Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HoBao Hyper 8

Aloittaja Niko, 09.10.04 - klo: 16.52

Pööki

Yritin putsaria käännellä mutta ei oikein asentoa löytynyt jossa se ei ottaisi kiinni.

LittleDemon

Mulla autto putsarin kääntäminen. sitte seuraavaks huomasin et etujarrun linkki otti tankkiin kiinni ja lyhensin sitä kun ei se suostunu mahtumaan muuten niin että jarrut vielä toimii. Kyllä niissä aina jotain pientä nikkarointia on. ei tämä muuten mikään harrastus olis  :mrgreen:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Ilmari_S

Lainaus käyttäjältä: LittleDemon - 28.11.07 - klo: 10.24
Mulla autto putsarin kääntäminen. sitte seuraavaks huomasin et etujarrun linkki otti tankkiin kiinni ja lyhensin sitä kun ei se suostunu mahtumaan muuten niin että jarrut vielä toimii. Kyllä niissä aina jotain pientä nikkarointia on. ei tämä muuten mikään harrastus olis  :mrgreen:
Jos linkki ottaa tankkiin kiinni, ni sit on menny kokoaminen pahasti pieleen...
Huehue

*remppa*

Lainaa
Toinen ongelma on kääntyvyys. Auto ei käänny niin paljon kuin se voisi. Servo on maksimi kääntyvyydellä. Voiko servovarsi olla liian lyhyt/tarkoitettu johonkin muuhun kuin autoon? Servona Sanwan joku ERG-Wrx tai vastaavaa, mallia en nyt muista tarkkaan.

Joo servosarvi on liian lyhyt. Säädä EPA säätö ensin lähes maksimiin (esim 10% alle maksimista), sen jälkeen haen servosarven pituudella maksimi kääntökulma. Eli mitä lyhyempi servosarvi, sitä vähemmän rasitetaan servoa, mutta kuitenkin niin pitkä, että saadaan maksimi kääntökulma pyörille. Laita vielä O-rengas servosarven alle niin saadaan hiukan lisää vesitiiveyttä.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

*HOKE*

Mieleen tulee että on putsarin ja kaasarin välinen kuminen kaula väärinpäin.
Silloin koko putsari jää matalammalle jolloin ottaa linkkeihin kiinni hyvinkin varmasti.
Eli katso että kaula on oikein päin.
Muutenhan putsari ei kasissa linkkeihin ota, koska se kiinnitetään myös ruuvilla roiskesuojaan.

Jarrulinkin osuminen tankkiin ei tarkoita tosiaankaan väärin kasausta.
Linkki on hyvinkin pienessä raossa, jolloin se saattaa osua tankkiin kun painetaan kaasu pohjaan.
Nämä ovat niitä pieniä säätelyitä joita pitää kaikkien autojen kanssa tehdä.
Eli ei muuta kun 1,5mm avain käteen ja säätelemään siten ettei linkki pääse missään vaiheessa tankkiin osumaan.
Tässä kannattaa myös huomioida ettei linkki pääse osumaan päärattaaseen.
Eli tarkkaavaisuutta kun niitä linkkejä rakentelee.

Niko

Hyper 8,5 Pro autossa on mukana ilmansuodattimen säädettävä kannatin kuten Hyper ST:ssä:

http://www.ofna.com/images/hyper-st/hyper-st-disk-brakes-big.jpg

Ko osalla saa säädettyä ilmansuodattimen korkeuden sitten että ei varmaan ota kiinni.


Sanwa servon mukana tuleva servosarvi on liian lyhyt. Auton mukana tuli alumiininen servosarvi. Ko sarvi on juuri oikean mittainen, mutta tarkoitettu Futaban ja Acen servoille. HoBaolla on nykysyisin erikseen samanlaista alumiiniservosarvea Sanwan servoille.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Niko

Ja tosiaan tarkista että ilmansuodattimen kaula on oikein päin kuten Hoke mainitsi.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

LittleDemon

Lainaus käyttäjältä: Ilmari_S - 28.11.07 - klo: 10.30
Lainaus käyttäjältä: LittleDemon - 28.11.07 - klo: 10.24
Mulla autto putsarin kääntäminen. sitte seuraavaks huomasin et etujarrun linkki otti tankkiin kiinni ja lyhensin sitä kun ei se suostunu mahtumaan muuten niin että jarrut vielä toimii. Kyllä niissä aina jotain pientä nikkarointia on. ei tämä muuten mikään harrastus olis  :mrgreen:
Jos linkki ottaa tankkiin kiinni, ni sit on menny kokoaminen pahasti pieleen...

Toki, sitten ei oo hobaon tehtaalla osattu :I ei se ottanu ku ihan sen verran pää tankkiin et tankki heilahti jarruttaessa, mut pikkusen päästä pois ni jarrutkin toimis ihan eritavalla. ja samalla meni näppärästi ku diffeihin laiton öljyt.
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Pööki

Hävettää myöntää, mutta on näköjään ollut liian kiire radalle uudella autolla... Olen siis onnistunut ohittamaan vaiheen jossa ilmanputsarin kiinnitin kasataan. Eiköhän se sieltä paketin pohjalta löydy.  :laugh:

Kiitos ohjeista, ja Niko oikein kuvan kanssa ohjeisti, näin se toimii! Täytyypi tilata tuo servovarsi.

Ilmari_S

#1509
Lainaus käyttäjältä: LittleDemon - 28.11.07 - klo: 11.32
Lainaus käyttäjältä: Ilmari_S - 28.11.07 - klo: 10.30
Lainaus käyttäjältä: LittleDemon - 28.11.07 - klo: 10.24
Mulla autto putsarin kääntäminen. sitte seuraavaks huomasin et etujarrun linkki otti tankkiin kiinni ja lyhensin sitä kun ei se suostunu mahtumaan muuten niin että jarrut vielä toimii. Kyllä niissä aina jotain pientä nikkarointia on. ei tämä muuten mikään harrastus olis  :mrgreen:
Jos linkki ottaa tankkiin kiinni, ni sit on menny kokoaminen pahasti pieleen...

Toki, sitten ei oo hobaon tehtaalla osattu :I ei se ottanu ku ihan sen verran pää tankkiin et tankki heilahti jarruttaessa, mut pikkusen päästä pois ni jarrutkin toimis ihan eritavalla. ja samalla meni näppärästi ku diffeihin laiton öljyt.
Niitä linkkejä voi sitten säätäkin myös...
Edit. Tarkoitan myöskin siis linkkien asentoja.
Huehue

LittleDemon

kyllä mä niitä koitin monta kertaa säätää, mut aina ku jarrut olis ottanu kunnolla kiinni ni sitten otti tankkiin kii. Nyt toimii jarrut, mut täytyy kyllä muutenkin tilata ne lasikuituset kun ei nuo vieläkään nappaa 6kg servolla kunnolla kiinni. jos laittaa vaan toisen jarrun "kireelle" nii toimii. Eli esim. takapää tai etupää voi lyödä lukkoon, mut toinen pää ei sitten jarruta yhtään. Vois varmaan laittaa ohjausservon kaasuuservoks ja tilata futaban ohjaukseen.  :p
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

*HOKE*

Hetkinen...
Jarrujen toimiminen ei mitenkään vaikuta linkin kiinni ottamisen JARRUA painettaessa.
Kun painetaan kaasua niin linkki menee todella lähelle tankkia.
Tämä siis ei voi mitenkään vaikuttaa siihen kuinka hyvin jarru pitää.

LittleDemon

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 28.11.07 - klo: 13.45
Hetkinen...
Jarrujen toimiminen ei mitenkään vaikuta linkin kiinni ottamisen JARRUA painettaessa.
Kun painetaan kaasua niin linkki menee todella lähelle tankkia.
Tämä siis ei voi mitenkään vaikuttaa siihen kuinka hyvin jarru pitää.

Aivan niin  :mrgreen: menee pää jumiin tässä kun on vielä 5 hyllyllistä puhelimia korjattavana... mutta jokatapauksessa, tuntui että kun jarrut sai toimimaan kunnolla niin tankkiin alkoi tulemaan jälkiä. No, olisihan sen varmaan saanut säätämälläkin, mutta helpommin se kävi pari milliä pois ottamalla.
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

*remppa*

Onkohan kyse nyt siitä, että kun linkin säätää riittävän pitkäksi (=pitkä vipuvarsi=riittävästi jarruvoimaa) niin silloin ottaa tankkiin kiinni kaasun ollessa täysillä. Eli jos näin on, niin silloin vipuvarsi pitää säätää riittävän lyhyeksi ettei ota tankkiin ja mennä kauppaan ostamaan voimakkaampi servo tai isommalla kitkalla olevat levyt (lasikuitu?), tai jos mahdollista lyhentää servosarvea (=saadaan lisävoimaa).
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

LittleDemon

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 28.11.07 - klo: 14.33
Onkohan kyse nyt siitä, että kun linkin säätää riittävän pitkäksi (=pitkä vipuvarsi=riittävästi jarruvoimaa) niin silloin ottaa tankkiin kiinni kaasun ollessa täysillä. Eli jos näin on, niin silloin vipuvarsi pitää säätää riittävän lyhyeksi ettei ota tankkiin ja mennä kauppaan ostamaan voimakkaampi servo tai isommalla kitkalla olevat levyt (lasikuitu?), tai jos mahdollista lyhentää servosarvea (=saadaan lisävoimaa).

Nimenomaan tästä! Joo lyhensin linkin periaatteessa turhaan, kun en tajunnu että vois siirtää servovarressa  :mrgreen: mutta mun mielestä se oli tarpeettoman pitkä kyllä kun oli jotai 1.5cm ylimäärästä päässä. lasikuitulevyt ja futaban servo kyllä ostoslistalla (tämänhetkinen 9kg ohjausservo menee kaasuun), mutta saa nyt nähdä että millon ostan kun näyttää aika heikolta ajamiset, kun aina viikonloppusin sataa  tai muuten mahdoton päästä edes ajamaan jos on valoisaa. no, kyllähän tässä on paljon opittavaa vielä, mutta kaikki mitä oon oppinu on oikeestaan täältä kun täälläpäin ei pahemmin harrastajia taida enää olla? ainakaan en tunne kun kaverin ketä yleensä itse valistan täältä oppimillani asioilla, ja yhden vene/lennokkityypin  :mrgreen:
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

*HOKE*

Vipuvarsi ei kyllä tosiaankaan pahemmin muutu, koska puhutaan noin 2mm säädöstä.
Mikäli joutuisi enemmän linkkiä siirtämään niin jarrulinkki on servon päästä jo pielessä.
Hyper 8 / 8.5 mallin jarrut pitävät hyvin jo ihan perus servollakin.
Olettaen että jarrut ovar puhtaat ja oikein säädetty.
Lasikúitulevyillä saa purevuutta lisää, mutta vakiotkin pitävät riittävästi.

*remppa*

2mm on ehkä noin 10% vaikutus (olettaen että linkki on esim 20mm), se voi olla ratkaisevaa, jos servo on rajoilla ja jos vielä on muita heikentäviä tekijoitä kuten lika, rasva yms. Bilteman jarruspray voisi tehdä myös kutaa.

Servosarven lyhennys jarrupuolelta kannattaa tsekata
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

LittleDemon

joo. en kyl tajua ku mun mielestä noi nyt tuntuu purevan tosi hyvin ku lykkää autoa... pyörät menee melkei lukkoon. sitte ajaa niin ei lähellekkään. löysin vanhasta usa-1:sestäkin jotain hyvää! jarruttaa yhdelläkin levyllä niin että meinaa asfaltilla kipata nokilleen  :mrgreen: no, täytyy vielä koittaa katsoa niitä kun saa edes yhden 1:1 autoista vähän eteenpäin. niitäkin kun on 5 kertynyt... 4 projektina   :p
Kuva Asso TC5 - Asso L4 - Jconcepts BJ4 - Tamiya TT01D - Tamiya TT01 - HoBao Hyper 8.5

Niko

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 28.11.07 - klo: 14.33
Onkohan kyse nyt siitä, että kun linkin säätää riittävän pitkäksi (=pitkä vipuvarsi=riittävästi jarruvoimaa) niin silloin ottaa tankkiin kiinni kaasun ollessa täysillä. Eli jos näin on, niin silloin vipuvarsi pitää säätää riittävän lyhyeksi ettei ota tankkiin ja mennä kauppaan ostamaan voimakkaampi servo tai isommalla kitkalla olevat levyt (lasikuitu?), tai jos mahdollista lyhentää servosarvea (=saadaan lisävoimaa).


Nyt ei mennyt ihan oikein. Pidentämällä vipuvartta = vähemmän voimaa. Usein heikomalla servolla kaasussa käytetään yksi reikä sisempää reikää servosarvessa kuin voimakkaammalla servolla. Näin saadaan enemmän vääntömomenttia. Voimakkailla servoilla ei ole juuri mitään väliä mitä reikää käyttää.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

YLI-G

Lainaus käyttäjältä: Niko - 28.11.07 - klo: 11.22
Hyper 8,5 Pro autossa on mukana ilmansuodattimen säädettävä kannatin kuten Hyper ST:ssä:

http://www.ofna.com/images/hyper-st/hyper-st-disk-brakes-big.jpg

Ko osalla saa säädettyä ilmansuodattimen korkeuden sitten että ei varmaan ota kiinni.


Sanwa servon mukana tuleva servosarvi on liian lyhyt. Auton mukana tuli alumiininen servosarvi. Ko sarvi on juuri oikean mittainen, mutta tarkoitettu Futaban ja Acen servoille. HoBaolla on nykysyisin erikseen samanlaista alumiiniservosarvea Sanwan servoille.

kyllä tossa sanwan ERG-VB servon mukana tullut varsi oli ihan samanmittanen kun vakion pilipaliservonkin...mut muista en tiedä.
hobao hyper 8

Niko

Hyper 8:ssa ei tule vakiona kunnon alumiinista ohjausservosarvea kuten 8.5:ssa tulee
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

*remppa*

Lainaa
Nyt ei mennyt ihan oikein. Pidentämällä vipuvartta = vähemmän voimaa. Usein heikomalla servolla kaasussa käytetään yksi reikä sisempää reikää servosarvessa kuin voimakkaammalla servolla. Näin saadaan enemmän vääntömomenttia. Voimakkailla servoilla ei ole juuri mitään väliä mitä reikää käyttää.

Kyllä meni ihan oikein: pidennys jarrulinkkiin (huom. jarrulinkkiin ei servosarveen) tuo lisää voimaa ja pidennys servosarveen tietenkin vähentää jarruvoimaa
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

YLI-G

jaa 8,5 olikin kyseessä...
hobao hyper 8

Narmer

Minkä paksuiset öljyt kannattaisi diffeihin laittaa? Kaikki diffit ovat vakio diffejä.

Ilmari_S

3000-3000-1000 tms. (etu-keski-taka), riippuu toki öljyistä.
Huehue

YLI-G

mullon edessä 5000 keskellä 10000 ja takana 3000.
tarvi opetella kääntymistä öljyjen vaihdon jälkeen,kun ei käänny niin herkästi rullatessa.
muuten on hyvä ajaa.mutkaan pitää vaan antaa lämää,et menee sinne minne pyörät näyttää :wink:
hobao hyper 8

Toikkanen

Tarviikos rtr hyperi mitään viritystä mini starttiboksin kanssa?
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

RC-kärpänen72

Tohon on vaikea antaa mitään yksiselitteistä vastausta näillä lähtötiedoilla.

Jos sulla on jo kyseiset kamppeet niin saathan sen selville istuttamalla auton päälle. Jos sulla ei ole vielä tota mini starttiboxia niin kannattaa harkitaa sen ostoa.
Onkohan tarpeeksi tehoa miniboxin moottoreissa isomman lohkon pyöritykseen :huh:. Sitten auton istuvuus vakioboxin  päälle voi ehkä teettää joitakin muutoksia.  Starttiboxin kansi on ehkä liian lyhyt hobaolle(helpolle käytölle).
Mutta jos saat halvalla ja on mahdollisuus tarvittaessa hieman näperrellä niin varmasti saa toimimaan.
Voit joutua ehkä paneutumaan moottorin tehoon / välityksiin sekä tekemään esim. alumiinista uuden suuremman kansilevyn vanhan päälle.
Eihän se ISI, mutta kun se poika...tarttee.
|HoBao|RB|AE|Corally|Novak|Nosram|Grepow|Hitec|Futaba|

Niko

Ei tarvitse. Sopii suoraan. Ainoa että joko suurempi vauhtipyörä tai pohjalevyn viilaus helpottaa starttipyörän osumista vauhtipyörään.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Duster1

Juu ei todellakaan tartte mitään viritellä ja hyvin on voima riittänyt .28 koneita pyörittää.

Axial SCX 10 TR