Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Losi 8IGHT - 1/8 Buggy/Truggy - 1.0/2.0/EU/3.0/4.0/X

Aloittaja HVoltage, 07.04.06 - klo: 12.15

*remppa*

Lainaavai semmonen tullu hankittua hyvä hyvä..

Jep, ei malttanut olla hankkimatta, on monia mielenkiintoisia ratakaisuja puoleen ja toiseen.

Arveluttaa etu- ja takadiffin laakerointi kovin näyttävät hentoisilta, mahtavatko kestää minkä verran? Toinen on tosiaan tuo painava pohjalevy verrattuna vastaavaan cronossa ja honkkarissa, liekö harkittua vai tarkoituksella hyvä kohde viriosille.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

HVoltage

Tuosta laakeroinnista...

Keskidiffin laakerit on kovilla ja niitä saikin vaihtaa hieman normaalia tiheämpää. Muiden kohteiden kanssa ei ollut sen lyhyempi/pidempi huoltoväli kuin muissakaan merkeissä. Pyöränlaakereista joutui yleensä vaihtamaan vain ulomman.

Takadiffin "laakeriholkit" tai mitkä liä, siis ne millä diffi sitten pujotetaan diffipoksiin kannataa "liimata" ruuvilukitteella siihen boksiin. Näin saadaan ylimääräiset välykset pois, jota ei uutena vielä ole mutta muutaman gallonan jälkeen on jos ei ole "liimannut" (ruuvilukite ei tartu kovinkaan kovin muoviin). Ohjessahan ne käskee tiivistää boksin rasvalla mutta mielestäni lukite on parempi...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*remppa*

kiitti vinkeistä :azn:

Pyörien laakeroinnit kuuluvat mielestäni sarjaan hyvät oivallukset: laakeri lukitsee hienosti nivelakselin tapin (purettavissa!!), vetoakselin nivel on hyvin suojassa ison laakerin sisällä!!, konstruktio mahdollistaa pidemmän laakerien välin-> vähemmän klappia. Kaiken kaikkiaan mahtava paketti, monta asiaa onnistuttu integroimaan kompaktisti! Kauankohan kestää, kun muut kopioivat?

Vielä tuohon painoasiaan, itse aion jättää kokonaan pois tuon radio/akkuboxihässäkän, vaikka onkin fixusti lähes yhtä osaa -> -72g. Itse olen ajatellut palata 15v taaksepäin tässä asiassa.
perustelut:
-eivät pidä kosteutta pois kuitenkaan
-akku ja vastari yleensä hölskyvät kotelossa ja vioittuvat vähintään yhtä helposti kuin ilman boxeja
-boxit eivät toimi jäykistiminä, ainakaan tärinänvaimennuskiinnityksellä
-vaikeuttavat servojen vaihtoa, ehkä makuasia?

Ei muuta kun vastari ja akku nippusiteellä ja foamilla kiinni runkoon (ehkä jokin simppeli alusta tarvitaan). Niin tietenkin servoille täytyy rakentaa postit (ehkä +20g)
Vastarin piuhat juotin suoraan piirilevyn liitinpiikkeihin ja liittimet piuhan päähän, sitten erkkarilla koko paketti vesitiiviiksi ja avot kyllä pelaa! ps säästyy muuten pari ylimääräistä + ja - piuhaa

Eli paino alkaa pikkuhiljaa lähestyä 3 kg:tä (eikös suomessa säännöt salli 3kg?) ja sitten aletaan ratkomaan keveyden tuomia ongelmia tai painopisteen väärää sijainta. :huh:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

solar4

#273
Itse laitoin trukkiin alumiiniset takalaakeripesät, tai miksi ne bearing carriersit nyt nimeääkään.. Tuntui että kulmarattaiden välykset menivät tarkemmiksi ja herkemmäksi. Muovisilla trukki kulutti pinionia suht' hätäiseen, mutta alumiinisilla diffi pysyi paremmin paikallaan ja rattaat tykkäsivät. Buggyssä ei pinioni juurikaan kulu, eikä niitä tainnut muut ostaa kuin minä ja ehkä Parjanen. Jania ei kuitenkaan lasketa ;)

Trukissa takapäässä pyörän laakerit - varsinkin ulommat - menevät nopeammin vaihtokuntoon vrt. muut laakerit ja buggyt. Tiedä sitten tuleeko se isojen fillareiden tärinästä, vipuvarsista vai mistä, mutta eipähän nuo tarvikelaakerit maksa kuin pari kolikkoa.

Tuo vastariboksi pistää vaan miettimään että tekeekö se ~70gr sitten painojakaumalle hallaa.. Ja toisaalta huomaako sitä painojakauman muutosta tavallinen mattimeikäläinen. Enihuu, kannattaa katsoa että niihin servoihin jää hieman liikevaraa eikä pulttaa niitä millään lattaraudalla kiinni. Varsinkin jos käyttää jäykkää servosaverin jousta.

Servosaverista puheenollen, oikeastaan suurin yksittäinen muutos auton käyttäytymiseen mielestäni tuli sillä alumiinisella saverin yläosalla. Ohjaus toimi pehmeämmin ja loogisemmin, kun taas muovinen kuluu ja jaa servosaverin toimimaan nitkahtavasti. Kuluneella tulee helposti ruuvattua saveri liian tiukkaan ja siitä ei servo tykkää.. Mutta trukissa fioronin jousi ja aluyläosa vaikutti hyvältä, buggyssä varmaan miedompikin jousi riittäisi. Trukin joustahan moni siihen on laittanut..
Little to win, nothing to lose
SD/GT

jp3006

Ohjausta parantaa myös (http://www.amainhobbies.com/images/large/xtr10807.jpg). Tuo tukee koko radiopoksia  sopivasti niin että servo pääsee heilumaan, mutta radiopoksi ei vääntyile liikaa.

T-Jani

JK

Lainaus käyttäjältä: *remppa* - 14.01.08 - klo: 19.32
Lainaavai semmonen tullu hankittua hyvä hyvä..

Jep, ei malttanut olla hankkimatta, on monia mielenkiintoisia ratakaisuja puoleen ja toiseen.

Arveluttaa etu- ja takadiffin laakerointi kovin näyttävät hentoisilta, mahtavatko kestää minkä verran? Toinen on tosiaan tuo painava pohjalevy verrattuna vastaavaan cronossa ja honkkarissa, liekö harkittua vai tarkoituksella hyvä kohde viriosille.

Et kerinny ajamaan yhtään kisaa honkkarilla?  :huh:

Pian sanoo emäntä pahasti, jos kannat parin kuukauden välein uuden auton kotiin.  :grin:


Mika R

Pumiliolla kun on töissä niin johan noita voi hankkia jos pelkästä insinöörinäkökulmasta vai mitä Remppa  :grin:

*remppa*

Pakko myöntää, että kiinnostus tekniikkaan lienee pääasiallisin syy. Ehkä vauhti lisääntyisi halvemmalla muilla konsteilla :undecided:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Mika R

Sehän vaan rikastaa pelikenttää Lavangossa kun siellä ei oo Loseja pahemmin aiemmin nähty. Nyt on ainakin sulla ja Jyvällä plus noi muutamat RTR malliset. Hauska nähdä pystyykö vanhalla autolla enää haastaa miehiä ollenkaan. Jyvänkin kanssa oli homma jo todella kovaa duunia ku se ajo Hobaolla treenejä ja jos miehen tahti vielä tuosta kiihtyy niin kusessa ollaan (olen). Onpa mielenkiitoista nähä millaiseen kuosiin Remppa kiesinsä saa kauden alkuun, et sä varmaan kuvaa haluu siitä postata tänne ku alkaa olee valmis..

*remppa*

Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

tontsa96

mulla lähti tosta losi 8ight rtr:ästä vetarin kiinnityksen ruuvi irti, mikä pitää kiinni sitä tappia joka on vetarin päässä ja pitää sitä kiinni. ! onko muilla ollut näitä ongelmia?

-tontsa96
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

ST

Kun laitat uuden ruuvin niin pistä ruuvilukitetta.

HVoltage

Tuosta selostuksesta ei nyt ihan tarkkaan aukea mistä on kyse, itse vetoakseleissa ei tavallaan ole mitään lukitusruuvia (CVD nivelen tappi lukittuu laakerin sisään).
Ainut lukitusruuvi vetoakselissa on se joka pitää pyörän hex:n lukitustappia paikallaan. Tämä tappi ei tosin pääse koskaan puotamaan ajossa koska vanne estää sen.

Jos puhutaan kardaaneista niin tässä CVD nivelessä on tietysti lukitusruuvi pitämässä tappia paikallaan. Ohje siihen miten nämä saa pysymään kiinni on tässä viestiketjussa, siihen ohjeeseen vielä voisin lisätä että kardaanin CVD astelman päälle voi varmistukseksi sujauttaa kutistesukan päälle. (ohje siis pari sivua taakse päin)

Huom! Ruuvilukitteen pitää antaa kuivua ja lukitteesta ei ole mitään hyötyä jos sitä laitetaan rasvaisiin osiin...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

tontsa96

Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 13.09.07 - klo: 10.42
Jo on aikoihin eletty, RD Logic on sitten väsänny Losiin alumiinisen tankin, varmaan tosi kätevä kun kilpakumppanit on moukaroinu heatin aika puolet tankin tilavuudesta pois :mrgreen: :mrgreen:, painoakin varmaan kertyy mutta onneksi Losissa on varaa :wink:


onko tota myynnissä jossain??
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Ilmari_S

Ei tollasella tee mitään..
Huehue

tontsa96

miks ei? ni onko tota mahdollisuutta saada mistään suomesta?

-tontsa96

losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

ST

No onko tuossa nyt niin eroa tavalliseen tankkiin? Tuosta tankista ei edes näe läpi milloin polttoaine on lopussa.

tontsa96

no jaa oot oikeessa,mut kyl se hieno on silti!!!
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Jasse

No onhan toi komee, mut kyl niiiiiiiiin turha :roll:

Toisaalta jos ajattelee pihasudittelun kannalta, ni on se silloin yyyyber komee. :lol:
Itse ruuvailin Losiini juuri tuossa mennä viikolla titaani vantit ja pari muuta hop-up osaa (Kiitos Jeppe! :angel:), paino raasissa pysyi liki vakiota, kun muovia vaihtui alumiiniin.

No nyt kevättä odotellessa, pitänee käydä vaan tuota Miniä kuluttamassa matoilla, aina kun ehtii.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

MKE

Lainaus käyttäjältä: tontsa96 - 29.01.08 - klo: 17.14
miks ei? ni onko tota mahdollisuutta saada mistään suomesta?

-tontsa96


Jos et ole tajunnut että, yleensä rc autoissa pyritään pudottamaan painoa, ei lisäämään.

tontsa96

olen huomannu että painoa vähennetään!, mutta losi 8b rtr painaa 3240gr, ja pelkää piha sudittelua ajan ni ei kai se paljo haittaa jos toi tankkki tulee siihen?
losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

*HOKE*

Eipä haittaa juu, mutta mitä ihmettä teet tuolla tankilla???
Pölyn peitossa se on kuitenkin 10 minuutin ajon jälkeen, maksaa varmasti tuplaten vakio tankin hinnasta, eikä ole kuitenkaan yhtään sen parempi millään tavoin.
Mikä vielä miinuksena niin tuosta ei näe läpi paljonko on polttoaintetta tankissa.

Mulla ei tuu mitään tekijää mieleen miksi tuollainen on edes valmistettu, saati kukaan tuollaista haluaisi.
Rumakin vielä.

Tounison

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 30.01.08 - klo: 14.40
Mulla ei tuu mitään tekijää mieleen miksi tuollainen on edes valmistettu,
Pitää löpön kylmempänä :laugh:
Eikös f1 piireissäkin meinannut tulla sanomista asiasta

Jonni

Hyvin lämpöä johtava alumiini varmaan eristää tulikuuman tankin vieressä olevan pakoputken lämmön todella mahtavasti. :laugh: L

tontsa96

losi 8ight rtr/os v-spec/hobao shop/sanwa/byron/spektrum

Pööki

Jaahas *remppa*, se meni sullakin uusi pohjalevy hankintaan? Julkaisivat uuden version:

http://www.neobuggy.net/modules/news/article.php?storyid=3239

JQ

ton voi tehdä ite, itseasiassa remppa on jo tehny. Oli jo tehny ennen kuin toi julkaistiin :lol:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

JK

Lainaus käyttäjältä: Pööki - 31.01.08 - klo: 16.35
Jaahas *remppa*, se meni sullakin uusi pohjalevy hankintaan? Julkaisivat uuden version:

http://www.neobuggy.net/modules/news/article.php?storyid=3239

Reunojen kanttaukset jyrsitty pois. --> Runko vetelämpi. Tuo on varmasti totta.

" Featuring milled sides, the chassis ir more forgiving making the car easier to drive and improving handling. The milled areas allow the chassis to flex a bit more which is especially improves the car on tighter twistier tracks."

Helpompi ajaa ja parempi lyhyillä mutkaisilla radoilla. Tuosta en sitten tiedä.

Kokonaisuutena vain järjetöntä touhua. Jos haluaa vetelän rungon niin halvimalla se onnistuisi tekemällä ohuemmasta levystä ja jättämällä reunapokkaukset pois.

Nyt tehdään kalleimman mukaan.
Paksu levy --> lisää vähän kustannuksia
Kanttaukset --> lisää vähän kustannuksia
Jyrsityt kolot --> lisää paljon kustannuksia
Kanttaukset jyrsitään pois --> lisää paljon kustannuksia
Palikka pitää ostaa viriosana --> Jees! Törkeän hintaista. (Pihimpi mies tosin hoitaa homman rälläkällä.  :wink:)

Fiksumpi malli:

Ohut levy ilman kanttauksia ja koloja. --> halpa


*HOKE*

Kenties, mutta toimiiko aivan samalla tavalla?
Onko joustavuus ja varsinkin kimmoisuus samaa tasoa?

Kuinkas voimansiirron yms osien paikallaan pysyminen?
Luulisi ainakin paksummassa kohdassa pysyvän osat paremmin paikallaan, eikä pääse esim kiinnitysreikä repeämään.

En tiedä varmaksi, mutta mulla on semmonen ujo kutina että nuo losin tiimikuskit+auton suunnittelijat osaavat hommansa, ja kaikella on tarkoituksensa.
Vai löytyykö täältä suomen perämetsästä sittenkin parempi rc auto suunnittelija nimim. JK ???

Mene ja tiedä... :afro:

JK

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 31.01.08 - klo: 17.30
...ja kaikella on tarkoituksensa.

Kerätä raha pois harrastajilta?  :grin:

Kuinkas paksu Losin runko on? Vanhoissa kösseissä runko oli 2,5mm ja kesti.