Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SH Engines

Aloittaja mitmit, 23.08.06 - klo: 21.28

ST

Joo ajoin tuon toisen tankin tuossa noin kävelyvauhtia. Laitoin alaneulaa pikkusen kiinni ja sitten lähti liikkeelle ja laitoin pääneulan johonkin 3 kiekkaan. Pitää sitten ajaa kolmas tankki sitten taas kovempaa.

mitmit

Sisäänajossa vain pitää olla tuo kone niin rikkaalla kuin voi, eli sen pitää pystyä kunnolla voidella se sylinteri ajon aikana, eli säädöt sellasiet että pysyy justiinsa käynnissä.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Sami L

Mistäköhän se mitmitti kaivaa näitä juttuja?
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

mitmit

Onko jotai lisättävää?
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

next

No ei ainakaan sisäänajoa liian paksulla satsilla...sekin syö moottoria tiedoksi vain.

Sami L

Heittelet vaan täällä jotain 'ei näitä tarvitse pukilla ruksuttaa' ja sanot että moottorit ovat kehittyneet, kerrotko miten ne ovat kehittyneet ja miksi mielestäsi sisäänajometodia voidaan muuttaa?
Edelleenkin suositus on tuo pukilla ruksuttaminen, ja nämäkin on näitä koulukuntajuttuja. Joku sanoo että mahdollisimman rikkaalla, joku vetää kaasu pohjassa ja todella rikkaalla, joku ei ihan niin rikkaalla, että kone lämpenee paremmin jne. Näitä voidaan spekuloida maailman tappiin, mutta kiinnostaisi kuulla lähinnä mistä tuki omien väitteidesi taustalle?

Ja jos se on tasoa "No mä tein näin ja nyt se kone toimii", niin ymmärtänet toivottavasti mitä ajan tässä takaa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

mitmit

Sisäänajon tarkoitus onkin hiukan kuluttaa moottoria jotta siitä saadaan jatkossa enemmän tehoja,
sitä en tiedä vielä että mihin tuo perustuu mutta kuultua tietoa on.

No, hobbylinnasta kysyin sisäänajo-ohjeita ja jos oikein muistan niin jerzi juuri neuvoi ettei sitä konetta jaeta pukikilla ollenkaan, kaikki levittelemäni tieto on kertaan jos toiseenkin kuultua ja toimivaksi havaittua.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

miksalo

heh,onpas hauska aihe. :mrgreen:
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

miksalo

#98
onko sh-28 pro mallia 8+1 porttisena??ja paljo tosta sh 28 pro:sta luvataan paperilla kierroksia??
#ARRMA TYPHON# #VXR-8# #NOVAROSSI# #V-ONE-RRR#  #FUTABA#
PITÄÄ OLLA C8       ┌∩┐(◣_◢)┌∩┐

mitmit

36,000 muistaakseni ja 7-porttinen on ainakin omani.

Ja siis rotomalli kyseessä.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

svart

Kehutaanhan tätä konetta. Tänään sain jo hieman kiristeltyä noita ruuveja jo aika lähelle oikeaa, ja tuntuisi löytyvän aika hyvin tota voimaa mutta vielä sen verran rikkaalla että ei vielä kaikkea irti saa. On muuten ollut helppo tapaus ajella sisään, käynyt koko ajan kuin se kuuluisa kello eikä ole sammunut aiheettomasti kertaakaan kesken ajon eikä ole tulppia polttanut ainoatakaan ja ei pienintäkään murheen aihetta. No mutta tosi asiassa tosi koitoksethan ovat vielä edessä päin jolloin alkaa selvitä se koneen oikea luonne.
Tästä voi kuitenkin jatkaa hyvin mielin ja kerrotaan sitten lisää kokemuksia kunhan on mitä kertoa..

Portteja on virallisesti 6 (seitsämäs eli +1 on se pakoportti jota ei yleensä lasketa siihen kokonais summaan jos en aivan väärässä ole)
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

JariV

#101
Toi SH 28 Pro on oikeesti hyvä moottori.

Mulla oli 1/8 krossarissa SH:n mustat palat, kultaiset jouset ja 16-piikkinen kytkinkello ja 46 piikkinen spurri ja Torsenia. Kun oli kerran saanu säädöt kohilleen niin niihin ei juurikaan tarttenu enää koskea kunhan vaan kelin mukaan hieman vaihtoi oikean lämpöarvon omaavia tulppia. Ja noilla välityksillä auto poistui EDELLEENKIN kuin tykin suusta ja huippunopeutta TODELLAKIN piisas.

Mä tein kokeiluja pakoputken kanssa ja tuntu vehje tykkäävän isosta rööristä... tein oman patskarini ulostulon peräti 13mm saakka ja yhä vaan tuli voimaa lisää ja huolella.

Sit tuli moottorille noutaja, ajossa hiekkakentällä ilmanputsari lennähti irti, enkä kerinnyt siihen reagoida. Motista tuli tasaraha heti. Eikä kantsi paljoo korjailla, kun tarvittavien osien hinnalla saa lähestulkoon melkein kokonaan uuden motin.

Ja kun nälkä kasvaa syödessä niin tilasin Axialin .32 Monster -moottorin  :grin:
Ilmoitettu teho 4,75 heppaa (uskoo ken uskoo ja mitä uskoo) ja huippurundit 44.000 rpm. Maailmalla saanut valtaisasti kehuja toi kone.

Mutt meni siis loppulauseissa offtopikiksi, joten ei Axialista tän enempää.
Just joo.

Elvisrc

Öö mistä toi SH lyhenne tulee? :roll:

svart

Ei ole tietoa mistä noi kirjaimet tulee.
Mulla on LST:n vakioputki toistaseksi, en tiedä miten se ahistaa mutta pitänee varmaan kesän aikana hankkia uusi putki tohon, kunhan tietäisi sitten että mikähän siihen sitten olisi varmasti se paras hankinta?
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Elvisrc

Ainakin rc garagen sivuilla luki 34 000 kierrosta tolle koneelle. Onko se moottori sit tosiaan normi 28 tehokkaampi?

mitmit

Ja mikähän on normi .28 :roll:
Tottakai on rtr koneita tehokkaampi jos sitä tarkoitat
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Elvisrc

Juu rtr koneita tarkoitan.

HVoltage

Koneen teho eroja on turha katsella pelkän maksimikierrosluvun perusteella. Toinen moottori voi kerätä tuota 34000rpm 30sekunnin ajan kun taas vastaavasti joku toinen kone kiriää saman kymmenessä sekunnissa. (Jos oletetaan että olosuhteet ovat samat)

Sama koskee porttien määrää, esim: OS V-Spec koneessa on 'vain' 3 porttia. Tottahan on että yleispätevänä sääntönä porttien määrä kertoo ainakin suuntaa antavasti koneen viritysasteesta.

Niin kyllä SH ihan laatukoneita tekee, ainakin sillä perusteella että tuskin LRP/Nosram SH:n valmistamiin moottoreihin omat leimansa löyhin perustein lätkäsevät :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

mitmit

Eli jos sun koneessa on vaikka vakiona 8 porttinen sylinteriputki, niin kun vaihdat sen 3 porttiseen saat lisää alavääntöä mutta huippukierroksia menee.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Elvisrc

Kaipa siihen vaikuttaa myös hieman porttien muotoilutkin.

Millaikohan ne sitten testaa kuinka paljon ne koneet antaa tehoja? Esim koneen omalla vakio putkella ja jollain 16% löpöllä vai virittääkö ne sen ensin ihan tappiin kaikilla osilla ja sitte vast antaa lukeman ?  :lol:

mitmit

Luulisin että se on juuri se maksimiteho eli joku 30% löpö, oma pilli, ja varmaan jossain puhtaassa paikassa ilman putsaria.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Duster1

Pitäis joutessaan joku kone hyllyyn ostaa varalle niin onko tämä SH 28 miten paljon tehokkaampi kuin Hobao Mach 28?

Eikä mitään mutuja nyt vaan kokemus ratkaisee.
Axial SCX 10 TR

Elvisrc

Lainaus käyttäjältä: JariV - 03.05.07 - klo: 23.38
Ja kun nälkä kasvaa syödessä niin tilasin Axialin .32 Monster -moottorin  :grin:
Ilmoitettu teho 4,75 heppaa (uskoo ken uskoo ja mitä uskoo) ja huippurundit 44.000 rpm. Maailmalla saanut valtaisasti kehuja toi kone.
Mistä tilasit axialin koneen? Sori jos jatkan vielä off topikkia  :p

JariV

JR-Hobbysta. Tosin ei niillä sitä varastossa ollu, mut katellaan nyt saanko sen toimituspäivään mennessä. Avataan tästä eteenpäin Axialille oma aihe.
Just joo.

kallek

Nyt on sitten oma SH:n pannu saanut ensimmäisen todellisen kisan taakseen Ruotsin PM warmupissa. Täytyy sanoa ettei kyllä kaduta yhtään että ajoin SH:n pannulla. Kone kiekui ja kukkui koko kisan vailla ongelmia. Eikä hävinnyt kulkupuolessakaan yhtään. Pannu toimi hyvin, kuski ei. Suuren plussan pannulle tuo myös reilun 8 minuutin tankkiväli. Raportoin pannusta lisää kunhan ehdin sitä hieman "varikkopöydällä" tarkastella.

ST

Kyllä on hyvä moottori! Mitä pitäs tehä kun lämmöt on jotain 140 astetta ja kun lähtee niin ei meinaa lähtee kunnolla.

mitmit

no rikkaammalle tietenkin jos ei paljoa savua.
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

RC-Garage

Lainaus käyttäjältä: ST - 11.05.07 - klo: 22.04
Kyllä on hyvä moottori! Mitä pitäs tehä kun lämmöt on jotain 140 astetta ja kun lähtee niin ei meinaa lähtee kunnolla.

Huolehdi aluksi riittävästä jäähdytyksestä moottorille.

Sinulla ilmeisesti truggy, joten riittävän isoa reikää tuulilasiin.

Sen jälkeen säätämään, äkkiseltään kuulostaisi että koneesi on alhaalta rikkaalla ja ylhäältä melko laihalla jos lämpöjä miettii.
Kiertääkö moottori kunnolla täyskaasulla?
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

RC-Garage

Lainaus käyttäjältä: kallek - 07.05.07 - klo: 13.28
Nyt on sitten oma SH:n pannu saanut ensimmäisen todellisen kisan taakseen Ruotsin PM warmupissa. Suuren plussan pannulle tuo myös reilun 8 minuutin tankkiväli.

Kalle hoi!!!
Joonas paukutteli tänään Lavangossa 10,5 min tankkivälillä (2 nopeeta kaatoa) ja vielä vois pikkasen kiristää alhaalta. Kyllä laulaa komeesti.
Joten eikun ruuveja kääntelemään.
RC-Garage     ***RC autoilun erikoisliike***
Hiekkamäentie 11, Hyrylä. Avoinna Ma,Ke,Pe 11-18 Ti,To 11-16 Vähemmän puhetta, enemmän tekoja.

ST

Lainaus käyttäjältä: X1CRT - 11.05.07 - klo: 22.35
Lainaus käyttäjältä: ST - 11.05.07 - klo: 22.04
Kyllä on hyvä moottori! Mitä pitäs tehä kun lämmöt on jotain 140 astetta ja kun lähtee niin ei meinaa lähtee kunnolla.

Huolehdi aluksi riittävästä jäähdytyksestä moottorille.

Sinulla ilmeisesti truggy, joten riittävän isoa reikää tuulilasiin.

Sen jälkeen säätämään, äkkiseltään kuulostaisi että koneesi on alhaalta rikkaalla ja ylhäältä melko laihalla jos lämpöjä miettii.
Kiertääkö moottori kunnolla täyskaasulla?

Truggy on ja sivu että etu ikkuna on kokonaan leikattu pois.Kyllä kietää hyvin suurella kaasulla (täysikaasua en ole kokeillut), se vaan alussa kun pysähtyy ja painaa kaasua niin se vähän nykii ennen kuin lähtee kunnolla. Voi saada liikaa ilmaa.