Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ari-Pekan RC-sivut

Aloittaja l150040, 07.05.04 - klo: 09.41

l150040

Päätin pitkällisen pohdinnan jälkeen laittaa Internet-sivuilleni "Hyvä tietää"-osion, johon tulen kokoamaan Suomen kielellä yleispätevää RC-tietoutta asioista, joihin olen itsekin vastannut tällä foorumilla melkoisen monta kertaa. En siis ala laittamaan esim. autokohtaisia viritysohjeita. Jotain olen sinne jo laittanutkin ja paljon tulen myöskin laittamaan. Yhden jutun laittamiseen vaan menee jonkun verran aikaa, joten kovin nopeassa tahdissa uusia juttuja ei tule.

Ehdotuksia uusiksi aiheiksi, joista luulette minulla olevan jotain tietoa, otetaan luonnollisestikin kiitollisena vastaan. Olisin myös kiitollinen, jos ojennatte minua kohdissa, jotka olen epähuomiossa kirjoittanut väärin tai epäselvästi.

Tämä osio siis löytyy Internet-sivuiltani http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/ klikkaamalla sitä keltaista "Hyvä Tietää"-tekstiä siinä vasemmalla. Toivottavasti tästä on hyötyä edes jollekin.  :wink:

Heuli

Kävin lukaisemassa ja täyttä asiaa! Kannattaa kuitenkin varmaan laittaa varoitukset tuohon elaksointiin ettei perheen juniorit lähde omin päin kokeilemaan tuota - K-18 tai isän valvonnan alaisena  :wink:

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Heuli"Kannattaa kuitenkin varmaan laittaa varoitukset tuohon elaksointiin ettei perheen juniorit lähde omin päin kokeilemaan tuota - K-18 tai isän valvonnan alaisena  :wink:

Toinen kappale on pelkkää varoitusta, mutta laitan sen jossain vaiheessa vielä vaikka lihavoituna, niin pitäisi erottua varmasti.

l150040

Olen laitellut tuonne pitkin matkaa uusia aiheita, joten kannattaa varmaankin mennä katsomaan. Minulta alkaa kuitenkin loppua aiheet mielestäni, joten olisin kovinkin kiitollinen aihe-ehdotuksista.

l150040

Aihe-ehdotuksia onkin jo tullut ihan kivasti ja olenhan niitä itsekin keksinyt, joten tällä osa-alueella sanko alkaa olemaan vähäksi aikaa täynnä. Olen kuitenkin kirjoitellut juttuja melkoisen vaihtelevissa olosuhteissa, jotten mieleeni on hiipinyt epäilys. Jutuissa on oltava selviä asiavirheitä ja puutteita. Eli jos näette näitä, niin olisin kiitollinen, jos vielä viitsisitte ilmoittaa asiasta minulle.

Mika R

Hee, sama koskee meitä :-D Palautetta vaan kehiin, risut ja ruusut!
www.snrt.net

Hienot sivut AP! 15FE:llekin löytyi silloin näemmä käyttöä :-D
Toi rc10 projekti on kolee!

Tänks,
-Mika

TTKoo

On aivan pakko kiittää Ari-Pekkaa ( l150040 ) kaikkien rc-lajitoverien puolesta.
Aktiivisuudesta ja kyvystä tehdä tämänkaltainen palvelus foorumilla annettujen apujen lisäksi.

Joten    K I I T O S !
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

l150040

Olkaatte hyvin! Hienohan se on, jos pytyy jotain auttamaan. Lisäksi samoja asioita tulisi kuitenkin kirjoitettua foorumillakin ja useampaan kertaankin vielä.

l150040

Nyt olen saanut sivuilleni paljon kaivatun sanaston jokseenkin valmiiksi. Sieltä pitäisi löytyä yleisesti käytettyjen termien selityksiä niin paljon, kuin olen keksinyt. Polttomoottorista ajattelin vielä tehdä samanlaisen kuvan ja luettelon kuin sähkömoottoristakin. Pitäisi ensin räjäyttää joku moottori kuvien ottamista varten.

Nyt kaipaisinkin teidän vinkkejänne yleisesti käytetyistä termeistä, jotka puuttuvat sanastosta. Olisin myös kiitollinen, jos puutteellisista tai virheellisistä selityksistä ilmoitettaisiin. Yhteydenotot kannattaa tehdä esim. yksityisviestien välityksellä. Voin myös lisäillä kuvi sellaisten termien kohdalle, jotka eivät oikein aukene ilman. En kuitenkaan viitsisi aivan joka kohtaan kuvaa lisätä.

copter

No h*mmetti. Onpa hyvä läjäys tietoa! Suosittelen ehdottomasti kaikkia ja varsinkin uusia harrastajia lukemaan nuo jutut tuolta osiolta. On nimittäin sen verran paljon tietoa että meinaa pää tukehtua.. ;)

Mr Cale

LainaaAnti-Dive (Nyökkäyksen esto): Tällä tarkoitetaan etualatukivarsien kulmaa, kun alatukivarren etukiinnityspiste auton runkoon on ylempänä kuin takakiinnityspiste. Tällä pyritään estämään auton keulan nyökkääminen  jarrutettaessa.
Tässä kohtaa pieni virhe. Anti-divessa alatukivarren takakiinnitys on korkeammalla kuin etukiinnitys. Anti-divella haettu vaikutus on selitetty oikein. Etukiinnityspisteen ollessa ylempänä kuin takakiinnityspiste, on kyseessa kick-up.

Mika R

Tuo sanasto on upea! Hyvin kasattu.

Tämä osui silmään: "Pakoadapteri (Header, Manifold): Katso pakokäyrä."

Minusta pakoadapterilla tarkoitetaan ns. yhdyskumia joka yhdistää käyrän (header, manifold) pakoputkeen (tuned pipe, exhaust)

Olenko väärässä?

No pikku juttuhan tämä on.

l150040

Kiitos Mr Cale, korjaan virheen jossain välissä.

Mika, olen edelleen siinä käsityksessä, että adapterilla tarkoitetaan sitä moottorin ja pillin välissä olevaan pakokäyrää. Kyseisestä silikooniputkesta käytetään puolestaan nimitystä adapterikumi. Jos olen jälleen väärässä, niin korjatkaa.

Mika R

Joo, voi olla hyvinkin noin. Yhdyskumista / adapterikumista käytetään myös engl. nimitystä coupling.

Ainakin hakusana adapter (=adapteri) palauttaa myös pakokäyriä yhdyskumien lisäksi Towerissa :D

Eli sanastosi lienee kohdallaan!

l150040

Nyt sivuille on lisätty osio polttoaineista ja niiden ominaisuuksista. Palautetta otetaan jälleen nöyränä vastaan.

Gucci

AP- "Moottori sammutetaan peittämällä pillin pää sormella. Jos pelkäät sormen palamista, niin pillin pään voi luonnollisestikin peittää jollakin muullakin"

Kone kaiketi kannattaa sammuttaa vauhtipyörästä. Kun tukit pillin pään, kerääntyy pyttyyn ylimääräistä löpöä/öljyä ja konetta voi olla vaikea käynnistää seuraavalla kerralla. Muita huonoksi havaittuja tapoja; Ilmaputsrin painaminen kasaan (likaa pääsee moottoriin) ja fuili letkun puristaminen (kone menee laihalla).

AP-"Mitä lämpimämpi on keli, sitä kylmempi on tulpan oltava.
Mitä kuumempi (ohuempi hehkulanka) tulppa on, sitä helpommin se hajoaa. Ainoastaan tämän takia ei kuitenkaan kannata käyttää kylmempää tulppaa. "

Monesti lämpimämpi tulppa ratkaisee käynti ongelmat ja jopa laskee moottorin lämpöja. Konetta ei tarvitse vetää sika laihalle jotta se kävisi hyvin. Henkilökohtaisesti uskon että ilman lämpötilalla on pienempi vaikutus käyntiin kuin ilman kosteudella.

tai jotain...

Mika R

tästä sammuttamiksesta on keskusteltu useita kertoja mikä on paras tapa. Parhaaksi on usein järkeilty tuo vauhtipyörästä pysäytys koska
a) polttoaine jää kaasariin --> helppo uudelleen käynnistys
b) ei pelkoa että moottori imaisee skeidat pakoputkesta koeen sisään

Dalgor_

Mielestäni sivuille voisi joku väsätä edes pinenelaisen "johdannon" RC-autoilun maailmaan aloittelijoilla (hyvähän minun on puhua kun olen aloittelija ;)), joka sisältäisi esim. tietoa millaisia eri autoja on olemassa, mikä on niiden käyttövoima, mitä eri kokosuhteita (1:8, 1:10, 1:16...) on olemassa, rengastyypit (ja niistä lyhyet infot), mitä tarvitset ajaaksesi (esim. alusta+kori+sähköt+muut kamat) ja kertoa ehkä hieman niistäkin, ynnä kaikkea mitä aloittelijan olisi ehkä hyvä tietää.

Tämä on siis vain minun mielipiteeni/pyyntöni, jota ei tietenkään tarvitse toteuttaa jos ei halua / jos aikaa ei ole.
niih.

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Gucci"AP- "Moottori sammutetaan peittämällä pillin pää sormella. Jos pelkäät sormen palamista, niin pillin pään voi luonnollisestikin peittää jollakin muullakin"

Kone kaiketi kannattaa sammuttaa vauhtipyörästä. Kun tukit pillin pään, kerääntyy pyttyyn ylimääräistä löpöä/öljyä ja konetta voi olla vaikea käynnistää seuraavalla kerralla. Muita huonoksi havaittuja tapoja; Ilmaputsrin painaminen kasaan (likaa pääsee moottoriin) ja fuili letkun puristaminen (kone menee laihalla).

AP-"Mitä lämpimämpi on keli, sitä kylmempi on tulpan oltava.
Mitä kuumempi (ohuempi hehkulanka) tulppa on, sitä helpommin se hajoaa. Ainoastaan tämän takia ei kuitenkaan kannata käyttää kylmempää tulppaa. "

Monesti lämpimämpi tulppa ratkaisee käynti ongelmat ja jopa laskee moottorin lämpöja. Konetta ei tarvitse vetää sika laihalle jotta se kävisi hyvin. Henkilökohtaisesti uskon että ilman lämpötilalla on pienempi vaikutus käyntiin kuin ilman kosteudella.

tai jotain...

Olen itse sammuttanut käytännössä aina moottorin tukkimalla pillin pään sormella, koska tämä on mielestäni huomattavasti helpompaa, kuin vauhtipyörästä pysäyttäminen. Mitään sivuvaikutuksia tällä ei ole ollut edes sormeen. Jos auton sammuttaa tyhjäkäynniltä, moottori sammuu täysin välittömästi, jolloin mitään polttoaineen kerääntymisiä yms. ei todellakaan ehdi tapahtumaan. Tästä asiasta on todellakin kiistelty aina. Ja tasaisesti pillin tukkiminen ja vauhtipyörä on saanut kannatusta. Eli molemmat tavat taitaa olla ihan hyviä tapoja. Lisään vielä tuon vauhtipyörän tuonne sivuilleni. On jäänyt epähuomiossa laittamatta. Itse asiassa luuleen, että kaikkein paras tapa olisi lennokkimiesten käyttämä tapa, jossa suljetaan kaasarin kurkku kokonaan lähettimen trimmillä. Tämä ei tietenkään toimi autojen tapauksessa, koska jarrunkin on toimittava.

Viittasin tuolla tulpan vaihtamisella pelkästään tuon kestoiän parantamiseen, en muuhun. Luonnollisestikin tulppaa kannattaa vaihtaa, jos se ei ole sopiva. Ohjeessa pitäisi olla pääpiirteet siihen, mihin suuntaan pitäisi lähteä.

Paradoksaalisesti voisin myöskin todeta päinvastaisesti kuin sinä. Monesti tulpan lämpöarvoissa mennään liian lämpimälle, jolloin moottori ei taaskaan toimi kunnolla. Monesti on siis moottorin käyntiongelmat ratkeavat vaihtamalla tulppaa kylmemmälle. Nimimerkillä "RB:n #4 on todellakin liian kuuma tulppa .21 moottoriin"  

Tai, jos ajetaan paukkupakkasella 5% polttoaineella, niin voihan sitä kokeilla.  :wink:

rala.p

"Risiiniöljy toimii tehokkaasti ruosteen estäjänä, mutta synteettiset öljyt jopa edesauttavat ruostumista ilman sopivia ruostetta estäviä lisäaineita."

Eikös se ole just toisin päin. :mrgreen:
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

l150040

Lyhyesti ja ytimekkäästi - EI!

Risiiniöljy on erittäin tehokas ruosteen estäjä. Se levittyy hyvin metallipinnoille ohueksi kalvoksi, joka suojaa erinomaisesti ruosteelta. Synteettisillä öljyillä on yleensä tapana kerätä itseensä kosteutta, jolloin tapahtuu myös ruostumista.

rala.p

Ai tuo oli uutta, mutta miksi sitten risiini öljyn kansa käytetään after run oilia ja synteettisen kanssa ei?
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

MarGox

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Lyhyesti ja ytimekkäästi - EI!

Risiiniöljy on erittäin tehokas ruosteen estäjä. Se levittyy hyvin metallipinnoille ohueksi kalvoksi, joka suojaa erinomaisesti ruosteelta. Synteettisillä öljyillä on yleensä tapana kerätä itseensä kosteutta, jolloin tapahtuu myös ruostumista.
Kelpaako afterrunneriksi, siis talvisäilytykseen vaikka mobil 1 rallirohmula 5W 50 ?
- öljy on metallin paras ystävä -
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

kukkalapio

Afterrunniksi kelpaa siihen tarkoitetun öljyn sijasta hyvin esim. CRC tai WD-40. Muista en tiedä.

MarGox

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Afterrunniksi kelpaa siihen tarkoitetun öljyn sijasta hyvin esim. CRC tai WD-40. Muista en tiedä.
Epäilen kyllä noiden aineiden pitkää kestoa. Tarkoitus talveksi siis laittaa motskarit linimentteihin.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

l150040

Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Afterrunniksi kelpaa siihen tarkoitetun öljyn sijasta hyvin esim. CRC tai WD-40. Muista en tiedä.

Ei käy! Syyt on jos tälläkin foorumilla esitetty useasti.

Jos ei oikea after-run-öljy ei jostain syystä käy, niin käyttäisin aseöljyä.

kukkalapio

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Afterrunniksi kelpaa siihen tarkoitetun öljyn sijasta hyvin esim. CRC tai WD-40. Muista en tiedä.

Ei käy! Syyt on jos tälläkin foorumilla esitetty useasti.

Jos ei oikea after-run-öljy ei jostain syystä käy, niin käyttäisin aseöljyä.
Aijaa, no onhan aselöljykin eräänlaista crc:tä. (ainakin meillä)

Matias V

Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Lainaus käyttäjältä: "kukkalapio"Afterrunniksi kelpaa siihen tarkoitetun öljyn sijasta hyvin esim. CRC tai WD-40. Muista en tiedä.

Ei käy! Syyt on jos tälläkin foorumilla esitetty useasti.

Jos ei oikea after-run-öljy ei jostain syystä käy, niin käyttäisin aseöljyä.

JQ sanoo; wd-40 irrottaa laakereista rastat = ei hyvä.
crc ajaa saman asian kuin afterrunoil = sitä vaan koneesee...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

kukkalapio

Joo tosta wd-40 en ollutkaan edes varma, tuli vaan kirjotettua. Mutta jos crc:tä laittaa liikaa koneeseen, ni kokemuksien perusteella se on erittäin vaikea käynnistää!

MarGox

LainaaJQ sanoo; wd-40 irrottaa laakereista rastat = ei hyvä.
crc ajaa saman asian kuin afterrunoil = sitä vaan koneesee...
Mutta ottakaanhan sitten huomioon jotta CRC on valmistaja joka valmistaa Monia eri aineita.
Kuinkas sitten tuo Mobil 1 RallyFormula 5W50?? -tuossa afterrun käytössä?
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive