Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Rock crawling?

Aloittaja aatu, 29.08.04 - klo: 13.27

Joniväinö

Pitäskö laittaa uus topic? "Miten rakentaa rock crawler?" :roll:

Vai neuvotteko mua täällä?  Pitäs nääs tietää mitä osia tarvii ja miten ja minne laittaa kiinni :undecided:

Ja siitä sähkö toiminnasta viellä että "sähkölläkö nää kulkee?"
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

klrp

Ei nämä lentopetroolillakaan kulje. Polttomoottorit on liian painavia ja kierroksia (-> vääntöä suurilla väleillä) saa irti paljon helpommin sähkömoottoreista.

Äijä

Sähköllähän nämä. Muihin kysymyksiisi ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Riippuu hyvin pitkälti siitä mistä autosta lähdet tekemään ja minkälaiseksi haluat sen. Crawlerin pystyy tekemään käytännössä mistä autosta tahansa, joitakin vain joutuu muokkaamaan huomattavasti enemmän kuin toisia. Ota vaikka mallia jostain valmiista vehkeestä ja tee sen mukaan.

Oliko tarpeeksi ympäripyöreä vastaus?  :grin:

Pieni muistutus vielä loppuun:

LainaaNeuvojahan saa aina ku nätisti kysyy.

"Power is nothing, without control."

Scrap

Lainaus käyttäjältä: Joniväinö - 01.04.07 - klo: 18.36
Ja siitä sähkö toiminnasta viellä että "sähkölläkö nää kulkee?"
Sähköjä crawlerit yleensä ovat. Mikään ei kyllä estä tekemästä nitro vekotinta. Alennusvaihteisto ja pakki, niin siinä se. Olisihan se paljon coolimpaa kun pakokaasua puskee taivaalle ja pörisee kivasti.

Helpoimmalla pääset kun ostat Tamiya TLT-1:n ja teet siihen pidemmät linkit. Linkit saa helposti aikaiseksi 3mm kierretangosta, jota saa esim. Clas Ohlsonilta muutama euro per 1m kanki. Kardaanit saat vaikka Traxxas Stampeden vetareista. Keski diffin joudut vaihtamaa. En saa nyt millään päähän mikä diffi siihen kävi heittämällä, mutta muistaakseni se oli jonkin remmi turistin diffi. Toinen vaihtoehto (yleisemmin käytetty) on ostaa Stampeden koko peräpää ja laittaa se poikittain TLT:n runkoon.

Siinä nyt vähän nifoa, että pääset alkuun.

Joniväinö

Öööhhh... Kyllä joo mutta kun kävin ulkomaalaisilla rock crawling kauppa sivuilla niin pelkkä pohjakin makso yli tuhat dollaria :shocked:  Eikä mulla oo kun kyosho inferno sport 7,5 (polttis), Yokomo touring, Asso b3 ja siihen rutosti osia mutta osa niistä on rikki :sad:


P.S.Mikä on diffi ja saako noita, esim:Stampeden osia erikseen???
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Scrap

Ne on niitä design-pohjia... ei niillä tee yhtään mitään.

Katos pentele TLT on lopetettu?!? No onneks ostin omani jo kauan sitten.

Tossa olis kai lähin vastaava nykyisin.

Äijä

Unoha ne ulkomailla kaupattavat crawlerirungot. Ylihinnoteltua kamaa pääasiassa.

Jos mulla ois tommonen läjä autoja ja crawleri pitäs saaha nii luultavasti ryöväisin infernosta akselit, iskarit ja renkaat. Yokomosta tai assosta vaihteiston + sähköt. Ja tekisin rungon sekä linkit ite.

Diffi on lyhenne differentialista mikä suomeksi tarkoittaa tasauspyörästöä. Crawlereissahan nuo lukitaan aina, eli siinä mielessä ei ole niin justiin mitä diffiä käyttää.

Saa erikseen (lähes) mihin tahansa autoon.
"Power is nothing, without control."

SlidSlide

Lainaus käyttäjältä: Joniväinö - 01.04.07 - klo: 18.36
Pitäskö laittaa uus topic? "Miten rakentaa rock crawler?" :roll:

Jos enkkua osaat, niin lue vaikka www.rccrawler.com/forum . Sieltä surffailet sit vaan kaikenlaista. Ei näitä voi opettaa päivässä eikä kahdessa. Kun vaan jaksat käyttää aikaas foorumilla lukemiseen, niin opit nää kaikki aika helposti.

Ellet osaa enkkua tai ei vaan kiinnosta, niin siitä sitten ensimmäisestä sivusta selaamaan eteenpäin tätä topicia. Sillai itekkin tein vaikka kuinka monessa aiheessa aikoinaan rc:tä alotellessa. Yksittäiset kysymykset johtaa vastauksen saatua vaan kymmeniin uusiin kysymyksiin. Sulla on sentään jo pohjaa alla, joten nää jutut aukee pienellä vaivalla. Helpoin tapa on etsiä perustieto itse.

Joniväinö

Eiköhän onnistu kun mulla on enkku 10... :tongue:  En kehtais kyllä infernoo purkaa on se niin uus :sad:

Ja yokomo... No siihen voisin kajotakkin jos se on helppo entisöidä :wink:

Saisko jostai renkaat, axelit ja iskarit halvalla?
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

SlidSlide

#1119
Lainaus käyttäjältä: Joniväinö - 01.04.07 - klo: 20.24
Eiköhän onnistu kun mulla on enkku 10...

Arvosanalla ei ole mitään väliä, jos ei ymmärrä lukemaansa edes suomeksi. Enkö juuri pistänyt osotteen, josta saat KAIKEN tiedon näihin vehkeisiin liittyen. Kehotin myös lukemaan tän topicin viestit.

Halvimmalla saat noi kamat käytettynä, mutta enpä usko moabin renkaiden tai tlt akselien tulevan myyntiin ihan joka päivä. Ebaysta saattaa saada kivaan hintaan, mutta suurin osa kamasta on pelkkää maan sisäistä postitusta. Uutena halvimmalla saa jenkeistä ja tolla foorumilla on liikkeiden sivustot, kuten myös tässä topicissa pari sivua taaempana.


EDIT:

En ihmettele vaikka Tamiya alkaisi taas hetken päästä valmistaa TLT akseleita. Olihan monien muidenkin autojen valmistus lopetettu, mutta uusintatuotanto alkoi.

Joniväinö

#1120
Kyl on vaikeeta :shocked: :cry: Miten te pystytte? :huh:

On nois lukemista... Toivottavasti tuolta löytyy tarvittava tieto ja kaupasta tarvittavat osat :undecided:

Huolestuttaa :undecided:
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

Äijä

Ei tää ny nii vaikeeta ole. Pala alumiinia, jengatankoo jonniverran, putkee, läjä muttereita ja pultteja. Vähä säätää ja säheltää niin tulos just semmone ku sattuu tulemaan.  :tongue:



Tommonen on oma tuotos parilta viime illalta. Ei oo valmis vielä. Tarvii jokusen reijän lisää ja mahollisesti isonnella noita aukkoja vielä. Sit viimetteeks kaikki ylimääränen pois. Takaa alatukivarsia väännellä vähä lisää ja tehä ylätukivarsi. Eessä maavara kutakuinki viis senttiä ja takana yheksän. Voipi vielä aavistuksen muuttuakki. Jouset on iskareitten sisällä. Droop setuppi nääs...  :roll:
"Power is nothing, without control."

klrp

Äijä: mistä hommasit vetarit ja lootan+akseleiden ulostulonupit?

Gerbiili

Nyt alkoin itsekkin etsimään tlt:n akseleita tai autoa.. :laugh: Tekee mieli scalea kun bluebeetlellä ja jeejeellä on niin hienoja noi scalet..
Powered by: Robitronic etc (Drift/Rally) and tamiya tlt-1 scale crawler

Äijä

"Power is nothing, without control."

Scrap

KIESUS mikä hinta sabella on tolle PTI Goliath:lle 345e!

Towerissa se on vain 189,99 talaa.Eli euroissa noin 140-160. Jos tilaat Hobbylinnan kautta towerista niin hinnaksi pitäisi tulla noin 250e. Toweriin pitäisi noita tulla kuun puolivälissä.

Vai onko tossa saben paketissa ohjain, moottori, nopari, akut ja laturi mukana?

bluebeetle

Kannattaa kysyä suoraan sitä hintaa....  :grin:
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Scrap

Mitä sä tolla tarkotat?

Meinaatko että sabe pudottaa satasen hintaa jos kysyy? Tuskin.

Mulla vaan on tullut sellainen tapa, että käyn ensin kauppojen nettisivuilla kattomassa minkä hintasta tavara on ja sitten tilaan halvimmasta paikasta tinkien.

bluebeetle

#1128
Meinaan että kannattaa kysyä suoraan sitä hintaa. Ihan niin kuin kirjoitin edellisessä viestissäni.

ehhehee eipäs enää näy foorumilla milloin viestiä on muokattu... Parannusta vanhaan?

no nytpäs näkyy taas...?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Scrap

Ahaa. Siis halusit vain laukaista itsestään selvyyden. Ok. Luulin että sulla oli jotain tietoa asiasta. Mun moka.

Mr.MR

#1130
Joskus vaikuttaa siltä, että kauppiaiden sivuille "unohtuu" vanhat hinnat. Milloin lie tuo Goliath:kin hinnoiteltu Sabe:n sivuille. Taalan ja Euron välinen kurssi on kyllä ollut jo useamman vuoden sellainen kuin on, joten mielestäni kauppiaat Suomessa saisivat alkaa huomioida sen hinnoitteluissaan. Jos semmoinen ihme tapahtuu, että kurssi vaihtuisi taas siten, että taala olisi arvokkaampi, niin ei siinä kauaa menisi, kun hinnat taas saisi korjattua kohdilleen. Tällä hetkellä aika suuri määrä r-ohjattavien harrastajien rahoja karkaa ulkomaille, kun siellä se tavara on halvempaa.

Kuvitellaan, että eurolla saisikin vain 0.70 taalaa, eli päinvastoin kuin tällä hetkellä. Silloin 190 taalaa maksava auto olisi 271 euroa. Sitten lisätään Suomen tolkuton ALV. 22% (tosin Ruåtsissa taitaa olla 25%, näin vertailun vuoksi), niin autolle kertyisi hintaa 331€.

Valitettavasti Sabe joutui tässä esimerkiksi, mutta kyllä muutkin liikkeet saisivat mielestäni miettiä hinnoitteluaan. Minä tuen mielelläni suomalaista kauppiasta, mutta ihan kaikkeen en suostu venymään.

Lisäys: Mehän emme tosin tiedä minkälaisen alennuksen suomalainen kauppias saa, jos tilaa vaikkapa Tower:ista tavaraa. Alennus voi olla todella onnetonkin. Tower on myöskin myyjä, jolloin tuotteen valmistajan ja kuluttajan välissä on jo vähintään kaksi porrasta ottamassa rahaa. Luonnollisesti se näkyy kuluttajahinnassa.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: Scrap - 02.04.07 - klo: 09.57
Ahaa. Siis halusit vain laukaista itsestään selvyyden. Ok. Luulin että sulla oli jotain tietoa asiasta. Mun moka.

Kyllä mulla tietoakin on asiasta, ole huoleti. Tuon kaverin Pti:n hoidin nimenomaan Rc-sabesta, ja olisin itsellenikin mutta kun ei Toweri pystynyt kuukausien odottelusta huolimatta toimittamaan... Ostinkin sitten high-liftin, enkä ole katunut hetkeäkään.

Ei sitä paljon suorempaan voi sanoa kuin että kannattaa kysyä suoraan sitä hintaa. Ehkä jos vielä lisään että Turun liikkeestä, ja Virtaselta. ;)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Scrap

No olisit HETI sanonut.

Mr.MR

Lainaus käyttäjältä: Joniväinö - 01.04.07 - klo: 22.01On nois lukemista... Toivottavasti tuolta löytyy tarvittava tieto... KLIP.

Nyt sä oot asian ytimessä! Monesti meinaa unohtua keskustelufoorumeiden tärkein ajatus: Niillä on paaljon tietoa varastoituna.  :wink:

Jos aina vaan kysytään, eikä ikinä käytetä hakutoimintoa, niin asioista oikeasti tietävät väsyvät vastailemaan, ja sen jälkeen onkin vain niitä jotka vain kyselevät toisiltaan.

Ja raskasta ja aikaa vievää se on, varsinkin vieraalla kielellä, mutta monesti sen arvoista.

Duster1

Killerhobbiesissa näyttää olevan yksi Goliath varastossa, joten nopea saa $186 Crawlerin.
Luulisin, että tuokin menee parin päivän sisään.

Itse omani tuosta liikkeestä aikoinaan ostin ja toimitukset on nopeammat kuin Towerista.
Axial SCX 10 TR

klrp

Nyt oon käyny lähes kaikki suomen proline liikkeet läpi ja kyselly 2.2" moabeja, eikä löydy. :( Vaan 40 series kokoa, pitää kait tyytä 2k mashereihin tai geolandareihin (tai tilata kaukaa)..  :cry:

Joniväinö

Mutta se goliath:han on 1/18 :shock: Ellen ihan väärin nähny :huh: Mistä muuten sait noo tukivarret, Äijä?
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua

bluebeetle

Joo joo on se 1/18 mutta ilmeisesti eri malli kun esim Stampede jonka kanssa on samankokoisia....

Tuossa kuvassa mun 1/8 korilla varustettu highlift ja kaverin pti....

http://xs113.xs.to/xs113/07133/crawl-001_web.jpg
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Duster1

Tai siis olevinaan 1/18. Kyseessä eniten päin pers... mennyt koko merkintä.
Auto on oikeasti 1/10 ja Stampeden kokoinen.
Siis tämä Rock Crawler versio.

Tässä kuva omista selvennykseksi.



Axial SCX 10 TR

Joniväinö

#1139
Juu... Noille teitin autoille kaikille oon kateellinien :sad:

Tuolla "rccrawler" sivuilla on lähinnä korin maalausta :angry: Mutta ei kattavaa rungon rakennus ohjeita...
En ainakaan löytäny ees haulla sieltä :cry:

Kaikki muut varmasti onnistuis paitti toi rungon rakennus :lipsrsealed:  Siihen kun sais apua... Oisko kellään kuvia kesken eräsistä crawlereistä? Jos on niin, pyytäisin että kerrotte mistä ne osat on otettu ja ostettu. Kiitos :undecided:

Niin ja minkä kokosten autojen osista noi on tehty ja minkä kokosia noi autot on? 1/10 vai 1/18 vai 1/8 tai joku muu? Siis yleensä?
Yokomo SD CGM touring ja Kyosho inferno 7,5 sports.
"ISÄNTÄ"  Kyllä se kulkee kun antaa kaasua