Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

RC-auton penkitys

Aloittaja primerap10gtr, 07.10.04 - klo: 11.10

primerap10gtr

Onko kukaan penkittänny polttisautonsa tehoja?Joskus oli myynnissä joku dynopolttikselle tälläkin foorumilla. :)
Ihan vaan mielekiinnosta jos joku penkittänny niin vois laittaa tuloksia. Ilmotettu teho ja mitattu teho. ;) Toimiikohan RC-dynot samalla periaattella ku oikeet dynopenkit?

Catiska

No, minulla ei asiasta ole tietoa, mutta periaate on varmasti sama, mutta toteutus ei, johtuen hinnasta.

Halvin tapa "penkittää" olisi mitat ja laskea pyörivien osien massa, laakerien vierintäkitka ja mitata... Siis mitataan moottorin ryntäytys, eli kiihdytetään moottori tyhjäkäynniltä maksimikierroksille mitaten samalla kampiakselin kulmanopeutta ajan suhteessa. Näin saadaan laskemalla moottorin teho eri kierrosnopeuksilla. Tämä tietty vaatii tarkat mittalaitteet ja sopivan ohjelman pätkän, koska käsin laskettuna olisi aika työlästä...

Minulla on työn puolesta mittavälineet, mutta ei aikaa/ intoa tehdä laskentaa...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

hannu_s

Tuommoinen penkki olisi hyvä. Saisi säädettyä koneen kuormituksen alaisena. :wink:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

hannu_s

Hmmm.. Itseasiassa tollainen säätöpenkki siis ihan ilman mitään mittalaitteistoa voisi olla helppo (ehkä?) jos olisi tarvikkeita...

Alumiinia.. 4Kpl rullia.. siihen sitten vaikka ketju jolla otetaan voima pumpulle ja sitten hana siihen pumpun imu ja tulopuolen väliin...

Pumpun vaan pitäisi kestää sitten tollaista rääkkäystä  :mrgreen:

Ja jollain tavalla saada auto penkkiin kiinni ettei sudi

Jäähdyttävä ilmavirta sitten vaikka äidin pöytätuulettimesta :wink:

Eikös tuohon jo saisi sitten jonkun turbiinin asennettua mikä sitten mittaisi ja tietokoneohjelma muuttaisi ne lukemat käppyröiksi?? Saataisiin aikaan tehovertailuja... Onko kuinka suuri vaikutus eri polttoaineilla ja sen sellaista...   :mrgreen:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

opa

Tuo olisi kieltämättä hyvä idea, mutta mitenkähän se täällä esiintynyt dyno oli toteutettu?

Säätämiseen tuo laita olisi mitä mainioin ja näkisi todelliset arvot koneesta, eikä pelkästään valmistajan sepostuksia  :)
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

silleeni

tsekatkaas http://205.214.90.180/video/x-dyno.mov

LainaaGOT HORSEPOWER
We empty the pool with the first REAL nitro dyno.

opa

Toi viedossa nähty dyno näyttikin jo harvinaisen asialliselta. Kun tollasten hinnat saadaan vielä alas, niin vois harkita jo ostamista.
Smartech Thunderbolt 4x4, Kyosho Inferno GT,
X-Ray XT8 2009 Spec, XTM Rail, Hpi RS4 Micro, Kyosho Mini-Z

MarGox

Tuolta sivulta vasemmasta löytyy linkki:   http://www.huolto-kaksikko.com   -siitä sitten kehittelemään "pienoismallia".
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

RC_seniori

twf8 sivustolla on ollut jo pitempään juttua kehitteillä olevasta dynosta nitrokoneille. Ilmeisesti toimii jo ainakin jollain lailla.

http://www.twf8.ws/new/home.htm

Kaikki näille pikkuautoille kehitetyt dynot on juuri noita hitausmomentin avulla tehonlaskemiseen perustuvia. Halpa toteuttaa ja tarkka.
Power-Save-Racing Team

Tuukka

Potkaisin sitten tänään dynamometrin rakentamisen käyntiin. Jos vaimo suo riittävästi iltalomia autotallissa oleiluun, niin ensi kesän M8 karkeloihin uskallan luvata jotain hassua toimivaa tai toimimatonta. Tekniset ratkaisut olkoon toistaiseksi salaisuus, mutta jos värkki toimii edes jotenkin, niin tuon sen näytille ja kokeiltavaksi. Raportoin rakentelusta jos siltä tuntuu.

Niko

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"Potkaisin sitten tänään dynamometrin rakentamisen käyntiin. Jos vaimo suo riittävästi iltalomia autotallissa oleiluun, niin ensi kesän M8 karkeloihin uskallan luvata jotain hassua toimivaa tai toimimatonta. Tekniset ratkaisut olkoon toistaiseksi salaisuus, mutta jos värkki toimii edes jotenkin, niin tuon sen näytille ja kokeiltavaksi. Raportoin rakentelusta jos siltä tuntuu.

Onkos penkki edennyt? Minä olen kauan haaveillut moottoridynosta. Voisin dynottaa eri moottoreita ja pitää esim sivustoa, jossa eri moottoreiden dynotuloksia. Lisäksi moottoreiden viritys olisi paljon tuloksekkaampaa, kun näkisi suoraan dynotuloksista mitä tapahtuu eikä menisi niin paljon aikaa radalla kokeiluun.

En tiedä onko olemassa edes pienoismoottoreille sopivaa dynoa. Ainakin jos on niin varmaan kalliita. Muutamalla moottoritehtaalla ainakin tiedän olevan dynolaitteet, kuten CMB:llä, Piccolla ja Novarossilla. Auttaa huomattavasti moottorien suunnittelussa ja kehittämisessä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Tuukka

Kiitoksia mielenkiinnosta. Projekti on edennyt, lähes kaikki oleelliset komponentit on hankittu. Tuskaa tällä hetkellä tuottaa mekaniikan rakennus. Yritän toistaiseksi löytää "nurkista" sopivia mekaanisia osia. Syy on puhtaasti taloudellinen. Sekä lisäksi oma tavoite on ensi kesäksi, joten vielä olen antanut itselleni anteeksi etenemättömyyden.

Jos ideani toimii, niin käppyrät siitä saa ulos ihmeteltäväksi. Kyllä näitä dynoja on tehty tai ollaan tekemässä myös rc moottoreille. Hulluus on yleismaailmallista.

RC_seniori

Mekaniikka olisi hyvä laskea kestämään kovat kierrokset, joita rc koneen penkitys vaatii. Vaikka dynon välittää kiertämään, vaikka vaan 1/4 koneen kierroksista, silti kierroksia riittää dynossakin. Oletan että teet hitausmomenttiin perustuvaa dynoa, jossa laitetaan massa pyörimään. Värähtelyä ei saisi hirveästi olla.

Toinen ongelma on koneen irrotus huippukierrosten jälkeen. Muutenhan dyno pyörittää konetta vielä pitkään.

Ohjelma ei taasen ole hirveän monimutkainen, vaikka itse vääntäisi perusmallin.  

Laita ihmeessä tännekin miten olet miettinyt ratkaisusi.
Power-Save-Racing Team

Tuukka

Ratkaisuni ei ole hitausmomenttiin perustuva dyno, joten sitä jota tämä ratkaisumalli kiinnostaa, voi harkita oman projektin perustamista. "Päällekkäisyyttä" ei tule oman projektini kanssa, pikemminkin päinvastoin. Tällöin olisi myös joku mahdollisuus vertailuun.

Tavoitteeni ei ole absoluuttisen tehon mittaus vaan hyvä suhteellinen vertailtavuus eri moottorien mm. tehon ja tehokäyrän suhteen. Koska rc kiinnostukseni on toistaiseksi puhtaasti M-8 luokassa, on dynamometrin tavoitteena tukea tuota kilpailumuotoa.

Kyllä tosiaan tuo mekaniikka on se ongelma nro 1, oli ratkaisu mikä tahansa. On kohtalaisen helppo suunnitella mekaniikka, mutta silloin loppuu eurot. Pitää löytää valmiita komponentteja, joita voi käyttää suoraan tai työstettynä. Tällä hetkellä vielä arveluttaa muutenkin tuleeko tästä se mitä piti vai puuronkeittokone. Jos jäädään jälkimmäiseen, niin silloin siitä on ainakin tehtävä näyttävä. :D Sais olla noita isän päiviä vaan enemmän kuin yksi per vuosi. 364 epäisänpäivää syö aikaa hyviltä harrastuksilta.

Toistaiseksi mietin ratkaisuja yksin, mutta jos muutan mieltä tai ajatus loppuu, niin kyselen tälläkin foorumilla tietoa. Tai sitten lahjoitan projektin eteenpäin seuraavalle Pelle Pelottomalle...

Tuukka

Onko kellään varmaa tietoa 0,21 koneiden todellisesta huipputehosta? Missään en ole nähnyt yli 3 hv tehoja, ainakaan myyntikatalogien mukaan. Nyt on osat (mitä löytänyt, kun kulkee käden levällään) on 3 kW:n mukaisesti = n. 4 hv. Reserviä jäisi siis jotain 25%. Riittääkö?

Joulun aikoihin uskallan luvata ekaa kuvaa.

Ei ole hitausmomenttiin perustuvaa dynorakentajaa ilmoittautunut?! Onko hulluus kuitenkin katoavaa kansanperinnettä?

l150040

Tällä hetkellä noiden .21 koneiden huipputehot liikkuu juuri tuossa 3 hv tuntumassa. Jollekin moottorille oli mitattu jo hilkun yli 3 hv tehokin.

Niko

On ne tehot vielä alle 3 hepan. Ainakin krossikoneet. Joku hyperdyper viritetty RB C5 tai CMB Raptor voi antaa yli 3 heppaa, mut tulee tehot piikkinä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Joona H

Tossa olis juttu tuosta uudesta Ossista,tehot lehden mukaan 2,94hp.
http://www.rcnitro.com/rn/articles/dyno_vzbvspec.asp
Jutun lopussa on seuraavanlainen teksti:
As far as we can tell, the V-Spec is the most powerful engine you can buy.

Niko

Ostin ton koneen just testiin. Ei noi tuola rc-nitrossakaan kaikkia moottoreita ole testanneet.

Kuvia V-specistä:
http://www.sanderssona.com/omat/moottorit/car%20engines/os%20v-spec/

Otan pikkuhiljaa samanlaisia kuvia moottoreistani tänne:
http://www.sanderssona.com/omat/moottorit/

Lisäksi mittaan kaikista moottoreista kaikki ajoitukset asteina, jolloin näkee viritysasteen. Koitan tehdä jotain helppoja tekstitiedostoja, joista olisi helppo asioita tarkastella.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Tuukka

Kiitoksia tiedoista/linkistä. Ei sitten projekti kaatunut väärin mitoitukseen ainakaan tässä vaiheessa.

Oli linkissä hienot käyrätkin luettavissa. Sellaista tässä yritetään. Käppyröissä ei ollut koneen käyntilämpötilaa mainittu ollenkaan. Olen ollut siinä uskomuksessa, että koneesta saa ulos tehoa enemmän kuin se termisesti kestää. Eli uskoakseni moottorin lämpötila tulisi olla kellotuksessa ns. normaaleissa rajoissa, jotta tuloksesta on käytännön hyötyä?

silleeni

Ei sitten ihme että toi mun ossi on vaikuttanu tehokkaalta :)

blenheim

Noh, tuommoinen V-spec sitten ilmestyy minullakin Kyoshon voimanlähteeksi ensi kaudella ehkä puolivälissä kautta. Kun ensiksi oppii ajamaan edes auttavasti Hyper 21 8port prolla...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Niko

30% nitroa ja turbotulppa tekee tehtävänsä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Noniin nyt on sitten täälläkin dynamometri rakenteilla. Tai ei vielä itseasiassa rakenteilla, mutta päätetty rakentaa. Nyt halutaan todellisia tuloksia. Monta eri moottoria on jo mitkä aiotaan dynottaa. Tulee sitten joku sivu nettiin josta voi dynotuloksia helposti selata.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Tuukka

Hyvä Niko!

Teetko hitausmomenttiin perustuvan?

Niko

En kerro kun en tiedä :D Teen tätä hommaa fiksumman kaverini kanssa  :mrgreen:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Tuukka

Löytyi tälläinen linkki, jossa on samanlainen ajatus kun omassa projektissa. http://www.rcdynosystems.com

Eli koko auto dynolle ja analysoimaan. Tämä dyno on perustuu myös hitausmassaan, mutta omani ei.

Kun olen nyt saanut rungon kasaan, niin voin valoittaa projektiani enemmän. Otan kuvankin kohta. Eli tarkoitus on koko M8 auto pystyä laittamaan ns. kisakunnossa dynamometrille analysoitavaksi. Siihen tulee kaksi rullaa etu ja takapyörille omansa, jotka on kuitenkin voimansiirrolla yhdistetty. Eli on oltava keskitasauspyörästö, jotta auto ei mene rikki. Voiman välitän normaalille oikosulkumoottorille, joka on kytketty taajuusmuuttajaan. Taajuusmuuttajasta voin ottaa pc:lle kippurat.

Tätä samalla periaatteella on käytännössä kaikilla autonvalmistajilla toteutettu ison auton dyno samoilla kalikoilla kuin minulla on käytettävissä, vain mittakaava on erilainen. Taajuusmuuttajaohjauksella voin pyörivän massan vaikutuksen eliminoida pois ja siten analysoida itse autoa. Pari ongelmaa/huolta on projektissani. Ensinnäkin saada ainakin aluksi about kunnollisen mekaniikan kohtuu kustannuksin kasaan, jotta voin testata, että värkin erottelutarkkuus on riittävä. Kun saan siihen varmuuden, niin parannan sitten hieman mekaniikkaa. Taajuusmuuttajahan ei ole ensisijaisesti mittalaite vaan työkoneen ohjain.

Taajuusmuuttajan käytöllä on etuja. Ensinnäkin voin ajaa sillä mitä nopeutta tahansa hallitusti ja virittää vaikka vauhdissa moottorin asetuksia. Käyppyrät saa reaaliaikaisesti ulos. Sillä voi mitata myös vaikka jarrujen tehokäyrän (jos pitoa riittää)

Ja tavoite on saada se pelittämään toukokuun kisoihin. Nyt kun on haastetta, niin se toukokuu lähestyy hurjaa vauhtia. Siinä vielä vinkki kesää kaipaaville.

Tuukka

Puhallin tulee. Pienillä lisäosilla voisin sen myös ohjata simuloimaan ajonopeutta, mutta tähän lähtöön teen sen vakionopeuksisena. Alkuperäisiin ajatuksiin kuului myös pakokaasujen johtaminen pois parin metrin päähän ettei vaatteet ja nenä likaannu. Mutta nämä osat (putki/letku ja puhallin) eivät ole vielä rantautuneet talliini.

Voin kytkeä myös lämpöelementin taajuusmuuttajan kiinni, jolloin voin laittaa lämpötilakäyrän suoraan samaan graafiin kuin muutkin arvot. Tuo lämpöelementti vielä puuttuu. Nämä asiat on sitten niitä lisävirikkeitä, joita innostuessani rakennan, kun perusasiat saan ensin toimimaan. Mielellään saisi tietty olla ulostulolla varustettu IR mittari, jotta ei tarvitse suorittaa mitään muuntolaskelmia.

Niko

Pakokaasun lämpötilan mittaaminen olisi informoivampaa kuin koneen ulkopuolisen lämmön mittaaminen.

Meillä on tarkoitus rakentaa erilainen dyno, jolloin samassa penkissä voidaan testata myös venekoneita ja testitulokset ovat vertailukykyisiä muiden dynotuloksiin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Muuten hävyttömän hintainen toi värkki.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND