Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?

Aloittaja esa67, 02.06.04 - klo: 17.25

Henko

#30
Kyllä mää uskon Hokea ihan suosiolla tosta pumppaamisliikkeestä, auto toimikin tänään ihan hyvin. Mulla on vanha akku, seissyt pari vuotta, enkä ladannut kovin montaa tuntia sitä. Kummastutti vain, kun latailin hetken toista akkua, ja vaihdoin vastarin, niin failsafe toimi. Ainakin olohuoneen lattialla. Virtaa oli latautunut sen verran vähän, että renkaat kääntyivät muutaman kerran, mutta sitten kun koski kaasuun ja renkaiden kääntöön, akku hyytyi heti, ja jarru meni päälle. Vastarissa vilkkui silloin vihreä ledi nopeaan. Eiköhän se aiemmin käytössä ollutkin vastari silti ehjä ole.
Saapa nähdä sitten, miten käy tositoiomissa seuraavan kerran, kun en ehdi vaihtaa/ladata akkua.
Edit: ennen vastarin vaihtoa olin tekevinäni huomion, että ohjaus toimi hetken kun laitto virrat päälle, mutta vastarin ledi ei vilkkunutkaan selkeästi, vaan ennemmin alkoi vilkahteli epäsäännöllisesti nopeaan tahtiin, ja ledin kirkkauskin himmeni. Ihan kuin se ei tunnistais ajoissa, että virta loppuu.

Sami L


Otinpa tuollaisen kun nyt auto kerran tässä käsissä pyöri. Tämä on tosiaan halvin ja paras ratkaisu.

Tämän lisäksi Spektrumin failsafe on ohjelmoitu laittamaan kaasu neutraalille. Täysjarrulla jos unohtuu autoon virrat päälle, niin servo saattaapi polttaa itsensä rikki, eikä ole ajotilanteissa muutenkaan mukavaa jos auto tökkää kuin seinään. (lyhyt radiohäiriö kisassa tms.)
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Tuukka

Eipä Spektrum manuska väitä tosiaan mitään jännitealenema-stoppari olevan olemassa vain signaalin katoamisen. Mitenköhän sitten meidän auton käytös on selitettävissä? Tuskin se signaalin vastaanottokyky nyt ekana tippuu kun jännite alenee?

Lisähämmennystä ymmärrykseen myös se, että ohjaus toimii vaikka kaasu menee failsafe asentoon eli juuri niinkuin futaban oma vastari tekee jännitteen aletessa!

Yksi selitys voi olla KoPropo servon ohjelmoitavuus. Ei ole itsellä ohjelmointikonetta, mutta mitenköhän se on tehtaalla asetettu. Nyt voi olla niin, että joku raja-arvo ylittyy ja servo ohjautuu neutraaliksi.

Täytynee kokeilla nyt kun on erimerkkinen servo kaasussa, että mitä se tekee huonolla akulla.

Henko

Nyt lisäks kattelin Futaban S9351:n laatikossa lukee, että Ni-Cd use only. Mulla on se pyörille siis. Ja tietty Ni-Mh akku. Käyttöohjeessa taas lukee, että "1.when using a NICAD BATTERY (mitäs muutakaan siinä lukis, kun kannessakin lukee Ni-Cd only :tongue: ) following will occur".
"2. when using systems with failsafe function it has a higher CUT-OFF VOLTAGE SETTING which willa cause shorter operation time.
En tiä, voisko erityyppisillä akuilla ja servoilla olla ongelmia keskenään. Hassu ristiriita vain, että ensin sanotaan, että nicad only, myöhemmin sanotaan, että nicadeja käyttäessä...

Ile__

Tuo kuminauha toimii hyvin riskeillä huippuservoilla kuten Futaba 9452, mutta tänään testasin samanlaisella kuminauhalla joka jaksaa vetää 9452:sen neutraaliasentoon, niin se ei jaksaa liikuttaa köykäisempää Futaba 3050:stä... Tarvii useamman kuminauhan.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

sykero

#35
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.08.09 - klo: 14.15
Vaikka jo vuosia olen tämän nytkytys ilmiön kanssa kikkaillut...
Ja tuon sai nimimerkki Sykerö myös kokea jyväskylän kisoissa.

Kun akku on lopussa, kaasu alkaa joissain tietyissä asennoissa nykiä edestakas... ohjaus saattaa kadota kokonaan jne.

Itsellä esimerkiksi jarruttaessa kaasuservo pumppasi edestakaisin...
Tämän näin tapahtuvan lavangossa vuosia sitten Elffin Kimilläkin...
Ja ties kuinka monella kaverilla.
Aina on porukka kuvitellut että jotain hajos... aina on kuultu "no mut ei akku oo tyhjä ku oon ladannu sen" jne.
Ja kun olen sanonut että usko nyt vaan... lataa vastariakku ja mene ajamaan niin joop... johan toimii taas.

Ja taas koskaan en saanut spektrumia menemään feilille jännitteen laskiessa.
En nimhi akuilla, enkä varsinkaan lipoilla.
Vaikka nimhin tosiaan vetäs niin loppuun että ohjaus mateli, tai ei toiminut käytännössä ollenkaan... ei feilille... ja tässä on aina nimenomaan kaasuservo pumppaillut itsestään edestakas kun on painanut jarrua tai ylipäätään kaasua johonkin asentoon.

Tässävaiheessa jännite on kyllä ollut niin alhaalla että tosissaan edes servot eivät enää jaksa kunnolla liikkua... eikä silti vieläkään ole feilille menny...
Mikä siis on tuo tietty taso missä pitäis feilin kytkeytyä???
Kunnon servoilla ainakaan sille tasolle ei näköjään pääse.


Yhdyn tähän sanwan vehkeilläkin. LiPo:ni oli saanu ilmeiesti riittävästi ulkoisia tällejä ja mukamas latautui täyteen (latas x tunnin) mutta tämän jälkeen ilmoitti, että circuit broken eli ei lopettanut normaalisti latinkiaan...

Ja jarrulla alkoi pumppaus. nyt ajoin Treellä samalla servoilla ihan onnistuneesti...
uudella agulla.

mutta toki taitaa olla vain 2,4 ominaisuuksia. kun ei ole aikasemmin tllut vastaan 27/40.

Huvittavaahan täs "hajonneessa" akussa oli se, että kyllä siel näytti jännitettäkin olevan ihan normaalisti joten käytös oli siinä määrin omituista.

Pitää vielä mittailla sitä kun jaksaa ihan mielenkiinnosta ...ellei joku nyt sit spesiifistä vastausta kerkee antamaan.

cossie

itsellä on iso O-rengas ilman putsarin kaulalta servon vivulle. O-rengas sen verran jäykkä
ja joustamaton ettei toiminut pieni rengas kaulalta kaasu vivulle..  testasin tuon palautuksen
että kaasu pohjassa ja kytki virran pois autosta niin nätisti palauttaa ja vetää hieman jarruakin päälle, servona vakio futaban 3003s.

sit mull on tos nurkas yks tommonen bluebirdin servo niin en uskois kyl siinä toimivan kun ei ilman virtoja jaksa edes käsineen käännellä, vain isoilla pihdeillä (p....a) servo.. :grin:

Henko

Mites muuten, jos servo hajoaa, eikö sieltä yleensä mee rattaat p*skaks? Voiko se helposti jäädä lukkoon, harmillisesti osakaasulle tjsp.?

matti1983

Mistäs olette hankkinut noita kaasun palautus jousia? kun tuossa uudessa mosassa jonka hankin ei näköjään ole sellaista ollenkaan :sad: ja se kaiketi oli hyvä olla :grin:
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

Ile__

Niitähän lojuu sielä sun täälä. Jos sulla ei oikeasti ole kuminauhoja, niin käy ostaan esim. Tiimarista tai mistä tahansa kaupasta...
Se kuminauha on parempi kuin esim. joissain rtr-autoissa oleva jousi...
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

matti1983

Lainaus käyttäjältä: Ile__ - 14.11.09 - klo: 10.31
Niitähän lojuu sielä sun täälä. Jos sulla ei oikeasti ole kuminauhoja, niin käy ostaan esim. Tiimarista tai mistä tahansa kaupasta...
Se kuminauha on parempi kuin esim. joissain rtr-autoissa oleva jousi...

En oikein uskalla luottaa kuminauha patenttiin.
sc18, serpent srx8gt, awesomatix A700L,

-Juho-

Mulla on ollut vhs-nauhurin vetohihnoja palautuskuminauhana, on muuten jämäkkä :afro:
Liikaa Kyoshoja

juhku1

Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

nestori


Antti M

Lainaus käyttäjältä: juhku1 - 14.11.09 - klo: 18.15
Mulla on 5 kuminauhaa ( :grin: ) + jousi + failsafe.
Tohonhan tarvii 20 kiloo vääntävän servon jos haluaa saada kierroksii koneesee  :lol:

-Antti
|Kyosho|Tamiya|GRP|STS|Orion|SP|Savöx|Sanwa|
Räps!