Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Traxxas Stampede, Rustler ja Bandit

Aloittaja zhoop, 25.10.03 - klo: 17.46

Gurvus

Minustakin tuntuu monesti että ne korokepalat vaikuttavat jäykkyyteenkin, mitenkä asia on?

Jäykkyyshän pitäisi periaatteessa olla säädetty niin, että renkaat pysyvät koko ajan maassa, mutta alusta ei osu maahan.

Chili

Palathan lisäävät esijännitystä, eli jäykemmäksihän sen pitäisi tulla.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

primeri

Lainaus käyttäjältä: Chili - 06.03.11 - klo: 21.20
Palathan lisäävät esijännitystä, eli jäykemmäksihän sen pitäisi tulla.
Näinpä. Eipä ne palat juuri korkeutta muuta, lukuunottamatta sitä, että ilman paloja jouset painuvat hieman enemmän kasaan. Korkeutta sai säädettyä siirtämällä iskarien kiinnityskohtaa suspension armseista.
Xray 808e | Venom Creeper | Chevrolet Silverado 2007 "axial"scale | Turnigy Talon V2
http://prmr.1g.fi

Divi

parinkymmenen sentin korkeudesta tiputtaessa jää tukivarret suoraan, samoin olen säätäny tasan kaikki krossit yms ja aina toimii. Ja mitä tulee tuohon esijännityspaloilla jäykkyyden hakemiseen... huomaatte kun testaatte radalla ja toteatte itse.

Ari-Pekan RC-Sivut kertoo että:
"Monet säätävät jousten painetta lisäämällä klemmareita iskunvaimentajan varteen tai asentamalla puristettava kaulus alemmaksi iskunvaimentajan varteen. Tällä säädetään ainoastaan auton korkeutta. Monilla on sellainen käsitys, että tällä säädettäisiin jousituksen jäykkyyttä. Tämä ei pidä siis paikkaansa. Jousten jäykkyyttä muutetaan vaihtamalla jousia jäykempiin tai löysempiin. Eli varastossa kannattaa pitää kunnollista kokoelmaa eri jäykkyisiä jousia. Jousen progressiivisuuteen tällä voidaan kuitenkin jonkin verran vaikuttaa."

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: primeri - 06.03.11 - klo: 21.58
Korkeutta sai säädettyä siirtämällä iskarien kiinnityskohtaa suspension armseista.

Samat Ari-Pekan Rc-sivut kertvat ihan toista:
"Kun iskunvaimentajat asetetaan enemmän kallelleen, niistä tulee progressiivisemmat, autosta pehmeämmän tuntuinen (reagoi hitaammin) ja sivuttaispito kasvaa. Pystymmässä olevat iskunvaimentajat puolestaan lisäävät sivuluistoa ja helpottaa auton hallintaa töyssyissä sekä nopeissa suunnan vaihdoksissa."

Chili

Primeri puhui vain korkeudesta, eikä siitä, mitä muita seurauksia moisella on.
Kauhean vaikeaksi pitää tehdä aloittelijan kysymys, kun pienempikin vastaus olisi riittänyt.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Divi

Ei sitä korkeutta kannata säätää muuten kuin tuolla esikiristyksellä. Iskareiden asennolla tosiaan käyttäytymistä, jousia vaihtamalla jäykkyyttä, öljyä/mäntiä vaihtamalla vaimennusta.

Penguin

Kokemuksesta voin sanoa, että nuo säätöjutut kannattaa lukea ihan ajatuksella tuolta Ari-Pekan sivuilta ja ne kyllä pitävät paikkansa myös Stampeden ja Rustlerin tapauksessa.  Mutusäädöillä autosta tehdään vain huonosti toimiva kivireki, joka ei kestä hyppimistä ehjänä. Noita ohjeita soveltaen kannattaa testailla erilaisia säätöjä ja todeta itse miten ne vaikuttavat omaan autoon. Testaamalla nuo jutut käytännössä oppii miten ne vaikuttavat auton käyttäytymiseen ja pikkuhiljaa oppii itsekin säätämään autoa. Muutoksia tehdessä on tärkeää muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan, jotta tietää miten se vaikuttaa auton käyttäytymiseen. Jos muuttaa useampaa, niin ei tiedä mikä niistä vaikutti mitenkin.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

InfernoSP4

Onkos kukaan ostanut Traxxasin autoja USA:sta, vaikka Amainhobbies:sta? Hinnat sinänsä olisi houkuttelevia mutta taitaa tulla rankasti kuluja päälle? Onko siis kuitenkin viisainta pitäytyä EU:n alueella
näissä kaupoissa? Tuo Rustler VXL on siis nyt harkinnassa...
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Gurvus

Tulee varmasti halvemmaksi EU-alueelta.

nestori

Niin näyttää towerilta kuluineen 290euroa ja modelsportilta 360euroa.Tosin VXL peden hinta mut rusty taitaa olla samanhintanen.

InfernoSP4

Vaan eikös tuo Tower Hobbies ole jenkkiläinen lafka? Ainakin hinnat on dollareina. Vai googletinko
jonkun väärän putiikin.  :embarrassed:
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Divi

towerin tilaukseen voi vielä laskea alvia 23% ja tullausmaksua 4,7%.. 290$ on siis noin 370$ eli 276,35 EUR

nestori

No niinhän mä olis laskenutkin.Tosin tullin laskin 5% mutta muuten ihan oikein.

InfernoSP4

No nyt tajusin, kiitos!  :smiley: Eli vähintäänkin kilpailukykyinen vaihtoehto tuo rapokan takaa tilaaminen.
Traxxas Slash Platinum, Team Associated sc10, Losi 8ight 3.0

Penguin

Olen ostanut useammankin auton jenkeistä, niin Traxxasia kuin muitakin. Sekä Towerhobbies, että Amainhobbies on tuttuja. Itse katselin että Rustler VXL 2.4 GHz olisi $316.89, siitä saa alennusta $75 ja postikulut $57.60. Yhteensä $299.58 eli ≈215 €. Siihen päälle tullia 4,7 % ja arvosta tulleineen ALV 23 %, kun myös tullimaksusta peritään ALV niin tulee ≈277 €. No 290 € on samoilla haminoilla ja ns. turvallisemmalla puolella.

Jos itse asuu tullauspaikan lähellä ja voi käydä tekemässä tullauksen itse, niin ei kun tuota summaa vertailemaan. Jos taas tullin asiakaspalvelupiste on kaukana, niin sitten kannattaa suosiolla laskea päälle Itellan veloittama n. 22 € tuosta tullauksesta ennen vertailua.

Huomaa, että Stampeden ja Rustlerin postikulut voivat olla huomattavastikin poikkeavat. Jopa saman auton eri versiot voivat olla huomattavasti eri hintaiset lähettää.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

nestori

Toi eri hinta saatto johtua siitä että laskin hinnan 5% tullilla ja postit oli pedelle.

Penguin

Speden postit on yleensä suuremmat, kun pakkaus on suurempi ja se näkyy myös maksavan 10 dollaria enemmän kuin Rustler.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Gurvus

Näyttäis tosiaan tulevan yllättävän halvaksi Amerikasta tilatessa. Sori "mututieto". Olen aina elätellyt uskoa että Euroopasta tulee halvemmaksi ALV:n takia.

nestori

Modelsportilla oli muuten vielä tarjouksessa toi spede ja rusty.Normi hinta oli joku 370puntaa ja siihen postit päälle niin kalliimpi kun suomessa.

Penguin

Kyllähän ne hinnat pitää joka kerta tarkistaa erikseen. Sen verran vaihtelevat ja valuuttakurssit muuttuu, mutta ei nämä vielä koskaan ole Suomessa olleet halvimpia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Penguin

Osaakos joku sanoa mikä olisi pienin pinioni, jonka Stampedeen saa mahtumaan paikalleen ja toimii kun autossa on 76-hampainen spurri?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

-rcmv-

#7462
sori kirjotin saman kysymyksen ku penguinilla uudestaan
Hpi baja 5b ss

Gurvus

Spurrin ja pinjonin akselien väliä voi muuttaa Stampedessa, eli ei ole sen sopimisen kannalta väliä miten ison ostat.

Divi

Pointtihan olikin että mikä on pienin joka kyseisellä spurrilla sopii.

-rcmv-

Lainaus käyttäjältä: Divi - 17.03.11 - klo: 21.13
Pointtihan olikin että mikä on pienin joka kyseisellä spurrilla sopii.

Aivan oikeassa olet
Hpi baja 5b ss

Penguin

Manuaalista saisi sen käsityksen että 22-hampainen olisi pienin, mutta olen melko varma että on ollut käytössä pienimpikin tuon kokoisella spurrilla ja hyvin sopi paikalleen. Rajoittavana tekijänähän on säätövara eli kuinka lähelle moottorin akselin saa käännettyä. Tuon kokoinen spurri kun alkaa olla aika pieni.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: Divi - 17.03.11 - klo: 21.13
Pointtihan olikin että mikä on pienin joka kyseisellä spurrilla sopii.

Sellaista käsitystä en kyllä todellakaan saanut tuosta Mad truckin kysymyksestä. Muokattu näköjään pois, mutta eikö se kuulunut jotenkin näin "Ostin Stampeden rullaavana, eikä siinä tullut pinjonia mukaan. Osaisiko joku sanoa minkäkokoinen pinjoni sopii 76 hampaisen spurrin kanssa."

Luulisin itsekkin että pienempikin kuin 22 hampainen sopii.


Penguin

Tarkituksen jälkeen 22-hampainen on pienin, mikä tuon kanssa paikalleen menee, niin että välyksen saa sopivaksi. Tuo 22/76 vastaa samaa kuin 24/83, 25/86 ja 26/90. Jos haluaa lyhyemmän välityksen, niin sitten pitää tuo spurri vaihtaa isommaksi. Kyllä tuo tosin näillä keleillä vielä menee ihan hyvin ja ainakin on kulkupuoli kunnossa, mutta kelien lämmetessä voi olla vähän turhan pitkä aavikkovälitys.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Gurvus

Löytyiskö täältä ketään joka on päivittänyt nuo Stampede XL-5:n 5x11mm pronssiholkit 5x8mm laakereihin. Itse nimittäin tilasin tuonkokoiset laakerit tietämättä että ovat pienempiä kuin holkit. Tuurilla auton edellinen omistaja oli ostanut noihin laakereihin yhteensopivat pienemmät steering blockit holkeille tarkoitettujen alkuperäisten lisäksi.

Ongelma onkin se, miten nuo steering blockit saa sopimaan autoon. Kuten kuvista näkyy, pienemmässä mallissa nuo camber linkille tarkoitetut "ulkonemat" on lyhyemmät => alkuperäiset muoviset camber linkit eivät sovi. Alkuperäisten ruuvien reikien välinen pituus on edessä 69mm ja takana 82mm, joten sopiskohan tilalle nämä ja nämä. Pituuksiksi on merkitty 49mm ja 61mm, mutta (varaosalistan mukaan) reikienvälinen pituus on 82mm ja 61mm. Suunnilleen sentti tuota pituutta pitäisi arviolta lisää saada eikä muita näytä olevan tarjolla.

Toinen, luultavasti melko typerä, kysymys on että miten käsittämättömän kapeat ruuvit tuohon steering blockiin pitää hommata. Kuvastakin näkee että reiät varmaan millin kapeammat kuin alkuperäisessä.

Hankalahan näihin on vastata jos ei itse ole joutunut sopivia osia kahtelemaan, joten olisiko joku muukin asennellut näitä pikkulaakereita :undecided:.