Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Xray T1 Evo2/Raycer/FK/FK05 tietoutta ja keskustelua

Aloittaja Teppo, 24.05.03 - klo: 10.25

jarkko

Tarkistaisin, tarkoittaako solid oneway tässä samaa kuin lukkodiffi eli spool?
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Vesa

Ei tarkoita.

Solid onewayssa ulostuloakselit on kiinnitetty toisiinsa, joten etupää toimii spoolin ja 1wayn välimuotona.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

artov

Millä jousilla Pexi oot ajanu, kun en tuosta setupista löytäny... :wink:

Vesa

Tässä mun setuppi FK05:een.
On valitetttavasti lontooksi, mutta suurin osa lienee sen ymmärtää. En tähän hätään ehtiny kääntää suomeksi, kun kiirettä pukkaa:)

Toimii liukkailla ja kovapitoisilla radoilla,setuppia testattu n 10 eri radalla ja ajettavuus on ollut aina hyvä ja auto nopea. Jos pitoa on enemmän, suosittelen jäykempää jousta. Mutta mielestäni vaaleansininen edessä ja valkoinen takana ovat ne maksimit...jäykemmällä ei kumirenkailla tarvi ajaa.

Kysymyksiä saa heittää tänne jos jokin askarruttaa.


Front:

35w
3 holes
3rd hole in tower
foam in shocks, medium rebound
green or white springs
solid 1-way
steering link in 2 hole in steering block with 3mm shims under it
1mm shim under camber link, in the middle position in tower
1mm downstop to screw
0 deg toe out
steering in front position
medium c-hubs
camber link in the mid hole in tower +3mm clips between ball and tower
1,5deg camber
4,7mm ride height
roll center in mid position
no sway bar


Rear:
35w oil
4 holes open
4th hole in tower
inner hole in arms
1mm downstop to hub
yellow or green spring
1mm shim under camber link
3 deg toe in
camber link in lower position in tower
1,5 deg camber
2mm shims before suspension arms
5mm ride height
diff in upper position
roll center in mid position
no sway bar

Parma Alfa body, 2,5mm chassis, wide top plate.
The car felt and was very fast and easy to drive. Medium grip.
Some 50grams in the middle of the car, 30grams behind battery in rear right, 10g in front left and right, 15g in rear left.


Regards,
-Vesa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Pexi

Sori on jääny pois. Valkoiset edessä ja keltaiset takana.
Team XRay

Vesa

Jos omistat XRAY FK05:n ja on ollut ongelmia diffin painelaakerin kanssa, niin tässä lisätietoa ja ratkaisu asiaan:

http://www.teamxray.com/teamxray/news/newsdesc.php?news_id=535

-Vesa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Heuli

Xrayn sivuilta löytyy nyt uusi setuppiarkisto, vaikuttaa erinomaiselta!

http://www.teamxray.com/xforum/xsheets.php

artov

Joko täällä Suomessa on joku ajanu jonkun näköisen asvaltti setuppin? Oulussa kun ei ole vielä mahdollisuutta ajaa....

Heuli

Jep tänään oltiin aika monen xraykuskin voimin Hyvinkäällä ajamassa - itse taisin olla kuitenkin ainoa FK05-kuski. Autossa oli melkein sama setup kuin Laukaalla talven päätöskisassa (eli käytännössä pakettisetup). Iskarit oli TRF:n 3 reikäisillä (1,1 mm) männillä ja Xrayn 30wt öljyillä. Edessä valkoiset ja takana keltaiset jouset. Renkaiden insertteinä oli Echon mediumit. Taka-auraus oli säädetty 2 asteeseen. Auto toimi jo ensimmäisellä akulla hyvin mutta pieni puskeminen vaivasi. Vaihdoin Stratuksen Alfaan ja läpista tippui pari kymmenystä.

Parille viimeiselle akulle laitoin eteen 1,5 asteen antidiven ja nyt pystyin nuolemaan kanttarit koko mutkan matkalta aivan sisäreunassa ilman puskemista. Läppiaika parani kaksi kymmenystä edellisestä  ja paras läppi 20,7 oli samaa tasoa kuin minulla viime vuoden kisassa - pito tuskin tänään oli parempi, joten hyvältä näyttää.

Täällä kuvia ja videoita Hyvinkään treeneistä.

Serpent

Olen ollut pienellä tauolla harrastuksen kanssa ja nyt olen taas alkamassa hommiin.. Itse ajan vielä Xray FK'04 mallilla.. Kuinka moni nykyään ajaa kyseisellä vai ovatko kaikki siirtyneet tähän uuteen '05 malliin?
Mitä itse nyt olen katsellut joitakin sivustoja ja muita, näytti olevan jo suurin osa '05 autoilioita.
Kannattaisiko vaihtaa tuo vanhempi ja ottaa tilalle kyseinen uudempi malli?
Hyvin on vanhempi toiminut ja varmasti toimii myös 05...
Jos joku vielä ajaa vanhemmalla niin kertokaa perusteita miksi vielä ajatte vanhemmalla ettekä ole vaihtaneet uudempaan?
Eli olisiko hyvä hetki vaihtaa jo uuteen?

Jounir

Hei

Ajon ostaa käytetyn Xray T1 Evo 2, ja ajattelin kysyä mitä pitäsi kattoia tarkenmin sitä? En tiedä paljon sähköautosta.
Sen on 1,5 vuotta vanha.
Miten paljon senmoisesta pitäisi maksaa?
Onko 1800 kr noin 200 euroa paljon?

Kirjoitan suomea vähän huonosti, asun ruotsissa.

/Jouni

Pexi

Terve, laakerit on hyvä tarkastaa ja muutenkin kaikki veto-osat. Vetarit ym.

Hintatasosta ruotsissaen osaa sanoo, mut 150-200 euroa pitäisi ollasopiva, jos auto on kohtalaisen hyvässä kunnossa.
Team XRay

jarkkom

En sitten tiedä Ruotsin hintatasosta, mutta tällä forumilla on myyty 100-150eur hintaan uudempia hyväkuntoisia FK04 kisa-autoja.

Mun mielestä kannattaa kattoa mm. laakerit, diffi ja iskarit. Noista oikeestaan vaan noi laakerit voi tulla kalliiksi jos joutuu uusimaan. No joo hihnat kannattaa kanssa kattoa, että hampaat on tallella ja uuden näköiset samoten kuin hihnapyörät.

Yleensä myös ulkona ajetut yksilöt on heikommassa kunnossa. Pelkästään sisällä ajetun pitäisi näyttää ihan uutta vastaavalta.

Vaikka varmasti tuntuu kivalta kunnostaa vajaakuntoista käytettyä autoa, niin kannattaa pitää mielessä, että ostohinta + varaosat voi mennä hyvinkin lähelle uuden kitin hintaa. Joten ostotilanteessa pitää tinkiä hinnasta noiden puutteiden mukaan.
---

Jounir

Onko Xray T1 Evo 2 parempi auto kuin Xray T1 racer?
Tällä saa uuden T1 racern noin 2300kr hinta, noin 245€
Kunpi on parempi ostaa, käytety Evo 02 vain uusi racer

TF05 maksaa täällä 4500kr noin 480€ ja se ni vähän liijan paljon.

Vesa

raycer on hyvä perusauto, joka toimii hyvin liukkaalla mutta myös kovalla pidolla. Ja uusi on aina uusi. RAycerin voit päivittää Evoksi ostamalla hiilikuiturungon ja akkupannat  myöhemmin. Mutta muovirungollakin on keretty kisoissa erittäin hyvin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Heuli

Lauantaina oltiin Hyvinkäällä testailemassa autoja spoolilla tulevia Hyvinkään kisoja varten ja hyvin pelitti. Laitoin setupin Xrayn sivuille näkyville: http://www.teamxray.com/xforum/xform/index.php?act=view&ID=405&setup=t1fk05

Lisää voi kysellä täällä tai yv:llä.

Jukka

Lainaus käyttäjältä: "Vesa"Mutta muovirungollakin on keretty kisoissa erittäin hyvin.

Jep, näin on :wink:

Itse olen tyytyväinen omaan Rayceriini vaikka käytettynä ostin. Pitäis vaan opetella säätämään autoa paremmin.
Tiim Lahti | S-grafix

Heuli

Täällä setuppi Hyvinkään kisasta, toiminee myös toiseen suuntaan ajettaessa parin viikon päästä. Suunnilleen samat setupit oli kuin viime viikon treeneissäkin mutta käytin uutta ylärunkoa jolla sai hieman lisää joustoa auton runkoon. Lisäpitoa pitäisi keksiä vanhoilla renkailla ajettaessa mutta uusilla auto oli aika lähellä täydellistä.

-JN-

Olen ollut pari vuotta poissa näistä sähköautokuvioista, mutta nyt kiinnostus on taas herännyt ja kaivoin komerosta esiin vanhan T1 evo2:n. Onko tähän evo2-malliin saatavissa jonkinlaista päivityssarjaa T1FK05 malliksi? Vai kerkiääkö evo2:lla vielä ihan sellaisenaan? Tai kuskistahan se on kiinni...

Ja sitten vielä etudiffistä. Tällä hetkellä autossa on one-way, mutta nykyään porukalla tuntuu olevan käytössä solid-oneway. Millä kannattaisi lähteä kokeilemaan mattoradalla? Löytyykö jostain hyvää mattoratasetuppia evo2:lle?

Vesa

Hyvä mattosetuppi löytyy mm. myTSNstä. tässä linkki:

http://www.mytsn.com/setups/setup.asp?sid=2303

Evoa ei voi päivittää FK05:ksi. Evolla kyllä kerkee kisoissa hyvin. Koskisen Risto on ajanu mun 2v vanhalla autolla hyviä sijoituksia tänä kesänä, ja yhden voitonkin. ;)  Lyhyet tukivarret ova kuitenkin nykymuodin mukaiset.

Spoolilla auto on tasaisempi ajaa, tuloksen suhteen. Mutta spoolilla osta kuluvat jonkin verran enemmän, suosittelen aloittelemaan em. setupilla.

-Vesa
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

mza2

toi set uppi toiminee myös fk04ssä?
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Vesa

04seen löyty tästäkin topikista setuppeja, kannattaa selata muutama sivu taakse päin.

Evon kanssa ajettiin pitkillä tukivarsilla, joten setupit eivät ole kovinkaan samanlaiset.

Ainakin mun ja Pekan setupit pitäis löytyä, Tepon myös.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

-JN-

No täällähän tulee vastaukset nopeasti :D
Oma evo on vanhempaa mallia, eli se tuli pelkällä pivot ball systeemillä. Täytyy varmaan hommata tuo C-hubisarja. Kai muoviset kestää? Aluversio on vähän kalliin oloinen. Noin nopeasti katsottuna tuossa setissä olisi normaalit (ei lyhyet) tukivarret, eli ne täytyy ostaa erikseen? Tarvitaanko muuta "päivitystä"?

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: "-JN-"Tarvitaanko muuta "päivitystä"?

Kannattaa varmaan ihan oikeasti katsoa vaikkapa käytetty hyväkuntoin FK04. Esimerkiksi FK04:ssa on kevyemmät bulkheadit enemmillä säätöominaisuuksilla ja samalla tulee noi muutkin osat.

Tietty se 05 malli on se malli, jolla 'kaikki ajaa'.
---

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

mza2

tohon joku tp-10 pannu ni kylä lähtee :wink:
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Juke-

joo o

mza2

Lainaus käyttäjältä: "juge2"Mitä se one-way tarkottaa? :|

etupyörät vetää kaasua painettaessa mutta ei jarruta eli periaattessa jos jarruttelee one-waylla ni se on aina kässäri:)
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Juke-

Mitä hyötyä siitä on? Niin ja mistä tuohon X-ray saa alumiiniohjauspalikoita ja  
onko ne jouset alumiinia vai muovia, siis ne rungot?
Kuinka kauan rayceri on ollut markkinoilla ja mistä saisin sen räjäytyskuvan ja hinnat osista? Tuolla sabessa nimittäin noita osia ei ollut paljoa!
joo o

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: "juge2"Mitä hyötyä siitä on? Niin ja mistä tuohon X-ray saa alumiiniohjauspalikoita ja  
onko ne jouset alumiinia vai muovia, siis ne rungot?
Kuinka kauan rayceri on ollut markkinoilla ja mistä saisin sen räjäytyskuvan ja hinnat osista? Tuolla sabessa nimittäin noita osia ei ollut paljoa!

Heip! Ensteeks Xray kirjoitetaan Xray, pikku viilausta :wink: sniffe... Mut siis Iskarien rungot on Xray turisteissa muovia, alumiiniset saa optiona. Itse jouset tietysti metallia ja ovat maalattuja eri väreillä jäykkyyden mukaan.

Tuolla on T1R mallista (Raycer) tietoa -> http://www.teamxray.com/teamxray/products/proddesc.php?prod_id=560&kategoria=0

Tuolla on ladattavissa ohjekirja PDF muodossa -> http://www.teamxray.com/teamxray/products/proddwnld.php?prod_id=560&kategoria=0, plus paljon muutakin ladattavaa...

Hinnat ja osat saa parhaiten itse maahantuojalta ->
http://www.dantom.fi/ ...ja heidän hinnasto -> http://www.dantom.fi/luettelot/hinnastot/2005_03%20xray%20hinnasto.pdf

Mutta parhaiten saat tiedot soittamalla sivuilta löytyvään känny numeroon. Sieltä vastaa mitä todennäköisimmin herra nimeltä Daniel Kalves

EDIT:
Ainiin one-waystä on hyötyä silloin jos on radassa paljon nopeita pitkiä kaarteita. Itse en käytä/pidä one-way diffistä, tavallinen kuuladiffi sopii minulle, silloin autossa on jarrut :)
Vastaavasti edessä käytetään spoolia (solid axle) eli jäykkää etuakselia kun rata on erittäin syherö ja tekninen, kuuladiffi edessä on sopiva kompromissi. Nokkelammat selittäköön paremmin, jos menin ihan metsään.

BTW: Juge2 Mainitsit SABE, ajatko autollasi kenties TUAn kerhoilloissa?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |