nyt taitaa olla sudittaa henkilöltä menny pointti vähän ohi. Kolareita sattuu ja se on ihan ok. Kyllä ne paremmatkin kuskit välillä mokaa eikä siinä mitään. Mutta mitä olen sun kirjoitukstani saanut käsityksen niin sun mielestä on ihan ok sitten survoa menemään vähän miten sattuu siellä radalla ja se ei haittaa ollenkaan jos/kun joku jyrää yli kaikista. Hoke nimenomaan on koittanut sanoa, että sitä nättiä kilvanajoa pitäisi koittaa opetella ja välttää niitä ylimääräisiä kolhimisia, koska se on kaikille se nopein tapa kiertää rataa! Ja tätä hoke on myös kritisoinut mm. torstai ajeluissa. Osalla porukasta taitaa vaan se unohtua kun hyppää lauteille ja pääsee roiskimaan.

Hoke nyt sattuu vaan kirjoittamaan vähän kärjistäen täällä, mutta kaverilla on yleensä aina joku hyvä jyväkin siinä kirjoittelussa (tosin ihan turhaan jauhaa samasta asiasta uudestaan ja uudestaan).

Olisi kiva jos hoke tarkottaisi asian niin kuin olet ymmärtänyt. Meitä jotka ymmärtävät toisin on muutama, lähinnä SC-autoilla ajavia pari vuotta harrastaneita ei "kilpakuskeja" vaan hauskanpitäjiä.

Joka ikisessä SC-autoja sivuavassa aihessa tulee taas hokelta sama huuto ja itku kun vaan räimitään pitkin seiniä eikä edes yritetä oppia ajamaan. Sitä ei vaan jaksa lukea, välillä jotkut vastaa. Ja jotkut jopa samalla mitalla. Voisi tietenkin jättää tämän foorumin seuraamisen ja vaihtaa harrastusta mutta kun ajaminen on kivaa...

Sääntöihin, jos kestävyysajoja joskus vielä järjestetään, voisi tehdä pari helpotusta. Jos halutaan lisää osallistujia...
-vapaa kone, jokainen saa ajaa millä haluaa
-tiimin koko 3

Perusteluja: Parin koneen hankinta voi joillekin olla merkityksetön juttu mutta joillekin ei, talous ei ehkä salli. Pienempiä tiimejä on helpompi kasata.

tturku

Hoken tarttee vaan oppia tuntemaan, sen jälkeen sen kirjoituksia (vääntöjä) ei ota niin vakavasti / osaa erottaa sen tärkeän sieltä välistä. ;)

On siinä eroa mitä kirjoittaa kärjistäen. Jos sanot että kun prot sattuu joskus ajamaan jonkun kanssa yhteen niin se tarkoittaa sitä että myös ei prot voi huoletta rymistellä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Nicke

#308
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 21.03.12 - klo: 16.36
-vapaa kone, jokainen saa ajaa millä haluaa
-tiimin koko 3

Perusteluja: Parin koneen hankinta voi joillekin olla merkityksetön juttu mutta joillekin ei, talous ei ehkä salli. Pienempiä tiimejä on helpompi kasata.

Vapaalla koneella on myös negatiivisia puolia:
-Joudutaan rajoittamaan vetotapa
-Enemmän teknisia ongelmia sekä keskeytyksiä
-Erot kasvaa huomattavasti

Nytkin ero oli toisen ja kolmannen tiimin välillä 65 läppiä, eli kierroksella ohitus noin joka 5 minuutti. Hitaampia tiimejä ohiteltiin keskimäärin kerran minuuttiin-kahteen, eli viiden minuutin sisään mahtui jo nyt todella paljon kierroksella ohituksia. Mitä enemmän nopeuseroa, sitä enemmän yllättäviä tilanteita ja rikkinäisiä autoja.

Mitä tiimin kokoon tulee, niin 4 kuskia tuntui juuri sopivalta määrältä. Viides kuski olisi 6h kisassa ollut melko turha, kolme kuskia olisi ollut liian vähän, ei olisi voinut samalla tavalla nauttia kisasta kisaamisen ohella. Neljällä kuskilla oli jo sen verran tekemistä jatkuvasti ettei ainakaan itse kerennyt edes miettimään syömistä.

Lainaus käyttäjältä: sudittaa - 21.03.12 - klo: 16.21
Niin toiset saa kärjistää ja toiset ei?
Hoken kanssa keskustellaan hoken tavalla.
Lainaus käyttäjältä: sudittaa - 21.03.12 - klo: 13.55
Sulla menee toi ajatuksen juoksu muutenkin jatkuvasti metsään,  ja me tiedetään se kyllä, niin ei trattee täällä foorumilla sitä kokoajan olla todistelemassa.

Kärjistäminen on yksi asia, henkilökohtaisuuksiin meneminen sekä turha provosointi aivan toinen. Mikään niistä ei kuulu tähän topicciin.

Nicke

Edellisessä viestissä mainittuihin nopeuseroihin liittyen innostuin hieman tutkimaan asiaa tulosten perusteella.

Koko kilpailun aikana kierroksella ohituksia tuli meidän tiimille 1356kpl.
Eli kierroksella ohitettiin keskimäärin joku joka 15 sekunti.
Joka kierrokselle mahtui siis vähintään yksi kierroksella ohitus.

Vapaalla moottorilla nämä lukemat olisi vielä jotain huomattavasti hurjempaa, koska 10.5t moottori oli jo sen verran tehoton että se tasoitti eroja todella paljon.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 21.03.12 - klo: 21.31
Vapaalla moottorilla nämä lukemat olisi vielä jotain huomattavasti hurjempaa, koska 10.5t moottori oli jo sen verran tehoton että se tasoitti eroja todella paljon.

Eikö noissa takavetoisissa SC autoissa ole tavallisissa lyhyissä kilpailuissa vapaat koneet? Jotenkin olen käsittänyt, että siellä ihmisillä on 10.5T ja 8.5T koneita. Olenko ihan väärässä vai onko teidän ratanne jotenkin tehokkaita koneita suosivassa kunnossa?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

sudittaa

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 21.03.12 - klo: 21.13
Vapaalla koneella on myös negatiivisia puolia:
-Joudutaan rajoittamaan vetotapa
Miksi ihmeessä? Nelkut menee kovempaa joo, mut kuten sanoit ohituksia tuli jo nyt runsaasti, että mikä ero jos ohituksia on paljon tai paljon.
Lainaa
-Enemmän teknisia ongelmia sekä keskeytyksiä
Ihan tiimien oma valinta, ajaako teholla ja isommalla riskillä vai miten. Jos hajoo niin mennään korjaamaan ja tulee takas radalle, ei tarttee keskeyttää. Ei pitäis ihan kaikkea päättää muiden puolesta. Holhousyhteiskunnan ideologia on juurrutettu meihin syvään, ja ihmisten mahdollisuus omaan ajatteluun ja ratkaisuihin pyritään kitkemän pois. Ei välttämättä aina niin hyvä asia.

Lainaa
-Erot kasvaa huomattavasti
Ehkä, ehkä ei, onko kokeiltu? Mikäli laittaa kireempää pataa niin nelkut vaihtaa patteria entistä tiheempään, sillävälin vajaavetoset kuroo eroa takasin tai ohi (mikäli siis ajettais endurance yhdellä autolla eikä viestikisa kahdella). Määrätty pata ja viestikisameininkii tarkoitti tällä kertaa sitä, että ostat yhden koneen osallistumismaksussa, ja toisen jostain muualta siihen toiseen autoon. Kaksi konetta yhtä kisaa varten loukkaan, jossa ei ikinä ole tässä maassa ajettu rajoitetulla koneella?

Mitä kuskien määrään ja ajoaikaan tulee, niin joskus back in the day ajettiin slottiautoilla 8h endurance kisoja, kahden hengen joukkueilla, yksi auto ja kaikki huollot ajon aikana. Mut ennen olikin miehet rautaa.

JiiIii

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 21.03.12 - klo: 16.36
-vapaa kone, jokainen saa ajaa millä haluaa

Ehdottomasti päinvastaista mieltä. 10.5t oli mainio valinta; kunnon kilvanajoa saatiin aikaiseksi, ja kun huippunopeudet pysyivät kuitenkin maltillisina selvittiin varmasti vähemmällä kolaroinnilla. Eli luultavasti hauskempaa kaikille?

Ja konehan tulee (tuli) osallistumismaksun yhteydessä (joka tietysti hieman normaali korkeampi), meidän joukkue nappasi toisen koneen tuuppikrossista joten sehän oli jo kertaalleen maksettu eli ilmainen  :tongue:
I race what ever the marketing department tells me is fast.

*HOKE*

#313
Lainaus käyttäjältä: sudittaa - 21.03.12 - klo: 16.21
Lainaus käyttäjältä: tturku - 21.03.12 - klo: 15.11
Hoke nyt sattuu vaan kirjoittamaan vähän kärjistäen täällä,
Niin toiset saa kärjistää ja toiset ei?
Hoken kanssa keskustellaan hoken tavalla.
Lainaa
(tosin ihan turhaan jauhaa samasta asiasta uudestaan ja uudestaan).
.

Joku vois opetella keskustelemaan asioista ja jättää typerä henkilökohtaisuus täysin pois.
Sinä hyppäät välittömästi henkilökohtaiselle tasolle ilman pienintäkään halua edes ymmärtää mitä kirjoitan.

Julkista provosointia ja henkilökohtaista poskensoittoa viitaten järjenjuoksuun ym...
Yksityisesti ei missään nimessä voi hoitaa henkilökohtaista keskustelua, ja vielä blokkaa kainen huipuksi yksityisviestit.

Jätänpä tämänkin todella turhan keskustelun foorumilta pois ja pyydän herraa tulemaan keskustelemaan kasvotuste mikäli on jotain henkilökohtaista sydämellä.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 21.03.12 - klo: 22.16
Lainaus käyttäjältä: Nicke - 21.03.12 - klo: 21.31
Vapaalla moottorilla nämä lukemat olisi vielä jotain huomattavasti hurjempaa, koska 10.5t moottori oli jo sen verran tehoton että se tasoitti eroja todella paljon.

Eikö noissa takavetoisissa SC autoissa ole tavallisissa lyhyissä kilpailuissa vapaat koneet? Jotenkin olen käsittänyt, että siellä ihmisillä on 10.5T ja 8.5T koneita. Olenko ihan väärässä vai onko teidän ratanne jotenkin tehokkaita koneita suosivassa kunnossa?

Ajoin Oulun WJ kisoissa kohtuu syheröllä radalla takavetoisella rtr kyosholla käyttäen 6.5T konetta.
Tehoja ei millään tavoin rajoitettu.
Samalla koneella olen ajanut siitä lähtien kun auton hommasin.
Oulun kisojen jälkeen hommasin autoon vähän blingiä ja säätelin myös hieman paremmaksi jolloin tehoja pystyi ruveta hyödyntämään.
Ja tehosta on sittemmin myös hyötynyt.

Tosin... isoin hyöty itsellä on ollut vain se että kyseinen moottori sopii paremmin ajotyyliini, kuin tehottomampi moottori jolla täytyy painaa kaasua isommalla kädellä.

Mutta siis... Taitaa se 8.5T kone olla yleisin mitä porukalla on käytössä ja jotku ajavat kireämmillä.
Muutamat toki myös 10.5T

Bigbear

Kokeillaan vapailla sähköillä, niin sillähän se selviää. Enemmän tehoa on hiukan enemmän vauhtia ja paljon enemmän virrankulutusta. Sudittaallaa on paljon pointtia asiaan. Nelkulla ei oikein saanut hyötyjä irti 10,5t koneella. Tehoa oli vaan liian vähän. Kaasua ei tarvinnut säädellä yhtään. On/off asennot kaasussa riitti. Endurancessa pärjää kevyt auto, joka kestää.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 22.03.12 - klo: 00.06
Nelkulla ei oikein saanut hyötyjä irti 10,5t koneella. Tehoa oli vaan liian vähän. Kaasua ei tarvinnut säädellä yhtään. On/off asennot kaasussa riitti. Endurancessa pärjää kevyt auto, joka kestää.
Kyllä sai ja ei todellakaan ajettu on/ off...
Old fart

tturku

Niin hoken kirjoitusten kommentointi väännöstä ja vänkäämisestä koskee nimenomaan asioita, ei mitään henkilökohtaisuuksia tai päänaukomista, mitä taas muutamalta muulta keskusteluun osallistuneelta on saanut lukea. Linkkua en tarkoita tällä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 22.03.12 - klo: 15.19
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 22.03.12 - klo: 00.06
Nelkulla ei oikein saanut hyötyjä irti 10,5t koneella. Tehoa oli vaan liian vähän. Kaasua ei tarvinnut säädellä yhtään. On/off asennot kaasussa riitti. Endurancessa pärjää kevyt auto, joka kestää.
Kyllä sai ja ei todellakaan ajettu on/ off...

Mikä nelkku teillä oli? Olikos se Durango? Paljonko se painoi?

Kireellä koneella virrankulutus kasvaa todella paljon kun taas kierrosaika ei pienene samassa suhteessa, joten vapailla koneilla voisi hyvin olla edellytykset hyvään kisaan.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

-Jari-

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 23.03.12 - klo: 10.00
Kireellä koneella virrankulutus kasvaa todella paljon kun taas kierrosaika ei pienene samassa suhteessa, joten vapailla koneilla voisi hyvin olla edellytykset hyvään kisaan.
En ymmärrä, avaatko tuota logiikkaa hieman.
Kireämmällä koneella ei saa hyötyä kierrosaikaan, mutta joutuu vaihtamaan akkua tiheämmin. Mikä järki silloin on käyttää kireämpää konetta kun tarkoitus on ajaa vakioajassa mahdollisimman paljon?

Meidän tiimin kokemuksesta jo pelkkä vaihto GM -> LRP lyhensi ajoaikaa yli kolme minuuttia, kulkupuolessa oli kyllä selvä erokin noiden välillä. Mutta kun katsoin läppiaikoja mun viimeisimmästä GM:llä ajetusta ja ensimmäisestä LRP:llä ajetusta niin bestläp on sama 17,6s ja averageläp ero oli 0,044s LRP:llä ajetun akullisen hyväksi. 42 kierroksen (~13min) akullisessa tuo averageläp ero tekee 1,8s voittoa sen kustannuksella että tunnin aikana akku tarvitsee vaihtaa kolmen sijasta neljä kertaa, ja nopein akunvaihto (autonvaihto) meidän tiimillä vei ~15s.

Omasta mielestä vapaan, lue kireämmän, koneen käyttö päinvastoin kasvattaa eroja kärjen ja häntäpään välillä. Todennäköisesti kireämmästä koneesta olisi ollut hyötyä parantuneina kierrosaikoina ainoastaan kärkikaksikolle, muille kireämpi kone todennäköisesti olisi tarkoittanut huonontunutta averageläppiä sekä useampia varikkopysähdyksiä.
Sekin pitää muistaa että kireämpi kone lyhentää ajoaikaa kärkikuskeilla ja häntäpään kuskeilla erilailla. Kärkipään kuskeilla ajoaika pienenee vähemmän koska lisääntynyttä tehoa ei käytetä niin paljoa hukkaan, kärkikuskit pystyy ajamaan sitä optimaalista linjaa ja tasaisempia läppejä myös tehokkaammalla koneella mutta häntäpään kuskeilta se tuskin onnistuu kun ei se onnistu 10,5 koneellakaan.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 23.03.12 - klo: 14.41
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 23.03.12 - klo: 10.00
Kireellä koneella virrankulutus kasvaa todella paljon kun taas kierrosaika ei pienene samassa suhteessa, joten vapailla koneilla voisi hyvin olla edellytykset hyvään kisaan.
En ymmärrä, avaatko tuota logiikkaa hieman.
Kireämmällä koneella ei saa hyötyä kierrosaikaan, mutta joutuu vaihtamaan akkua tiheämmin. Mikä järki silloin on käyttää kireämpää konetta kun tarkoitus on ajaa vakioajassa mahdollisimman paljon?

Meidän tiimin kokemuksesta jo pelkkä vaihto GM -> LRP lyhensi ajoaikaa yli kolme minuuttia, kulkupuolessa oli kyllä selvä erokin noiden välillä. Mutta kun katsoin läppiaikoja mun viimeisimmästä GM:llä ajetusta ja ensimmäisestä LRP:llä ajetusta niin bestläp on sama 17,6s ja averageläp ero oli 0,044s LRP:llä ajetun akullisen hyväksi. 42 kierroksen (~13min) akullisessa tuo averageläp ero tekee 1,8s voittoa sen kustannuksella että tunnin aikana akku tarvitsee vaihtaa kolmen sijasta neljä kertaa, ja nopein akunvaihto (autonvaihto) meidän tiimillä vei ~15s.

Omasta mielestä vapaan, lue kireämmän, koneen käyttö päinvastoin kasvattaa eroja kärjen ja häntäpään välillä. Todennäköisesti kireämmästä koneesta olisi ollut hyötyä parantuneina kierrosaikoina ainoastaan kärkikaksikolle, muille kireämpi kone todennäköisesti olisi tarkoittanut huonontunutta averageläppiä sekä useampia varikkopysähdyksiä.
Sekin pitää muistaa että kireämpi kone lyhentää ajoaikaa kärkikuskeilla ja häntäpään kuskeilla erilailla. Kärkipään kuskeilla ajoaika pienenee vähemmän koska lisääntynyttä tehoa ei käytetä niin paljoa hukkaan, kärkikuskit pystyy ajamaan sitä optimaalista linjaa ja tasaisempia läppejä myös tehokkaammalla koneella mutta häntäpään kuskeilta se tuskin onnistuu kun ei se onnistu 10,5 koneellakaan.

Tämä perustuu omiin kokemuksiin. 550kokoisella liki kilowatin moottorilla kierrosaika on tietenkin parempi kiun 10,5t 540 koneella, mutta ei ihan mielettömästi. Virrankulutus sen sijaan nousee aikalailla ja akunvaihtoja tulee enemmän. Tämähän puoltaa vapaata moottoria, koska taitavammat voivat käyttää tehoa paremmin hyväkseen juuri kuvailemallasi tavalla. Mitään dramaattista hyötyä keskiverto kuski ei saa pelkällä teholla, koska pysähdyksiä tulee enemmän. Tietty viesti tyyppisessä kisassa varikolla ei vietetä kovin paljoa aikaa. Todellisella Endurancella varikolla vietettäisiin aikaa n. 20-30 sek pidempään, jolloin virrankulutus tulee merkittävämmäksi kuin nyt oli.
Kun moottori olisi vapaa, niin kaikki valitsevat sen, jolla saavat parhaat tulokset. Helppoa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

-Jari-

Oletko itse siis kokeilllut:
1) kummalla saat koko akun ajamalla tasaisempia kierrosaikoja (kaatokierrokset lasketaan myös)
2) kummalla saat koko akun ajamalla paremman average läpin (best läp on täysin merkityksetön)

Jos tarkoitus on ensinäkin tasata puhtaasti nopeuseroja (suoranopeutta), ja toisekseen luoda mahdollisimman tasaväkinen kilpailu eri joukkueiden (eritasoisten kuljettajien) välille, on minusta parempi valinta määrittää joku sopivan "tehoton" moottori josta on:
-hyötyä perus harrastajille (tasaisempia kierroksia, vähemmän kaatoja, helpompi ajaa optimaalista linjaa)
-"haittaa" huippukuljettajille (vähemmän tehoa, lisätehosta olisi hyötyä)

Eipä meidän mielipiteet varmaan tässä asiassa kohtaa. Itsellä ei tähän juuri ole lisättävää, saat toki olla tuota mieltä mutta en "osta" noita sun väitteitä vapaan koneen paremmuudesta kun kilpailun tavoitteet on noi mitä tuossa yllä mainitsin.
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

mop

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 23.03.12 - klo: 15.06
Kun moottori olisi vapaa, niin kaikki valitsevat sen, jolla saavat parhaat tulokset. Helppoa.

Näkis vaan. Miten tää onnistuisi endurancekisassa, kun se ei onnistu muutenkaan? Normisti kuitenkin moni roiskii menemään ylitehosilla vehkeillä ja paras viritysniksi olisi palikka polkimen alla.

Mun mielestä toi 10,5t oli onnistunut valinta. Suoranopeudet oli linjassa, eikä nähty ihan älytöntä romurallia, vaikka oli eritasoista jengiä puikoissa.

nimim. "kuuspuokilla 17.2, kymppipuokilla 17.3"

Bigbear

Eikös endurance kisassa ole tarkoitus ajaa 6h aikana maksimikierros määrä? Silloin jokainen tiimi voi ihan itse päättää miten aikoo sen tehdä. Jos haluaa käyttää nopeaa, mutta riskitekniikkaa, niin se oma valinta? Voihan tarkoitus olla vakioluokka tai sitten vapaa luokka, eihän niitä tarvitse sekoittaa. Nyt vakio on kokeiltu, joten kokeillaan vapaa seuraavaksi?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Nicke

#324
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 23.03.12 - klo: 17.04
Eikös endurance kisassa ole tarkoitus ajaa 6h aikana maksimikierros määrä? Silloin jokainen tiimi voi ihan itse päättää miten aikoo sen tehdä. Jos haluaa käyttää nopeaa, mutta riskitekniikkaa, niin se oma valinta? Voihan tarkoitus olla vakioluokka tai sitten vapaa luokka, eihän niitä tarvitse sekoittaa. Nyt vakio on kokeiltu, joten kokeillaan vapaa seuraavaksi?

Toistan nyt täysin itseäni, mutta vastaillaan kuitenkin.

Idea 10.5t moottorilla on tasoittaa eroja, ja tehdä ajamisesta mukavampaa. Jos luit aiemmat viestit, niin huomasit varmaan paljonko laskin että pelkästään meidän tiimi ohitti autoja kuuden tunnin aikana. (1356kpl) Se tarkoittaa 1356 tilannetta radalla missä voi helposti käydä jotain ikävää autolle, pelkästään meidän tiimin osalta.

Vapalla moottorilla nopeuserot korostuu huomattavasti, koska nopeimmat menevät entistä kovempaa, ja moni hitaammista tiimeistä ajaa jopa huonomman tuloksen. Katsoin huvikseni avg-läppejä viimeisestä krossikisasta, yksikään tuuppicorri ei alittanut meidän tiimin aikaa vapaasta moottorista huolimatta. Vaikka se 5min pitäisi olla aika helppo keskittyä verrattuna endurance tyyliseen ajoon.

Olen edelleen sitä mieltä että 10.5t moottori on hyvä valinta, mutta tulevien kilpailuiden moottorin valinta lienee kisojen järjestäjän ongelma.

Lainaus käyttäjältä: mop - 23.03.12 - klo: 15.45
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 23.03.12 - klo: 15.06
Kun moottori olisi vapaa, niin kaikki valitsevat sen, jolla saavat parhaat tulokset. Helppoa.

Näkis vaan. Miten tää onnistuisi endurancekisassa, kun se ei onnistu muutenkaan?

Näin. Vielä kerran, kyse on siis vain halusta tehdä kisoista kilpailijoille mahdollisimman mukavat, ei mistään muusta. Kilpaileminen on varmasti mukavampaa kun auto pysyy paremmin ehjänä eikä ero siihen normaalisti parempaan kuskiin olekkaan kovin kummonen.

Eli kuten Jari muotoili asian, täysin samaa mieltä:

Lainaus käyttäjältä: -Jari- - 23.03.12 - klo: 15.30
Jos tarkoitus on ensinäkin tasata puhtaasti nopeuseroja (suoranopeutta), ja toisekseen luoda mahdollisimman tasaväkinen kilpailu eri joukkueiden (eritasoisten kuljettajien) välille, on minusta parempi valinta määrittää joku sopivan "tehoton" moottori josta on:
-hyötyä perus harrastajille (tasaisempia kierroksia, vähemmän kaatoja, helpompi ajaa optimaalista linjaa)
-"haittaa" huippukuljettajille (vähemmän tehoa, lisätehosta olisi hyötyä)

jon.lindgren

Jos kierroksella ohitus/ 5min on ongelma niin sitten oli tosi hyvä että emme päässeet mukaan. Mut kun olisi pitänyt ohittaa useammin ja meidän tiimin toinen kuski kans.

Nicke

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 25.03.12 - klo: 17.45
Jos kierroksella ohitus/ 5min on ongelma niin sitten oli tosi hyvä että emme päässeet mukaan. Mut kun olisi pitänyt ohittaa useammin ja meidän tiimin toinen kuski kans.

Jos toi oli käsitys minkä sait aiemmista viesteistä, niin täytyy kyllä pyytää lukemaan uudestaan.

jon.lindgren

Lähinnä tähän viittaan.

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 21.03.12 - klo: 21.13
Nytkin ero oli toisen ja kolmannen tiimin välillä 65 läppiä, eli kierroksella ohitus noin joka 5 minuutti. Hitaampia tiimejä ohiteltiin keskimäärin kerran minuuttiin-kahteen, eli viiden minuutin sisään mahtui jo nyt todella paljon kierroksella ohituksia. Mitä enemmän nopeuseroa, sitä enemmän yllättäviä tilanteita ja rikkinäisiä autoja.

Pitkässä kisassa olisi kyllä oikeasti hyvä jos autojen nopeudet olisivat tasaisemmat, ajaminen on silloin helpompaa kaikille. Kalustohankita yhtä kisaa varten ei ole meidän budjetilla mahdollista joten kestävyyskisat jää meiltä joka tapauksessa väliin.


Nicke

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 25.03.12 - klo: 20.22
Pitkässä kisassa olisi kyllä oikeasti hyvä jos autojen nopeudet olisivat tasaisemmat, ajaminen on silloin helpompaa kaikille.

Kiitos, nyt ymmärsit viestin oikein. Rajoitettu moottori oli onnistunut kokeilu ensimmäisessä kisassa, mutta eihän mikään estä kokeilemasta vapaata moottoria seuraavan kerran kuin vastaava kisa järjestetään. Se on järjestäjän valinta, tuon vain oman mielipiteeni esille  :wink:

Suurin ongelma vapaalla moottorilla on nopeuserojen lisäksi vetotapa, miten/millä säännöillä voidaan ajaa vastakkain nelkuilla ja tuupeilla? Le Tikkurilan säännöillä (pl. moottorisääntö) se ei onnistuisi.

Volvospede

Juu siis kyllähän tuo mottisääntö tasasi tuota vetotapojen eroa Le tiksissä. Silti nelkku saa mielestäni melkoisesti etua tuuppiin nähden ja ehkä ongelmaa tulee aina jos noita yritetään "pakottaa" samaan luokkaan.

Tietty jos ajettais yhdellä autolla niin silloin tuuppi taas sais etua pienemmästä virrankulutuksesta ja sitäkautta pitempi ajoaika ja vähemmän patterinvaihtoja. Minun kuvitelmissa tämä voisi tasata nelkkujen ja tuuppien menoa samassa luokassa. Tai sitten yksi vaihtoehto olisi rajata vetotapa jommaksi kummaksi.

Tuli muuten ajettua vähän endurance treeniä tikkurilassa nyt viiikonloppuna slässillä, noin 800  :shocked: kierrosta la + su. Takapyöränlaakeri särkyi ja mottori löystyi kerran.. Pitää olla huolellisempi auton valmistelussa.  :grin:



Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)